Toon posts:

Isoleren wanden en plafond van geschakelde garage nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:13
Hallo allemaal!

Ik krijg binnenkort de sleutel van onze nieuwbouwwoning (twee-onder-een-kap) en dus moet ik nu echt gaan beginnen met het concreet maken en plannen van verschillende klussen in en rondom het huis.

Het isoleren van de garage is het eerste project. De eerste weken is de stukadoor toch nog bezig in het huis en die wil ik niet in de weg lopen. Dus ik sluit mezelf wel in de garage op.

Situatie
Het betreft een geschakelde garage met halfsteens muren. Een deel van de garage is verbonden met het huis. Hier komt ook direct mijn eerste vraag: is het nodig om dit deel van de garage te isoleren om een eventuele koudebrug van de buitenmuur te voorkomen of zal dat effect marginaal zijn?

De muur tussen onze garage en die van de buren is ook enkelsteens. De muur aan de voorzijde van de garage bestaat uit twee halfsteens lagen, maar er is geen spouw aanwezig.

Het doel van de garage
In de garage komt een vriezer te staan, evenals accu's van gereedschap en een elektrische fiets. Verder opslag van gereedschap en andere zooi. Ik wil ook in de garage kunnen klussen zonder mijn vingers vast te laten vriezen.

Ik kijk even aan hoe de ruimte het zometeen doet na isolatie. Als het nodig is kan de ruimte ook verwarmd worden in de toekomst.

Wat ga ik doen?
Ik wil de muren en het plafond gaan isoleren. De ongeïsoleerde kanteldeur zal ik ook voorzien van extra isolerende maatregelen. Daar komt later eventueel nog een geïsoleerde deur voor in de plaats.

Het plafond isoleren
Het dak bestaat uit EPDM met daaronder houtwolcementplaat en een houten balklaag. Mijn idee was om rockwool (zo dik als de balken toelaten) tussen de balken te plaatsen en hieronder een klimaatfolie (MIOFOL ACTIVE FOLIE) vast te nieten tegen de balklaag. Daaronder komt rachelwerk waaraan ik een laag gipsplaat bevestig.

Ik weet dat ik de naden van de folie met met spinvliestape moet afplakken en de randen langs de muur met die elastische lijm helemaal dicht moet maken. Er mag geen enkel gaatje in de folie komen (buiten de gaatjes van de schroeven die het rachelwerk met de balkenlaag verbinden).

De wanden isoleren
Ik bevestig rachelwerk tegen alle muren en plaats daar platen PIR+OSB (12 mm) tegenaan met een laag dampopen folie. De PIR moet overal een stukje losstaan van de vloer en evt. ander materiaal dat geen PIR is, heb ik begrepen.

Wat is voor mij nog niet duidelijk?
  • Kan ik beter het plafond volledig doen en daarna de wanden?
  • Hoe dik moet de PIR zijn? Ik dacht zelf aan 70 mm (Rd: 3,18)
  • Hoe werk ik de wanden af bij de deuren? Ga ik gewoon door met PIR+ OSB tot waar de stenen muur ophoudt en dat ik met een los stukje OSB dan precies uitkom op de rand van de stenen muur?
  • Moet ik het deel van de garage wat in aanraking komt met het huis ook mee-isoleren of kan ik daar gewoon de enkelsteens muur als binnenzijde van de garage behouden?
  • Hoe zit het met ventilatie in de wanden die ik ga isoleren? En ruimteventilatie? Ik kom hier namelijk niet helemaal uit.

This is absolutely ridiculous

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee