Toon posts:

Zonneboiler eventueel vervangen voor warmtepompboiler

Pagina: 1
Acties:

• Wary87
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:08
Op dit moment liggen er hier op het dak 9 zonnepanelen (3600WP) samen met een zonneboiler. Deze zonneboiler is vanuit de bouw van het huis direct geïnstalleerd 8 jaar geleden en werkt in principe goed. Voornamelijk in de zomermaanden wordt het boilervat warm genoeg om voor al het SWW te voorzien. Toch vraag ik mij af of dit apparaat niet een beetje achterhaald is. Het paneel voor de zonneboiler neemt op het dak door de ongunstige plaatsing veel ruimte in en zou na verwijdering plaats bieden aan 3 extra panelen (1200WP).

Vanuit de bouw is er ook een gasgestookte ketel geplaatst. Deze wil ik het graag blijven gebruiken tot deze aan vervanging toe is en daarna vervangen voor een all-electric warmtepomp. Ik vraag mij af of het wijsheid is om op een eerder moment al te kiezen om de zonneboiler te vervangen voor een warmtepompboiler. Er is een beperkt dakoppervlakte beschikbaar waardoor ik zou moeten kiezen (tussenwoning). Ik vermoed dat 3 extra zonnepanelen efficiënter om kunnen gaan met de opgewekte energie en het boilervat opwarmen tot de gewenste temperatuur en daarna de energie gebruiken voor andere apparaten of het net.

Waar ik over twijfel is of een warmtepompboiler een meerwaarde heeft op het moment dat er ook een warmtepomp wordt geïnstalleerd na een aantal jaar. Een warmtepomp kan zover ik weet zowel een huis opwarmen/verkoelen als een boilervat opwarmen. Is het wijsheid om zowel een warmtepomp als een warmtepompboiler naast elkaar te hebben draaien in de toekomst? Dat een zonneboiler na 8-9 jaar al vervangen wordt is al niet erg duurzaam. Hopelijk kan ik daar iemand op de 2e hands markt nog blij mee maken, maar dit wil ik voorkomen met een eventuele warmtepompboiler aanschaf. Hopelijk kunnen jullie hierover meedenken.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als een zonneboiler er niet al ligt zie ik geen business case om hem te plaatsen - Want PV + WP(B) haalt zelfde rendement zonder stagnatie.

Maar nu de boiler er is: Het vervangen voor PV is een installatieklus van 3 panelen. (of 5 als er 2 naast dakraam zouden kunnen met naar beneden schuiven van de onderste rij). Dit is heel erg kostbaar.

Een WP(B) voor SWW doet dit per se voordeliger dan gas. Door de hogere temperatuur ligt de COP lager. De stroom kost je of afname tarief, of teruglever tarief, afhankelijk van je verbruik.

Wat is de ligging van dit dak? Schuur?

Welk boilervat is er? Als die een geschikte 2e spiraal heeft kun je na verwarmen met externe WP.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:00

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Eens met de gedachtengang en Ronald, echter bij een zonneboiler boeit een COP niet. Zonne-energie werkt daar (vrijwel) zonder elektrische input, dat is qua eenvoud een pre (mijn dingetje) Wellicht is er een combi mogelijk waarbij de zonneboiler mag of kan blijven. Leuke kwesties zijn dit. 🙂

• Wary87
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:08
Ronald schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:07:
...

Wat is de ligging van dit dak? Schuur?

Welk boilervat is er? Als die een geschikte 2e spiraal heeft kun je na verwarmen met externe WP.
Dankjewel voor je reactie.

Het gaat om een dak ligging op het zuiden waarbij de panelen micro-omvormers hebben waardoor extra panelen bijleggen iets simpeler zou moeten zijn. Ik heb ook plannen om op de schuur naar het westen gericht extra panelen bij te leggen. De extra kWh komen goed van pas op het moment dat het huis meer stroom gaat verbruiken.

Op dit moment wordt er een ATAG Econorm zonneboiler gebruikt met een boilervat van 120m2. Dit in combinatie met een gasgestookte HR ketel (ATAG A244EC).

In de zomermaanden staat de temperatuur van de zonneboiler al vrij snel op 82 graden. Daarna schakelt de boiler zichzelf uit. In de wintermaanden heeft de zonneboiler niet echt een meerwaarde en komt de temperatuur vaak niet boven de 20 graden. Ik zal even uitzoeken of aan de huidige boiler eventueel een warmtepomp gekoppeld kan worden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Jan Workum schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:34:, echter bij een zonneboiler boeit een COP niet.
Zo bedoel ik hem ook niet. Collector pakt richting 60% van de zonnewarmte, PV rond 20% elektrisch. WP voor SWW richting COP 3 - dus gezamenlijk evenveel warmte gemaakt met de beschikbare zonne-energie

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee