Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-06 17:43

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Goedenavond!

Ik ben momenteel in het bezit van een Nikon D5600. Heb een 18-105 lens, samen met een Sigma 17-50 en een Nikkor 55-300. Fotograferen gaat aardig, doe ik al even, maar ben toch niet altijd even tevreden. Foto's zijn niet altijd even scherp en soms mis ik een beetje de doortekening en voelt de camera wat te beperkt aan. In de zin van, als ik met mijn smartphone een foto maak, is het vaak in 1x goed.

Toch is dat niet helemaal wat ik wil. Zoomen gaat bijvoorbeeld stukken beter met een professionele camera. Ik ben nu aan het kijken naar een Sony A7C als vervanging. Hoor goede verhalen hierover en fullframe zou echt wat toevoegen ten opzichte van een DSLR. Moet ook zeggen, heb geen zin om lang aan de fotobewerking te gaan, en begreep dat bij een fullframe het sneller er 'goed' uitkomt.

Wat is jullie ervaringen hierin? Waarin ga ik er ten opzichte van een DSLR ècht mee op vooruit met een fullframe camera?

Er is nu een mooie cashback actie, wat de aanbieding interessant maakt. Zou dan sowieso kiezen voor de Sony 24-105 lens (f/4.0). Aangevuld met deze Tamron, zo is het plan. De flitser die ik nu bij de Nikon nog in bezit heb, heb ik al jaren niet meer gebruikt, dus die zou ik ook niet aanschaffen.

Het Noorderlicht staat op de planning om vastgelegd te worden met de camera. Dus in donkere omgevingen toch het een en ander instellen is fijn. Verder vooral landschappen (ook bospaadjes, uitzichten etc) en close-ups zijn dingen die ik fotografeer. Voor mijn doe ik aan productfoto's (zoals smartphones), dus ook dat is een belangrijk iets.

Ik heb even wat random fotoalbums erbij gepakt, waarbij je een beetje een indruk krijgt van mijn foto's die ik met de Nikon D5600 heb gemaakt. Houd er rekening mee dat sommigen gecropt zijn in Google Foto's.

Ik hoor heel graag jullie advies, dankjewel alvast!

https://photos.app.goo.gl/VGZ3oobdxC2rBiRg7

https://photos.app.goo.gl/z17gCcSvvUBdHka27

https://photos.app.goo.gl/oiiqCHEyKNSJcyit9

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 13:14

Garyu

WW

Voor de soort foto's die ik zie door even door je albums te scrollen, zie ik geen noodzaak voor een nieuwe camera. De meeste foto's zijn overdag gemaakt met genoeg licht, van stilstaande onderwerpen die echt geen uitdaging zijn voor een autofocus systeem van een D5600.

Kijk naar de lenzen als je meer scherpte wil, of naar de bewerkingsmogelijkheden.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-06 12:06
Hoewel het leuk is om een nieuwe camera te kopen, moet je wel waken voor de illusie dat door het kopen van een fullframe ineens alles mooier wordt.

Dslr en fullframe zijn geen twee aparte “camera’s”. Fullframe is enkel de sensor grootte, en dslr het camera type. Er zijn ook fullframe dslr camera’s.

Voor stilstaande beelden heb je niet per se een nieuwe camera nodig zoals hierboven benoemd. Nogmaals, als je dat graag wil, is dat prima natuurlijk ;) . Ik zou vooral nog even op youtube of google gaan zoeken naar verschillen tussen ‘mirrorless vs dlsr” en “fullframe vs aps-c” en dan kijken wat voor jou de plus- en minpunten zijn. Beide hebben namelijk hun voordelen. Maar ook zeker nadelen.

Wat betreft noorderlicht zou ik een andere lens meenemen. Zelf heb ik de sony 24-105G in combi met een a7R3 en had graag een extra stop diafragma gehad, tijdens het fotograferen van het Noorderlicht. Daarnaast is een beetje extra groothoek ook prettig. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Sony 20mm 1.8G of als budget dat niet toelaat naar een Tamron 20mm 2.8

Andere optie is om ipv de 24-105 een Tamron 28-75 2.8 te kopen. Maar dan lever je wel weer groothoek in.

Succes!

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:27

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ken de lenzen die je hebt niet, maar gezien hun bereik lijken het me niet echt toplenzen. Misschien kun je eens een lichtsterke primelens (dus zonder zoom) kunnen proberen om te kijken of je daar betere resultaten mee haalt.
Als je voldoende licht hebt, kan het ook helpen om de lenzen 1 of 2 stops the sluiten (f-getal omhoog) en om niet in het uiterste zoombereik van de lens te schieten. Vaak presteren dergelijke lenzen minder goed helemaal wijd open en op hun maximale focal length.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie input.

Een voorbeeldfoto waarvan ik denk, hier moet standaard al toch meer uit te halen zijn, is onderstaande. Zoals ik met aardig wat foto's van deze Nikon D5600 vind, is dat de foto tekortschiet in de details en de scherpte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PMMaEbIMZN1ZKa8HEYA5pMilTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IniNmfdfHFrSgs1NmcJN1ISt.jpg?f=fotoalbum_large
oviMivo schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:55:
Hoewel het leuk is om een nieuwe camera te kopen, moet je wel waken voor de illusie dat door het kopen van een fullframe ineens alles mooier wordt.

Dslr en fullframe zijn geen twee aparte “camera’s”. Fullframe is enkel de sensor grootte, en dslr het camera type. Er zijn ook fullframe dslr camera’s.

Voor stilstaande beelden heb je niet per se een nieuwe camera nodig zoals hierboven benoemd. Nogmaals, als je dat graag wil, is dat prima natuurlijk ;) . Ik zou vooral nog even op youtube of google gaan zoeken naar verschillen tussen ‘mirrorless vs dlsr” en “fullframe vs aps-c” en dan kijken wat voor jou de plus- en minpunten zijn. Beide hebben namelijk hun voordelen. Maar ook zeker nadelen.

Wat betreft noorderlicht zou ik een andere lens meenemen. Zelf heb ik de sony 24-105G in combi met een a7R3 en had graag een extra stop diafragma gehad, tijdens het fotograferen van het Noorderlicht. Daarnaast is een beetje extra groothoek ook prettig. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Sony 20mm 1.8G of als budget dat niet toelaat naar een Tamron 20mm 2.8

Andere optie is om ipv de 24-105 een Tamron 28-75 2.8 te kopen. Maar dan lever je wel weer groothoek in.

Succes!
Uiteraard heb ik het nodige werk aan YouTube en Google gedaan. Lees veel voordelen over Fullframe, maar echt verschillen in de praktijk kon ik maar weinig vinden helaas.

Dank voor je suggesties ook wat betreft de lenzen. Zat nog te kijken om eventueel een andere lans zoals die 20mm aan te schaffen voor de D5600, maar het aanbod lijkt niet meer zo verzadigd als voorheen.
DirtyBird schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:12:
Ik ken de lenzen die je hebt niet, maar gezien hun bereik lijken het me niet echt toplenzen. Misschien kun je eens een lichtsterke primelens (dus zonder zoom) kunnen proberen om te kijken of je daar betere resultaten mee haalt.
Als je voldoende licht hebt, kan het ook helpen om de lenzen 1 of 2 stops the sluiten (f-getal omhoog) en om niet in het uiterste zoombereik van de lens te schieten. Vaak presteren dergelijke lenzen minder goed helemaal wijd open en op hun maximale focal length.
Daar kun je zeker een punt hebben. Toch zorgen de lenzen met variabel brandpunt wel voor de nodige flexibiliteit en het gemak voor mijzelf. Neemt niet weg dat ik niets wil proberen. Zeker de 17-50 is echt een heerlijke lens voor het dagelijks gebruik. Vooral de 55-300 heeft wat beperkingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:21
Jouw voorbeeld foto was met een andere camera niet veel beter geworden.
Compositie, licht en nabewerking zijn de belangrijkste ingrediënten voor een mooie foto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:03

RvL

Wat bedoel je met 'er moet meer uit te halen zijn'? Met welke lens en instellingen (brandpunt, diafragma, ISO, sluitertijd) is deze foto genomen? Wat verwacht je dat er beter wordt met een full frame body?

Qua kleuren zit het verschil tussen camera en smartphone vaak in de nabewerking. Je camera registreert het beeld zoals het is. Zeker als je RAW fotografeert want dan is het letterlijk wat de camera 'ziet'. Er gaat dan totaal geen nabewerking overheen.

Een smartphone gooit er standaard wel een baklading post processing overheen. De belichting wordt aangepast, saturatie en verzadigd wat opgepompt, contrast verhoogd, verscherping toegepast. Misschien zelfs nog wel een HDR filtertje er overheen. En je hebt geen idee wat er allemaal toegepast wordt.

Ik ben het wel eens met de mensen boven mij. Een goed objectief is waarschijnlijk wat je zoekt.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik heb zitten kijken naar de foto's in je links en ze zijn op zich gewoon helemaal prima naar mijn idee. Hier en daar zijn de kleuren/het dynamisch bereik misschien wat flets; maar dit kan natuurlijk ook deels het stukje nabewerking zijn.
De ene lens/camera laat gewoon iets meer ruimte voor het gewenste effect of maakt het onderdeel nabewerking minder intensief.
Ik zou zelf wel willen aanraden om misschien naar wat meer opties als alleen de A7C te kijken; deze camera is relatief gezien namelijk best prijzig; je betaald fors voor het kleine formaat. Voor hetzelfde geld heb je namelijk een camera met 42MP. Dat scheelt toch ook weer.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-06 23:20
Er zijn in mijn beleving maar weinig situaties waar een overstap van merk x naar y betere foto's op gaat leveren. Techniek is bij wijze van spreke maar voor maximaal 20% (eerder 5%) bepalend bij je dagelijkse foto's voor de kwaliteit van de foto's. Het zijn de ogen achter de camera die het verschil maken.
Je kunt je misschien wel laten leiden door irritaties bij je huidige spullen (onhandig, groot, zwaar, stuk) die een heroverweging logisch maken.
Full frame vs APS vs MFT maakt daarbij overigens nauwelijks een verschil en valt binnen dezelfde categorie van de beperkte bandbreedte dat techniek belangrijk/ onderscheidend is. Diegene die je probeert wijs te maken dat je niet zonder kunt of MET de world press foto maakt heeft misschien een schroevendraaier nodig want daar zit een schroefje los... Met andere woorden, laat je niet gek maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:38
@Steeffoon Je stelt de verkeerde vraag ;) Een betere vraag zou zijn: "Wat heb ik (niet) nodig om mijn fotografie hobby voort te zetten?" Ik denk dat die D5600 niet je beperking is, maar je lenzen en/of je vaardigheden.

En over die flitser: die gebruik ik zeer vaak bij binnenfotografie. Ondanks mijn FF Z6 met F/4 objectief.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 02-01-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-06 14:31

CaDje

Framedrops for life

Je moet niet vergeten dat je 2 objectieven hebt die een behoorlijk bereik hebben. Dit kan ten koste gaan van beeld kwaliteit.

De kunt eens op youtube zoeken naar testen tussen een goedkope body en een duur objectief, en vice versa. Het objectief is eigenlijk wel het meest belangrijke. Als je echt scherpe foto's wil zul je naar prime objectieven moeten gaan.

Daarnaast zit er volgens mij in de camera zelf nog een offset waarmee je de focus handmatig kunt bijstellen. Dit moet je echter eerst zelf testen in een test opstelling en "pixelpeepen".

En de persoon achter de camera is natuurlijk ook heel belangrijk. Wat zijn normaliter de instellingen op de camera, schiet je full auto, of full manual, of ergens er tussen in?

[ Voor 13% gewijzigd door CaDje op 02-01-2023 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:37
Steeffoon schreef op maandag 2 januari 2023 @ 07:23:

Een voorbeeldfoto waarvan ik denk, hier moet standaard al toch meer uit te halen zijn, is onderstaande. Zoals ik met aardig wat foto's van deze Nikon D5600 vind, is dat de foto tekortschiet in de details en de scherpte.

[Afbeelding]
Anderen hebben er ook al wat over gezegd, maar probeer eens voor jezelf helder op een rijtje te krijgen wat je nou eigenlijk mist in je huidige camera, en hoopt te winnen met een nieuwe. Je noemt bijvoorbeeld scherpte, maar scherpte is veel meer een eigenschap van de lens dan van de camera. Als ik zo even door je foto's ga zie ik vooral dingen die niet (veel) bewegen, dus op gebied van autofocus maak je wel stappen met een nieuwe camera, maar of dat wat toevoegt is een tweede.
Fletse kleuren gaat een nieuwe camera ook niet mee helpen. Je geeft aan dat je geen zin hebt in veel nabewerking, maar dat is precies wat je smartphone met de kleuren doet. Even in Lightroom wat met de kleuren spelen of zelfs een kleurenprofiel in je camera gebruiken hoeft niet veel tijd en moeite te kosten.
Een overstap naar full frame ga je hoofdzakelijk merken in een iets ander gedrag qua licht/ruis/scherptediepte. Die f/4 lens die je overweegt gaat zich grofweg gedragen als een f/2.8 lens op je huidige camera, en dat verschil is zeker merkbaar. Maar als je bijvoorbeeld altijd op f/11 schiet heb je daar natuurlijk helemaal niks aan :P

Dus... wat mis je aan je huidige camera dat een nieuwe je moet gaan brengen? En dan liefst zo concreet mogelijk :)
En als daar uitkomt dat je eigenlijk gewoon een nieuwe cam wil omdat dat leuk is, dan is dat óók een prima uitkomst, trouwens.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoals eerder gezegd is het meer de lens die het verschil maakt dan de camera. Superzoom lenzen lijken leuk maar hebben een nadeel ze zijn allemaal soft en missen scherpte. Verder zie ik niet of je in RAW schiet en nabewerkt of zo de JPG uit de camera gebruikt. Met lightroom haal je echt heel veel meer uit je RAW files.
Is dat veel werk ja en nee, oefening baart kunst in deze na een evenement doe ik zo 100 foto's per uur.
Als ik naar je foto's kijk zie ik veel missers qua compositie onderwerk teveel in het midden maar ook afgesneden lijnen, verder zou ik strenger selecteren in de serie (teveel dezelfde foto) meerdere foto's van een onderwerp kan prima maar dan graag wel verschillende.
Probeer ook eens met diafragma voorkeuze te werken en met voldoende licht met jou lenzen deze op f8 houden krijg je een stuk meer scherpte. Alleen top lenzen presteren vol open ook goed.
Tweede hands is er zeker leuk glas te koop voor niet teveel geld.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 13:14

Garyu

WW

Heb je geen zin in veel nabewerking, dan zou ik de in-camera JPG optimalisatie toch eens preciezer gaan bekijken. Grote kans dat die standaard heel simpel is ingesteld. Weinig extra scherpte, weinig extra kleur, maar een zo natuurlijk mogelijke weergave van het licht dat er in valt. Ik ken de D5600 niet goed, heb vroeger wel lang een voorganger model (D70) gehad. Daarbij zagen de JPGs er ook nooit heel speciaal uit.

En dat is eigenlijk bij alle dslrs en systeemcameras wel zo. Cameramakers investeren weinig moeite om de nabewerking software omdat het niet veel mensen gebruiken, in tegendeel tot Apple, Google, etc waarbij SW een groot deel van de fotokwaliteit bepaalt.
Dat betekent niet dat het onmogelijk is, maar je zult toch wat menus moeten doorzoeken om een paar instellingen te kunnen vinden.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Echt ontzettend bedankt voor alle berichten.
RvL schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:07:
Wat bedoel je met 'er moet meer uit te halen zijn'? Met welke lens en instellingen (brandpunt, diafragma, ISO, sluitertijd) is deze foto genomen? Wat verwacht je dat er beter wordt met een full frame body?

Qua kleuren zit het verschil tussen camera en smartphone vaak in de nabewerking. Je camera registreert het beeld zoals het is. Zeker als je RAW fotografeert want dan is het letterlijk wat de camera 'ziet'. Er gaat dan totaal geen nabewerking overheen.

Een smartphone gooit er standaard wel een baklading post processing overheen. De belichting wordt aangepast, saturatie en verzadigd wat opgepompt, contrast verhoogd, verscherping toegepast. Misschien zelfs nog wel een HDR filtertje er overheen. En je hebt geen idee wat er allemaal toegepast wordt.

Ik ben het wel eens met de mensen boven mij. Een goed objectief is waarschijnlijk wat je zoekt.
Ik kan me goed vinden in je reactie.
De hierboven geplaatste foto heeft de volgende instellingen; ƒ/10, 1/400, 50 mm, ISO 200

Meer uit te halen zijn, bedoel ik in de zin van, van dat het net wat beter uit de camera komt rollen. Dat valt me nu te vaak tegen. En ik wil niet de schuld daarvan volledig bij de camera leggen, maar het speelt wel mee. Ik fotografeer in JPG+RAW, en gebruik de RAW alleen als de JPG dermate teleurstellend is, dat er zaken aangepakt moeten worden.
CaDje schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:25:
Je moet niet vergeten dat je 2 objectieven hebt die een behoorlijk bereik hebben. Dit kan ten koste gaan van beeld kwaliteit.

De kunt eens op youtube zoeken naar testen tussen een goedkope body en een duur objectief, en vice versa. Het objectief is eigenlijk wel het meest belangrijke. Als je echt scherpe foto's wil zul je naar prime objectieven moeten gaan.

Daarnaast zit er volgens mij in de camera zelf nog een offset waarmee je de focus handmatig kunt bijstellen. Dit moet je echter eerst zelf testen in een test opstelling en "pixelpeepen".

En de persoon achter de camera is natuurlijk ook heel belangrijk. Wat zijn normaliter de instellingen op de camera, schiet je full auto, of full manual, of ergens er tussen in?
Dank voor je tips. Ga ik zeker mee aan de slag.

Ik schiet doorgaans in auto-zonder flits, soms ook in de P- of Sluitertijd-modus. In sommige gevallen gebruik ik de landschap-preset van de camera zelf.
Wormaap schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Anderen hebben er ook al wat over gezegd, maar probeer eens voor jezelf helder op een rijtje te krijgen wat je nou eigenlijk mist in je huidige camera, en hoopt te winnen met een nieuwe. Je noemt bijvoorbeeld scherpte, maar scherpte is veel meer een eigenschap van de lens dan van de camera. Als ik zo even door je foto's ga zie ik vooral dingen die niet (veel) bewegen, dus op gebied van autofocus maak je wel stappen met een nieuwe camera, maar of dat wat toevoegt is een tweede.
Fletse kleuren gaat een nieuwe camera ook niet mee helpen. Je geeft aan dat je geen zin hebt in veel nabewerking, maar dat is precies wat je smartphone met de kleuren doet. Even in Lightroom wat met de kleuren spelen of zelfs een kleurenprofiel in je camera gebruiken hoeft niet veel tijd en moeite te kosten.
Een overstap naar full frame ga je hoofdzakelijk merken in een iets ander gedrag qua licht/ruis/scherptediepte. Die f/4 lens die je overweegt gaat zich grofweg gedragen als een f/2.8 lens op je huidige camera, en dat verschil is zeker merkbaar. Maar als je bijvoorbeeld altijd op f/11 schiet heb je daar natuurlijk helemaal niks aan :P

Dus... wat mis je aan je huidige camera dat een nieuwe je moet gaan brengen? En dan liefst zo concreet mogelijk :)
En als daar uitkomt dat je eigenlijk gewoon een nieuwe cam wil omdat dat leuk is, dan is dat óók een prima uitkomst, trouwens.
Goed punt wat betreft de autofocus. Ik denk dat het goed is als ik Lightroom eens ga proberen inderdaad, wellicht krijg ik er nog plezier in :). Wat betreft een kleurprofiel in de camera, is ook sowieso nog wel het uitzoeken waard.

Je laatste zin geeft wel aardig weer wat ook voor een deel meespeelt; "een nieuwe cam, omdat het leuk is", zeker, maar wil dan wel echt er ook op vooruit gaan. Dat gevoel wil ik hebben, en terugzien in de foto's. Ik zie het liefst een camera die JPG-foto's wat meer kant en klaar aflevert dan wat de Nikon nu bij me doet. Eentje die ook beter weet wat er scherp moet zijn. Als ik nu een dikke grasspriet scherpstel, komt dat wel goed, maar dan is niet de hele spriet scherp (zie deze en deze foto). Daarnaast hoop ik dat bij het Noorderlicht er nog wat verbeteringen uit zijn te halen. (zie dit album van IJsland bijvoorbeeld)
Frogmen schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:29:
Zoals eerder gezegd is het meer de lens die het verschil maakt dan de camera. Superzoom lenzen lijken leuk maar hebben een nadeel ze zijn allemaal soft en missen scherpte. Verder zie ik niet of je in RAW schiet en nabewerkt of zo de JPG uit de camera gebruikt. Met lightroom haal je echt heel veel meer uit je RAW files.
Is dat veel werk ja en nee, oefening baart kunst in deze na een evenement doe ik zo 100 foto's per uur.
Als ik naar je foto's kijk zie ik veel missers qua compositie onderwerk teveel in het midden maar ook afgesneden lijnen, verder zou ik strenger selecteren in de serie (teveel dezelfde foto) meerdere foto's van een onderwerp kan prima maar dan graag wel verschillende.
Probeer ook eens met diafragma voorkeuze te werken en met voldoende licht met jou lenzen deze op f8 houden krijg je een stuk meer scherpte. Alleen top lenzen presteren vol open ook goed.
Tweede hands is er zeker leuk glas te koop voor niet teveel geld.
Ik zal zeker eens kijken of ik wat met Lightroom kan toepassen. Ik moet zeggen dat mijn compositiewerk inderdaad meer aandacht mag krijgen. Goede tip ook. Ik fotografeer sinds 2010, in het begin vol passie en overgave, die wind is de laatste jaren meer gaan liggen, en wil het serieus weer oppakken. Dit is meer een album als back-up voor mezelf, niet om trots mee te pronken. Dat zie ik over een tijdje graag anders :)

--

Ik heb vandaag een bezoek gebracht aan de winkel, waarbij ik kundig en voor mijn gevoel heel goed ben geholpen. De voor- en nadelen van de systemen zijn uitgelegd, en dan krijg je toch net weer een ander beeld van wat je op internet leest. Tuurlijk is het een verkoper, daar prik ik wel aardig doorheen, maar hoor uit verschillende bronnen dat ik toch wel echt door de grotere sensor, de hogere lichtgevoeligheid, vooral ook in de avonduren zeker verbetering zal gaan merken.

Ik heb ook gekeken wat een nieuw glaswerk kost voor de D5600 en dat is ook geen kattenpis. Natuurlijk is een nieuwe camera duurder, zonder meer. Maar ik zie mijzelf niet lopen met vier verschillende lenzen omdat die beter zijn. Volgens de verkoper is de Sony 24-105 hierin wel echt een betere keuze en dat moet ik terug gaan zien in de foto's. Ik heb overigens nog steeds geen keuze gemaakt. Daar ga ik nog even een nachtje over slapen. Overigens is de aanbieding van Cameranu er niet meer, waardoor de urgentie hiervan nu iets lager ligt. Maar als deze scherpe prijs er wel is, kriebelt het toch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:37
Als je je foto's wat meer kant-en-klaar uit de camera goed wil hebben, dan zou ik ook zeker eens naar Fuji kijken. Geen full frame, maar Fujigebruikers zijn vaak supertevreden met de straight-out-of-camera foto's :)

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic

Een klein beetje Lightroom helpt al snel een hele hoop, trouwens. Beetje met kleuren, contrast en sharpening spelen en je komt een heel eind. Dus dat hoeft niet meteen uren Photoshoppen per foto te zijn :)

[ Voor 26% gewijzigd door Wormaap op 02-01-2023 17:49 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 20:53

Barrycade

Through the...

Aantal zaken die me opvallen:
koop een polarisatiefilter! Vooral de strand foto's maar ook Noorwegen had je er al baat bij gehad. En als je toch bezig bent: wellicht een gradient filter is wellicht ook aan te raden.

En ik denk dat je camera op neutraal staat NL in het menu. Dat geeft wel heel saaie foto's. zet m eens op SD of op VI. Hoewel de Sigma beter zou moeten zijn heb ik niet echt verschil gezien met je 18-105 welke niet echt een topper is. Dus denk dat je met een betere lens ook vooruitgang zal zien.

Ik vind zelf Olympus mooie JPGS hebben, Nikon is wat dat betreft wat neutraler. En dat valt tegen als je naar je smartphone foto's kijkt want die zijn meestal dik verzadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tip als 2e hands lens om te zoeken Nikon 17-55 2.8 AF Heeft geen VR etc maar is wel een hele scherpe lens.
Nieuwere sensoren zijn inderdaad beter in low-light een grotere helpt ook. Maar een grotere sensor is niet per definitie scherper (dat is de lens) wel heb je nog wat meer controle over je DOF.
Lees nog eens goed je manual door voor voorinstellingen voor de JPG in je camera.
Wat @Wormaap bedoeld is dat fuji mooie analoog film nabootsende instellingen heeft voor JPG.
Als laatste bedenk wel dat de echte top Sony lenzen erg duur zijn, terwijl je die voor Nikon APS-C momenteel voor weinig vindt. v&a aangeboden: Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Nikon) om maar een voorbeeld te geven.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:05
Steeffoon schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:43:
Ik kan me goed vinden in je reactie.
De hierboven geplaatste foto heeft de volgende instellingen; ƒ/10, 1/400, 50 mm, ISO 200
Daar is best veel uit te halen nog. f/10 is veel te ver afgestopt. Dit geeft al behoorlijke diffractie en iso 200 is ook niet optimaal voor maximaal detail.
Met een aps-c sensor zou ik niet verder gaan dan f/5.6 en als het kan iso100.
Ook kun je nog veel doen met de jpg-instellingen in je camera. Maar om eerlijk te zijn, ben je dan niet anders aan het doen dan een preset toepassen op het raw bestand (wat je dus ook op pc kunt), maar dan zonder de mogelijkheid van finetunen.

Scherpte komt van de lens en de Sigma 17-50mm f/2.8 is zeker geen slechte lens, maar er zijn scherpere.
Een stap naar fullframe levert op zichzelf niet zoveel op voor shots zoals bovenstaande, tenzij de lens stukken beter is. Je noemde een 24-105mm f/4 voor op een Sony. Dat is zonde van de fullframe camera. De extra stop lichtsterkte van de sensor gooi je dan weg met een stop tragere lens. Beter kies je voor de Tamron 28-75mm f/2.8 G2.
De A7C vind ik persoonlijk ook een matige camera en ik kan de A7 III een stuk meer aanraden als je al naar Sony fullframe overstapt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-06 11:14
Steeffoon schreef op maandag 2 januari 2023 @ 07:23:

De foto die wij hier zien is na aanklikken slechts 1280x853 pixels en 302 Kb groot.
Op dit formaat is het erg moeilijk om de details en de scherpte goed te beoordelen.
Ik zou de foto weleens onbewerkt en in het oorspronkelijke formaat willen zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips.

Ik heb alle tips ten harte genomen en heb ook nog even het één en ander neergelegd bij een fotozaak. Hij herkende wel het één en ander in het vastleggen van beelden met de Nikon. Kleurprofielen maakten de boel niet altijd beter, helaas.

Ik heb eens rondgekeken wat ik nog voor mijn gear zou krijgen bij inruil. Dat was nog best interessant. Duidelijk is wel dat de inkoop van spiegelreflex en dergelijke flink terugloopt, en dat begin je bij sommige aanbieders al duidelijk te zien aan de prijzen. Ik heb ook gekeken naar het aanbod lenzen voor de Nikon.

Heb er een paar nachtjes over geslapen, maar heb inmiddels gekozen voor een nieuwe set, mede vanwege de vele cashback aanbiedingen van Sony op dit model. Te beginnen met de Sony A7 III in combinatie met de 24-105 lens, omdat ik gewoon gemak ook belangrijk vindt en dit een prima lens moet zijn. Dat neemt niet weg dat ik klaar ben met investeren. Het sparen kan beginnen voor een tele- en een prime-lens. Voor die laatste heb ik de 20mm van Tamron op het oog. Niet voor portretten, wel bijvoorbeeld voor het noorderlicht.

Ik twijfelde nog enorm tussen de A7c en de A7 III, maar de ergonomie en de zoeker hebben me naar de A7 III getrokken. Vanavond en de komende dagen eens kijken of dit de goede keus is geweest, maar ga stiekem uit van wel. Daarnaast wil ik meer met straatfotografie en bewerking gaan doen dan ik nu heb gedaan, dus heb er helemaal zin in.

Nogmaals heel veel dank voor al jullie suggesties en tips, heb ik veel van opgestoken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-06 12:06
@Steeffoon heel erg gefeliciteerd met je aankoop, en dat is een zeer goede set om vanuit voort te borduren. Fijne lens en fijne body met veel mogelijkheden. Ga je geen spijt van krijgen.

Voor een groothoek kijk dan ook eens naar de Sony of Sigma 20mm, lichtsterker dan de Tamron (maar ook duurder). Ik heb toevallig vd week een vraag topic geopend voor een groothoekobjectief, wellicht het lezen waard ;)

Heel veel plezier van je nieuwe camera!

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
oviMivo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:03:
@Steeffoon heel erg gefeliciteerd met je aankoop, en dat is een zeer goede set om vanuit voort te borduren. Fijne lens en fijne body met veel mogelijkheden. Ga je geen spijt van krijgen.

Voor een groothoek kijk dan ook eens naar de Sony of Sigma 20mm, lichtsterker dan de Tamron (maar ook duurder). Ik heb toevallig vd week een vraag topic geopend voor een groothoekobjectief, wellicht het lezen waard ;)

Heel veel plezier van je nieuwe camera!
Dankjewel!! Ik heb hem zojuist aangezet, wát een opties, dat wordt sowieso een paar dagen uittrekken om dat door te spitten :). Ik ga zeker even een bezoekje brengen aan het topic, goede tip! Moet er nog wat beter in verdiepen, of ik de hele hoge prijs van die lenzen wil betalen :)Ik vermaak me de komende tijd wel :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 20:53

Barrycade

Through the...

Volgens mij had je gewoon last van GAS. ;)

Ben benieuwd of het je beoogde verbetering biedt.
Pagina: 1