Toon posts:

Heb ik een 3-fasen hoofdschakelaar?

Pagina: 1
Acties:

• ThomKo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-01 22:42
Bij ons wordt in de nabije toekomst een 3-fasen aansluiting geplaatst. Dit omdat overgegaan is op koken op elektriciteit en in de toekomst mogelijk nog airco's/zonnepanelen of een laadpaal op de planning staan.

Mijn netbeheerder komt dit binnenkort installeren. Hierbij is echter aangegeven dat er een 3-fasen hoofdschakelaar reeds aanwezig moet zijn. Het merendeel van onze elektra-installatie is recent vervangen (inclusief nieuwe stoppen) dus voor zover ik begrijp zouden we deze al moeten hebben. Klopt dit op basis van de foto?

Op basis van het productnummer op de schakelaar heb ik het idee dat het deze hoofdschakelaar is:
https://www.elektramat.nl...yQpkWGJ1tjsAaAktcEALw_wcB

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:28
Ja, je hebt een 3-fase hoofdschakelaar (4-polig = 3 fasen + 1 nul)

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-02 20:47
Het lijkt erop dat de groepenkast is voorbereid. Waarschijnlijk zit er achter elke afgaande aansluiting van de hoofdschakelaar een aardlekschakelaar. Er zal een brugje geplaatst zijn op de HS. De monteur van de netbeheerder verwijdert deze na aanpassing.

Zekerheid heb je als je de kast opent. Maar pas wel op.

• ThomKo
Joris748 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:40:
Ja, je hebt een 3-fase hoofdschakelaar (4-polig = 3 fasen + 1 nul)
Helder, dankjewel!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou je kookgroep ook maar vervangen voor een 3-fase aardlekautomaat. (Je kan daarvan ook 2 fasen gebruiken bij 7.4 kW inductiekookplaat, dan word het in ieder geval verdeeld over de fasen)

32A (2x16A) op een 25 hoofdzekering is niet de bedoeling lijkt me

De auto laadt je op 1-fase of 3-fase?

[Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-01-2023 10:55]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• ThomKo
55martin schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:45:
Het lijkt erop dat de groepenkast is voorbereid. Waarschijnlijk zit er achter elke afgaande aansluiting van de hoofdschakelaar een aardlekschakelaar. Er zal een brugje geplaatst zijn op de HS. De monteur van de netbeheerder verwijdert deze na aanpassing.

Zekerheid heb je als je de kast opent. Maar pas wel op.
Ik begreep van de aannemer dat er drie aardlek-schakelaars zijn inmiddels

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:28
ThomKo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Ik begreep van de aannemer dat er drie aardlek-schakelaars zijn inmiddels
Je aardlekschakelaars (3) zitten links in de kast, naast de hoofdschakelaar.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:47

BazzH

Kei-goed...

AUijtdehaag schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:50:
Ik zou je kookgroep ook maar vervangen voor een 3-fase aardlekautomaat. (Je kan daarvan ook 2 fasen gebruiken bij 7.4 kW inductiekookplaat)

Dat van die kookgroep is wel een goeie. Die is inderdaad niet heel fraai achter een 3x25A aansluiting (al doen ze het volgens mij wel vaker).
Maar dan wordt het wel "proppen" in deze kast. Past wel, maar dan moet er wel wat geschoven worden.

Think smart........ Act stupid........

• AUijtdehaag
  • Niet online
@BazzH
2e kast ernaast indien er ook op 3-fase geladen gaat worden.
Met mogelijk een extra kWh meter voor load balancing.

En dan heb ik het nog niet over de maximaal stroombeveiliging gehad met zonnepanelen
https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf
Maar dat is weer afhankelijk van wat je per fase gaat invoeden.
De panelen moeten in ieder geval op een eigen (aardlek) beveiliging, dus weer een losse (aardlek)automaat erbij.

[Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-01-2023 11:20]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

AUijtdehaag schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:02:
@BazzH
2e kast ernaast indien er ook op 3-fase geladen gaat worden.
Met mogelijk een extra kWh meter voor load balancing.

En dan heb ik het nog niet over de maximaal stroombeveiliging gehad met zonnepanelen
https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf
Maar dat is weer afhankelijk van wat je per fase gaat invoeden.
Maar die panelen en laadpaal staan bij TS nog maar "ergens in de planning". Als dat al concreet is en op korte termijn, dan zou het inderdaad dom zijn om dat niet meteen te doen. Maar het zou best kunnen dat TS met al die horrorverhalen (hij zit bij Liander) heeft besloten om de verzwaring alvast uit te laten voeren terwijl er eigenlijk nog niets concreets is m.b.t. die panelen of laadpaal. In dat geval kan hij die investering eventueel nog even uitstellen.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 16:50
AUijtdehaag schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:50:
Ik zou je kookgroep ook maar vervangen voor een 3-fase aardlekautomaat. (Je kan daarvan ook 2 fasen gebruiken bij 7.4 kW inductiekookplaat, dan word het in ieder geval verdeeld over de fasen)

Lijkt me geen probleem als beide groepen van de geschakelde koopgroep op een andere fase zitten toch?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

• AUijtdehaag
  • Niet online
@HarmoniousVibe
Maar dat zitten ze niet (ze zitten geheel links in de kast, dus op 1 aardlekschakelaar)

Over 2 fasen kan natuurlijk ook.
Maar het idee dat er 1 aardlek springt en de andere niet, en vervolgens je er met je vingertjes in zit te prutsen, vind ik niet zo fijn.
Ik ben van mening dat als er een beveiliging automaat springt, het apparaat geheel spanningsloos moet zijn.
Vandaar de 3-fase aardlekautomaat.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Achter een aardlekschakelaar mogen maximaal 4 groepen aangesloten worden. De 2x 16A kookgroep telt als één groep. De 2 fasen van de fornuisgroepautomaat moeten door dezelfde aardlekschakelaar gevoed worden. Het is dus niet toegestaan om L₁/N₁ via een andere aardlekschakelaar te laten lopen dan L₂/N₂.
Voor de NEN is een kookgroep "1 groep". Die hele groep moet beveiligd worden door 1 en dezelfde ALS. Wat dan weer wel schijnt te mogen (maar volgens NEN dus wel "onwenselijk" is) is een kookgroep achter 2 fasen van een 3 fase ALS te hangen.

Maar het probleem met de NEN.... niet openbaar. Wat je op internet vind kan dus alweer achterhaald zijn en dat kun je zelf niet controleren zonder een abonnement op de NEN. Zo is die suggestie voor een kookgroep achter 2 fasen van een 3 fase ALS schijnbaar dus een toevoeging van 2017. Dus heb je versie 2015, dan vind je dat niet eens.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee