Toon posts:

Videobewerking pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Enricio80
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-01 20:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben sinds kort bezig met videobewerking. Ik wil dit zowel professioneel (maken van kennisclips/instructivideo's) als ook privé (maken van vakantievideo's) in gaan zetten. Ik heb al diverse introductiecursussen Premiere Pro en After effects gedaan. Ik wil hier veel van gebruiken maar merk dat met mijn laptop ik telkens aanloop tegen het wachten, wachten en nog eens wachten. Ik wil nu serieus een systeem aanschaffen die dit vlekkeloos kan om met plezier dit uit te bouwen de komende jaren. Ik lees overal dat een desktop daarvoor beter is dus dat zou dan waarschijnlijk eerste keus zijn

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs tussen de 1000, maar maximaal 1500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee niet echt, behalve twee (goede) beeldschermen, toetsenbord en muis

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Desktop pc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen merkvoorkeuren, behalve dat het windows-based is

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Lastig te zeggen, ik denk minimaal 32 gb intern geheugen. Intel denk ik aan i7 of i9? Ik lees wisselende recenties over videokaarten, maar denk aan de 3060 TI (of is die een overkill voor videobewerken (echt gamen hoeft er niet perse op). Ik lees ook soms dat de processor veel belangrijker is dan de videobewerking maar dat dit voor After Effects wel aan het veranderen is?

Ga je overklokken?
Geen idee

Wat verwacht je van ons?
Advies wat voor videobewerking het beste is. Ik zag bijvoorbeeld dit wat er wel goed uit zag maar weet niet echt of dit ook nu het beste is voor videobewerking: https://www.compustunt.nl...GB-1000GB-M.2-SSD-RTX3060

Alle reacties

• CarverS
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-01 13:35
Een apple mac mini m1 met 512gb ssd en 16gb ram. Daar kun je 4k mee editten bv via het gratis davinci resolve.

• CarverS
En anders een Z790 moederbord met 32gb ddr5 en igpu i5 13600 met minimaal een RTX3060 nvidia kaart voor 4k video. Dan wordt eur 1500 krap

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Enricio80 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:02:
Ik zag bijvoorbeeld dit wat er wel goed uit zag maar weet niet echt of dit ook nu het beste is voor videobewerking: https://www.compustunt.nl...GB-1000GB-M.2-SSD-RTX3060
Die heeft een discutabele kast en voeding, langzaam RAM en een generatie oude CPU vanaf morgen. Je schrijft nergens op welke resolutie je video's zijn, is dat 4K of HD?

Zet hier de later deze week in de winkels verwachte i5-13500 in, vewacht dat deze tussen de €250 - €300 gaat kosten en je hebt voor minder geld een iets beter presterend en stiller (het is een snellere CPU, maar ook dankzij de CPU koeler, de standaard Intel koeler beperkt de potentiële prestatie van de i7) en ook kwalitatief beter systeem
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenMSI Pro B660M-A DDR4€ 159,95€ 159,95
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 8G OC€ 377,-€ 377,-
1BehuizingenLian Li Lancool 205 Zwart€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 55,81€ 55,81
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 89,-€ 89,-
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesKingston NV2 1TB€ 55,87€ 55,87
Totaal€ 902,43

Let er wel op dat het moederbord een BIOS upgrade nodig zal hebben. Er zijn eventueel winkels die de assemblage van een lijst als deze doen als je dat niet zelf aandurft (bv Azerty, SI Computers, Alternate)

[Voor 4% gewijzigd door martyw op 01-01-2023 17:44]

• CarverS
martyw schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:36:
[...]

Die heeft een discutabele kast en voeding, langzaam RAM en een generatie oude CPU vanaf morgen. Je schrijft nergens op welke resolutie je video's zijn, is dat 4K of HD?

Zet hier de later deze week in de winkels verwachte i5-13500 in, vewacht dat deze tussen de €250 - €300 gaat kosten en je hebt voor minder geld een iets beter presterend en stiller (het is een snellere CPU, maar ook dankzij de CPU koeler, de standaard Intel koeler beperkt de potentiële prestatie van de i7) en ook kwalitatief beter systeem
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenMSI Pro B660M-A DDR4€ 159,95€ 159,95
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 8G OC€ 377,-€ 377,-
1BehuizingenLian Li Lancool 205 Zwart€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 55,81€ 55,81
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 89,-€ 89,-
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesKingston NV2 1TB€ 55,87€ 55,87
Totaal€ 902,43

Let er wel op dat het moederbord een BIOS upgrade nodig zal hebben. Er zijn eventueel winkels die de assemblage van een lijst als deze doen als je dat niet zelf aandurft (bv Azerty, SI Computers, Alternate)
Bovenstaande confyg is te licht voor 4k tenzij je met proxies gaat werken en je genoegen neemt met wat langere rendertijden.

• martyw
  • Nu online
CarverS schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:40:
[...]

Bovenstaande confyg is te licht voor 4k tenzij je met proxies gaat werken en je genoegen neemt met wat langere rendertijden.
De i5-13500 komt in de buurt van de i5-12600K, als je wat meer CPU power wilt voor 4K neem dan de i7-13700, die komt aardig in de buurt van de i9-12900K. De MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC heeft meer VRAM, dat helpt enorm bij 4K video editing, vandaar mijn vraag welke resolutie je wilt @Enricio80 !

• Enricio80
Bedankt allemaal! Het is nu voornamelijk HD-content. Valt natuurlijk niet uit te sluiten dat 4K meer wordt de komende jaren maar daar ligt (nu) niet de focus op.

Ik werk nu (langzaam) op de HP EliteBook x360 830 G6.Dat is echt niet te doen.

Maar het systeem zoals ik poste zou dat wel (veel) beter zijn of merk je dan nauwelijks verschil met wat ik nu heb voor HD? Of zou je hem dan ergens uit moeten breiden? Kan altijd vragen natuurlijk naar de opties. Zaken als moederbords die nog geupgrade moeten worden begin ik liever niet aan met mijn beperkte kennis:). Dus een kant-en-klaar systeem heeft dan wel de voorkeur mits het betaalbaar blijft natuurlijk.

• martyw
  • Nu online
Enricio80 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:33:
Bedankt allemaal! Het is nu voornamelijk HD-content. Valt natuurlijk niet uit te sluiten dat 4K meer wordt de komende jaren maar daar ligt (nu) niet de focus op.

Ik werk nu (langzaam) op de HP EliteBook x360 830 G6.Dat is echt niet te doen.

Maar het systeem zoals ik poste zou dat wel (veel) beter zijn of merk je dan nauwelijks verschil met wat ik nu heb voor HD? Of zou je hem dan ergens uit moeten breiden? Kan altijd vragen natuurlijk naar de opties. Zaken als moederbords die nog geupgrade moeten worden begin ik liever niet aan met mijn beperkte kennis:). Dus een kant-en-klaar systeem heeft dan wel de voorkeur mits het betaalbaar blijft natuurlijk.
Het systeem wat je poste zal minder goed presteren zonder een extra CPU koeler omdat de koeler die Intel standaard meelevert de processor niet voldoende afkoelt onder hoge belasting, en deze zal daardoor minder presteren onder volle belasting - wat je juist doet met videobewerking. Verder heb je dan dus 'mweh' kwaliteit voeding, kast en RAM (wat ook potentieverlagend werkt).

Als je een lijst zoals ik noem in elkaar laat zetten door een van de leveranciers die ik aangaf zullen ze ook zorg dragen voor de BIOS upgrade als je daar om vraagt.

[Voor 3% gewijzigd door martyw op 01-01-2023 22:56]

• Enricio80
Bedankt!

Met die i7-13500 kunnen de rest van de specificaties dan hetzelfde blijven of moeten die dan ook beter?

De MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC heeft meer VRAM, zou dat meer helpen dan de i7 of als ik een zou moeten kiezen toch liever een snellere processor? Ik lees ook weleens over een TI-versie van de 3060 of is dat hetzelfde ongeveer?

Ik heb overigens op de plek van de desktop geen LAN-aansluiting, alleen wifi, dat moet er waarschijnlijk nog apart op. Ikv video editing leek me dat niet heel erg omdat het veel lokaal gebeurt?

Zo'n lijst die je stuurde, kun je die rechtstreeks doorzetten met die prijzen. Ik zag dat deze per component nogal kunnen verschillen per leverancier (en dat sommige wel en niet erbij stonden als leverancier bij een een bepaald component).

• CarverS
De RTX3060Ti 8gb kent betere prestaties dan de RTX3060 12gb. Is dan ook ca. eur 100 hoger in prijs. Ik zou voor een i5 13600k processor gaan. Deze heeft een goede iGpu ingebouwd die bij bv in Davinci Resolve al dan niet hardwarematig door de software wordt ingeschakeld voor de meest snelle performance.

Voor 1080p is de RTX3060 zwaar genoeg.

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
CarverS schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:40:
[...]

Bovenstaande config is te licht voor 4k tenzij je met proxies gaat werken en je genoegen neemt met wat langere rendertijden.
Dat is een beetje onzin hoor. Te licht zou betekenen dat het niet werkbaar is.

Ik edit 4K RAW N-LOG video's op Davinci Resolve Studio op een 4K timeline met een Intel Core i7-6700K en GeForce GTX 1070 8G. Color Grading en editing gaat zonder problemen. Alleen noise reduction e.d. brengt het op de knieën, maar deze nodes kun je gewoon uitzetten.

Ander voorbeeld, Daria Fissoun is een colorist/editor en docent bij BlackMagic Design en professioneel werkt ze op een Intel i7-8700K met RTX 2080 en 16GB RAM.

Specs van pc

• Enricio80
Bedankt!

Hoe goed is een ingebouwde iGpU. Ik heb ook eens bij een eshop advies gevraagd en zij kwamen met bijgevoegde lijst. Dit zou een i9 zijn met ook een ingebouwde iGpU die het zou moeten doen. Maar is dat dan echt beter qua setup? Ik dacht altijd dat het (naast de processor) ook om een goede externe videokaart zou gaan om goed te kunnen video-editen in Premiere Pro en After Effects?.

[Voor 46% gewijzigd door Enricio80 op 03-01-2023 15:18. Reden: afbeeldingen toegevoegd]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:12

Thomg

Aww yiss

Eerste paar dingen die meteen opvallen...
12900K is een slechte aankoop, de 13700K is in alle opzichten superieur.
B660 Pro RS is NIET geschikt voor de hitte die een 12900K of 13700K produceren!!!
500GB SSD is niet aan te raden in deze prijsklasse! Veranderen naar een 2TB SSD, dat geeft je veel meer plezier.
27 inch 4k zou ik altijd hard over nadenken, heb je het ooit wel eens vergeleken met 1440p?
Nu zeg ik niet dat het een slechte aankoop is, ik heb het er ook naast staan voor programmeren, maar als je voor 4k gaat zou ik ook iets groter gaan. Misschien iets van 30 inch ish.
32GB kan krab worden voor extremere situaties, mogelijk wil je 64GB.
De kast kan een 360mm AIO hebben, met de heethoofden die je erin wilt stoppen is de minimale meerprijs geen overbodige luxe.
35 euro voor een membraan toetsenbord is een harde no imo.
Als je goedkoop mechanisch wilt is de encoder prima value.
uitvoering: HP Omen Encoder (Qwerty US)
Nadeel is wel gamer esthetic, anders zou ik een scissor halen.
Iets als dit bijv:
uitvoering: Cherry STREAM 3.0 Grijs (Qwerty US)

GPU is alleen echt nuttig als je deze ook gaat gebruiken. Ik vermoed echter dat een GPU hier overbodig is en je prima uit de voeten kan met een igpu.

• Enricio80
@Thomg : bedankt!

Je doelt waarschijnlijk op de I7 13700K. Ik zie ook nu dat deze sneller is, waarom zou die dan toch iets goedkoper zijn?

B660PRO RS is niet geschikt geeft je aan, maar wat zou dan beter zijn?

Dat van die GPU snap ik niet helemaal. Je hebt toch een excellente externe videocard nodig (NVIDEA of iets soortgelijks) om dit goed te kunnen doen voor 4K? Of is dit achterhaald?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
De vrm's op dat bord,gaan moeite krijgen met die 13700k.

Ik zou echt een ander bord kiezen.Bij dit soort cpu's moet je gewoon een goed bord hebben.

Bv deze zou prima zijn:

uitvoering: MSI PRO Z690-A DDR4

[Voor 122% gewijzigd door freaky35 op 03-01-2023 18:22]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee