Vraag

• rolecraft
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-01 17:33
Hey tweakers, even een vraag. Ik ben van plan na de 13900k te upgraden. En ik weet momenteel niet zeker of mijn Noctua NHD15 koeling nog voldoende is daarvoor, Ondanks het 1 van de betere is algemeen gezien. Gezien de 12900k ook richting de 95c gaat daarmee. Nou wordt er wat aangeraden lijkt het om na waterkoeling te gaan.

Zijn er mensen hier die zwaar gamen en de 13900k momenteel gebruiken? En wat van temp's run je voor spellen zoals : World of tanks, Escape from tarkov, ARK, Red dead redemption 2, op max settings?

Mijn case is : Lian Li LANCOOL II Mesh C Performance
Gebruik er een 3080 TI X Gaming trio bij.

Huidige fan setup is dus:
Front : 3x intake
Top: 2x Out
OP CPU Block dus de Noctua En niet 1 maar 2 fans, 1 IN 1 OUT, die OUT gaat na de Fan er recht achter, die dus op de PC frame zit. die alles er dus weer uitblaast.

Zou graag jullie meningen willen horen :) Bedankt!

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:58
Een d15 is helaas ggwoon niet geschikt voor deze heethoofd.
Zeker als die voluit gaat.
Ik zou zeker checken of de koeler wel goed vast zit overgens.

95 c is gewoon te veel heet met gamen,dat is al zeer dicht tegen de max dat deze mag zijn.

Je zal veel kunnen winnen door de cpu te undervolten.
Dat zou ik sowieso doen

Verder zorgt je 3080ti ook dat de cpu nog heter word.
Omdat deze er vlak onde zit en heel wat hitte afgeeft.

Ook deze 3080ti zou ik undervolten(zonder rnoemenswaardig performance verlies)
Dat kan je makkelijk 100watt schelen van alleen de kaart en dus ook veel hitte.

Echt waar dat scheelt enorm in verbruik en in hitte.

[Voor 43% gewijzigd door freaky35 op 02-01-2023 11:16]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
95 c is gewoon te veel heet met gamen,dat is al zeer dicht tegen de max dat deze mag zijn.
Maar het is geen open grens. De processor zal automatisch terugschakelen om op 100 graden te blijven daardoor wordt het niet te hoog.

@rolecraft Naast underclocken en optimaliseren van de ventilatoren in de kast kan je overwegen ventilatoren met hoger vermogen aan te schaffen voor de processorkoeler.

Check of de ventilatoren de juiste richting blazen. De bovenste ventilator bij de processor moet uiblazen. Een 140mm uitblazende fan met hoog cfm vermogen is daar nodig, die koelt minder luidruchtig en verplaatst meer lucht. Onderaan de kast en vanaf de voorzijde moet de lucht binnenkomen. Als je merkt dat bepaalde plekken in de kast heet zijn, kun je niet geleidend plastic gebruiken om een deel van de luchtstroom daarheen te leiden.

Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:58
Sorrie maar die cpu hoort geen 95c gamen. Doet die dat wel dan is er wat mis met de koeling.

En je laat performance liggen ook als die gaat throttlen.

Zeker gezien het aantal watts wat deze cpu gebruikt full loaded.

[Voor 44% gewijzigd door freaky35 op 02-01-2023 17:39]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51

nelizmastr

Goed wies kapot

rolecraft schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:49:
Hey tweakers, even een vraag. Ik ben van plan na de 13900k te upgraden.
Dus je wilt naar de 14900K? Die komt eind v.h. jaar :+

I reject your reality and substitute my own

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 09:58
Zowel AMD als intel clocken automatisch over tot de uiterste limieten, en daardoor is uiteindelijk geen enkele koeler goed genoeg: koelt de koeler iets beter, dan clocken ze automatisch meer mhz erbij totdat de max temp dan bereikt is.

Dus met waterkoeler zal je mogelijk door de automatische oc een iets hogere clock bereiken, maar ook een hoge core temp bereiken. Je huidige cpu koeler is dus genoeg: het "probleem" zit hem vooral in de settings die amd en intel gebruiken. (Dat, en tegenwoordig zitten de cores op een ontzettend kleine oppervlakte waardoor ze moeilijk te koelen zijn, los van de koeler)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

freaky35 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:36:
En je laat performance liggen ook als die gaat throttlen.
Maar in gamen echt niet zoveel. Als je dat ding een klein beetje terugklokt (danwel door de instellingen te veranderen, danwel door de CPU zelf gewoon te laten throttelen) wordt de warmteproductie al snel een stuk minder en zo veel prestaties verlies je er in gamen niet op. In gamen hangen de prestaties vooral af van de maximale turbosnelheid op enkele cores. Vergelijk de 13900K maar met de 13900 (zonder K). De K-variant heeft nauwelijks een hogere snelheid en is wel fors zuiniger. In multi-threaded applicaties (typisch niet gamen) is dat verschil wel een stuk groter, dan moet de basiskloksnelheid van de 13900 wel flink naar beneden (op dat gebied scoren Ryzen's een stuk beter).

Dan nog blijft ook de 13900, zowel K-versie als non-K-versie een CPU met een ontzettend hoog verbruik, dus als je d'r geen high-end koeler (al dan niet waterkoeling) had je eigenlijk net zo goed een flink goedkopere i5 kunnen nemen, zeker voor gamen.

[Voor 6% gewijzigd door bwerg op 03-01-2023 10:40]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:51
Ik heb 13900k hier draaien met een Masterliquid PL360 Flux. Ik game voornamelijk en ik zie de temperatuur eigelijk nooit boven de 78 graden uitkomen. Aangezien ik redelijk gevoelig ben voor pumpwhine voor deze aio gekozen.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee