Voor onze telefonie oplossing maken we gebruik van een SIP trunk bij onze telefoon provider. Sinds anderhalve week hebben we daar problemen mee. De ene keer zijn we wel bereikbaar, de andere keer niet. Het is me tot nu toe nog niet gelukt dit op te lossen. We hebben een alternatief dus we zijn niet compleet onbereikbaar. Uit de SIP analyse komt het volgende naar voren:
Er zijn 2 situaties, 1 waarbij het goed gaat en 1 waarbij het fout gaat:
xxx.xx.114.26, POORT 38679, DESTINATION SFB SERVER IP ADRES
METHOD/STATUS INVITE, 100(Trying), 180 (Ringing), 200(OK), ACK, BYE
xxx.xx.115.26, POORT 52831, DESTINATION SFB SERVER IP ADRES
METHOD/STATUS INVITE, 100(Trying), ACK, 400 (Bad Request)
Bij bovenstaande IP adressen zijn de eerste 2 blokken identiek, alleen de laatste 2 blokken en de poort zijn anders. Het is me niet duidelijk waarom de vermeldde IP adressen er staan. Bij het testen gebruik ik mijn eigen smartphone en het lijkt me dat daar iedere keer hetzelfde IP adres bij zou moeten horen.
Bij de telefoon provider staat dus een SIP trunk geconfigureerd. Via die SIP trunk wordt verbinding gemaakt met de Skype for Business server die bij ons staat. In de trunk staat dus het IP adres van de SfB server wat ook terug komt bij de SIP analyse. Dat is iedere keer hetzelfde, als het goed gaat maar ook als het fout gaat.
Vlak voordat onze problemen begonnen is onze Fortigate firewall bijgewerkt naar de laatste versie (v7.2.3).
Het enige wat ik nog nu toe zelf heb geprobeerd is uitzoeken waarom het nu mis gaat maar daar kom ik dus niet uit. Ik kan via de Event viewer van de SfB server geen foutmeldingen terug vinden die dit zouden verklaren.
Er zijn 2 situaties, 1 waarbij het goed gaat en 1 waarbij het fout gaat:
xxx.xx.114.26, POORT 38679, DESTINATION SFB SERVER IP ADRES
METHOD/STATUS INVITE, 100(Trying), 180 (Ringing), 200(OK), ACK, BYE
xxx.xx.115.26, POORT 52831, DESTINATION SFB SERVER IP ADRES
METHOD/STATUS INVITE, 100(Trying), ACK, 400 (Bad Request)
Bij bovenstaande IP adressen zijn de eerste 2 blokken identiek, alleen de laatste 2 blokken en de poort zijn anders. Het is me niet duidelijk waarom de vermeldde IP adressen er staan. Bij het testen gebruik ik mijn eigen smartphone en het lijkt me dat daar iedere keer hetzelfde IP adres bij zou moeten horen.
Bij de telefoon provider staat dus een SIP trunk geconfigureerd. Via die SIP trunk wordt verbinding gemaakt met de Skype for Business server die bij ons staat. In de trunk staat dus het IP adres van de SfB server wat ook terug komt bij de SIP analyse. Dat is iedere keer hetzelfde, als het goed gaat maar ook als het fout gaat.
Vlak voordat onze problemen begonnen is onze Fortigate firewall bijgewerkt naar de laatste versie (v7.2.3).
Het enige wat ik nog nu toe zelf heb geprobeerd is uitzoeken waarom het nu mis gaat maar daar kom ik dus niet uit. Ik kan via de Event viewer van de SfB server geen foutmeldingen terug vinden die dit zouden verklaren.