Toon posts:

Huiseigenaar stress / angst / "anxiety"

Pagina: 1
Acties:

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:35
Ik weet eigenlijk niet of dit topic hier wel in thuis hoort maar ik vraag me af of er meer mensen zijn die het fenomeen waar ik nu mee zit herkennen. Ik maak me, eigenlijk obsessief, zorgen om de staat van onze redelijk recent gekochte woning. Het verhaal:

Eigenlijk ben ik nu al een paar maanden obsessief zorgen aan het maken over de woning. Een aantal voorbeelden:

Deur klemt? Dat moet komen omdat de boel verzakt is vanwege het gerommel met dat lichtpunt. Raam klemt? Dat moet komen omdat een deel van de woning scheef staat.

De uitbouw is volgens buurman slecht gebouwd, zou die soms aan het verzakken zijn? Misschien trekt hij de halve woning wel mee naar beneden! Als het met die spotjes al zo slecht is waar hebben ze dan nog meer fouten in gemaakt?! Shit we hebben echt een ramp gekocht! Dit gaat tienduizenden euro's kosten. etc etc.

De muur of een deurkozijn staat niet helemaal waterpas? Jullie raden het al ... groot probleem!

Het gevolg is dat ik eigenlijk urenlang op google aan de gang ga om te kijken wat de oorzaak kan zijn van de wel of niet bestaande problemen. Dit is vergelijkbaar met uren googlen als je bijvoorbeeld hoofdpijn hebt, je komt altijd op het slechtste uit. Of ik loop de halve dag met knikkers, waterpassen etc etc alles te checken.

Dit zorgt ervoor dat ik me eigenlijk helemaal niet fijn voel hier. Sterker nog, ik heb er als gevolg hiervan gigantisch spijt van dat ik mijn appartement heb verkocht en dat we vervolgens hier zijn gaan wonen.

Ik vroeg me af of deze gevoelens enigzins herkenbaar zijn? En zo ja, misschien kunnen we elkaar daar in dit topic mee helpen!

[Voor 22% gewijzigd door FrankoNL op 09-01-2023 22:58]

Acties:
  • +34Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:23

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Laat alsnog een keuring doen, dan ben je in ieder geval van je onzekerheid af.

• FrankoNL
SandaX schreef op maandag 2 januari 2023 @ 01:17:
Laat alsnog een keuring doen, dan ben je in ieder geval van je onzekerheid af.
Die is over het algemeen visueel van aard toch? Het is dan de vraag of bepaalde aspecten voldoende aan het licht komen. :)

Maar het is misschien wel een goed idee!

Acties:
  • +32Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-02 15:23
Volgens mij is het je al een aantal maanden geleden geadviseerd alsnog een constructeur naar je problemen te kijken.

Het is net als je genoemde hoofdpijn. Twee maanden geleden zei ik: Valt vast mee, maar ga naar een huisarts. Nu twee maanden later heb je dat niet gedaan.

Over de technische kant van je verhaal is een ander topic volgeschreven: Staat van plafond.

Erg interessant in dit kader is:https://en.wikipedia.org/wiki/Buyer%27s_remorse

En verder hoop ik dat je nu dubbel hulp gaat zoeken. Zowel technisch (om van het gezeik af te zijn) als psychologisch (met iemand een goed gesprek hebben. OFwel een emphatisch bouwkundige zodat je van je af kan praten met iemand met verstand van zaken, ofwel een psycholoog/oid).

Op je vraag: Ja ik herken dat. Bij mezelf als ik weer eens geen beslissing heb willen nemen maar dat beter wel had kunnen doen. Bij anderen die een klein probleem laten oplopen tot het een allesbeheersende, soms onoplosbare crisis is.

Dus ik raad je een enkel ding aan. Voor je hier een woord over typt, eerst de hulp zoeken die je nodig hebt. Succes.

[Voor 0% gewijzigd door wheez50 op 02-01-2023 01:27. Reden: tiepvaudt]

Acties:
  • +12Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03:18
Ja dit herken ik. Voortdurend dingen opzoeken en er niets aan doen terwijl je je zorgen maakt is een teken van uitstelgedrag. Vraag een bouwtechnische keuring aan, dan ben je van de onzekerheid af. Boek eventueel tevens een energie-adviseur als het gaat om energiebesparende maatregelen en dingen als tocht. Kijk ook of je gemeente een energiecoach aanbiedt, deze is gratis is sommige gevallen. Dit zijn wel vrijwilligers dus misschien lage kwaliteit, geen ervaring mee.

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03:18
FrankoNL schreef op maandag 2 januari 2023 @ 01:20:
[...]

Die is over het algemeen visueel van aard toch? Het is dan de vraag of bepaalde aspecten voldoende aan het licht komen. :)

Een keurmeester komt tot andere conclusies dan een leek, zelfs als hij slechts visueel bezig is. Maar vaak gebruikt hij ook meetinstrumenten. Dit kun je ook zien in programma's als rijdende rechter. Het is dus niet zo dat een keurmeester nutteloos is, ook als hij (vooral) kijkt.

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• FrankoNL
wheez50 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 01:26:
Volgens mij is het je al een aantal maanden geleden geadviseerd alsnog een constructeur naar je problemen te kijken.

Het is net als je genoemde hoofdpijn. Twee maanden geleden zei ik: Valt vast mee, maar ga naar een huisarts. Nu twee maanden later heb je dat niet gedaan.

Over de technische kant van je verhaal is een ander topic volgeschreven: Staat van plafond.

Erg interessant in dit kader is:https://en.wikipedia.org/wiki/Buyer%27s_remorse

En verder hoop ik dat je nu dubbel hulp gaat zoeken. Zowel technisch (om van het gezeik af te zijn) als psychologisch (met iemand een goed gesprek hebben. OFwel een emphatisch bouwkundige zodat je van je af kan praten met iemand met verstand van zaken, ofwel een psycholoog/oid).

Op je vraag: Ja ik herken dat. Bij mezelf als ik weer eens geen beslissing heb willen nemen maar dat beter wel had kunnen doen. Bij anderen die een klein probleem laten oplopen tot het een allesbeheersende, soms onoplosbare crisis is.

Dus ik raad je een enkel ding aan. Voor je hier een woord over typt, eerst de hulp zoeken die je nodig hebt. Succes.
Helemaal mee eens, daarom zijn beide zaken ondertussen in gang gezet :)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47
Als je problemen googled vind je die...
Een lichtpuntje verplaatsen maakt echt niets uit, maak je daar niet druk om. Een spotje waar wind uit komt is wel een probleem, dat moet opgelost worden.

Roomba E5 te koop

• PhilipsFan
  • Laatst online: 02:37
Volgens mij heb je meer last van jezelf dan van je huis. Natuurlijk, ik heb het ook wel een beetje. Vorig jaar kocht ik een andere auto (voor best wel veel geld) en die stond de eerste dag al stil met een kerstboom aan rode lampjes. Hij is onder garantie gerepareerd, maar je blijft je dan toch afvragen wat er verder nog mis mee is en hoeveel geld dat nog gaat kosten. Tot op de dag van vandaag doet hij het gelukkig prima.

Het heeft echter geen zin om hiermee te blijven zitten. Maak een keuze: of je leert leven met de onzekerheden die het leven nu eenmaal met zich meebrengt, of je doet er wat aan. In dit geval is dat makkelijk: je laat alsnog een bouwkundige keuring doen. Daar kan nog steeds ellende uit komen (al acht ik die kans niet heel groot, want de vorige eigenaar heeft sinds 2007 plezier gehad van de uitbouw, als er ECHT iets serieus aan mankeerde, dan zou dat allang eerder boven water zijn gekomen), maar dan ben je in ieder geval geinformeerd en kun je een plan maken om de problemen op te lossen.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:20

Honesty

kattenneus!

Heb je het alleen met je huis of heb je vaker 'last' van?
Ik heb het ook heel lang gehad en ben op geven moment met een psycholoog aan de gang gegaan en daarna een angstcursus en ben daardoor nu een stuk relaxter geworden.
Natuurlijk moet het dan wel tussen de oren zitten.

festina lente

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:00
FrankoNL schreef op maandag 2 januari 2023 @ 01:20:
[...]

Bij de aankoop van een huis is hij inderdaad enkel visueel, verkopers zitten er logischerwijs niet op te wachten dat de boel er muren of vloeren worden opgebroken. Maar het is inmiddels je eigen huis he ;) Dus als jij wilt dat er een uitgebreide bouwkeuring komt waarbij ook 1 en ander wordt opengebroken dan is dat gewoon mogelijk. Zullen vast wel bureaus voor zijn die dat kunnen uitvoeren.

Als ik me zo druk zou maken als jou dan zou ik dat voor mijn eigen gemoedsrust dan ook doen. Levert misschien wat rotzooi op maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als een houten deur nu klemt is dat niet zo vreemd (veel regen, veel kou). De deur van onze veranda klemt elke winter. Ook is een hoekje van de garage aan het scheuren na 50 jaar, de volgende keer dat de klusser komt laat ik er een balk over leggen die de poort verticaal mee ondersteunt want het is gewoon een hele zware poort die maar op twee punten aan de garage vast zit. Ik zou ook kunnen gaan denken dat mijn garage aan het verzakken is, maar het is allemaal niet perse meteen heel erg. Je moet je niet over alles meteen heel druk maken dat het ergste aan de hand is. Je hebt wel af en toe wat klusjes als je een eigen huis hebt, maar een huis uit 2002 is nog best nieuw (voor een huis), dus het zal wel meevallen denk ik de komende decenia.

Je kan natuurlijk een keer iemand laten komen voor een technische keuring, dat is misschien visueel maar die ziet wel of een scheur komt door een verzakking of door een hele zware poort die aan de muur trekt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
@FrankoNL

Een huis uit 2002, en zeker een tussenwoning, staat op palen in het overgrote deel van nederland
De kans op verzakken is dan NIHIL.

Klemmende ramen kan komen door meerdere verflagen, verkeerd gestelde scharnieren of andere dingen die met een kozijn fout kunnen zijn zoals vocht. Idem voor de deur.
Een kozijn is niet en mag ook niet dragend uitgevoerd zijn.
Hierdoor is het praktisch onmogelijk dat hij klemt doordat er iets met het huis mis is.

Een lichtpunt verplaatsen in kanaalplaat kan een probleem zijn, maar dat hoeft niet.
Dat ligt er geheel aan of en hoeveel bewapening er doorgezaagd is.
De sleuf voor het buisje zal niet door de bewapening gegaan zijn, daarvoor ligt het te diep.

Luchtdicht bouwen was in die tijd nog niet ingeburgerd.
En een beetje "goede" aannemer die al wat ouder is hield zich nog vast aan dat doortochten voorkomt dat je vochtproblemen krijgt.
Ze zeiden letterlijk "het moet doorwaaien"

Inmiddels is de visie daarop veranderd.
We willen isolatie, en luchtdicht.
Maar als je dat gaat doen, vergeet dan niet om balansventilatie of roosters toe te passen.

Ik denk dat je je onnodig zorgen maakt.
Laat een keuring doen voor je eigen gemoedsrust.
Eventueel destructief, zodat de vermoedelijke probleem plekken goed onderzocht worden.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik herken dit zeker. Bij mijn huis is er ook vreselijk veel gebeund, elke deur die je opent kwam er een nieuw lijk uit de kast. Elke nieuwe aanpassing geeft opnieuw diezelfde stress. Maar daarna is het klaar. Ik los het op door de boel te laten vervangen door mensen die wel weten wat ze doen, dat geeft mij rust dat het nu allemaal nagekeken is en goed in elkaar zit. Dus laat dingen keuren, vervangen, fixen door kundige mensen. Dat geeft zo enorm veel rust.

[Voor 11% gewijzigd door SmurfLink op 02-01-2023 09:07]

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:57
FRANQ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:52:
@FrankoNL
Een lichtpunt verplaatsen in kanaalplaat kan een probleem zijn, maar dat hoeft niet.
In voorgespannen kanaalplaten wil je dus NOOIT wapening doorzagen.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:37

Agent47

I always close my contracts.

Googlen heeft geen zin. Dat maakt alles erger. Laat er iemand naar kijken.

Ik zelf heb lekkage gehad ( kleine lekkage) en heb dit laten maken. Toch elke keer als het hard stormt en regent zit ik ook niet helemaal lekker op de bank. Maar ik kan het wel naast me neer leggen na een minuut of 10. Dit wat jij nu hebt is niet goed..

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:48
@FrankoNL

Een huis uit 2002, en zeker een tussenwoning, staat op palen in het overgrote deel van nederland
Is dat zo? In de kleigebieden staat een woning vrijwel altijd op "staal", dus op een brede betonnen voet.
Nu de klei aan het inklinken is de laatste jaren, zakken de woningen dus ook op deze gebieden.
Nu verzakken inderdaad de woningen op de hoeken makkelijker.

Maar een aanbouw die eventueel later, mogelijk op een dunne plaat beton is gezet, kan zelfstandig zakken/loskomen van de woning.

Als de TS weet waarop zijn huis gebouwd is kan hij het een en ander uitsluiten.

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:58
T-Forever schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:17:
[...]

Dat klopt, maar is dat dan gebeurd? Want ik kan me voorstellen dat je voor een gootje niet zo diep gaat dat je bij wapening komt.

OT: ik denk dat TS vooral last van zichzelf heeft en dat de omstandigheden maar secundair zijn. Neem je deze omstandigheden weg dan zullen er weer andere zaken ontstaan.

Overigens herken ik het gevoel wel, maar -zoals bij alle psychologische zaken- het is pas een probleem als het een probleem is. En dat lijkt bij TS het geval te zijn.

[Voor 34% gewijzigd door OscarK op 02-01-2023 09:45]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@FrankoNL

Je zou het boek ''Fokking druk'' eens kunnen gaan lezen, het is echt het perfectie boek om met stress en angst om te leren gaan.

1 hoofdstuk gaat over keuzestress en dat past volgens mij erg goed bij jouw probleem.

[Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 02-01-2023 10:02]

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:17
FrankoNL schreef op maandag 2 januari 2023 @ 01:15:
...

Ik vroeg me af of deze gevoelens enigzins herkenbaar zijn? En zo ja, misschien kunnen we elkaar daar in dit topic mee helpen!
Deels herkenbaar.

Wij hebben een klushuis uit de jaren '50... althans, dat is wat er op het kadaster staat, ik ben 1910's ergens tegengekomen en heb gehoord dat dit pand er tijden WO2 ook al stond.
De vorige bewoners hebben het in de jaren '70 gerenoveerd, en hebben daarbij meer dan genoeg bochtjes afgesneden.

Wanneer ik kijk naar de berg werk die ik nog voor de boeg heb dan krijg ik daar ook wel eens stress van. Ik weet dat er een aantal zaken hout-touwtje in elkaar zijn gezet. En dan ga ik weer in mijn hoofd plannen hoe ik het op ga lossen, in welke volgorde, wat dat gaat kosten (geld klotst niet tegen de plinten hier)... en dan ga ik "down the rabbithole".
Maar dan denk ik bij mezelf: het staat er al bijna 50 jaar... het is nog niet uit elkaar gevallen... zal wel goed-genoeg zijn... kan nog wel een paar jaartjes door.

Wat mij de laatste tijd helpt is documenteren: veel informatie/plannen houd ik in mijn hoofd. Maar door het op te schrijven en documenteren kan ik het beter loslaten.

11.500Wp

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:57
Vaak is er boven op een kanaalplaat alsnog een dekvloer van beton met wapening aangebracht, dan zorgt dat voor de constructieve sterkte. (En Nederland staat bekend om +-100% over calculatie) Zou ik mij niet druk om maken.

Heb veel aparte dingen zien gebeuren in de bouw, maar zodra we die gaan opsommen krijg je alle excessen en zit meneer zich zorgen te maken om niks :)

En een afwijking van 2cm is zelfs nog binnen de norm, ik denk dat er vooral gezocht word naar problemen. In plaats dan er genoten word van het nieuwe stulpje!

[Voor 17% gewijzigd door T-Forever op 02-01-2023 10:00]

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Klopt, maar de wapening zit op 3+ cm van de onderkant, je moet wel flink aan het zagen gaan wil je daar doorheen gaan bij het verleggen van een elektra leiding.
Ook heb je maar heel weinig wapening nodig voordat een kanaalplaat breekt. Deze kan makkelijk 20-30cm doorbuigen voordat ie breekt.
YouTube: Testing of the floor slab with prestressed composite reinforcement B...

Bij 255mm dikke plaat is het zelfs 38mm

Dus als @FrankoNL geen doorbuiging van velen centimeters ziet in zijn plafond is er constructief niks mis mee.

[Voor 51% gewijzigd door Ernemmer op 02-01-2023 10:08]

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:02
Ik vind het in ieder geval ontzettend herkenbaar. Heb zelf ook een huis gekocht op de top van de markt (dus ook zonder keuring) uit 1896 en blijf er maar over peinzen en piekeren. Er komt van alles naar boven waarvan ik gewoon niet goed snap waarom het gedaan is of niet goed kan overzien of het een probleem is of niet. (ik zal hier de opsomming besparen).
Ik heb weinig nuttig advies, maar ik ga dit topic volgen, want er staan al wat nuttige tips in, zoals alsnog eens praten met een bouwkundige.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Volgens mij moet de oplossing niet in het construct van de woning gezocht worden, zeker niet als je ook naar de eerdere topic's kijkt.

Kun je natuurlijk doen ter geruststelling, maar dan popt er waarschijnlijk iets anders op om "je druk over te maken".

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• FRANQ
  • Nu online
[...]

Klopt, ik heb die zin verkeerd geschreven.
Ik bedoelde meer dat het de vraag is of er uberhaubt bewapening is doorgezaagd.
De sleuvenfrees komt niet zo diep.
En een centraaldoos is makkelijk te plaatsen waar het kanaal zich bevind.

Een enkel wapening staal zal nog niet zo het probleem zijn als die door is, maar meerdere wil je inderdaad wel voorkomen.
Als er een of meerdere door zijn dan is daar nu ook niks meer aan te doen.

Zou dan ook niet meteen in paniek raken, maar in de gaten houden of er op de naden tussen de platen scheurtjes komen en of de aangetaste plaat lager komt te hangen dan de naastgelegen platen.
Zo ja, direct onderstempelen en experts inschakelen.
Trichoglossus schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:37:
[...]

Is dat zo? In de kleigebieden staat een woning vrijwel altijd op "staal", dus op een brede betonnen voet.
Nu de klei aan het inklinken is de laatste jaren, zakken de woningen dus ook op deze gebieden.

Maar een aanbouw die eventueel later, mogelijk op een dunne plaat beton is gezet, kan zelfstandig zakken/loskomen van de woning.

Huizen in het oosten/zuiden die op zand staan zouden nu mogelijk nog wel op staal kunnen zijn gefundeerd.
Maar ik vermoed dat rijtjes toch wel onderheid zijn tegenwoordig.

edit:
ff wezen googlen, in westen en noorden is het hoofzakelijk palen, in oosten en zuiden op staal.
In oosten en zuiden is er vlak onder de oppervlakte zand waarop gebouwd kan worden.

Vanaf de jaren 70 staat (hier in de haarlemmermeer en omstreken) grotendeels op palen, en rond het bouwjaar van het huis van @FrankoNL 100% zeker weten allemaal op palen. (Weet vrij zeker alles na 1990)
Juist op klei/veen wil je op palen staan, klei/veen verzakt zand niet.
De palen worden geslagen tot op de draagkrachtige zandlaag, waardoor het huis niet meer verzakt.

Woon zelf in de Haarlemmermeer in een op staal gefundeerd huis uit 1925/1930.

[Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 02-01-2023 13:28]

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:44
boxlessness schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Deels herkenbaar.

Wij hebben een klushuis uit de jaren '50... althans, dat is wat er op het kadaster staat, ik ben 1910's ergens tegengekomen en heb gehoord dat dit pand er tijden WO2 ook al stond.
De vorige bewoners hebben het in de jaren '70 gerenoveerd, en hebben daarbij meer dan genoeg bochtjes afgesneden.

Wanneer ik kijk naar de berg werk die ik nog voor de boeg heb dan krijg ik daar ook wel eens stress van. Ik weet dat er een aantal zaken hout-touwtje in elkaar zijn gezet. En dan ga ik weer in mijn hoofd plannen hoe ik het op ga lossen, in welke volgorde, wat dat gaat kosten (geld klotst niet tegen de plinten hier)... en dan ga ik "down the rabbithole".
Maar dan denk ik bij mezelf: het staat er al bijna 50 jaar... het is nog niet uit elkaar gevallen... zal wel goed-genoeg zijn... kan nog wel een paar jaartjes door.

Wat mij de laatste tijd helpt is documenteren: veel informatie/plannen houd ik in mijn hoofd. Maar door het op te schrijven en documenteren kan ik het beter loslaten.
Topotijdreis kan je misschien helpen met de ouderdom van je woning

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:49
Deels herkenbaar en volkomen normaal. Je bent echt niet gek en dat je direct naar een psycholoog moet vind ik ook wel erg zwaar gesteld (tenzij je dit sport gedachten over heel veel dagelijkse zaken hebt en je altijd te snel in de stress schiet).

Wij kochten een huis uit '73 van matige bouwkwaliteit destijds. Daarbij kwamen wij ook na de koop verschillende dingen tegen. Van een lekkage bij de schoorsteen, tot scheuren in de gevel en een afvoerpijp die waarschijnlijk al jaren lekte en de fundering en kruipruimte zeiknat maakten.

Wat ik minder begrijp uit je verhaal is dat je je 1) zo druk maakt om een relatief nieuw huis, waarbij de normen destijds echt wel van dusdanige kwaliteit waren dat het huis een technische levensduur heeft die jij en je kinderen niet gaan overleven en 2) dat het lijkt dat je er ook niet echt iets aan doet maar alleen af gaat op speculaties.

Ik ben de dingen die aan mij knaagden gaan oplossen. Soms door een klus uit te (laten) voeren, maar soms ook door iets te inspecteren en er achter te komen dat het allemaal niet zo erg was.

Dus; inspecteren en waar noodzakelijk herstellen. Daarna loslaten. Met piekeren bereik je niks.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-02 12:22
Ik weet eigenlijk niet of dit topic hier wel in thuis hoort maar ik vraag me af of er meer mensen zijn die het fenomeen waar ik nu mee zit herkennen. Ik maak me, eigenlijk obsessief, zorgen om de staat van onze redelijk recent gekochte woning. Het verhaal:

Wij hebben medio januari 22, dus op de top van de markt, een tussenwoning aangekocht. Bouwjaar 2002 met een uitbouw uit 2007. Het stellen van een bouwkundige keuring als voorwaarde was toen nog lastig.

In eerste instantie had ik nergens last van, tot ik ging verhuizen. Na de verhuizing ging ik een praatje maken met de buurman. Die kwam direct met het verhaal dat zijn aannemer (zijn uitbouw is later aangebouwd) forse kritiek had op de bouwkwaliteit van onze aanbouw. Lekker begin zullen we maar zeggen. Vervolgens erachter gekomen dat de vorige eigenaren een lichtpunt in de woning hebben verplaatst, doormiddel van het rommelen aan het plafond (ik gok een gootje gefreesd en weer dichtgestuct). Dit is eigenlijk niet de bedoeling vanwege de in het plafond aanwezige wapening. Daarnaast blijkt er langs de spotjes in de uitbouw gewoon wind naar binnen te komen. Ook dit is uiteraard niet de bedoeling.

Eigenlijk ben ik nu al een paar maanden obsessief zorgen aan het maken over de woning. Een aantal voorbeelden:

Deur klemt? Dat moet komen omdat de boel verzakt is vanwege het gerommel met dat lichtpunt. Raam klemt? Dat moet komen omdat een deel van de woning scheef staat.

De uitbouw is blijkbaar slecht gebouwd, zou die soms aan het verzakken zijn? Misschien trekt hij de halve woning wel mee naar beneden! Als het met die spotjes al zo slecht is waar hebben ze dan nog meer fouten in gemaakt?! Shit we hebben echt een ramp gekocht! Dit gaat tienduizenden euro's kosten. etc etc.

De muur of een deurkozijn staat niet helemaal waterpas? Jullie raden het al ... groot probleem!

Het gevolg is dat ik eigenlijk urenlang op google aan de gang ga om te kijken wat de oorzaak kan zijn van de wel of niet bestaande problemen. Dit is vergelijkbaar met uren googlen als je bijvoorbeeld hoofdpijn hebt, je komt altijd op het slechtste uit. Of ik loop de halve dag met knikkers, waterpassen etc etc alles te checken.

Dit zorgt ervoor dat ik me eigenlijk helemaal niet fijn voel hier. Sterker nog, ik heb er als gevolg hiervan gigantisch spijt van dat ik mijn appartement heb verkocht en dat we vervolgens hier zijn gaan wonen.

Ik herken mezelf hier wel een beetje in, ik heb dit ook twee keer gehad. De eerste keer toen ik echt op mezelf ging wonen en de tweede keer toen ik eigenaar werd van een koophuis (februari 2022 gekocht, verhuist in augustus 2022). Ik ben er zelf ook gevoelig voor, maar gelukkig heb ik inmiddels ook wat ervaring en weet ik dat de boel wel heel dramatisch moet zijn voordat er echt wat fout gaat.

Om het in een ander daglicht te zetten: er zijn woningen van 100 jaar oud die bijna in elkaar storten gevoelmatig, waar je toch in kunt wonen. Een scheef kozijn is echt geen ramp. De meeste huizen 'die ik ken', van bijvoorbeeld kennissen, hebben een of meerdere van dat soort problemen. Geen van allen hoeven daar iets mee te doen, die noodzaak is er niet. Bij ons appartement klemde de deur ook regelmatig. Dat kwam vooral door het wisselende weer, denk aan nat/droog en warm/koud.

Net als bij mij zit het grotendeels tussen je oren denk ik. Heb je misschien een hoop stress van werk of gewoon last van alles wat gaande is in de wereld? Ik merk dat dat bij mij meespeelt en ik daardoor een hoop beren op de weg zie die er helemaal niet zijn. Of nouja, dan blijkt het een teddybeer te zijn :+ (lees: een probleem dat zo opgelost is waarvan het piekeren meer tijd kostte).

Tot nu toe ben ik geen enkele woning tegengekomen waarbij ik niets op aan te merken had. Er is altijd wel iets wat beter had gekund. Iets wat onhandig is opgezet. Of je ziet iets wat een vorige bewoner zelf heeft gedaan, wat je het liefst direct opnieuw doet. Het leven is niet perfect en je woning ook niet, zeker niet als je er dicht op zit en goed naar kijkt. Onze woning leek ook instapklaar (jaren 70 trouwens), maar als je er in zit blijkt dat het meeste werk en onderhoud vooral cosmetisch is geweest. De afzuiging werkte niet goed. Het kanaal van de CV-ketel naar de keuken is weggehaald, dus geen warm CV-water in de keuken. Een pijp onder de vloer is voor 99% afgescheurd. De ramen kieren met tocht als gevolg. Isolatie was zo goed als niet aanwezig. Er waren geen ledlampen aanwezig. De bekabeling van de inbouwspotjes van de badkamer was niet goed. De bekabeling naar zolder was van dermate slechte kwaliteit dat er drie zekeringen uitsprongen en Liander langs moest komen om het te fixen. De meterkast moet nog vervangen worden. De trap was open, kan mijn vriendin niet tegen. De keuken is oud en eigenlijk te klein. De klink van de badkamerdeur moest vervangen worden. De deur naar onze slaapkamer is dermate scheeft dat er 2cm verschil tussen boven en onder in zit, met als gevolg dat hij er laatst uit knalde en een pin afbrak. De CV-ketel was 22 jaar oud en hield er mee op. Er liepen nog van die megadikke oude leidingen door het huis, lekker in het zicht. Een radiatorbeugel is kapot, de radiator hangt nu scheef. De vorige bewoners hadden de plinten tot aan de kasten gelegd :( we hebben alles opnieuw moeten doen. De gordijnrails in alle kamers werkte voor geen meter meer. Zelfs het kattenluikje was kapot.

Dus ja, ook ik heb wel eens het gevoel dat ik beter in mijn appartement had kunnen blijven zitten. Maar anderzijds leer ik nu een hoop en maak ik alles naar mijn smaak. Uiteindelijk ben ik vooral trots op hoeveel er al verbeterd is. De lijst is nog niet af, maar het einde komt vanzelf een keer in zicht. Het is een kwestie van stap voor stap aanpakken. Ga net als ik 100x naar de bouwmarkt om gewoon de dingen in je eigen tempo aan te pakken. Geef jezelf daarna een schouderklopje en ga met het hoofd omhoog naar het volgende project. Je hebt vier muren en een dak, het komt wel goed.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:17
supersoco80 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Topotijdreis kan je misschien helpen met de ouderdom van je woning
Coole tool, dank je wel! Op de kaart van 1928 zie ik een rood vlekje verschijnen. Dus ergens tussen 1895 en 1928 is het gebouwd... althans, er is *iets* gebouwd op deze plek. Voor hetzelfde geld is het in WO2 helemaal platgeschoten want er is zwaar gevochten hier vanwege het kanaal een paar kilometer verderop.

11.500Wp

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-02 12:18
Gebrek aan bouwkundige kennis kan stress veroorzaken.

Bijvoorbeeld:
De woning is uit 2002, er is geen rede om aan te nemen dat de woning (nog steeds) zakt. Het kan wel zo zijn dat ie dat heeft gedaan. Hoe is de status bij de buren? Scheuren in de gevels zichtbaar? Wat jij ervaart als wind in je aanbouw kan ook koudeval zijn. Of, zoals het bij mij was, de isolatie sloot niet helemaal goed aan. Nu is dicht dicht en is de tocht bijna helemaal weg.

Overigens zal een bouwkundige keuring NIET naar de fundering kijken. Daar zal je toch echt een specialist voor moeten optrommelen. En meestal zijn de bouwkundige keuringen “stating the obvious”, omdat ze normaal gesproken geen invasieve controles doen (dus niks slopen).

Woningen worden pas sinds kort echt luchtdicht gebouwd en vereisen zeer goede betrouwbare ventilatie, anders wordt het vlug ongezond binnen.

Een gootje frezen in een vloer of plafond moet gewoon kunnen. Het staal zit niet op 1cm diep en wel om verschillende redenen.

Wij hebben een woning uit 1965. Die was al beroerd gebouwd destijds, met matige fundering en hele zachte zelfgemaakte binnenmuren. Zelfs een dragende muur op een paar houten planken was destijds de standaard. Aanbouw gemaakt van straatklinkers en een dragende vloer van 5cm beton.
Het huis is ooit getekend door een architect en ik hoop/denk/wens dat deze destijds ook voldoende toezicht heeft gehouden.

Als wij ooit vertrekken uit dit huis, dan heeft het zn levensduur wel bereikt en moet het gesloopt.
Dat wil niet zeggen dat het nu een bouwval os, er is voldoende aan verbouwd.

Mijn advies, yolo…

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-02 10:21
Een halfjaar terug hebben wij onze eerste woning gekocht, waaraan we een hele hoop hebben veranderd. Tijdens het verbouwen zijn we ook wat verrassingen tegengekomen waardoor de moed volledig wegzakte, maar het is natuurlijk niet reëel om te verwachten dat je geen verassingen gaat tegenkomen bij een verbouwing. De keuzestress (zowel vooraf als achteraf) is in ieder geval volledig herkenbaar.

Als ik het goed lees, ben je je vooral zorgen gaan maken nadat de aannemer van de buren kritiek had op jullie aanbouw en ben je toen dus proactief gaan zoeken naar problemen in het huis. Nadat wij hier zelf thuis een hoop klusjesmannen over de vloer hebben gehad, kan ik inmiddels vertellen dat het echt een hobby is van die klusjesmannen om het werk van een ander volledig af te kraken (in ons eigen huis maar ook bij huizen in de buurt). Het lijkt wel hun manier om zichzelf te kunnen verkopen: 'goh, heb jij even geluk dat je mij over de vloer laat komen, want ik weet hoe het wél allemaal moet... ohja, en dit trouwens mijn (absurd hoog) tarief'.

Gelukkig hebben wij zelf een paar klusjesmannen in de familie die hier doorheen konden prikken, maar ik merk het ook steeds meer bij hun op als zij praten over hun werk bij klanten :P

Via dit forum is het natuurlijk lastig om de kritische punten van die ene aannemer te beoordelen, maar zelf ben ik er inmiddels wel achter dat je dit meestal met een korreltje zout mag nemen.

[Voor 3% gewijzigd door Gautama op 02-01-2023 12:09]

• FrankoNL
@FrankoNL

Klemmende ramen kan komen door meerdere verflagen, verkeerd gestelde scharnieren of andere dingen die met een kozijn fout kunnen zijn zoals vocht. Idem voor de deur.
Een kozijn is niet en mag ook niet dragend uitgevoerd zijn.
Hierdoor is het praktisch onmogelijk dat hij klemt doordat er iets met het huis mis is.

De sleuf voor het buisje zal niet door de bewapening gegaan zijn, daarvoor ligt het te diep.

Luchtdicht bouwen was in die tijd nog niet ingeburgerd.
En een beetje "goede" aannemer die al wat ouder is hield zich nog vast aan dat doortochten voorkomt dat je vochtproblemen krijgt.
Ze zeiden letterlijk "het moet doorwaaien"

Inmiddels is de visie daarop veranderd.
We willen isolatie, en luchtdicht.
Maar als je dat gaat doen, vergeet dan niet om balansventilatie of roosters toe te passen.

Ik denk dat je je onnodig zorgen maakt.
Laat een keuring doen voor je eigen gemoedsrust.
Eventueel destructief, zodat de vermoedelijke probleem plekken goed onderzocht worden.
[...]

Trichoglossus schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:37:
[...]

Jeetje wat een reacties allemaal! Dank daarvoor :). Ik kan misschien wat meer licht op de zaak schijnen:

Er is hier geen sprake van een kanaalplatenvloer. Althans, dan zou ik elke 1,5 meter een naad moeten zien en die zitten er niet :). In de plafonds zitten vanuit de bouw helemaal geen naden, dus ik denk dat het gewoon een gestorte vloer is?

Daarnaast heb ik vandaag toevallig antwoord gekregen van de oorspronkelijke eigenaren (wij zijn de 3e) over de uitbouw. Ze hebben geen documentatie meer maar hij kon wel bevestigen dat deze op schroefpalen staat.

Al is het denk inderdaad met name een mentale kwestie. Een combinatie van

1. Piekeren
2. Kopen op de top van de markt.
3. Angst voor een kat in de zak, zie punt 1.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:27

Yucon

*broem*

Gautama schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:07:
kan ik inmiddels vertellen dat het echt een hobby is van die klusjesmannen om het werk van een ander volledig af te kraken (in ons eigen huis maar ook bij huizen in de buurt). Het lijkt wel hun manier om zichzelf te kunnen verkopen: 'goh, heb jij even geluk dat je mij over de vloer laat komen, want ik weet hoe het wél allemaal moet... ohja, en dit trouwens mijn (absurd hoog) tarief'.
Dit kom je bij veel vakmensen tegen. En hoewel ze niet perse ongelijk hebben in hoe het wel moet, hebben ze lang niet altijd gelijk in hoe hoe het niet moet. Vaak is men conservatief en zie je daarnaast iets dat je als leerling/meester kunt beschrijven. Het einde van het liedje is dat iedereen alles doet zoals hij het altijd gedaan heeft omdat het zo voorgedaan was en het aardig leek te werken. Maar dat is niet perse het beste en dat wil ook niet zeggen dat andere oplossingen slecht zijn.

Het is soms net de linux/windows oorlog :+

• Ernemmer
  • Niet online
FrankoNL schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:29:

Er is hier geen sprake van een kanaalplatenvloer. Althans, dan zou ik elke 1,5 meter een naad moeten zien en die zitten er niet :). In de plafonds zitten vanuit de bouw helemaal geen naden, dus ik denk dat het gewoon een gestorte vloer is?
Dan maakt een sleufje in het plafond al helemaal niks uit voor de draagkracht van de vloer.

En aanbouwtjes die later geplaatst worden verzakken bijna altijd iets anders dan de bestaande woning en op de overgang tussen oud en nieuw krijg je dan vaak ook scheurtjes.

• Trichoglossus
FRANQ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:28:
[...]
Huizen in het oosten/zuiden die op zand staan zouden nu mogelijk nog wel op staal kunnen zijn gefundeerd.
Maar ik vermoed dat rijtjes toch wel onderheid zijn tegenwoordig.

Vanaf de jaren 70 staat (hier in de haarlemmermeer en omstreken) grotendeels op palen, en rond het bouwjaar van het huis van @FrankoNL 100% zeker weten allemaal op palen. (Weet vrij zeker alles na 1990)
Juist op klei/veen wil je op palen staan, klei/veen verzakt zand niet.
De palen worden geslagen tot op de draagkrachtige zandlaag, waardoor het huis niet meer verzakt.

Woon zelf in de Haarlemmermeer in een op staal gefundeerd huis uit 1925/1930.
Huizen in het rivierengebied zijn/werden vrijwel altijd op staal gebouwd. De aanbouw van een vriendin is verzakt, die hebben ze nu met 5m lange, geschroefde, palen, gestabiliseerd op de zandlaag

Voor de droogte van een paar terug is er nooit wat gebeurd met de huizen.
Door de extreme droogte in de zomer zijn er inmiddels honderden huizen die verzakt zijn, en enorme scheuren hebben.

Maar de TS heeft daar gelukkig geen last van met zijn aanbouw

• FRANQ
  • Nu online
Trichoglossus schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Huizen in het rivierengebied zijn/werden vrijwel altijd op staal gebouwd. De aanbouw van een vriendin is verzakt, die hebben ze nu met 5m lange, geschroefde, palen, gestabiliseerd op de zandlaag

Voor de droogte van een paar terug is er nooit wat gebeurd met de huizen.
Door de extreme droogte in de zomer zijn er inmiddels honderden huizen die verzakt zijn, en enorme scheuren hebben.

Maar de TS heeft daar gelukkig geen last van met zijn aanbouw
Is dat ook een huis van na 2000?

wel bijzondere keuze om voor palen te kiezen dan als de rest van het huis niet op palen staat.
We hebben daar zelf ook naar gekeken, maar dat werd sterk afgeraden.

• Trichoglossus
FRANQ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:03:
[...]

Is dat ook een huis van na 2000?

wel bijzondere keuze om voor palen te kiezen dan als de rest van het huis niet op palen staat.
We hebben daar zelf ook naar gekeken, maar dat werd sterk afgeraden.
Nee, ruim voor 2000. Hoe wil je het anders stabiliseren? De aanbouw trok de achtergevel letterlijk mee bij het verzakken.

Ik zie nog steeds dat er op staal wordt gebouwd. Blijkbaar heien ze niet overal.

• Ernemmer
  • Niet online
Trichoglossus schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Nee, ruim voor 2000. Hoe wil je het anders stabiliseren? De aanbouw trok de achtergevel letterlijk mee bij het verzakken.

Ik zie nog steeds dat er op staal wordt gebouwd. Blijkbaar heien ze niet overal.
Grootste deel van NL wordt niet op palen gebouwd.

rood staat op palen.

[Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 02-01-2023 13:15]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:02
Hier zit het zand op een kleine meter diepte, dus op staal bouwen is hier nog gangbaar.
Mijn ouders zitten in de klei, daar staat het huis gewoon op een grote betonplaat. Aanbouw is destijds ook tegen de bestaande fundering aan gestort, is na 22 jaar nog steeds niet verzakt.

Heb hier wel een verzakking, de halfsteens berging heeft scheuren in de muur. Betonvloer van 8cm die 1cm per jaar dieper de blubber in zakte. Die blubber moet ergens heen, dus drukte de achtergevel weg. Hele straat heeft die scheuren in die muur zitten. Vorige eigenaar was zo handig geweest om er 8cm beton bovenop te storten, maar dat ging alleen maar harder zakken. Nu goed opgelost met oude betonnen dampalen tot op het zand (je vindt nog eens wat in de droge sloot achter je huis), verzakte vloer vervangen door 16cm isolatie en een nieuwe laag beton.

• jelmew
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-02 13:33

Wij hebben medio januari 22, dus op de top van de markt, een tussenwoning aangekocht. Bouwjaar 2002 met een uitbouw uit 2007. Het stellen van een bouwkundige keuring als voorwaarde was toen nog lastig.

In eerste instantie had ik nergens last van, tot ik ging verhuizen. Na de verhuizing ging ik een praatje maken met de buurman. Die kwam direct met het verhaal dat zijn aannemer (zijn uitbouw is later aangebouwd) forse kritiek had op de bouwkwaliteit van onze aanbouw. Lekker begin zullen we maar zeggen. Vervolgens erachter gekomen dat de vorige eigenaren een lichtpunt in de woning hebben verplaatst, doormiddel van het rommelen aan het plafond (ik gok een gootje gefreesd en weer dichtgestuct). Dit is eigenlijk niet de bedoeling vanwege de in het plafond aanwezige wapening. Daarnaast blijkt er langs de spotjes in de uitbouw gewoon wind naar binnen te komen. Ook dit is uiteraard niet de bedoeling.

De uitbouw is blijkbaar slecht gebouwd, zou die soms aan het verzakken zijn? Misschien trekt hij de halve woning wel mee naar beneden! Als het met die spotjes al zo slecht is waar hebben ze dan nog meer fouten in gemaakt?! Shit we hebben echt een ramp gekocht! Dit gaat tienduizenden euro's kosten. etc etc.

Als iemand die ook vorig jaar in een diepe put heeft gezeten voor dit soort angsten (vloer/muren), kan ik enkel je het advies geven hulp te zoeken. Ga eens kletsen met je huisarts. Wat er nu gebeurd is heel herkenbaar, er is een zorg en het angst-systeem in je lichaam maakt die heel erg groot, waardoor je vol spanning de hele dag rondloopt.

Verder altijd goed, wat ik mij heb moeten leren met betrekking tot dit soort dingen. Angst er nu voor hebben wil eigenlijk ook zeggen dat je er geen vertrouwen in hebt dat als er wel werkelijk iets gebeurd, je dit opt ijd ziet en kan repareren. Dat vertrouwen moet je jezelf wel gunnen.

• DerJuust
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-01 10:19
Ik ben geen techneut, maar het lijkt me sterk dat een gefreesd gootje de volledige structuur van je huis om zeep gaat helpen. En een aanbouw van slechte kwaliteit? Tsja, dat lijkt me geen gevaar opleveren. Dat een andere aannemer er kritiek op heeft is logisch: aannemers zijn namelijk vrijwel altijd van mening dat andermans werk prutswerk is.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:59
Toch gewoon een kwestie van een goede inboedel en opstalverzekering nemen? Als de boel in elkaar klettert dan regelen die het herstel.

• wheez50
Ik wel en durf er minder zo stellig over te zeggen. Gevalletje dunning-krueger?
Drardollan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:16:
Toch gewoon een kwestie van een goede inboedel en opstalverzekering nemen? Als de boel in elkaar klettert dan regelen die het herstel.
Lullige is dat een paar ton aan beton nogal goed is in dat onmogelijk maken als je er toevallig onder terechtkomt. Liefst wil je dat voorkomen. Is beter dan genezen.
Ernemmer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:14:
[...]
rood staat op palen.
Leuke van statistiek is dat het altijd verteld wat je wil dat het verteld. Op basis van jouw argument kan ik statistisch concluderen dat Grootste deel van NL niet is bebouwd. Dus inderdaad ook niet op palen.
MedionAkoya schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:23:
Ik ben geen bouwkundige, maar civieler. Dus als ik onzin vertel... verbeter mij.

Dat een scheur zichtbaar op de grens van uitbouw en huis, dat zie ik vaker. Of het schadelijk is, niet voor je huis, maar het is wel lelijk en de vloer kan na een tijdje niet meer waterpas staan.

[...]
Het gaat hier niet om een uitbouw maar om een bovenverdieping (zie ook originele draadje dat ik hier ver boven linkte). Uitbouw op staal mag - meerdere verdiepingen niet.

Ik denk dat het hier meer gaat om de onzekerheid en angst die de twijfel geeft. En de psychologische effecten die dat hebben op de OP. Effecten die ieder normaal weldenkend mens zou moeten kunnen herkennen.

[Voor 100% gewijzigd door wheez50 op 02-01-2023 18:28. Reden: quotes, quotes en andere onzin]

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:20

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik ben geen bouwkundige, maar civieler. Dus als ik onzin vertel... verbeter mij.

Dat een scheur zichtbaar op de grens van uitbouw en huis, dat zie ik vaker. Of het schadelijk is, niet voor je huis, maar het is wel lelijk en de vloer kan na een tijdje niet meer waterpas staan.

Omdat huis zelf vaak op palen staat en uitbouw niet.
Een uitbouw van een huis wordt inderdaad vaak op staal gefundeerd. Daarnaast bestaat een uitbouw uit slechts een laag. Dus alleen een begane grond een geen kruipruimte en ook geen etage boven je.
Als civieler zou ik bij een uitbreiding denken aan palen (slaan of boren). Of dat kan of mag in een woonwijk, dat weet ik niet.
Uitbreiding van een magazijn van 30m2 werd bij mij op werk wel dmv palen gefundeerd ipv op staal gefundeerd.

------------
Als er scheur is in de uitbouw of in het huis zelf zelf zit....dan zou ik wel naar laten kijken door een bouwkundige.
En hopelijk kan je de schade verhalen bij de vorige bewoner.

En over wapening in de plafond/vloer van je huis. Ik zou voortaan afraden om in de systeemvloer te gaat frezen.
De belangrijkste wapening zit aan de onderkant van een vloer (het plafond dus).
Maar een systeemvloer is wel kei en hard en je zaagt niet zomaar wapening door heen.

In welke richting is er eigenlijk gefreesd in de systeemvloer?
-Richting voorgevel naar achtergevel of andersom....dat is niet slim
-Richting gedeelde muur naar ander gedeelde muur van je buren of andersom....dat kan, ik zie daarin weinig problemen.

(mijn situatie regio Haaglanden)

En ik ben ook angstig geweest voor mijn woning.
Het klopt dat bijna ieder woning iets heeft.
En klopt dat veel wijzingen aan woning niet altijd handig zijn geweest.

-------
Punt is wel..... de vorige bewoners vonden dat prima wonen en jij hebt als nieuwe bewoner andere verwachtingen over je woning.

Bijv. stel dat verhuurder het huis van mijn ouders te koop zet.
Dan weet ik al dat nieuwe bewoner gaat klagen
Waarom de HR+ ramen zo tochten,
Waarom in sommige gedeelte van huis behang ontbreekt.
Waarom sommige verwarmingsbeugels zijn verbogen.
Waarom de keukentegels nooit zijn vervangen.
Waarom een deel van de trapleuning ontbreekt.
Waarom voegen aan de onderkant van huis ontbreekt.

[Voor 50% gewijzigd door MedionAkoya op 02-01-2023 18:45]

Trein?

• wheez50
MedionAkoya schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:23:
"Bouwkundigen lossen problemen op met een flesje pur. Civielers met een kuubje beton" ;)

Het draadje Thijsmans in "Staat van plafond." geeft je alles wat je wilde weten.

[Voor 2% gewijzigd door wheez50 op 02-01-2023 18:41. Reden: quote-tag op juiste plek zetten, wheez!]

• MedionAkoya

MedionAkoya

Ernemmer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:14:
[...]

rood staat op palen.
[Afbeelding]
Hoe kom je aan deze tekening?
Heb je een link?

Edit: gevonden https://www.joostdevree.nl/shtmls/paalfundering.shtml

[Voor 7% gewijzigd door MedionAkoya op 02-01-2023 18:56]

Trein?

• MedionAkoya

MedionAkoya

Je bent dus ergens bang voor.
Ben je bang dat je huis verkoopbaar wordt door actie van vorige bewoner?
Hierop zou je proberen om de verkoper aan te spreken dat het een verborgen gebrek was.
of ben je bang dat het vloer bezwijkt? Dat zou je de scheuren moeten zien. De vloeren storten echt niet zomaar naar beneden.

Bij aankoop heb je waarschijnlijk wel documenten van je hypotheek gekregen.
Een taxatie was bij mijn hypotheek verplicht en daarin heeft een taxatiemakelaar beschikbare data over mijn woning gezocht en dus ook over palen. Echter omdat het jaren 60 wisten...ze niet zeker of het beton of houten palen waren, maar het was geen ramp omdat palen zijn gefundeerd op draagkrachtige zandlaag op 14 meter diep. (Den Haag)

Ik denk dat je taxatiemakelaar ook deze informatie heeft opgezocht.

Ik wil wel zeggen dat het na aankoop met je huis nog erg stressvol blijft. Alleen meeste mensen praten daar nooit over...totdat je zelf over begint met hun over te praten . Door hoge huizenprijzen kan je moeilijk de tegenslagen accepteren. Vroeger accepteerden men het...ik koop een huis en hou rekening mee dat ik hier werk aan hebt. Een tip aan iedereen is eigenlijk. voor en na je aankoop moet je kritisch samen met je kennis of familie het huis doorspitten op eventuele defecten.

De plannen dat je meteen het huis gaat inrichten, of inrichting gaat slopen of een ander badkamer plaatst of hele huis gaat verven.. die moet je ff parkeren.

En over klusjesmannen en inspecteurs gesproken er zijn daar helaas veel mistverstanden. Hier kan je weinig aan doen. Ze doen hun werk, echter ze doen een deel van het werk.
Bijv een bouwkundige inspecteur controleert niet op (verborgen) asbest.
Een klusjesman is geen alleskunner, ze zijn erg goed om zichzelf slimmer over te laten komen tov de rest.
Soms maken ze oneigenlijk gebruik van je spullen bijv. ze gebruiken je stofzuiger of veger en blik die jij toevallig in de keuken had liggen.
Of ze ruimen stof niet zo netjes op zoals jij het wil.
Niet ieder klusjesman begint over, of je huis al op bouwdefecten of asbest heb laten controleren. Boeit hun niet, ze willen werk en centjes zien.
Ze beginnen met klussen en daarna overvallen ze jou met bouwdefect of asbest. En dan ga je vloeken, project ligt stil.

En ik heb ergere gevallen gezien.
Bijv. een huis uit de jaren 70 waarvan de garage aan de binnenkant met asbestplaten was bedekt.
De bewoners hadden inmiddels al kasten tegenaan geboord... oeps. Die hebben slapeloze nachten gehad en waren duizenden euro's armer. Omdat ze van die spul afwilden.

Een model van een huis is vaak een product dat vaak in een zeer beperkte oplage wordt gemaakt en ieder huis is anders. Niemand heeft dezelfde indeling van kamers en badkamers of keukens.
Alleen huizen van sociale woningbouw hebben vaak dezelfde keuken, badkamers, thermostaat, cv-ketel etc...alleen de tuin is bij sociale woningbouw bij ieder woning anders.

[Voor 83% gewijzigd door MedionAkoya op 02-01-2023 20:52]

Trein?

• Ernemmer
  • Niet online
wheez50 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:21:
[...]

Ik wel en durf er minder zo stellig over te zeggen. Gevalletje dunning-krueger?

[...]

Lullige is dat een paar ton aan beton nogal goed is in dat onmogelijk maken als je er toevallig onder terechtkomt. Liefst wil je dat voorkomen. Is beter dan genezen.

[...]

Leuke van statistiek is dat het altijd verteld wat je wil dat het verteld. Op basis van jouw argument kan ik statistisch concluderen dat Grootste deel van NL niet is bebouwd. Dus inderdaad ook niet op palen.

[...]

Het gaat hier niet om een uitbouw maar om een bovenverdieping (zie ook originele draadje dat ik hier ver boven linkte). Uitbouw op staal mag - meerdere verdiepingen niet.

Ik denk dat het hier meer gaat om de onzekerheid en angst die de twijfel geeft. En de psychologische effecten die dat hebben op de OP. Effecten die ieder normaal weldenkend mens zou moeten kunnen herkennen.
Voor jou staat dus dat plaatje erbij, kan je precies zien wat ik met “grootste deel” bedoel.

• wheez50
Ernemmer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:40:
[...]

Voor jou staat dus dat plaatje erbij, kan je precies zien wat ik met “grootste deel” bedoel.
Ik zie het plaatje. En buiten dat ik een bronloos plaatje niet gelijk geloof, zie ik dat dichtbevolkte gebieden veelal rood zijn. En dunbevolkte gebieden overwegend geel. Verder zie ik gebieden met hoogbouw die geel lijken te zijn. Terwijl ik vrij zeker ben dat de meeste gebouwen van meer dan 5 verdiepingen wel een diepere fundering hebben dan op staal.

Al met al denk ik dat je conclusies niet correct zijn. En dat het plaatje nogal vertekend beeld geeft van de werkelijke staat van funderingen in nederland. Denk ik.

(Edit: Als het niet hoeft, wordt er niet geheid. Als er een stabiele compacte zandlaag dicht bij de oppervlakte ligt hoeft er ook niet geheid te worden. De truuk van op palen funderen is dat je die stabiele compacte zandlaag gebruikt als basis, terwijl deze dieper ligt dan makkelijk bebouwbaar. Logisch dus dat, omdat niet heel nederland klei of veen is, niet overal geheid wordt. MAar niet alleen draagvermogen van de ondergrond is daarvoor bepalend. Ik zou je dus graag verwijzen naar een constructeur die daarin gespecialiseerd is. Hoewel ik heiplannen heb berekend en draagvermogen van ondergronden heb bepaald aan de hand van bodemprofielen, ben ik niet zo'n gespecialiseerde constructeur O-) )

[Voor 32% gewijzigd door wheez50 op 02-01-2023 20:27]

• FrankoNL
MedionAkoya schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:03:
Je bent dus ergens bang voor.
Ben je bang dat je huis verkoopbaar wordt door actie van vorige bewoner?
Hierop zou je proberen om de verkoper aan te spreken dat het een verborgen gebrek was.
of ben je bang dat het vloer bezwijkt? Dat zou je de scheuren moeten zien. De vloeren storten echt niet zomaar naar beneden.

Bij aankoop heb je waarschijnlijk wel documenten van je hypotheek gekregen.
Een taxatie was bij mijn hypotheek verplicht en daarin heeft een taxatiemakelaar beschikbare data over mijn woning gezocht en dus ook over palen. Echter omdat het jaren 60 wisten...ze niet zeker of het beton of houten palen waren, maar het was geen ramp omdat palen zijn gefundeerd op draagkrachtige zandlaag op 14 meter diep. (Den Haag)

Ik denk dat je taxatiemakelaar ook deze informatie heeft opgezocht.

Ik wil wel zeggen dat het na aankoop met je huis nog erg stressvol blijft. Alleen meeste mensen praten daar nooit over...totdat je zelf over begint met hun over te praten . Door hoge huizenprijzen kan je moeilijk de tegenslagen accepteren. Vroeger accepteerden men het...ik koop een huis en hou rekening mee dat ik hier werk aan hebt. Een tip aan iedereen is eigenlijk. voor en na je aankoop moet je kritisch samen met je kennis of familie het huis doorspitten op eventuele defecten.

De plannen dat je meteen het huis gaat inrichten, of inrichting gaat slopen of een ander badkamer plaatst of hele huis gaat verven.. die moet je ff parkeren.

En over klusjesmannen en inspecteurs gesproken er zijn daar helaas veel mistverstanden. Hier kan je weinig aan doen. Ze doen hun werk, echter ze doen een deel van het werk.
Bijv een bouwkundige inspecteur controleert niet op (verborgen) asbest.
Een klusjesman is geen alleskunner, ze zijn erg goed om zichzelf slimmer over te laten komen tov de rest.
Soms maken ze oneigenlijk gebruik van je spullen bijv. ze gebruiken je stofzuiger of veger en blik die jij toevallig in de keuken had liggen.
Of ze ruimen stof niet zo netjes op zoals jij het wil.
Niet ieder klusjesman begint over, of je huis al op bouwdefecten of asbest heb laten controleren. Boeit hun niet, ze willen werk en centjes zien.
Ze beginnen met klussen en daarna overvallen ze jou met bouwdefect of asbest. En dan ga je vloeken, project ligt stil.

En ik heb ergere gevallen gezien.
Bijv. een huis uit de jaren 70 waarvan de garage aan de binnenkant met asbestplaten was bedekt.
De bewoners hadden inmiddels al kasten tegenaan geboord... oeps. Die hebben slapeloze nachten gehad en waren duizenden euro's armer. Omdat ze van die spul afwilden.

Een model van een huis is vaak een product dat vaak in een zeer beperkte oplage wordt gemaakt en ieder huis is anders. Niemand heeft dezelfde indeling van kamers en badkamers of keukens.
Alleen huizen van sociale woningbouw hebben vaak dezelfde keuken, badkamers, thermostaat, cv-ketel etc...alleen de tuin is bij sociale woningbouw bij ieder woning anders.
Het is een combo, met name bang dat de vloer dermate beschadigd is dat herstel vele tienduizenden euro’s zou kosten cq. de boel gevaarlijk wordt, en aan de andere kant dat de boel onverkoopbaar is.

Maar goed. Iedereen bedankt. Het is denk ik inderdaad verstandig om iemand erbij te halen met meer verstand ervan :).

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:26
sig69 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 02:41:
Als je problemen googled vind je die...
Een lichtpuntje verplaatsen maakt echt niets uit, maak je daar niet druk om. Een spotje waar wind uit komt is wel een probleem, dat moet opgelost worden.
Is het wind of gewoon de trek omdat je waarschijnlijk een verlaagd plafond hebt.

Je maakt je denk ik ontzettend zorgen over niets. Mij. Huis uit 1910 staat schots en scheef maar de boel stort echt niet zomaar in :D

• Ernemmer
  • Niet online
FrankoNL schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:07:
[...]

Het is een combo, met name bang dat de vloer dermate beschadigd is dat herstel vele tienduizenden euro’s zou kosten cq. de boel gevaarlijk wordt, en aan de andere kant dat de boel onverkoopbaar is.

Maar goed. Iedereen bedankt. Het is denk ik inderdaad verstandig om iemand erbij te halen met meer verstand ervan :).
Als de vloerwapening beschadigd is dan is een beetje plakwapening zo aangebracht, dat hoeft geen 10k te kosten of je woning onverkoopbaar te maken.

Maar zoals ik in een andere post al neergezet heb, als de vloer niet doorbuigt is er constructief niks mis mee.

En je moet echt even het boek fokking druk lezen, dat zal je een heel eind helpen.

[Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 02-01-2023 21:38]

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 02:11
Een verhaal wat er niet toe doet. In 2000 woning gekocht op voorspraak van echtgenoot. Groot huis, kamers, veel deuren, ruimtes enz. enne wel oud huis van 1926. Op dat moment in een tussenhuis met lawaaiige buren wou ik wel in een vrijstaand hondenhok wonen. Bod gedaan en gekocht. Hoewel in bijkeuken en hok "goed" elektra aanwezig, was de rest 2 draadjes met zwart tape eromheen in metalen buizen. Een nachtmerrie goed voor veel rookmelders. Op de muren zaten 9 lagen behang geplakt op kippengaas. De douchekraan was op de kop gemonteerd. Sommige kozijnen waren zo rot dat je er een vinger in kon steken. Er zat nog ouderwets enkel ribbeltjes glas in! Kind van 1 jaar zat met soort skipakje aan en muts op haar hoofd in de box. Tijdens kerst lekte opeens water naar binnen bij achterraam. En ik stond onder stroom bij de vaatwasser. Waterleiding knapte en stroomde van boven via de trap naar beneden in de kelder. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Een huis met een verhaal en veel maffe herinneringen.

Ik hoop dat je rust vind in jouw huis. Ik vind alles best zolang ik maar geen waterlekkage heb, want dan ga ik erbij staan te gillen. 8)7
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee