Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:13
Dag allemaal,

Wij hebben een nieuw huis gekocht waarbij de overdracht gepland staat voor a.s. maart. Momenteel heeft het huis vier zonnepanelen op het dak en wij wouden dit graag uitbreiden.

Nu weet ik dat de levertijden erg lang zijn, en wou ik graag z.s.m. al hiermee aan de slag met offertes etc. Hierbij ga ik gebruik maken van mijn verbouwdepot in het hypotheek.

Nu vroeg ik mij af wat wijsheid is in onze situatie. Is het beter om gewoon te wachten tot maart, om vervolgens met meer informatie offertes gaan aan te vragen. Of kunnen we hier alvast mee aan de slag?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7OmdLYQ2an78FJf-DH3uNlf7Vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eAJ7vynZK3wWLZhK6cq7MyM.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Niet bekend, zie foto hierboven.
Schaduw
Panelen zijn gericht op het zuiden. Tot zover bekend geen schaduw.
Jaarverbruik
Ik gok rond 2000-2500-3000 kWh. Zit nog een normale CV ketel in, in de keuken komt er een inductie ipv gas kookplaat.
Budget en doel
+/- 6k
Doel is om maandelijkse energiekosten te verlagen.
Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet bekend
Reeds verkregen offertes
Geen
Regio
Tilburg

Im notorious

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:49

Zenix

BOE!

Gewoon mee beginnen inderdaad. Is het 1-fase of 3-fase? Ik zou die vier panelen laten verplaatsen naar de schuur of naar het noorddak, zodat je nieuw systeem kan plaatsen op het zuiden.

String omvormer lijkt mij prima, gezien de schaduwsituatie. Ik weet niet hoe breed die oude panelen, zijn, maar 12 panelen van rond de 400Wp moet sowieso wel passen. Als je de maten weet, misschien wel 14. Dus offerte opvragen voor 12 panelen met optioneel 2 extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 20:27
We moeten toch wat meer informatie hebben over bijvoorbeeld de groepenkast (1 of 3 fasen) en welke omvormer er aan hangt.

Het meest voor de hand liggende is dat er geen panelen bij geplaatst kunnen worden op deze omvormer. Dat betekent dat je om de omvormer moet vervangen voor een 2 string omvormer of er een 2de bij moet plaatsen.

In het geval van vervangen is het verstandig de wp van de 2de string gelijk te houden aan de eerste string wat je totale opbrengst limiteert.

In het geval van een 2de omvormer er naast zie ik 2 scenario's:

1. 7 panelen rondom de huidige 4 panelen. Dit is de makkelijkste oplossing en met 7x400 wp erbij heb je een aardige opbrengst. Ervan uitgaande dat deze panelen een laag 325 wp zijn kom je alsnog op 3500-3800 kWh per jaar opbrengst. Dit zal ook de goedkoopste oplossing zijn.

2. Deze panelen laten verplaatsen naar 1x4 string aan de bovenkant zoals bij de buren. En een 2de string erbij van 10 panelen. Waarmee je zon 4500-4800 opbrengst hebt maar kost niet alleen meer voor de extra panelen maar ook voor het verplaatsen van de huidige panelen.

Hiervoor is wel belangrijk hoeveel fasen je meterkast is, of je belangrijk vind extra boven je verbruik op te wekken voor de toekomst.

Je kan dus al zeker aan de slag met bedenken wat je precies wil.
En als je echt wat om het uiterlijk geeft moet je ook niet vergeten dat oude panelen behouden kan betekenen dat het er verschillend uit ziet.

Een mogelijke 3de optie is allemaal nieuwe panelen aan de zuid kant en de huidige 4 aan de noordzijde maar dat zal nog duurder zijn en niet haalbaar binnen die 6k denk ik.

En voordat je van gas naar inductie gaat denk daar goed over na. Gas is goedkoper om op te koken zeker in de winter omdat veel restwarmte zo je huis in gaat. Daarnaast mis ik een grote brander voor de wok enorm.

Weet trouwens niet of het aan de foto ligt maar als ik zo naar de panelen van de buren kijk liggen die gezien de regenpijp best wel aso tot over de dak grens. Of dat helemaal legaal en netjes is zou ik dus ook even naar kijken. Op die manier zou ik mijn panelen niet willen neerleggen.

[ Voor 13% gewijzigd door computerjunky op 02-01-2023 01:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Misschien hebben de buren ook nog interesse in de oude panelen, ook nog iets om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Dank voor al jullie uitgebreide reacties. Ik ga contact opnemen met de huidige bewoner om zo proberen wat meer informatie te krijgen. Ik had nog de volgende foto's gevonden in het taxatierapport, maar de resolutie is zo laag dat ik er niet uit kan maken wat voor groepenkast het is.

Wel zie ik het merk van de omvormer, maar ook geen verdere details.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_uzZNRqKa1xvusV3SgRVaiHEwM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RKwgTnElMQUXsJ51L1MevNue.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yx9ifrwUTIYyE0wCXQ7AQsxYxSQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KaJRtWkU14bJBHCt5pFGKtJp.jpg?f=user_large
computerjunky schreef op maandag 2 januari 2023 @ 01:27:
Weet trouwens niet of het aan de foto ligt maar als ik zo naar de panelen van de buren kijk liggen die gezien de regenpijp best wel aso tot over de dak grens. Of dat helemaal legaal en netjes is zou ik dus ook even naar kijken. Op die manier zou ik mijn panelen niet willen neerleggen.
Ligt aan de foto inderdaad :)

Im notorious

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-05 18:08
Thenotorious schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:43:
Dank voor al jullie uitgebreide reacties. Ik ga contact opnemen met de huidige bewoner om zo proberen wat meer informatie te krijgen. Ik had nog de volgende foto's gevonden in het taxatierapport, maar de resolutie is zo laag dat ik er niet uit kan maken wat voor groepenkast het is.

Wel zie ik het merk van de omvormer, maar ook geen verdere details.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Ligt aan de foto inderdaad :)
Je hebt gewoon een stringomvormer nu. Je groepenkast is voorbereid op 3 fase maar je hebt maar een 1 fase meter( waarschijnlijk 1x40)

Ik zou zelf de huidige panelen naar noord/schuur verplaatsen en een nieuwe set op zuid leggen.
Reden is dat je de zelfde kleur en maat panelen eigenlijk nooit meer kan vinden en het er anders niet uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
computerjunky schreef op maandag 2 januari 2023 @ 01:27:

In het geval van vervangen is het verstandig de wp van de 2de string gelijk te houden aan de eerste string wat je totale opbrengst limiteert.
Strings mogen op moderne omvormers volledig asymmetrisch zijn, dus dit klopt niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-07 23:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ronald schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:47:
[...]

Strings mogen op moderne omvormers volledig asymmetrisch zijn, dus dit klopt niet.
Yes, op een losse mppt.

Maarja @Thenotorious , uitbreiden is denk ik niet the way to go. Complex, niet mooi en ook niet goedkoper. Ik zou alles vervangen door 1 goede set. Legplan zoals je rechterburen (dakvlak vol leggen) en die huidige set op een schuur leggen of verkopen. Je kan er best veel voor krijgen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Waar je ook rekening moet houden, wat ben je van plan qua groepenkast? Als je een elektrische auto kan opladen, een warmtepomp voor ogen hebt etc. Dan is het misschien ook waard om de meterkast naar 3 fase te laten omzetten en te laten uitbreiden. Als het namelijk voor zonnepanelen is, dan hoef je ook geen BTW te betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 02-01-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
JvS schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Yes, op een losse mppt.

Maarja @Thenotorious , uitbreiden is denk ik niet the way to go. Complex, niet mooi en ook niet goedkoper. Ik zou alles vervangen door 1 goede set. Legplan zoals je rechterburen (dakvlak vol leggen) en die huidige set op een schuur leggen of verkopen. Je kan er best veel voor krijgen.
Klinkt logisch inderdaad, ik ga dit even verder uitzoeken. Dank voor de tip!
Zenix schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:08:
Waar je ook rekening moet houden, wat ben je van plan qua groepenkast? Als je een elektrische auto kan opladen, een warmtepomp voor ogen hebt etc. Dan is het misschien ook waard om de meterkast naar 3 fase te laten omzetten en te laten uitbreiden. Als het namelijk voor zonnepanelen is, dan hoef je ook geen BTW te betalen.
Ik denk dat het inderdaad even verstandig is om het breder te trekken dan alleen zonnepanelen en zal hiervoor even wat verdere onderzoek doen en wellicht even een nieuwe topic aanmaken hier om eens te sparren met andere over het totale plaatje.

Nogmaals dank iedereen, deze kan voor nu dicht!

Im notorious

Pagina: 1