Toon posts:

slecht dichtgezette vloerverwarming sleuven herstellen

Pagina: 1
Acties:

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:36
2 weken geleden heb ik op de bovenverdieping 65m2 vloerverwarming laten infrezen. Helaas is er van alles niet naar wens gegaan, en het bedrijf (zzp) dat heeft ingefreesd neemt simpelweg de telefoon niet meer op. Wat er allemaal mis gegaan is, en of ik ooit nog iets van dat bedrijf ga horen hoeven we niet te bespreken, dat los ik allemaal wel op.

Waar het wel over gaat: Nadat de stukadoors een paar dagen over de dichtgezette sleuven hebben gelopen, bleek op 1 kamer dat vrijwel alle sleuven open gingen.
Gister heb ik dus de tijd genomen deze kamer te herstellen: Er zat niks anders op dan met een staalborstel, plamuurmes en stofzuiger centimeter voor centimeter de sleuven weer uit te krabben, en uiteindelijk opnieuw dicht te zetten (6 uur bezig geweest met kamertje van 20m2 :X ).
Vervolgens komt volgende week een bedrijf om de vloer te egaliseren om het helemaal af te maken (dit was oorspronkelijk niet de bedoeling)

Hierbij merkte ik op dat waar de sleuven open stonden, ik de leiding nog 2mm omlaag kon duwen. Tevens ligt er in de vensterbank in deze kamer nog een oude frees. Mijn vermoeden is dat de frees "op" was toen hij hier bezig was, en deze uiteindelijk vervangen heeft (de laatste groep in deze kamer is namelijk wel redelijk goed). Doordat de frees "op" was zijn de sleuven iets te smal geworden waardoor de leidingen niet makkelijk erin gingen. Meneer de prutser heeft vervolgens niet de moeite genomen de leidingen goed aan te duwen waardoor deze helemaal bovenin lagen en er nauwelijks mortel op gekomen is.

Qua mortel heeft hij Coba CTM650 gebruikt, hier lijkt niks mis mee. Alleen toen ik het gister zelf aanmaakte merkte ik wel dat aanmaken volgens verpakking zorgt voor de dikte van metselspecie. Een litertje meer zorgt voor een mooie dikke vla. Maar hij werkte met dikte magere yoghurt. Dit zal dus zeker ook niet geholpen hebben dat hij de mortel te dun had gemaakt.

Hoe dan ook: 1 kamer is hersteld, maar er is nog 40m2 die ik niet aangeraakt heb. Hier lijkt het vooralsnog een stuk beter, slechts op enkele stukken zie ik de leiding tevoorschijn komen. Ik vraag me nu dus af of ik hier alleen de stukken die nu zichtbaar bloot liggen moet herstellen. Of dat ik de overige 40m2 (oftewel 400 meter leiding) centimeter voor centimeter moet controleren om zeker te zijn dat ik de leidingen niet in kan duwen. Of kan ik erop vertrouwen dat wat nu dicht zit, wel dicht blijft als er een egalisatielaag op komt?

Ter ilustratie: Links zoals het er afgetrapt uit ziet, rechts een half uurtje krabben en schoonmaken:

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 16:56
Ik heb de sleuven zelf dichtgemaakt, kreeg ook hetzelfde als jij, afgetrapt zeg maar.

Heb het daarna dunner gemaakt met meer water en toen ging het al veel beter. Daarna werd het ook geegaliseerd door de vloerenbedrijf en nu zien we er niets meer van...

• ConQuestador
Lelletje schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:26:
Ik heb de sleuven zelf dichtgemaakt, kreeg ook hetzelfde als jij, afgetrapt zeg maar.

Heb het daarna dunner gemaakt met meer water en toen ging het al veel beter. Daarna werd het ook geegaliseerd door de vloerenbedrijf en nu zien we er niets meer van...
heb je ook eerst alle loszittende delen weggehaald? Want mijn angst is dus dat er los gruis blijft zitten wat een knarsend geluid kan veroorzaken als je eroverheen loopt wanneer de vloer er eenmaal inligt.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:30
Als je er een laag egalisatie overheen giet gebeurt er niks mee. Je hebt nooit de garantie dat alle sleuven 100% vol zitten met mortel. Als ze grotendeels dicht zitten en de leidingen daarmee niet bloot liggen is het prima.

Egalisatie er over en dit zal bij kleine gaatjes ook nog wel een beetje in de sleuven kruipen.

Gaag niks mee gebeuren.

2mm speling is overigens ook niet zo spannend. Dat is vrijwel altijd zo. Bij plekken waar de leiding echt weer omhoog komt drukken ze er soms een stukje afgeknipte leiding in om het te klemmen. De leidingen liggen nooit 100% op de bodem van de sleuf. Altijd wel wat speling. Het komt immers van een rol en heeft die vorm min of meer aangenomen.

Belangrijkste is dat ze niet boven de sleuf uitkomen, omdat je dan weer meer egalisatie kwijt bent om dat op te vangen.

[Voor 40% gewijzigd door pentaw1nz op 02-01-2023 11:55]

• ConQuestador
pentaw1nz schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:52:
Als je er een laag egalisatie overheen giet gebeurt er niks mee. Je hebt nooit de garantie dat alle sleuven 100% vol zitten met mortel. Als ze grotendeels dicht zitten en de leidingen daarmee niet bloot liggen is het prima.

Egalisatie er over en dit zal bij kleine gaatjes ook nog wel een beetje in de sleuven kruipen.

Gaag niks mee gebeuren.

2mm speling is overigens ook niet zo spannend. Dat is vrijwel altijd zo. Bij plekken waar de leiding echt weer omhoog komt drukken ze er soms een stukje afgeknipte leiding in om het te klemmen. De leidingen liggen nooit 100% op de bodem van de sleuf. Altijd wel wat speling. Belangrijkste is dat ze niet boven de sleuf uitkomen, omdat je dan weer meer egalisatie kwijt bent om dat op te vangen.
Op een enkele plek liggen ze wel 1mm boven de sleuf (vooral in bochten), maar hier krijg ik ze er niet verder ingedrukt. Hier zitten ze dus goed vast, en de egaline zal dit moeten oplossen.

Het probleem zat vooral op die 1e kamer waar echt alles los kwam.

Hoe dan ook: Je hebt me gerust gesteld, ik ga de overige vertrekken alleen repareren op de plekken waar de leidingen echt bloot liggen, en voor de rest vertrouw ik op de egaline :)

• ConQuestador
Net even langs ons huis gereden om te kijken hoe de sleuven nu zijn opgedroogd: superhard en super vlak. Als alles zo was gedaan had ik het click pvc durven leggen zonder egaliseren.

En zo kom je toch weer bij de eeuwenoude conclusie: als je het goed wilt hebben, moet je het zelf doen..

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:32
Amen! Goed opgelost zo en ik hoop dat je eruit komt met de zzper.

OhSunnyDay

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pentaw1nz schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:52:
Het is toch juist van belang dat ze volledig contact maken met de vloer en dat er geen luchtholtes zijn? it ivm warmteoverdracht.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:34
Wolly schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:51:
[...]

Het is toch juist van belang dat ze volledig contact maken met de vloer en dat er geen luchtholtes zijn? it ivm warmteoverdracht.
In het ideale geval wel, maar luchtholtes aan de onderzijde ga je met ingefreesde leidingen toch niet helemaal voorkomen. Wil je de buizen goed kunnen omhullen in specie moeten de banen breder zijn, maar dat werkt weer niet fijn met de slangen erin lopen.

• ConQuestador
Wolly schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:51:
[...]

Om de vloerverwarminggast te quoten: Hoe kom je daar nu weer bij? Heb je zeker gelezen op internet, jij met je internetwijsheid.
Dichtzetten is alleen maar om ervoor te zorgen dat de leidingen blijven zitten, heeft niks met warmte te maken.

(Dit was letterlijk zijn antwoord toen ik dit ook opmerkte. Zoals je merkt, gaandeweg de dag kwam ik er al achter dat ik niet het juiste bedrijf gekozen had :X )

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ConQuestador schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:57:
[...]

Om de vloerverwarminggast te quoten: Hoe kom je daar nu weer bij? Heb je zeker gelezen op internet, jij met je internetwijsheid.
Dichtzetten is alleen maar om ervoor te zorgen dat de leidingen blijven zitten, heeft niks met warmte te maken.

(Dit was letterlijk zijn antwoord toen ik dit ook opmerkte. Zoals je merkt, gaandeweg de dag kwam ik er al achter dat ik niet het juiste bedrijf gekozen had :X )
Je laat toch wel een waarheidsgetrouwe review achter op Google?

• ConQuestador
Wolly schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:16:
[...]

Je laat toch wel een waarheidsgetrouwe review achter op Google?
Uiteraard, alleen heb ik 3 verschillende vloerverwarming bedrijven gevonden die al dan niet geheel op zijn naam staan. Bij 1 van die bedrijven kwam zijn naam in de (sommige soortgelijke) recensies voorbij. Hier heb ik mijn verhaal bij gezet.

Het lijkt erop dat hij nu bezig is een nieuwe bedrijfspagina op te zetten, zodra die website live staat zal ik meteen als 1e een hele mooie slechte review achterlaten >:)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons was precies hetzelfde, ik heb zelf de vloer met een bouw stofzuiger (gehuurd bij gamma) schoongekregen voordat de egalisatie erop kwam.

Ik had ook zo mijn eisen die ik hier op tweakers gelezen had (max 80m per groep, gelijke groepen, 16x2, 10cm hoh) , de freesmeneer vond mij ook een beetje irritant geloof ik maar de vloerverwarming zit er beter in dan hoe hij het normaal gesproken aflevert. Kostte hem alleen wat meer (denk) tijd. Hij gaf ook aan dat ie normaal met 14x2 werkt omdat dat makkelijker gaat en meeste mensen weten het niet.. Bij jou zit er zo te zien ook 16x2 in ;).

Verder zou ik geen online moddergooien richting zijn bedrijf, als je een keer een lekkage hebt of de verdeler lekt dan wil je liever dat ie nog terugkomt.

[Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 03-01-2023 20:20]

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Sport_Life schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:13:
Verder zou ik geen online moddergooien richting zijn bedrijf, als je een keer een lekkage hebt of de verdeler lekt dan wil je liever dat ie nog terugkomt.
moet ie de telefoon wel opnemen...

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:35
ConQuestador schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:54:
[...]

...

Het lijkt erop dat hij nu bezig is een nieuwe bedrijfspagina op te zetten, zodra die website live staat zal ik meteen als 1e een hele mooie slechte review achterlaten >:)
Tja, beetje lame. Hij is de vakman, en degen die 't rotwerk gedaan heeft.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• ConQuestador
Sport_Life schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:13:
Bij ons was precies hetzelfde, ik heb zelf de vloer met een bouw stofzuiger (gehuurd bij gamma) schoongekregen voordat de egalisatie erop kwam.

Ik had ook zo mijn eisen die ik hier op tweakers gelezen had (max 80m per groep, gelijke groepen, 16x2, 10cm hoh) , de freesmeneer vond mij ook een beetje irritant geloof ik maar de vloerverwarming zit er beter in dan hoe hij het normaal gesproken aflevert. Kostte hem alleen wat meer (denk) tijd. Hij gaf ook aan dat ie normaal met 14x2 werkt omdat dat makkelijker gaat en meeste mensen weten het niet.. Bij jou zit er zo te zien ook 16x2 in ;).

Ik had heel specifiek om 10 groepen van 60m gevraagd, dit ivm een warmtepomp. Ik had zelfs het complete legplan uitgewerkt.
Hij is hier helaas behoorlijk vanaf geweken waardoor mijn groepen nu variëren van 45m tot 80m.
Hij vond mijn 60m onzin, gewoon 100m bij warmtepomp, zo deed ie het al jaaaaaren. Dus ik met mijn internet wijsheid had er geen verstand van.

Hij heeft wel 16x2 gebruikt, en ook een 10groeps composiet met flowmeters, maar dat was omdat ik hier specifiek om vroeg.

Hoe dan ook: leuk dat ik m te vriend moet houden. Maar hij is dus niet meer te bereiken. Ik heb zelf springende leidingen moeten oplossen, en zelf ook een druktest moeten doen.

Uiteindelijk komt het wel goed, maar het kost me bergen extra tijd.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

ConQuestador schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:04:
[...]

Ik had heel specifiek om 10 groepen van 60m gevraagd, dit ivm een warmtepomp. Ik had zelfs het complete legplan uitgewerkt.
Hij is hier helaas behoorlijk vanaf geweken waardoor mijn groepen nu variëren van 45m tot 80m.
Hij vond mijn 60m onzin, gewoon 100m bij warmtepomp, zo deed ie het al jaaaaaren. Dus ik met mijn internet wijsheid had er geen verstand van.

Hij heeft wel 16x2 gebruikt, en ook een 10groeps composiet met flowmeters, maar dat was omdat ik hier specifiek om vroeg.

Hoe dan ook: leuk dat ik m te vriend moet houden. Maar hij is dus niet meer te bereiken. Ik heb zelf springende leidingen moeten oplossen, en zelf ook een druktest moeten doen.

Uiteindelijk komt het wel goed, maar het kost me bergen extra tijd.
C'est le ton qui fait la musique :).

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• ConQuestador
warhamstr schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:02:
[...]

Tja, beetje lame. Hij is de vakman, en degen die 't rotwerk gedaan heeft.
Voor de duidelijkheid, een opsomming waarom ik zo ontevreden ben:
-Ik had afspraak staan (al 3 maanden) op maandag, op zaterdag belt hij dat hij niet kan. Vanwege mij planning kon ik echt niet later, dus hij zondag komen.
- zondag no-show, en telefoon stond uit
- maandag belt ie ineens op dat ie toch kan komen. Om 11 uur komt ie aanpakken.
- ik geef aan dat het om uiterlijk half6 klaar moet, omdat ik de kinderen van de opvang moet halen. Hij verzekerde me dat dit ging lukken. Gaande weg de dag bleef hij dit herhalen. Uiteindelijk werd het half 8. Ik heb kennissen moeten bellen om mijn kinderen van de opvang te halen.
- mijn gewenste groeplengte van 60 is nu tussen de 45 en 80.
- hij heeft geen druktest uitgevoerd, voor hetzelfde was het zo lek als een mandje.
- in 1 bocht wilden de leidingen niet blijven zitten. Hij zou terug komen om dit te fixen.
- in 1 kamer was het dermate slecht dicht gezet, dat ik alles opnieuw kon doen.
- in andere kamers zitten de sleuven wel vast, maar bij lange na niet vol tot de rand.
- hij had JUIST aangegeven zo goed dicht te zetten, dat egaliseren nieteens nodig was.
- en dan het ergste: hij moest de klus dus feitelijk nog afmaken, maar is simpelweg niet meer te bereiken. De telefoon gaat naar voicemail.

Kortom: ik wil het geen vakman noemen.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

ConQuestador schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Voor de duidelijkheid, een opsomming waarom ik zo ontevreden ben:
-Ik had afspraak staan (al 3 maanden) op maandag, op zaterdag belt hij dat hij niet kan. Vanwege mij planning kon ik echt niet later, dus hij zondag komen.
- zondag no-show, en telefoon stond uit
- maandag belt ie ineens op dat ie toch kan komen. Om 11 uur komt ie aanpakken.
- ik geef aan dat het om uiterlijk half6 klaar moet, omdat ik de kinderen van de opvang moet halen. Hij verzekerde me dat dit ging lukken. Gaande weg de dag bleef hij dit herhalen. Uiteindelijk werd het half 8. Ik heb kennissen moeten bellen om mijn kinderen van de opvang te halen.
- mijn gewenste groeplengte van 60 is nu tussen de 45 en 80.
- hij heeft geen druktest uitgevoerd, voor hetzelfde was het zo lek als een mandje.
- in 1 bocht wilden de leidingen niet blijven zitten. Hij zou terug komen om dit te fixen.
- in 1 kamer was het dermate slecht dicht gezet, dat ik alles opnieuw kon doen.
- in andere kamers zitten de sleuven wel vast, maar bij lange na niet vol tot de rand.
- hij had JUIST aangegeven zo goed dicht te zetten, dat egaliseren nieteens nodig was.
- en dan het ergste: hij moest de klus dus feitelijk nog afmaken, maar is simpelweg niet meer te bereiken. De telefoon gaat naar voicemail.

Kortom: ik wil het geen vakman noemen.
Volgende keer iemand kiezen die niet meer dan 25% vooruitbetaling wilt.

Onze timmerman hield zich ook niet helemaal aan de afspraken, maargoed ik had nog niets betaald dus uiteindelijk zijn we eruit gekomen ..

[Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 03-01-2023 21:22]

• ConQuestador
Sport_Life schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:18:
[...]

Volgende keer iemand kiezen die niet meer dan 25% vooruitbetaling wilt.

Onze timmerman hield zich ook niet helemaal aan de afspraken, maargoed ik had nog niets betaald dus uiteindelijk zijn we eruit gekomen ..
Ik heb bij deze verbouwing zeker het een en andere geleerd. 1 van de belangrijkste is wel het enorme risico als je met zzp-ers werkt.

(Helaas dacht ik in dit geval met een volwaardig bedrijf te maken te hebben)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee