Vraag

• Dreflar
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-01 12:29
Hallo allemaal! Allereerst, gelukkig nieuw jaar! Hopen op minder ellende op alle fronten dit jaar. (dromen mag toch? :) )
Mijn 2 jongens (tweeling) worden binnenkort 9 jaar oud, zijn aardig zelfstandig en wij als ouders voelen dat ze toe zijn aan een volgende stap hierin. We gaan de BSO afbouwen en dus iets meer en iets langer alleen thuis. Om toch af en toe te kunnen "controleren en communiceren" willen we voor hun verjaardag een telefoon geven die in eerste instantie alleen voor thuis gebruik is. Niet mee naar school, niet mee naar vriendjes. Thuis bereikbaar zijn voor papa en mama of vriendjes een appje kunnen sturen voor een potje online Minecraft zoiets.

Ik zoek een?
Android toestel denk ik. Voornamelijk geld kwestie. Het is gewoon alles x2.
Nieuw denk ik aan modellen van Motorola? Xiaomi? Redmi? al vind ik 2 jaar support wel wat karig. De vraag is.. hoe belangrijk zijn OS upgrades en security updates bij een toestel van een 9 jarige.

Wat is je budget? Wat moet het toestel kunnen?
Mijn vrouw denkt dat het haalbaar is om 100 euro per kind als budget te stellen. Ik verwacht zelf het dubbele. Ze zullen geen Call of Duty Mobile, Fortnite of Minecraft gaan spelen op de telefoon, simpele dingetjes zoals Snake .io of Hole .io zijn voldoende.

Wat heb je zelf al gevonden?
Motorola G31
Motorola G42
Redmi Note 10
Redmi Note 11

Welke vragen heb je hier nog over?
Misschien zit ik veel te hoog met de modellen die ik zoek.
Ze hebben mijn oude Nexus 7 2013 tablet waar ze af en toe een spelletje mee doen nog.. en zijn daar tevreden mee.
2e hands vind ik ook helemaal geen probleem, zolang het toestel niet te groot is (kleine handjes nog)
Hoe meer plastic hoe beter.. ze zijn wel zuinig en voorzichtig, but still. ;)

Daarnaast ook gewoon benieuwd naar jullie ervaringen / meningen. Zijn er bijvoorbeeld apps of restricties die aan te raden zijn om er alvast op te gaan zetten.

Beste antwoord (via Dreflar op 06-01-2023 15:22)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Dreflar schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:17:
Bedankt allemaal voor het meedenken en de meningen delen.
Los van of we het gaan doen of niet, zou een iphone 7 of 8 nog iets kunnen zijn? 2e hands komen die soms voorbij en zijn dan enigszins betaalbaar. Ben zelf helemaal niet thuis in apple land, hoe zit dat met support voor deze toestellen? Als Apple klaar is met updates zijn ze dan ook direct onbruikbaar?
Wil je persé een Apple toestel?

Ik zou gewoon het Play model uit de meest recente reeks Moto G toestellen pakken, die zijn heel degelijk en spotgoedkoop. Betere prijs/kwaliteit ga je elders niet vinden, het enige jammere is dat ze na een jaar of 3 alleen nog security updates krijgen en dan na een jaar of 5 geen meer, maar dat is ook bij andere fabrikanten veelal hetzelfde.

Juist als je er zelf niet in thuis bent niet beginnen aan Apple, want bij kinderen van 9 wil je toch wel een beetje controle houden. Ik zou zelf niet helemaal alles in de gaten willen (hoeven) houden, maar toch wel zien welke apps ze installeren en toegang tot lokatie voor als ze 'm kwijt zouden raken. Google's Family Link koppel je aan je eigen Google Family, dus tenzij je zelf al een Apple apparaat hebt met een iCloud eraan ben je met Google beter af. Als je zelf al een iPhone of iPad hebt dan kan het allebei natuurlijk, want verder verschil het zo goed als niks.

Alle reacties

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-01 22:56
Is een dumbphone een idee? Hoef je ook geen rekening met restricties te houden.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:44
9 is wel erg jong imho - mijn zoon heeft een iPad waar hij ons mee kan facetimen als nodig. Dat werkt best ok.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-01 11:54
Voor onze kinderen heb ik al vanaf het begin Google Family Link erop gezet. Dan kun je altijd zien waar ze zijn en je kunt alles instellen. Bedtijd, schermtijd, schermtijd voor een app, welke apps toegestaan zijn of niet. Mogen ze apps installeren of aankopen doen. Dat soort dingen.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:54
De laatste BBG komt ongeveer op dezelfde modellen.
review: Smartphone Best Buy Guide - November 2022
Ik denk dat de laatste security updates iets minder belangrijk zijn gezien ze er niet op gaan telebankieren of zo.
Zou wel vervelend zijn als er malware op komt dus zou wel zorgen voor een recente Android versie. 13 is de laatste en die wordt 5 jaar ondersteunt waarbij er los van de fabrikant ook updates vanuit Google komen via de Play Services. demodellen die jij noemt hebben allemaal Android 11 of ouder lijkt het. In elke nieuwe Android versie koppelt Google de beveiliging steeds meer los van de fabrikant updates en probeert dat centraler te doen, dus hoe nieuwer hoe veiliger een Android is ook als de fabrikant in gebreken blijft.

Voor dit budget zie ik geen enkel toestel in de Pricewatch met Android 13, dus dan is Android 12 the next best thing:
Uit de BBG komt de TCL 30e dan als optie, kost nu richting 150 Euro en komt met Android 12:
uitvoering: TCL 30E Blauw
Als je doorklikt uit de pricewatch naar Bol.com staan er reviews bij op de website. Geen reviews hier op de site.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:54
review: Smartphone Best Buy Guide - Januari 2023
Nieuwe BBG is uit. TCL 30 E lijkt niet meer leverbaar, Nokia G11 is dan de aangeraden vervanging.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn vrouw heeft een motorola, goed te betalen (x 2) en een fijne telefoon. Mijn schoonfamilie in de VS noemt het een kindertelefoon dus schijnbaar wordt hij daar veel gebruikt om aan kinderen te geven.

Ik heb zelf altijd Redmi's gehad, maar ga steeds meer twijfelen of dat nog wel een goed merk is. Hoewel Motorola tegenwoordig ook in Chinese handen is klinkt dat betrouwbaarder (ook schonere software dan Xiaomi/Redmi).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Dreflar
Los van of we het gaan doen of niet, zou een iphone 7 of 8 nog iets kunnen zijn? 2e hands komen die soms voorbij en zijn dan enigszins betaalbaar. Ben zelf helemaal niet thuis in apple land, hoe zit dat met support voor deze toestellen? Als Apple klaar is met updates zijn ze dan ook direct onbruikbaar?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-01 17:01
De 7 in principe niet, krijgt geen iOS updates meer... iPhone 8 zou dan de meer geschikte keuze zijn.

Je zou eventueel nog een Samsung Galaxy A13 kunnen overwegen, werkt prima voor het geld en de langste ondersteuning van alle keuzes binnen het budget van 200.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 16:10
Ik zou iets meer geld uitgeven en een solide telefoon kopen, iets als een XCover, die ook tegen een stootje bestand is want kinderen laten de telefoon zeker vaak vallen of in de wc/bad/douche vallen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-01 15:23
MicGlou schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:24:
[...]

De 7 in principe niet, krijgt geen iOS updates meer... iPhone 8 zou dan de meer geschikte keuze zijn.

Je zou eventueel nog een Samsung Galaxy A13 kunnen overwegen, werkt prima voor het geld en de langste ondersteuning van alle keuzes binnen het budget van 200.
De Samsung Galaxy A04s is nog wat nieuwer en goedkoper als ondersteuning en prijs het belangrijkst zijn.

De Redmi Note 11 kan ook nog wel een paar jaar mee (beveiligingsupdates tot januari 2025) en heeft een sterker (gorilla glas 3) scherm en is in ieder geval IP53 spatwater dicht. Dat is wel de beste nieuwe telefoon die je voor het geld kunt krijgen, en er zijn ook genoeg stevige beschermhoezen en screenprotectors voor te krijgen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Wil je persé een Apple toestel?

Ik zou gewoon het Play model uit de meest recente reeks Moto G toestellen pakken, die zijn heel degelijk en spotgoedkoop. Betere prijs/kwaliteit ga je elders niet vinden, het enige jammere is dat ze na een jaar of 3 alleen nog security updates krijgen en dan na een jaar of 5 geen meer, maar dat is ook bij andere fabrikanten veelal hetzelfde.

Juist als je er zelf niet in thuis bent niet beginnen aan Apple, want bij kinderen van 9 wil je toch wel een beetje controle houden. Ik zou zelf niet helemaal alles in de gaten willen (hoeven) houden, maar toch wel zien welke apps ze installeren en toegang tot lokatie voor als ze 'm kwijt zouden raken. Google's Family Link koppel je aan je eigen Google Family, dus tenzij je zelf al een Apple apparaat hebt met een iCloud eraan ben je met Google beter af. Als je zelf al een iPhone of iPad hebt dan kan het allebei natuurlijk, want verder verschil het zo goed als niks.

• Dreflar
Bedankt allemaal! Ik ga het inderdaad in het google landschap behouden.
Zal jullie aanbevelingen en adviezen meenemen in de uiteindelijke aanschaf.
Bedankt! erg aardig en informatief allemaal.

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-01 15:23
Oon schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:48:
[...]Ik zou gewoon het Play model uit de meest recente reeks Moto G toestellen pakken, die zijn heel degelijk en spotgoedkoop. Betere prijs/kwaliteit ga je elders niet vinden, het enige jammere is dat ze na een jaar of 3 alleen nog security updates krijgen en dan na een jaar of 5 geen meer, maar dat is ook bij andere fabrikanten veelal hetzelfde.
De recente G toestellen hebben geen Play variant meer en 5 jaar updates krijgen ze al helemaal niet. De G reeks krijgt maar 2 jaar updates. Alleen de Edge 30 Ultra heeft 4 jaar aan updates. Zelfs de 1100+ euro kostende Razr van afgelopen najaar krijgt maar 3 jaar updates.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee