Toon posts:

L/W warmtepomp in woning bj 2004

Pagina: 1
Acties:

• OptimusPrima
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-01 09:19
Dag allemaal,

Ik zit al even rond te neuzen voor de aanschaf van een warmtepomp en mogelijk SWW.

Details woning:
2-1 kapper
bouwjaar 2004
3 verdiepingen (totaal 150m2, 520m3)
kruipruimte
ruime technische ruimte op de zolder voor warmtepomp/SWW
energielabel a
vloer- dak- en spouwmuurisolatie
hr++ ruiten
vloerverwarming (circa 50-60m2)
radiatoren boven (4 eerste verdieping en 2 op tweede verdieping staan nagenoeg altijd uit)
temperatuur van CV staat momenteel op 40c en daarmee is gebleken dat de woning ook bij -10 nog op 18 graden verwarmd kan worden.
WTW voor ventilatie
Zonnepanelen vanaf februari (circa 10.000 Wp)
Geen kachel

Details verbruik:
900-1400 m3 gas (laatste jaar 900, maar dit is enkel wanneer we op het verbruik letten en temp op 18 graden laten staan)
3000-3400 kWh
douche aanwezig, geen bad
ratio verwarming/tapwater onbekend
huishouden van 3 personen

Wanneer ik koevlaas formule gebruik kom ik op circa 4.84 kW (1000*8/1650) uit. Kijk ik naar de formule op een site als warmtepomp-weetjes kom ik uit op 9 kW (150*60).

De eerste warmtepomp installateur die ik ben tegengekomen heeft een Atlantic Aurea Hybride warmtepomp 5 kW in de offerte opgenomen, wat volgens de formule van koevlaas dus uit zou moeten komen. Kijk ik naar de details van de warmtepomp staat hier het volgende vermeld:
onder 4°C of warmtevraag boven de 55°C neemt de gasketel het over.

Het lijkt er dus op dat deze warmtepomp altijd ondersteund zal moeten worden door een CV-ketel.

Mijn vraag is wat nu wijsheid is:
hybride warmtepomp met vermogen van 5kW (Atlantic Aurea een goed model?) of hoger?
meteen een SWW laten plaatsen? (door dezelfde installateur lijkt me het meest logisch?)
All electric ready oplossing, waarbij gestart wordt met hybride opstelling en later volledig electrisch (aanbevolen modellen?)
direct voor all electric gaan (ga ik deze nog wel terugverdienen binnen levensduur van warmtepomp op basis van verbruik?)

Wat denk ik ook wel goed is om te vermelden, de terugverdientijd zal de belangrijkste factor worden in het kiezen van een oplossing.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
OptimusPrima schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:40:
Dag allemaal,

Ik zit al even rond te neuzen voor de aanschaf van een warmtepomp en mogelijk SWW.

Details woning:
2-1 kapper
bouwjaar 2004
3 verdiepingen (totaal 150m2, 520m3)
kruipruimte
ruime technische ruimte op de zolder voor warmtepomp/SWW
energielabel a
vloer- dak- en spouwmuurisolatie
hr++ ruiten
vloerverwarming (circa 50-60m2)
radiatoren boven (4 eerste verdieping en 2 op tweede verdieping staan nagenoeg altijd uit)
temperatuur van CV staat momenteel op 40c en daarmee is gebleken dat de woning ook bij -10 nog op 18 graden verwarmd kan worden.
WTW voor ventilatie
Zonnepanelen vanaf februari (circa 10.000 Wp)
Geen kachel
Wat voor type vloerverwarming verdeler heb je?
- eventueel foto.

Advies is de verwarming op de bovenste etages wel te gebruiken, eventueel doormiddel van thermostaatknoppen begrenzen op 18 graden voor de slaapkamers.
- Hoe meer afgifte hoe lager de aanvoertemperatuur kan.
Details verbruik:
900-1400 m3 gas (laatste jaar 900, maar dit is enkel wanneer we op het verbruik letten en temp op 18 graden laten staan)
3000-3400 kWh
douche aanwezig, geen bad
ratio verwarming/tapwater onbekend
huishouden van 3 personen
Ik zou rekening houden met 1400m³, wat neerkomt op een warmtepomp van afgerond 7kW.
- Welke ruimtetemperatuur was 1400m³ ?
Wanneer ik koevlaas formule gebruik kom ik op circa 4.84 kW (1000*8/1650) uit. Kijk ik naar de formule op een site als warmtepomp-weetjes kom ik uit op 9 kW (150*60).
Als ik de formule van de fabrikant gebruik kom ik op: (1400 - (100m³/persoon)) x 8 / 1650 = 6kW (afgerond)

De Koevlaas methode: 1400 x 8 / 1650 = 7kW (afgerond)

En de volgende methode hieronder kom ik op ongeveer 8-9 kW.

Je ziet dus dat de Koevlaas methode een middenweg pakt welke prima in het midden valt tussen de verschillende manieren.

De eerste warmtepomp installateur die ik ben tegengekomen heeft een Atlantic Aurea Hybride warmtepomp 5 kW in de offerte opgenomen, wat volgens de formule van koevlaas dus uit zou moeten komen. Kijk ik naar de details van de warmtepomp staat hier het volgende vermeld:
onder 4°C of warmtevraag boven de 55°C neemt de gasketel het over.
Hybride gewoon per direct overslaan.
Betreft benodigde vermogen zie uitleg hierboven.
Het lijkt er dus op dat deze warmtepomp altijd ondersteund zal moeten worden door een CV-ketel.
Geen idee, maar zie hierboven.
- n.v.t.
Mijn vraag is wat nu wijsheid is:
hybride warmtepomp met vermogen van 5kW (Atlantic Aurea een goed model?) of hoger?
meteen een SWW laten plaatsen? (door dezelfde installateur lijkt me het meest logisch?)
All electric ready oplossing, waarbij gestart wordt met hybride opstelling en later volledig electrisch (aanbevolen modellen?)
direct voor all electric gaan (ga ik deze nog wel terugverdienen binnen levensduur van warmtepomp op basis van verbruik?)
Je gasverbruik x 2 = Elektra verbruik warmtepomp, dus reken maar uit.
Wat denk ik ook wel goed is om te vermelden, de terugverdientijd zal de belangrijkste factor worden in het kiezen van een oplossing.
Gasketel: €1500-2000,-
Gasmeter vastrecht etc: €200,- per jaar. (€200,- x 15 jaar = €3000,-)
Prijs gas: …..,-

Kosten warmtepomp:
Warmtepomp: € ..…,-
Subsidie: €2500-3500,- (gemiddeld)
Prijs elektra: …..,-

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:33
DutchWing schreef op maandag 2 januari 2023 @ 05:28:
[...]

[...]

Je gasverbruik x 1,5 t/m 1,8 = Elektra verbruik warmtepomp, dus reken maar uit.

[...]
Dit is wel heel positief gedacht, ik zou eerder rekenen met een factor 2 bij een situatie die ideaal is voor een WP (vloerverwarming)

Met een goed draaiende warmtepomp kun je 1 m3 gas vervangen door 2kWh stroom.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-01 10:14
@OptimusPrima

Het terugverdienen moet je zien in combinatie met je zonnepanelen.
Wij hadden een soortgelijke situatie, echter betreft het een iets minder goed geïsoleerde vrijstaande woning uit 1994-1995.
Wij zijn na wat research in mei 2019 meteen volledig van het gas af gegaan.
Totale investering na aftrek BTW en subsidies: 9.685 (we hadden al 24 panelen en daar zijn er 20 bijgekomen vanwege de WP; verder veel zelf gedaan).

Onze gaskosten bedroegen met 4 personen (2 pubers) 168,= per maand.
Door een overschot aan PV kregen we vanaf dat moment zo'n 42,=/maand terug en dat werd daarna alleen maar meer.
Verwacht break-even: 9.685/(168+42) = 3 jaar en 10 maanden.
Door de gestegen energiekosten is dat verminderd tot 3 jaar en 2 maanden.
We zijn dus sinds juli 2022 kiet en vangen nog steeds elke maand geld voor de PV-stroom.
Als ik dit nu zou moeten laten doen, reken ik met een prijsstijging van 50% voor de investering en dan bedraagt de terugverdientijd 5 jaar en 9 maanden.

Ben het met @Grolsch eens: ons elektrisch verbruik is een factor 2,04 in het "koudste" jaar.

De verwarming op de slaapkamers van de kinderen boven was al niet optimaal, dus daarvoor heb ik een kleine airco laten installeren. Deze werd alleen gebruikt in de winter als ze boven wilden studeren en soms in de zomer als het echt te warm was. Het elektrisch verbruik heb ik niet separaat gemeten en zit dus niet bij bovengenoemde getallen.
SWW wordt verzorgd door de WP i.c.m. een 400 l RVS boiler en dat bevalt uitstekend.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:35:
[...]

Dit is wel heel positief gedacht, ik zou eerder rekenen met een factor 2 bij een situatie die ideaal is voor een WP (vloerverwarming)

Met een goed draaiende warmtepomp kun je 1 m3 gas vervangen door 2kWh stroom.
Aangepast ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• OptimusPrima
DutchWing schreef op maandag 2 januari 2023 @ 05:28:
[...]

Wat voor type vloerverwarming verdeler heb je?
- eventueel foto.
Bij deze:

Advies is de verwarming op de bovenste etages wel te gebruiken, eventueel doormiddel van thermostaatknoppen begrenzen op 18 graden voor de slaapkamers.
- Hoe meer afgifte hoe lager de aanvoertemperatuur kan.
Je zou logischerwijs verwachten dat je de warmte sneller kwijt bent wanneer je ruimtes onnodig op temperatuur brengt. Ik kan alleen de radiatoren niet op temperatuur vast zetten, wel op stand 1/5. Kwestie van knoppen vervangen voor slimme varianten of een temperatuurmeter aanschaffen neem ik aan. Geldt je opmerking ook voor de zomermaanden?
Ik zou rekening houden met 1400m³, wat neerkomt op een warmtepomp van afgerond 7kW.
- Welke ruimtetemperatuur was 1400m³ ?
Voorheen stond de thermostaat altijd op 21 graden. In oktober hebben we de thermostaat terug gezet naar 18 graden en de radiatoren boven dichtgezet. We zouden hier nog meer winst kunnen halen door de temperatuur het hele jaar laag te zetten en daarnaast in de nacht en op werkdagen de temperatuur 2 graden lager in te stellen. Aan de andere kant hebben we nu nog een peuter, die over de jaren heen ongetwijfeld voor een toename aan verbruik zal gaan zorgen. Mogelijk helemaal als er nog een tweede bij komt. Ik merk daardoor dat ik het lastig vind om een gemiddeld verbruik voor de komende 10 jaar af te geven. Je kunt wel stellen dat wanneer je rekent met een verbruik van 1400m3 je zeker goed zit. Aan de andere kant, wanneer we de komende 5 jaar rond 1000 blijven hangen, zitten we dan met een WP die het halve jaar loopt te pendelen i.v.m. overcapaciteit?
Gasketel: €1500-2000,-
Gasmeter vastrecht etc: €200,- per jaar. (€200,- x 15 jaar = €3000,-)
Prijs gas: …..,-

Kosten warmtepomp:
Warmtepomp: € ..…,-
Subsidie: €2500-3500,- (gemiddeld)
Prijs elektra: …..,-
Terechte opmerking. Nu ik weet aan welke capaciteit ik moet denken en welke opties geschikt zijn kan ik eens wat offertes opvragen. Bedankt!

• OptimusPrima
Remco45 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:11:
@OptimusPrima

Het terugverdienen moet je zien in combinatie met je zonnepanelen.
Wij hadden een soortgelijke situatie, echter betreft het een iets minder goed geïsoleerde vrijstaande woning uit 1994-1995.
Wij zijn na wat research in mei 2019 meteen volledig van het gas af gegaan.
Totale investering na aftrek BTW en subsidies: 9.685 (we hadden al 24 panelen en daar zijn er 20 bijgekomen vanwege de WP; verder veel zelf gedaan).

Onze gaskosten bedroegen met 4 personen (2 pubers) 168,= per maand.
Door een overschot aan PV kregen we vanaf dat moment zo'n 42,=/maand terug en dat werd daarna alleen maar meer.
Verwacht break-even: 9.685/(168+42) = 3 jaar en 10 maanden.
Door de gestegen energiekosten is dat verminderd tot 3 jaar en 2 maanden.
We zijn dus sinds juli 2022 kiet en vangen nog steeds elke maand geld voor de PV-stroom.
Als ik dit nu zou moeten laten doen, reken ik met een prijsstijging van 50% voor de investering en dan bedraagt de terugverdientijd 5 jaar en 9 maanden.

Ben het met @Grolsch eens: ons elektrisch verbruik is een factor 2,04 in het "koudste" jaar.

De verwarming op de slaapkamers van de kinderen boven was al niet optimaal, dus daarvoor heb ik een kleine airco laten installeren. Deze werd alleen gebruikt in de winter als ze boven wilden studeren en soms in de zomer als het echt te warm was. Het elektrisch verbruik heb ik niet separaat gemeten en zit dus niet bij bovengenoemde getallen.
SWW wordt verzorgd door de WP i.c.m. een 400 l RVS boiler en dat bevalt uitstekend.
Dat is een zeer mooie investering geweest!

Ik zou niet opkijken van een investering van 15k om van het gas af te komen (inductiefornuis a 3000, warmtepomp a 6000, SWW a 2000 en totale installatiekosten a 4000) al snel richting de 7 jaar zou gaan.

Reken ik dan op een bierviltje met een gasprijs van 2 euro, verbruik van 1400m3 en het vervallen van netbeheerkosten en vastrecht kom ik uit op een besparing van 3060 euro op jaarbasis. Daar staat tegenover dat het energieverbruik toeneemt van 3400 naar 5200 wat weer wordt gecompenseerd met de zonnepanelen die volgens berekening leverancier jaarlijks 8000watt opleveren. Laten we uitgaan van een levertijd van 12 maanden zou dit betekenen dat ik in 2024 met een saldering van 100% circa 2800 watt zou overhouden, wat tegen een terugleververgoeding van 20 cent (gok) in 2024 een totale besparing van circa 3600 zou opleveren. in 2025 en 2026 tegen een saldering van 65% 0 watt zou overhouden (8000*0.65=5200) en dus 3060*2 zou opleveren

dan ga je inderdaad richting 2028/2029 voordat de investering eruit is.

Reken ik minder rooskleurig en ga ik uit van 1000m3 en een gasprijs die in 2024 en de jaren daarna weer zakt richting de euro ga je al snel naar een terugverdientijd van 9-12 jaar.

Het zal dus sterk afhangen van de ontwikkelingen van de gasprijs of de investering binnen 10 jaar kan worden terugverdiend. Dat was dan ook de reden voor mij om een eenvoudige hybride pomp a 4000 incl. subsidie en installatie te overwegen. Deze zou je met een halvering van je verbruik al binnen 3 jaar hebben terugverdiend.

Waarom zou ik dan nu niet voor een hybride oplossing gaan en over een paar jaar als de all electric weer verder zijn doorontwikkeld en de woekerprijzen zijn gezakt de overstap naar all electric maken?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:08
Welke doorontwikkeling verwacht je nog..?

OhSunnyDay

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-01 10:14
OptimusPrima schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:52:
[...]
Ik zou niet opkijken van een investering van 15k om van het gas af te komen (inductiefornuis a 3000, warmtepomp a 6000, SWW a 2000 en totale installatiekosten a 4000) al snel richting de 7 jaar zou gaan.

Reken ik dan op een bierviltje met een gasprijs van 2 euro, verbruik van 1400m3 en het vervallen van netbeheerkosten en vastrecht kom ik uit op een besparing van 3060 euro op jaarbasis. Daar staat tegenover dat het energieverbruik toeneemt van 3400 naar 5200 wat weer wordt gecompenseerd met de zonnepanelen die volgens berekening leverancier jaarlijks 8000watt opleveren. Laten we uitgaan van een levertijd van 12 maanden zou dit betekenen dat ik in 2024 met een saldering van 100% circa 2800 watt zou overhouden, wat tegen een terugleververgoeding van 20 cent (gok) in 2024 een totale besparing van circa 3600 zou opleveren. in 2025 en 2026 tegen een saldering van 65% 0 watt zou overhouden (8000*0.65=5200) en dus 3060*2 zou opleveren

dan ga je inderdaad richting 2028/2029 voordat de investering eruit is.

Reken ik minder rooskleurig en ga ik uit van 1000m3 en een gasprijs die in 2024 en de jaren daarna weer zakt richting de euro ga je al snel naar een terugverdientijd van 9-12 jaar.

Het zal dus sterk afhangen van de ontwikkelingen van de gasprijs of de investering binnen 10 jaar kan worden terugverdiend. Dat was dan ook de reden voor mij om een eenvoudige hybride pomp a 4000 incl. subsidie en installatie te overwegen. Deze zou je met een halvering van je verbruik al binnen 3 jaar hebben terugverdiend.

Waarom zou ik dan nu niet voor een hybride oplossing gaan en over een paar jaar als de all electric weer verder zijn doorontwikkeld en de woekerprijzen zijn gezakt de overstap naar all electric maken?
Een beetje Tweaker doet natuurlijk zelf ook het een en ander ;) om de kosten te drukken.

Het gaat nog wel even duren voordat de gasprijs echt blijvend daalt...en of dat naar 1,= all-in is...?

Sommigen denken dat dit een nieuwe techniek is, maar landen zonder aardgas en olie hebben al een lange historie met WP-en die dus in de afgelopen decennia al behoorlijk zijn doorontwikkeld.

Correcties bierviltje :+

1400 m3 @2,= geeft 2800,= besparing aan gas en 390,= besparing aan vaste kosten (incl. jaarlijks onderhoud gasketel).
Elektra: 3400 kWh + (2 x 1400) => 6200 kWh; over 1800 kWh @0,20 is 360,=.
Totale besparing: 3.190,=/j geeft break-even van 4j9m.

1000 m3 @1,= geeft 1.000,= besparing aan gas en 390,= besparing aan vaste kosten (incl. jaarlijks onderhoud gasketel).
Elektra: 3400 kWh + (2 x 1000) => 5.400 kWh; over 2.600 kWh @0,20 is 520,=.
Totale besparing: 1.910,=/j geeft break-even van 7j11m en zelfs dan verdien je in de resterende tijd (13.529,=) de te vervangen onderdelen terug.

De technische levensduur van de betere merken is 15 jaar.

Wat was tot nu toe het break-even van je Gasketels? :)

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• OptimusPrima
Dank voor de inzichten heren, hier kan ik mee vooruit!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee