Toon posts:

Hoge zolder sauzen boven wenteltrap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-02 23:34
Sinds kort woon ik in een nieuwbouwhuis en binnenkort wil ik de zolder gaan sauzen. Het is een vrij ruime zolder met een hoog puntdak. Op zich geen probleem om alles te bereiken met een trap maar boven de zoldertrap (een wenteltrap) gaat dat niet lukken.

Rondom de zoldertrap staat een bordes, ik had gedacht hier steigerplanken overheen te leggen. Het gaat dan om ca. 250cm overspanning. En dan daar een trap op te zetten. Nu zat ik een beetje te zoeken naar steigers en zie dat bij de gemiddelde bouwsteiger de planken om de ca. 80cm ondersteund worden. Maar dat gaat in mijn geval natuurlijk niet lukken. Is het verstandig/veilig om het dan met bijvoorbeeld 2 lagen steigerplanken ondersteund te doen? Of zijn er andere/betere opties?

Edit: een telescoopstok gaat niet werken want veel buizen van het ventilatiesysteem. Dus moet er rondomheen/erachter met een kleine roller of kwast.

[Voor 26% gewijzigd door matroosoft op 02-01-2023 09:47]

Beste antwoord (via matroosoft op 02-01-2023 12:18)

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-02 23:32
Ik heb dezelfde situatie. Simpele oplossing: voor het hoogste deel een ladder/trap tegen de muur zetten. De onderkant van de ladder/trap steek je door de spijlen heen.

Alle reacties

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-02 12:12

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Een beetje Tweaker gaat natuurlijk een robot hiervoor maken die het voor je doet :+

Telescoop-stok, vrienden met biceps en gaan?

[Voor 6% gewijzigd door Falcon op 02-01-2023 09:34]

"You never come second by putting other people first"

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-02 17:34
Dan koop je toch een paar balken die je onder je platen leg.

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:46
Hier heeft de schilder een plateutje gemaakt in de opening en vanuit hier gewerkt. Anders inderdaad een telescoopstok aan de roller. Dit vergt overigens best veel kracht, voordeel is wel dat de achtergrond glad is/lijkt

• matroosoft
@Falcon @sjtienuh een telescoopstok gaat niet werken want veel buizen van het ventilatiesysteem. Dus moet er rondomheen/erachter met een kleine roller of kwast.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:54
Wij hadden ook zo'n hekje staan in ons vorig huis.
Ik ben niet bang uitgevallen op trappen en steigers, maar hier ging ik geen planken opleggen om daar met een trap of zo op te gaan staan...
Hekje was in ons niet geval niet zo stevig dat ik dit aan zou durven.

Ik zou toch gaan voor de telescoopstok en dan om de buizen van het ventilatiesysteem heen en niet er achter.
Het is de zolder, niet je woonkamer...
Bij ons zag het er ook (ongeveer) zo uit, en zo heel veel buizen zaten daar boven niet.

PV Output

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:00
Je huurt een stage van 3m lang en legt die op je leuning?

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• KNed
Ik heb dezelfde situatie. Simpele oplossing: voor het hoogste deel een ladder/trap tegen de muur zetten. De onderkant van de ladder/trap steek je door de spijlen heen.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:54
KNed schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:51:
Of op de bovenste trede van de trap zodat ie tegen het stootbord leunt.
Stuk steviger dan die spijltjes van dat hekje denk ik.

PV Output

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:03
Telescoopstok of 2 balken met plank erop.

• KNed
Rensjuh schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Of op de bovenste trede van de trap zodat ie tegen het stootbord leunt.
Stuk steviger dan die spijltjes van dat hekje denk ik.
Dat kan ook als je armen lang genoeg zijn om dan helemaal rechts te komen :)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:29
Ook zoiets gehad. Wij gebruikten zo’n ladder die ook een steiger kan zijn door de uitersten in een hoek te klappen. Een uiteinde omklappen, handdoek om de poten en tegen de muur laten rusten. De lange kant staat dan gewoon op de vloer achter het hekje.

OhSunnyDay

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:39
Voor het stucen van het trapgat hier heb ik een steigertje gekocht met van die trappelen.
Je kan dan de ene kant zonder ladderdeel op de trap leggen, andere kant juist wel met een ladderdeel op een trede.
Het spul is lucht en eenvoudig op te zetten. Ik moest wel zelf een gaatje boren om de schoor op te monteren. Normaal mag het bordes schijnbaar niet hoger dan drie sporen.

Ik had deze over de grens bij OBI gekocht, maar er zijn ook vast meer verkopende partijen.

Voorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl...-4-in-1/9300000045233422/

Joe

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:52
Ik heb in een soortgelijke situatie een frame gemaakt van wat balken en daar een (verwijderbare) plaat op. Zo bleef de trap toegankelijk buiten het klussen om. Na de klus het frame weer uit elkaar geschroefd.

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-02 13:19
Ik heb bij een vergelijkbare situatie een paar balken neergelegd tussen de spijlen door en daarop een stuk multipex, hier liep ik vervolgens gewoon overheen voor gipsplaten vastzetten, gips smeren en schilderen. Ik had geen trap nodig omdat ik slechts 2,2 meter hoogte had boven mijn platen.

In dit geval zou ik, gezien de dichten zijkanten, geneigd zijn de balken en plaat op het bordes te leggen en dat stuk wat lager zit dan met een telescoopstok te pakken.

• matroosoft
Thanks daar had ik nog niet aan gedacht, gezien de hoogte zou dit best goed kunnen werken in onze situatie. Ik ga het eens proberen (y)

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:46
Ik heb gewoon een ladder schuin over het hekje heen gezet en aan het einde op de grond een balk geschroefd zodat de ladder niet naar achter kon verschuiven. Maar moest de vloer nog doen dus daarom wat het niet erg om iets op de vloer vast te schroeven :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:56
Of je huurt bij B***s twee klapschragen en een paar steigerplanken en je dekt op die manier het trapgat af op niveau bovenzijde van het hek. Kun je makkelijk op en af klimmen en eventueel een trap op plaatsen.

Zelf heb ik een keer een trapsteiger* gehuurd, maar ik vond het ook niet heel comfortabel werken. Zo’n constructie als hierboven zou ik prettiger vinden, maar het trapgat is hier ruim 3 meter en het is aan beide zijkanten dicht.

* bij die trapsteiger werden de planken overigens niet om de 80 cm ondersteund. Er zat zelfs een doorloopgat in. Mogelijk kun je stempels regelen als je het toch niet vertrouwt.

[Voor 29% gewijzigd door Toke_gt op 02-01-2023 22:46]

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-02 12:22
matroosoft schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:19:
[...]

Thanks daar had ik nog niet aan gedacht, gezien de hoogte zou dit best goed kunnen werken in onze situatie. Ik ga het eens proberen (y)
Misschien ben ik te voorzichtig, maar weet je zeker dat de spijlen dat houden?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32
Hier hetzelfde gedaan...
BennieWolters schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:20:
Voor het stucen van het trapgat hier heb ik een steigertje gekocht met van die trappelen.
Je kan dan de ene kant zonder ladderdeel op de trap leggen, andere kant juist wel met een ladderdeel op een trede.
[...]
https://www.bol.com/nl/nl...-4-in-1/9300000045233422/
Werkt dit op een wenteltrap? Je komt met het ladderdeel toch nooit recht op een trede uit?

Ik heb nog even met zo'n trapplateau staan stuntelen:

Dat kon ik op welgeteld 3 plaatsen neerzetten... onderaan de trap (beide poten op de vloer), bovenaan de trap (het plateau op de vloer) en precies in het midden waar ik net genoeg rechte treden had... Op andere plekken kon de poot niet genoeg uitschuiven om het hoogteverschil van 2 treden te overbruggen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• matroosoft
Zenomyscus schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:18:
[...]

Misschien ben ik te voorzichtig, maar weet je zeker dat de spijlen dat houden?
Ladder zal behoorlijk stijl staan omdat het het nog zo hoog is erboven. Dus dan komt er op die spijlen niet veel kracht te staan. Maar kan altijd nog wat zwaars voor de pootjes zetten.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:47

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Twee metalen metselschragen, twee balken en een plaat hout net boven de railing. Ik denk dat de railing het wel zou houden maar ik zou daar mn gok niet mee willen nemen...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee