Toon posts:

PIR sensor met AC sturing en relaiscontact?

Pagina: 1
Acties:

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 15:12
Hey,

Ik wil de sensor+lamp onder mijn carport vervangen door een fancypants ledstrip met wat mooie lichteffectjes.
Op de arduino is het niet moeilijk om een PIR sensor te gebruiken en daarmee die ledstrip aan te sturen, maar die PIR sensor die bij mijn arduino kitje zat is natuurlijk niet geschikt om onder de carport te hangen :)

Volgens mij heb ik nu de volgende opties:
- een standaard outdoor 220V PIR sensor gebruiken, maar die hebben een schakelcontact van 220V, die ga ik op een of andere manier moeten omzetten naar 5V
- een 220V PIR sensor vinden die geen 220V schakelcontact heeft, maar een interne relais gebruikt waar ik dus gewoon 5V kan doorsturen.
- een 5V PIR sensor vinden die een behuizing heeft met IP rating

De tweede oplossing is ideaal, maar ik denk niet dat ik dit ga vinden.

De eerste oplossing lijkt mij ook een goede optie, maar hoe zet ik dan best die 220V om naar 5V? Ik zou in principe een stopcontact op de muur kunnen plaatsen die geschakeld wordt door die PIR sensor, en daar een gsm lader in kunnen pluggen, maar ik wil een iets elegantere oplossing :)

[Voor 4% gewijzigd door spoonman op 02-01-2023 08:59]

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:11

SA007

Moderator Tweaking
Veel PIR's zit gewoon een relais in, dus als je die lostrekt van de 230V dan kan die gewoon een datapinntje schakelen.

Anders kan je de 230V uitgang met een '230v led' circuit aan een optocoupler hangen en die aan een datapin.
Of een 230V relais schakelen met de PIR en die een datapin laten schakelen.

Andere optie is een een buiten-pir sensor pakken en daar een 5v pir sensor inbouwen, de PIR sensor zelf is meestal precies dezelfde, dus als je zorgt dat die sensor op dezelfde plek komt ben je ook gewoon klaar.

Klok is stuk :(

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Maar moet je 5v hebben of kan je niet gewoon simpel een voeding schakelen dat weer 5v maakt? Ergens moet je toch je 5v vandaan halen en ik neem aan dat het uit de 220v komt.....

Maar inderdaad, een 220v PIR moet makkelijk te modificeren zijn mits het een relais gebruikt, er bestaat de mogelijkheid dat het ook een triac kan bevatten. En ik denk als je even zoekt dat je ze ook inderdaad met een volledig gescheiden relaiscontact kunt vinden voor bv een hek bediening.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:49
Een los relais met 220V input gebruiken?
Dan hang je die aan de uitgang van je PIR en heb je alsnog de gewenste situatie.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee