Aankoop 65" televisie na aankoopdebacle Philips 65OLED806

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-07 19:30
Ik zoek een?
65" televisie

Wat is je budget?
Rond de 1100 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Normale televisie en streams bekijken (Netflix, NPO start, Viaplay en Kodi films). Ik vind daarnaast een goede kijkhoek erg belangrijk.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb ruim een maand geleden de Philips 65OLED806 in de Philips personeelswinkel gekocht voor 1149 euro. Helaas was het beeldscherm in één van de hoeken gebogen en moest de TV weer terug naar de leverancier. Ze konden me geen vervangende TV met hetzelfde typenummer sturen, want die hadden en kregen ze niet meer binnen. Dus nu heb ik mijn aankoopbedrag weer retour.
Ik heb de TV dus ruim een maand gebruikt en in de basis van de ik de TV fantastisch qua beeldkwaliteit en gebruik. Ook het Ambilight zag er wel leuk uit, maar is geen vereiste voor mij.

Philips heeft me nog wel alternatieven aangeboden, zoals de 65OLED807 voor 1799 euro en de 65OLED707 voor 1429 euro. Alleen vond ik de meerprijs tov het aankoopbedrag van 1149 euro nogal fors.

Welke vragen heb je hier nog over?
Is OLED het enige alternatief voor mij en biedt een goed IPS scherm ook niet een voldoende kijkhoek? Als IPS een goedkoper alternatief is, welke merk/types zijn dan aan te bevelen?
Ik heb daarnaast al naar diverse OLED modellen gekeken, zoals de LG C2 en de Sony A80J, maar beiden zijn nogal aan de prijs (althans in vergelijk met de goede deal die ik had met de Philips 806).
Misschien heeft iemand ook nog tips voor een overjarig 65" OLED/IPS die qua beeld ongeveer gelijk is aan de Philips 806.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Beste antwoord (via VivaAtloni op 04-01-2023 08:22)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:40
VivaAtloni schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Goed advies.
Zit ook nog te kijken naar de C1 en G1, dus de modellen van vorig jaar. Het grootste verschil zit hem in het OLED EVO schem in de G1, maar het schijnt dat in de C1 deze EVO schermen ook zitten.
Weet niet of het qua CPU beeldprocessing veel uitmaakt om het model van het jaar ervoor te kopen.
Of er een WBE (LG Electronics noemt dit EVO) paneel in de C1 zit hangt ervan af wanneer de tv is geproduceerd en hoeveel WBC (oudere generatie paneel) panelen er nog op de plank lagen/ liggen.

Met het geringe prijsverschil tussen een C1/ G1 en C2/G2 is de meerprijs voor laatst genoemde modellen het meer dan waard. De C2 en G2 bieden een betere en fijnere WebOS ervaring en de beeldkwaliteit is verder geoptimaliseerd c.q. accurater denk o.a. veel betere schaduwdetails in HDR en betere near black handling. Ook is het energieverbruik lager bij een OLED tv met WBE paneel, de meerprijs verdient zich dus sowieso terug.

Je treft het niet qua timing, de cahsback actie is net afgelopen. Deze week worden de nieuwe modellen aangekondigd en zullen de huidige modellen aan het einde van dit kwartaal verder in prijs zakken.

Wanneer meer uitgeven ook een optie is kun je dus beter direct voor de LG C2 of G2 gaan, de 65C2 is momenteel te koop voor 1479 euro en de 65G2 heeft eer meerprijs van 200 euro. Hou er rekening mee dat bepaalde winkels buitenlandse modellen verkopen waardoor de fabrieksgarantie komt te vervallen, ook zijn er verkopers zoals HelloTV waarbij er veel modellen zogenaamd op voorraad zijn maar in werkelijkheid dit een lokkertje is om jou een andere tv tegen een meerprijs te verkopen. De gelinkte winkel verkoopt uitsluitend Benelux modellen en staat goed aangeschreven.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-07 21:38

DarkSide

theres no place like ::1

ik vind OLED echt veel mooier dan LCD. Ook de duurdere met FALD etc.

Dus eerst je zelf afvragen wat je precies wilt qua beeld kwaliteit.
De philips had Android TV. Daar kan je ook Kodi op draaien.
De LG (heb ik zelf) hebben WebOS. Het OS vind ik persoonlijk erg fijn. en de remote.
Maar geen kodi mogelijk. Dat draaide ik op de Google Chromecast met google TV.

Ambilight hoeft van mij niet. Maar er zijn genoeg mensen die het wel waarderen.

Een goede LCD met veel localdimming zones zal niet veel goedkoper zijn dan een OLED volgens mij.

je prijs voor die philips voor 65" was wel een mooie idd.
Maar ik zou persoonlijk het budget uitbreiden en weer voor OLED gaan

PS er is ook een prijzentopic waar aanbiedingen van oleds voorbij komen. Dat kan nog wel eens schelen

[ Voor 7% gewijzigd door DarkSide op 02-01-2023 10:31 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-07 09:32

haagsepracht

One Man, Half Machine.

LG OLED tv's zijn echt top notch als je het mij vraagt. Check de pricewatch eens zou mijn suggestie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
DarkSide schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:29:
De philips had Android TV. Daar kan je ook Kodi op draaien.
De LG (heb ik zelf) hebben WebOS. Het OS vind ik persoonlijk erg fijn. en de remote.
Maar geen kodi mogelijk. Dat draaide ik op de Google Chromecast met google TV.
Ik heb een RPI met Kodi, dus dit hoeft niet op het OS van de TV te zitten. Ik wilde alleen aangeven dat ik films via Kodi kijk qua TV gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@VivaAtloni Ik zou sowieso hier kijken voor de beste aanbiedingen anders ben je echt een dief van je eigen portemonnee.

Heb hier overigens de 806 al meer dan een jaar naar tevredenheid.

OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic

[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 02-01-2023 11:01 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-07 21:38

DarkSide

theres no place like ::1

VivaAtloni schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Ik heb een RPI met Kodi, dus dit hoeft niet op het OS van de TV te zitten. Ik wilde alleen aangeven dat ik films via Kodi kijk qua TV gebruik.
Als je films kijkt in 4k met HDR e.d. zou ik zeker voor een OLED gaan.
Kijkhoeken zijn goed. zwartwaardes en contrast erg goed.

overdag met veel zon heeft LCD meer lichtopbrengst. Maar kwam van oude plasma af en jaren geleden naar een OLED gegaan en dat was al echt veel beter.
En vorig jaar nieuwe oled gekocht en dat werkt ook goed overdag.
Ik kijk voornamelijk in de avond. Maar game ook overdag in het weekend bv. En dat gaat meer dan prima op een OLED.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Je kunt beter niet aan een tv met IPS paneel beginnen, de kijkhoeken zijn inderdaad een stuk breder echter is het contrast en uniformiteit zeer matig. Kijk je alleen overdag tv of in een goed verlichte woonkamer? Dan zou het nog redelijk te doen zijn, in alle andere situaties is het een afrader.

De Sony 65X80K is een van de betere tv's met IPS paneel.

Wanneer je zo dicht mogelijk bij jouw vorige aankoopbedrag wilt zitten biedt de LG 65A2 OLED momenteel de meeste bang for the buck, en is de meerprijs tegenover de 65X80K het dubbel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Freshouttheoven schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:47:
Wanneer je zo dicht mogelijk bij jouw vorige aankoopbedrag wilt zitten biedt de LG 65A2 OLED momenteel de meeste bang for the buck, en is de meerprijs tegenover de 65X80K het dubbel waard.
Goed advies.
Zit ook nog te kijken naar de C1 en G1, dus de modellen van vorig jaar. Het grootste verschil zit hem in het OLED EVO schem in de G1, maar het schijnt dat in de C1 deze EVO schermen ook zitten.
Weet niet of het qua CPU beeldprocessing veel uitmaakt om het model van het jaar ervoor te kopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
VivaAtloni schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Goed advies.
Of er een WBE (LG Electronics noemt dit EVO) paneel in de C1 zit hangt ervan af wanneer de tv is geproduceerd en hoeveel WBC (oudere generatie paneel) panelen er nog op de plank lagen/ liggen.

Met het geringe prijsverschil tussen een C1/ G1 en C2/G2 is de meerprijs voor laatst genoemde modellen het meer dan waard. De C2 en G2 bieden een betere en fijnere WebOS ervaring en de beeldkwaliteit is verder geoptimaliseerd c.q. accurater denk o.a. veel betere schaduwdetails in HDR en betere near black handling. Ook is het energieverbruik lager bij een OLED tv met WBE paneel, de meerprijs verdient zich dus sowieso terug.

Je treft het niet qua timing, de cahsback actie is net afgelopen. Deze week worden de nieuwe modellen aangekondigd en zullen de huidige modellen aan het einde van dit kwartaal verder in prijs zakken.

Wanneer meer uitgeven ook een optie is kun je dus beter direct voor de LG C2 of G2 gaan, de 65C2 is momenteel te koop voor 1479 euro en de 65G2 heeft eer meerprijs van 200 euro. Hou er rekening mee dat bepaalde winkels buitenlandse modellen verkopen waardoor de fabrieksgarantie komt te vervallen, ook zijn er verkopers zoals HelloTV waarbij er veel modellen zogenaamd op voorraad zijn maar in werkelijkheid dit een lokkertje is om jou een andere tv tegen een meerprijs te verkopen. De gelinkte winkel verkoopt uitsluitend Benelux modellen en staat goed aangeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Allemaal goede tips. Wellicht toch maar iets meer uitgeven.
Wat me opvalt dat de Philips 65oled707 die ik voor 1429 kan kopen niet meer wordt genoemd. Is een C2 dus duidelijk beter dan de Philips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-07 21:56

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Tja... Wat is beter? In beide televisies zit hetzelfde paneel, wat betekent dat veel eigenschappen overeenkomen.

Een belangrijk onderscheid tussen LG en Philips is de processor. Philips-televisies hebben een aantal eigenaardigheden wat betreft HDMI-poorten die komen doordat Philips geen eigen HDMI-verwerking heeft en chips van derden met de P5-processor moeten praten. Omdat de Alpha9-processor in LG-televisies alles zelf doet zijn dat soort eigenaardigheden er bij LG niet: Alle 4 de poorten kunnen HDMI 2.1 en er zijn geen situaties waarin de televisie de resolutie omlaag schroeft zoals bij Philips. LG heeft zijn televisies meer voor spelamusement geoptimaliseerd dan Philips.

Het besturingssysteem is WebOS i.p.v. Android. Voor beiden valt wat te zeggen, veel mensen vinden WebOS prettiger te bedienen, maar Android heeft weer veel meer apps.

Dé reden om Philips te kiezen is Ambilight, dat heeft geen enkel ander merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Het is niet met zekerheid te zeggen of in beide tv's dezelfde paneel zit, er bestaat namelijk aan reële kans dat de Philips OLED707 nog een WBC paneel heeft.

In de basis bieden OLED tv's een gelijkwaardige beeldkwaliteit echter zijn er wel degelijk goed waarneembare verschillen op detailniveau. Zo is de motion handling implementatie van Philips verfijnder/ beter dan die van LG, ook gaan Philips tv's beter om met 50 Hz signalen. Aan de andere kant presteert de LG veel beter op het gebied van accuraatheid, near black handling, low bitrate content zoals Netflix, en is de upscaling natuurlijker vergeleken met die van Philips die te agressief is.

Gelet op het gering prijsverschil en de user case is imo de LG C2 de betere keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Freshouttheoven schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:09:
Het is niet met zekerheid te zeggen of in beide tv's dezelfde paneel zit, er bestaat namelijk aan reële kans dat de Philips OLED707 nog een WBC paneel heeft.

In de basis bieden OLED tv's een gelijkwaardige beeldkwaliteit echter zijn er wel degelijk goed waarneembare verschillen op detailniveau. Zo is de motion handling implementatie van Philips verfijnder/ beter dan die van LG, ook gaan Philips tv's beter om met 50 Hz signalen. Aan de andere kant presteert de LG veel beter op het gebied van accuraatheid, near black handling, low bitrate content zoals Netflix, en is de upscaling natuurlijker vergeleken met die van Philips die te agressief is.

Gelet op het gering prijsverschil en de user case is imo de LG C2 de betere keus.
Heb je goede bronnen waar bovenstaande uit blijkt? Ik zou er meer over willen lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Hann1BaL schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Heb je goede bronnen waar bovenstaande uit blijkt? Ik zou er meer over willen lezen.
Digitaltrends, FWD, avfourms reviews en owners tread, flatpanelshd etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VivaAtloni
Gisteren heb ik ook nog gekeken naar de Sony A80K. Ook een mooi toestel met een WBE paneel. Maar ondanks de 150euro cashback toch een stuk duurder dan de C2.

Wil januari/februari nog even aankijken wat de prijzen gaan doen en wellicht in de tussentijd een deal pakken. Dit wordt dan waarschijnlijk de C2.
Bedankt voor alle adviezen!

Pagina: 1