Toon posts:

Internet op mijn woonboot is meestal erg traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hollandais1970
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-01 13:12
Mijn vraag
Ik heb een varende woonboot en heb dus een internetverbijding aangelegd door een ASUS router en een wifi usb stick met unlimited T-Mobile abonnement te combineren.

Soms werkt het goed, maar meest van de tijd is erg traag of werkt het niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- JRS Eco 100 on Asus RT-AC68U
- Huawei USB 4G stick
- T-Mobile unlimited abonnement

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- We hebben verschillende plekken geprobeerd dus ligt niet aan 4G verbinding.
- ik heb al van auto channel wifi naar gelecteerd kanaal gezet

Ik kom er niet uit, iemand een idee hoe ik troubleshooting kan doen of settings kan optimaliseren?

Als ik een you tube filmpje afspeel ziet upload en download er in settings als volgt uit:

Dank voor meedenken.

Alle reacties

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:02
Is de usb snelheid niet de bottleneck? Persoonlijk zou ik gaan voor een 4G router met buiten antennes.

Of de usb stick buiten hangen met een usb verlengkabel om zo in ieder geval meer signaal te pakken. Is de boot van staal?

Wat voor snelheden haal je nu op speedtest.net ?

[Voor 10% gewijzigd door Stokertje op 01-01-2023 14:35]

• Hollandais1970
Dank! Als ik net gereboot heb kom ik met de test tot dit:

DOWNLOAD Mbps :34.89
UPLOAD Mbps: 37.98

Maar dat is op een moment dat het werkt, het zakt soms om onverklaarbare redenen in.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:39
Waarom speciale firmware op je Asus router? Ik zou snel een normale firmware installeren en opnieuw proberen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:55
Heeft die USB stick de mogelijkheid om een externe antenne aan te sluiten? Degene die ik vind wel namelijk.

Binnen is je 4G bereik gewoon niet fantastisch. En dat kan flink fluctueren afhankelijk van het weer en de drukte op het netwerk.

Als je geen vaste aansluiting kan krijgen op je ligplaats, is Starlink misschien iets voor je. Al zou ik eerst zo'n externe antenne proberen.

[Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 01-01-2023 15:04]

TheS4ndm4n#1919

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:24
Zelf knutselen is leuk maar je moet je antenne buiten de boot hebben. Als je het goed wil doen moet je zo iets kopen https://www.teun.nl/nl/18...l-vision-4g-wifi-connect/

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:55
alwind schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:14:
Zelf knutselen is leuk maar je moet je antenne buiten de boot hebben. Als je het goed wil doen moet je zo iets kopen https://www.teun.nl/nl/18...l-vision-4g-wifi-connect/
Dat kan gelukkig wel een heel stukje goedkoper :D
De Pepwave Mobility 40G kost al de helft. En anders zou je eens kunnen zoeken naar een Teltonika LTE antena
Dan ben je nog veel goedkoper uit.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:42
Ik weet niet wat voor een woonboot je hebt, maar schepen zijn vaak funest voor alle soorten draadloze verbindingen omdat ze van metaal zijn. Maar als het een woonboot categorie caravan op ponton is valt het misschien nog wel mee.
Reflecterend isolatiemateriaal en gecoat glas is ook een extra hindernis.

Je stickie kan "tot 150 Mbit/s" over usb 2.0, ik twijfel aan die belofte. Is het op je mobiel wel snel op de plek van dat stickie? (let op speedtests kosten veel data)

Je kunt denk ik het beste even zoeken maar mobiel internet toepassingen voor binnenvaart of andere tijdelijke buitenlocaties (bouwketen etc), die komen vaak met een buitenantenne en die zullen een betere verbinding opleveren.
voorbeeld

Afhankelijk van de landen waar je overal aanlegt komt moet je even opletten welke 4g-banden de apparaten ondersteunen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Ik was even benieuwd naar de firmware...

https://www.jrseco.com/nl...-eco-100-wifi-d2-op-asus/

Als jij je router zo gekocht hebt ben je echt ontzettend gefopt. En ik zou het niet vreemd vinden als die firmware voor problemen zorgt.

Ik moet ook eens een bedrijf op zetten wat anti "straling" producten verkoopt. Zo veel onzin te koop voor hoofdprijzen. En mensen kopen het schijnbaar gewoon. Een router die 2x zo duur is omdat hij zogenaamd minder straling zou geven. (minder straling betekent overigens ook gewoon minder bereik. een wifi punt zonder straling doet niets.)

Altijd bereikbaar, maar geen straling. Dat is gewoon onmogelijk.

[Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 02-01-2023 21:24]

• Hollandais1970
Dank allemaal voor de antwoorden. Ik meet vanmiddag tussen de 35 en 50 MB downloadsnelheid. Daar moet je dan toch redelijk mee uit de voeten kunnen voordat ik allerlewi kunstrepen ga doen. Ik ben geen gamer of iets dus lijkt me voor recreatied gebruik prima. Snap alleen niet waarom hij af en toe inzakt?

@webgaming. Of het onzin is kan ik niet beoordelen. Ze geven niet aan dat hij minder straling geeft, maar hij schakelt tussentijds uit en geeft minder pulsen. Laten we die discussie niet gaan voeren. Zou inderdaad kunnen dat de firmware een probleem geeft.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hollandais1970 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:26:
Dank allemaal voor de antwoorden. Ik meet vanmiddag tussen de 35 en 50 MB downloadsnelheid. Daar moet je dan toch redelijk mee uit de voeten kunnen voordat ik allerlewi kunstrepen ga doen. Ik ben geen gamer of iets dus lijkt me voor recreatied gebruik prima. Snap alleen niet waarom hij af en toe inzakt?

@webgaming. Of het onzin is kan ik niet beoordelen. Ze geven niet aan dat hij minder straling geeft, maar hij schakelt tussentijds uit en geeft minder pulsen. Laten we die discussie niet gaan voeren. Zou inderdaad kunnen dat de firmware een probleem geeft.
Mbps is wat anders dan MB/s
30-50MB/s is best vlot namelijk 30Mbps = ~3.75MB/s

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• PeeGee
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:00
Iets meer dan een jaar geleden ben ik verhuisd van een huis naar een boot en hadden ook T-mobile 4G voor thuis met een buitenantenne.
Ik vond de verbinding redelijk, ook af en toe uitvallers en lage snelheden zonder verklaarbare reden. Dit was overigers met de standaard router die T-mobile leverde van Huawei. Ook was het altijd wel puzzelen om binnen het maandelijkse datalimiet van 500 GB te blijven omdat wij ook TV kijken via internet en streamen van films en series.

Sinds mei vorig jaar ben ik overgestapt naar Starlink en ervaar het als een hele vooruitgang. De verbinding is veel stabieler en ook sneller. In speedtests haal ik tussen de 125 enb 200 mbit/s en heb het idee dat de latency ook lager is. Apps als youtube en de bekende streamingdiensten lijken veel sneller te laden en te reageren dan met de 4G verbiding. Ook is er geen datalimiet wat meer. Wel zijn de aanschaf en de maandelijkse kosten wat hoger.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:52
jeroen3 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:22:
Ik weet niet wat voor een woonboot je hebt, maar schepen zijn vaak funest voor alle soorten draadloze verbindingen omdat ze van metaal zijn. Maar als het een woonboot categorie caravan op ponton is valt het misschien nog wel mee.
Reflecterend isolatiemateriaal en gecoat glas is ook een extra hindernis.

Je stickie kan "tot 150 Mbit/s" over usb 2.0, ik twijfel aan die belofte. Is het op je mobiel wel snel op de plek van dat stickie? (let op speedtests kosten veel data)

Je kunt denk ik het beste even zoeken maar mobiel internet toepassingen voor binnenvaart of andere tijdelijke buitenlocaties (bouwketen etc), die komen vaak met een buitenantenne en die zullen een betere verbinding opleveren.
voorbeeld

Afhankelijk van de landen waar je overal aanlegt komt moet je even opletten welke 4g-banden de apparaten ondersteunen.
Op een ijzeren sleep/duwboot werkt zo'n inie-minie TP Link 4G routertje (dat hele kleine kreng op accuutje) prima met unlimited van T-Mobile.

Eenzelfde TP link heeft mijn ex in een heel groot oud industriepand met een KPN abonnement. Werkt ook prima.

Dus externe antennes zou ik eerst kijken of dat echt nodig is, voor je jezelf op kosten gaat jagen....

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:35
eventueel kijken naar een B818 router van Huawei?

die stick (CAT4) heeft waarschijnlijk maar een beperkt aantal 4G banden.

de B818 heeft heel veel banden (CAT19) hierdoor kan je ook op de snellere 4G banden komen die minder vol zijn als de lage banden

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-02 22:15
Wat een onzin die firmware. "Nul straling wanneer je het niet gebruikt" is niet mogelijk omdat ieder electronisch apparaat enige vorm van straling heeft.

Verder vraag ik me af hoe je weer kan connecten als je router geen wifi signaal zend, dat is dus ook gewoon onzin

Overigens als je zo zorgen maakt om straling, waarom zet je dan geen 4G antenne op het dak (ook straling maar goed) en werk je met een ethernet kabel?

[Voor 3% gewijzigd door GrooV op 03-01-2023 12:51]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee