Dak renovatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi all, we denken aan dak renovatie. Dus pannen en dakbeschot (jaar of 50 oud) verwijderen en vervangen door van die panelen (2 lagen hout met schuim ertussen) die er in 1 keer opgehesen worden en dan nieuwe pannen erop.

Huis bestaat uit stenen draagmuren en daartussen houten gordingen waar dakbeschot op rust. De gordingen hebben overspanning van meter of 4 tussen de draagmuren en er zit 125 en 145 uit elkaar.

Het valt me op dat die gordingen wat doorgezakt zijn. Nie tstorend op het zicht maar als je er dak panelen op gaat leggen dan wil je dat wel goed vlak is. Dat betekend gordingen vervangen of uitvullen zodat eea vlak/recht wordt. De gordingen zijn wel goed nog (geen rot oid). De gordingen zitten in de muur verwerkt.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring met zo een soort project. Wat was de keuze om de gordingen strak te maken (vervangen / uitvullen met stroken? Of balken ertegenaan die recht zijn.

Ik denk ook aan vervangen door stalen gordingen maar wellicht worden die te dik bij 4 meter overspanning.

Ben benieuwd naar jullie ideeen mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:57
Ga je het zelf doen of laten doen?

Ik heb hier alles tot het dakbeschot er vanaf getrokken. Dakbeschot laten zitten en daar 16cm Bkeus pir op. Daar dan weer tengels en panlatten op. Als je op t dak zat zag je wel wat kromming in de gordingen maar vanaf beneden zie je er niks van. Ik heb er dan ook niks aan gedaan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi, laten doen, dank dat het dakbeschot kapot gaat als je daar alles vanaf gaat trekken (regels/schuim).. vandaar idee voor nieuw platen erop ben je in 1 keer klaar. Daarover panlatten etc.. Maar dan moet de kromming van de gordingen wel weg omdat die platen anders niet lekker liggen (knikken). Vraag me af of balken van 50 jaar oud door blijven zakken of dat het zo wel 'stabiel is' in dat geval zou je met stroken multiplex op de gordingen eea uit kunnen vlakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:57
Ah, ja en een bedrijf gaat ook geen normale.pir er op maken denk ik.

Wat ze zouden kunnen doen is alles er af trekken, multiplex op de balken lijmen, met een smetlijn een lijn aan de zijkant vd balk maken hoe hij moet worden en dan t multiplex afschaven tot de lijn.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ja zoiets zou kunnen, zou wellicht ook de gordinmgen (balken) door stalen balken vervangen .. die zakken niet meer door ..