Toon posts:

[Synology] Extra netwerk adapter met static routes

Pagina: 1
Acties:

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:02
Heb een DS920+ uitgebreid met een 2.5 gbps usb netwerk adapter volgens:
- YouTube: 2.5GbE nachrüsten - Synology NAS mit DSM7

De interne 1 gbps netwerk adapter hangt aan mijn normale switch en router.

De 2.5 netwerk adapter hangt direct aan mijn pc waar ook een 2.5 gbps adapter inzit. Geen router dus en als volgt geconfigureerd:
- pc ip: 192.168.2.2 mask 255.255.255.0
- nas 2.5: 192.168.2.1 mask 255.255.255.0

Na dit in DSM en de pc geconfigureerd te hebben functioneert dit prima met 250 MB/s overdracht. :)
De route tabel in DSM ziet er dan als volgt uit:

Echter dit is niet reset proof. Route tabel na reset:

Dan werkt de setup dus niet meer.

Logische volgende stap - static route toevoegen:
https://tweakers.net/i/r2C7DH1bsP5DAIFERR26qw3goFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r7p5R97zONxwI3JHA2sR9K7p.png?f=fotoalbum_large

Deze wordt echter disabled toegevoegd, en de routing tabel wijzigt niet.

Traceroute vanaf DSM welke dit gedrag bevestigd:
https://tweakers.net/i/NEv3MYV1l4Ow8ep_t_A3Z-SH3vM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iFoaNdM8mexSSQ3P0kII3qR6.png?f=user_large

In de dsm shell kan ik wel de route toevoegen met:
ip route add 192.168.2.0/24 dev eth2

Daarna ziet de route tabel er hoopvol uit, maar het geheel functioneert niet:

Online zie ik wat topics geklaag over static routes in DSM bv:
https://community.synology.com/enu/forum/17/post/109234

In dit voorbeeld worden ze in ieder geval afgebeeld als enabled na toevoegen. Echter nog steeds niet werkend. Oud voorbeeld ook.

Ik zit nog niet te wachten op een 2.5 gbps switch omdat ik nog maar twee apparaten heb op deze snelheid.

Welke fout maak ik hier? 8)7

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zijn je NAS en PC nu multihomed? Of alleen je NAS?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• m.eddy
In beide zitten twee netwerk adapters als je dat bedoelt. Beide dus in het normale netwerk en het statische 2.5 netwerk wat alleen zij hebben.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Waarom gebruik je daar dan geen andere range voor? Dan hoef je alleen op je windows PC een static entry in je hosts file aan te maken voor juiste resolving als je op basis van hostname/dns connect.

[Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 02-01-2023 12:59]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• m.eddy
Het zijn meerdere ranges zie de route tabellen voor lan 1 en 3. De configuratie werkt ook gewoon, alleen niet na een reset van de syno.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:53
Waarom wil je resetten?
Een reset van het netwerk zet alles terug naar de default.
Dus als je dat doet moet je de aanpassing die je gemaakt heb weer opnieuw uitvoeren.

Of bedoel je met reset gewoon een reboot?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• m.eddy
Ben(V) schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:40:
Waarom wil je resetten?
Een reset van het netwerk zet alles terug naar de default.
Dus als je dat doet moet je de aanpassing die je gemaakt heb weer opnieuw uitvoeren.

Of bedoel je met reset gewoon een reboot?
Reboot idd.
Als ik het ip van de usb adapter verander van 192.168.2.1 naar 192.168.3.1 en direct weer terug dan werkt alles weer normaal.
Waarschijnlijk word dan de netwerkservice herstart en is het weer om.
Ik kan proberen om zonder de op wijziging de netwerk service te herstarten. Wellicht is het dan opgelost. Als dat zo is dan met boot script oplossen.

[Voor 33% gewijzigd door m.eddy op 02-01-2023 14:59]

• Ben(V)
Lijkt dus een timing probleem te zijn tijdens het opstarten.
Zou in ieder geval een issue melden bij Synology.

Misschien kun je een dhcp server draaien op je PC die dat subnet van ipadressen voorziet en dan die adapter in de Nas op dhcp zetten.

Deze bijvoorbeeld:
https://www.dhcpserver.de/cms/

[Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 02-01-2023 15:35]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:26
m.eddy schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:53:
[...]

Reboot idd.
Als ik het ip van de usb adapter verander van 192.168.2.1 naar 192.168.3.1 en direct weer terug dan werkt alles weer normaal.
Waarschijnlijk word dan de netwerkservice herstart en is het weer om.
Ik kan proberen om zonder de op wijziging de netwerk service te herstarten. Wellicht is het dan opgelost. Als dat zo is dan met boot script oplossen.
Doe na een reboot eens de USB-adapter opnieuw inpluggen. Misschien dat de USB service en netwerk service in de verkeerde volgorde opstarten.

• m.eddy
Juist, als ik de netwerk services herstart wordt het probleem ook opgelost.
Echter bij (of na) het stoppen van de tun-pd.service treedt er een probleem op. Zie onder. Uit welke log zou ik daar meer naar kunnen zoeken? Ik weet dat je voor Synology service de debug.dat kunt genereren met ongeveer de hele configuratie maar zit daar ook een netwerk service log in?

Een lelijke oplossing zou dus zijn om een boot script toe te voegen die de netwerk services herstart, met een flinke delay.

Heb dit ticket ook aangemeld bij Synology. Echter de usb adapter is niet van Synology dus daar verwacht ik niet veel van.

@Ben(V) Puik idee van de dhcp service op de pc, nooit aan gedacht. Echter dan moet de pc wel draaien als de nas herstart waarschijnlijk.

• jadjong
Heb je toevallig USB-blocking aan staan? Die optie die voorkomt dat onbekenden USB sticks in de NAS steken maar andersoortige USB-apparaten nog wel accepteert.

• Ben(V)
m.eddy schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:35:

@Ben(V) Puik idee van de dhcp service op de pc, nooit aan gedacht. Echter dan moet de pc wel draaien als de nas herstart waarschijnlijk.
Ik weet niet of Synology iets bijzonders doet maar een normale Linux dhcp client blijft gewoon dhcp requests uitsturen tot hij een ipadres heeft gekregen.
Dus zo gauw die PC opstart en zijn dhcp server actief wordt krijgt die Nas nic een ipadres.
En als die PC niet actief is heeft die nic geen ipadres nodig.

• m.eddy
jadjong schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:58:
Heb je toevallig USB-blocking aan staan? Die optie die voorkomt dat onbekenden USB sticks in de NAS steken maar andersoortige USB-apparaten nog wel accepteert.
Ik heb niet gezocht maar dat is niet logisch. Het werkt namelijk gewoon maar is niet boot proof - dat is alles. Bovendien is het op te lossen met een netwerk service herstart. Lijkt me dan niet dat er een usb poort geblockt wordt.

• jadjong
Ding boot, USB is geblocked.
Netwerk service start, nog geen USB-adapter aanwezig.
USB service wordt wakker en ziet dat het aangesloten apparaat geen stick is, block gaat van USB-poort.
Te laat voor de netwerk service, die is al in slaap gevallen.

• Ben(V)
@jadjong
Heel onwaarschijnlijke theorie.
Onder Linux is er niet zoiets standaard aanwezig.
Je kunt daar maar op drie manieren een usb device blocken,
  1. De driver voor dat device verwijderen
  2. Het device blacklisten
  3. Een fake usb installeren, zodat de echte niet bereikbaar is
@m.eddy
Heb je dit wel allemaal gedaan?
https://kb.synology.com/e...n_network_route?version=7

• jadjong
Ben(V) schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:06:
@jadjong
Heel onwaarschijnlijke theorie.
Onder Linux is er niet zoiets standaard aanwezig.
Dat hoeft ook niet, daar heb je programmeurs voor. :P Bij de concurrentie is die optie er en werkt zoals door mij omschreven. Tijdens booten staan de USB poorten disabled en pas als het hele OS wakker is worden deze enabled. Vervolgens is het aan het OS om te beoordelen of het aangesloten USB device mag verbinden of niet. Je hebt daarbij drie optie; alle USB devices mogen verbinden, alles behalve storage devices mogen verbinden, geen enkel USB device mag verbinden.

• Ben(V)
Op een Synology echt niet, ik gebruik meerdere usb devices voor mijn iot en die worden gewoon actief op het moment dat de driver geladen wordt.
Er is wel een volgorde via systemd service die high priority devices eerst doet en daarna pas de rest.

Het is Linux en geen Windows.

• m.eddy
Heb zowieso het gedeelte voor de static routes bekeken en doorgevoerd, maar dat loopt dus niet zo lekker. Iig niet zoals verwacht en het eerste stuk over meerdere gateways in hetzelfde lan is niet van toepassing, want het zijn 2 lans.

• m.eddy
Heb op verzoek van synology support de debug.dat gegenereerd en opgestuurd.
Zij gaven aan:
"As it seems that the are some network configuration issues, could you please perform a 'first reset mode' on your NAS to reset the network settings? (You can backup this configuration before resetting the NAS)"

Dat gedaan, de netwerk service weer herstart. Nogmaals dezelfde melding bij de lun driver, zoals in de zwarte screenshot.
Daarna 2.5 lan adapter opnieuw geinstalleerd maar hetzelfde gedrag.

Synology support gaf verder aan dat als dit niet werkte ik de remote toegang open moest zetten zodat ze mee kunnen kijken, dat gaat me nu wat ver.
Ga straks proberen om het met een boot script voor de netwerk service reset op te lossen.

Heb aan support ook gevraagd waar ik zelf in de logging kan kijken maar daar gingen ze niet op in.

• m.eddy
De config van mijn synology is basic dus heb zojuist ook nog even de type 2 reset gedaan. Daarna moet je DSM dus opnieuw installeren - wat prima ging.
Daarna zonder de usb adapter direct weer de netwerk service herstart en die geeft bijna dezelfde output.
De derde lan adapter is er natuurlijk niet, maar hij geeft wel (weet even niet hoe ik dit mooier moet formatteren):
[dhclient6@tun-client.service] stopped.
[dhclient6@tun-info.service] stopped.
[dhclient6@tun-pd.service] stopped.
tun: ERROR while getting interface flags: No such device
0
0
0
0
unknown
[dhclient@eth0.service] started.
unknown
[dhclient@eth1.service] started.

Ik vraag nu dus aan support of dit normale uitput is. Ik heb script rc.network bekeken maar daar kan ik nog even geen kaas van maken.

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-01 01:04
Ben(V) schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:43:
Er is wel een volgorde via systemd service ...
Beetje verwarrend maar mijn DSM v6 gebruikt geen systemd maar in plaats daarvan upstart als init:
dehakkelaar@nas:~$ /sbin/init --version
init (upstart 1.13.2)

Ter info, voor upstart gebruik je initctl om jobs/services te beheren:
https://manpages.org/initctl/8

dehakkelaar@nas:~$ initctl list | grep -i 'net\|dhcp'
dhcp-client (eth2) start/running, process 10138
dhcp-client (eth3) start/running, process 10496
dhcp-client (eth1) start/running, process 9788
network-pppoe stop/waiting
synonetd start/running, process 7918
dhcp-client6 stop/waiting
network stop/waiting
syno-network-check start/running
inetd stop/waiting
telnetd stop/waiting
netatalk stop/waiting
network-interface (eth2) start/running
network-interface (lo) start/running
network-interface (eth3) start/running
network-interface (eth0) start/running
network-interface (eth1) start/running
upsd-net-adapter stop/waiting

Logs staan in /var/log/upstart/.

@m.eddy , wat geven onderstaande bij jou weer?
code:
1
/sbin/init --version

code:
1
readlink -f /sbin/init

Is eth2 wel aanwezig na een verse herstart en istie UP? (redact je MAC als je hier plaatst!)
code:
1
ip link show eth2

En heeft hij dan al een IP in dat subnet (zonder IP geen route)?
code:
1
ip -4 address show eth2

En route?
code:
1
ip route show 192.168.2.0/24

code:
1
ip route get 192.168.2.2

Lastig probleem zonder alle logs door te spitten en de chronologische volgorde van betrokken elementen te traceren.
Heb me tot nu toe nog niet zo verdiept in DSM op m'n NAS ;)

EDIT: Ow ik moet bekennen dat ik niet dat YT filmpje heb bekeken om verschillende redenen.
Ik lees liever :P

[Voor 3% gewijzigd door deHakkelaar op 04-01-2023 04:03]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:01
Je hebt het over static routes, maar dat gaat voorbij aan het feit dat je die helemaal niet nodig hebt.

Immers geef je je interface een IP 192.168.2.1/24. Dat betekent dat het hele subnet 192.168.2.0/24 een impliciete route on link route is. Dat zul je ook zien als je de commando's van hierboven uitvoert.

Volg het stappenplan van @deHakkelaar hierboven en dan zul je waarschijnlijk ontdekken dat de interface niet up is, of op z'n minst het toegekende IP niet heeft geconfigureerd.
m.eddy schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:35:
Echter bij (of na) het stoppen van de tun-pd.service treedt er een probleem op. Zie onder.
Het is mij onduidelijk waarvan dit de output is. Vermoedelijk van een commando dat de network service restart?

Dan zou ik niet te snel concluderen dat de tun-pd.service gerelateerd is aan je probleem. Dat zal een gevolg zijn van het feit dat je de hele (upstart) network stack herstart, misschien falen er wat services inherent.
Uit welke log zou ik daar meer naar kunnen zoeken? Ik weet dat je voor Synology service de debug.dat kunt genereren met ongeveer de hele configuratie maar zit daar ook een netwerk service log in?
Ja, logs zijn het sleutelwoord. Nu heb ik geen Synology en jij wel, dus dat zul je zelf moeten uitzoeken.

Eigenlijk precies wat @deHakkelaar zegt: logs lezen en betrokken elementen (services/configuratie) achterhalen.

Grep eens op het IP (192.168.2.1) in /etc en /var/log/upstart (of /var/log).

Dat eerste vertelt je mogelijk hoe en waar de netwerkinterface geconfigureerd is. Is er bijvoorbeeld een aparte upstart service file voor eth2? En wat staat daar precies in? Dan heb je een service name waarvan je in de (upstart) logs wel kunt terugvinden waarom hij (bij een koude boot) niet start.

Onder Ubuntu met upstart worden interfaces geconfigureerd in /etc/network/interfaces, maar het is niet gezegd dat Synology dat ook heeft overgenomen. Opmerkelijk dat ze Upstart uberhaupt (nog) gebruiken, volgens mij zijn ze de enige :+

• Ben(V)
deHakkelaar schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 03:20:
[...]

Beetje verwarrend maar mijn DSM v6 gebruikt geen systemd maar in plaats daarvan upstart als init:
Vanaf DSM 7 wordt systemd gebruikt.
Ik ging er vanuit dat hij geen oude systeem had draaien.

• m.eddy
Ben(V) schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:24:
[...]

DSM 7 Idd

• m.eddy
Thralas schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:06:
[...]

Je hebt het over static routes, maar dat gaat voorbij aan het feit dat je die helemaal niet nodig hebt.

Immers geef je je interface een IP 192.168.2.1/24. Dat betekent dat het hele subnet 192.168.2.0/24 een impliciete route on link route is. Dat zul je ook zien als je de commando's van hierboven uitvoert.

Volg het stappenplan van @deHakkelaar hierboven en dan zul je waarschijnlijk ontdekken dat de interface niet up is, of op z'n minst het toegekende IP niet heeft geconfigureerd.

[...]
Goed verhaal. Had me helemaal niet gerealiseerd dat een static route niet nodig is. Omdat ik de regel miste in de main route table dacht ik hem op die manier toe te voegen. Maar na een reset van de network service verschijnt ie ook niet in het statische gedeelte, dan komt ie gewoon in de main terecht.

@Ben(V) @Thralas @deHakkelaar Synology support heeft inmiddels gereageerd op het hele network service reset verhaal en dat de output die ik daar zie gewoon correct is inclusief de foutmeldingen.

Nu ga ik dus weer verder met testen. De Synology stond nu na de step 2 reset helemaal schoon te zijn kwa configuratie. Ik ga de usb adapter weer toevoegen en dan de logs in en verder.

Bedankt zover. :)

[Voor 31% gewijzigd door m.eddy op 04-01-2023 20:43]

• deHakkelaar
Ben(V) schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:24:
Zo'n vermoeden had ik al omdat in 1 vd screenshots werdt verwezen naar .service units.
systemd werkt met units en upstart met jobs.
Maar altijd handig om te weten wat voor init je hebt draaien voor diagnose.

Wat tips mbt systemd etc in onderstaande draadje:
deHakkelaar in "Ubuntu server heeft geen netwerk na herstart"
&
deHakkelaar in "Ubuntu server heeft geen netwerk na herstart"

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

• deHakkelaar
Thralas schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:06:
Opmerkelijk dat ze Upstart uberhaupt (nog) gebruiken, volgens mij zijn ze de enige :+
Using username "xbian".
Authenticating with public key "rsa-key-20161230"
Linux avr 5.10.90+ #1 SMP PREEMPT Sun Jan 16 16:04:43 CET 2022 armv7l
--------------------------------------------------------------------
       Y88b d88P  888888b.   8888888        d8888 888b    888
        Y88o88P   888  .88P    888        d88P888 88888b  888
         Y888P    8888888K.    888       d88P 888 888Y88b 888
         d888b    888  "Y88b   888      d88P  888 888 Y88b888
       d88P Y88b  888   d88P   888    d8888888888 888   Y8888
      d88P   Y88b 8888888P"  8888888 d88P     888 888    Y888
--------------------------------------------------------------------
           XBian 20220101-0 - Bleeding Edge, 2012 - 2022
Find us at: https://www.xbian.org https://github.com/xbianonpi/xbian

XBian and all its packages are distributed as free software; for
important license, terms and conditions, please refer into
/etc/xbian_copying. XBian comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY, to the
extent permitted by applicable law.
Last login: Wed Jan  4 04:29:28 2023 from 10.0.0.11
xbian@avr ~ $

xbian@avr ~ $ /sbin/init --version
init (upstart 1.13.2)

• m.eddy
Juist, bij het installeren van de driver ben ik weer even naar de github van de programmeur gegaan.

Nieuwe driver geinstalleerd en draaien.
Hier zal ik de volgende keer direct naar kijken alvorens jullie tijd te verspillen.

Echter wel wat geleerd, op die pagina staat ook waar de logs van de driver zich bevinden. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee