Isoleren houten verdiepingsvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RalphV88
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-01-2023
Mijn vraag
Wij hebben een mooie jaren 30 woning gekocht en willen de houten verdiepingsvloer isoleren. Na uren speurwerk op internet ben ik niks wijzer geworden.
Het betreft dus een houten vloer waar we een nieuw plafond onder gaan maken door nieuwe schrootjes te plaatsen. Bovenop maken we een fermacell vloer. Nu zitten we dus met het probleem dat de vrouw het liefst zoveel mogelijk ruimte heeft tussen de balklaag en de schrootjes. Wat is de minimale dikte die ik nodig ben om het goed te isoleren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:29
Waarom schroten?

Maar goed, je kunt toch tussen de balklaag isoleren of eronder. Afhankelijk van hoever je wilt gaan met verlagen van je plafond kun je bepalen hoeveel isolatie je onder jee balklaag wilt maken.

Wil je tussen de balklaag zonder verlaagd plafond dan pak je de volle dikte van je balklaag en wil je iets verlagen dan iets meer isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RalphV88 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:16:
Wat is de minimale dikte die ik nodig ben om het goed te isoleren?
Het valt binnen de geïsoleerde schil, een cm of 2 is dan al heel aardig om geluid en warmte tegen te houden. Gewoon volstoppen met 'iets goedkoops'.

Als het vooral gaat om geluidsoverlast dan kun je het beste compleet vullen en als het heel dun moet een isolatie materiaal kiezen tegen geluid.

Maar qua warmte, als het boven 16°C is en beneden 20°C doet zelfs een gipsplaat, lucht spouw, fermacell al best wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Schroten is het nieuwe gipsplaat, het is mooi en weer terug van weggeweest.

Wat betreft het isoleren, bedenk je goed dat er dan bijna of geen warmte meer naar boven gaat. Dat betekend dus dat als het buiten koud is het boven ook echt koud wordt. Dan zul je dus bewust moeten stoken boven om de ergste kou weg te houden. Als je je dak goed isoleert zal er wat warmte naar boven gaan waardoor het boven nooit echt koud zal worden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RalphV88
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-01-2023
Zijn idd bewust naar een oudere woning gegaan om een bepaalde sfeer terug te halen, al die strakke plafonds etc was blijkbaar toch niet echt ons ding. Het verhaal over totaal geen warmte naar de bovenverdieping had ik dus totaal niet aan gedacht. Dus een dunne laag puur voor geluid zou dan voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
RalphV88 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:01:
Zijn idd bewust naar een oudere woning gegaan om een bepaalde sfeer terug te halen, al die strakke plafonds etc was blijkbaar toch niet echt ons ding. Het verhaal over totaal geen warmte naar de bovenverdieping had ik dus totaal niet aan gedacht. Dus een dunne laag puur voor geluid zou dan voldoende zijn?
Dat hangt van je woonsituatie af. Als jullie er met zijn tweetjes wonen zal de overlast wel meevallen. Als er 4 kinders rondrennen zou ik er wel wat mee doen maar geluidsisolatie is een vak apart.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:17
Geluid gaat via de lucht en via direct contact met de constructie.
Dat laatste kan je het best isoleren met een zwevend (zelfdragend) plafond.
Geluid via de lucht kan je tegengaan door adsorptie met glas- of steenwol, constructie verzwaren en kieren afdichten.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat je daarover niets vind op internet.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Fermacell isoleert toch sowieso al ? Wat wil je bereiken , extra isolatie voor geluid of warmte ?

Als je fermacell zwevend en goed legt zou ik niet zo snel ook nog tussen de balken wat aanbrengen.

Ik heb hier gewoon mineraalwol tussen de balken gedaan maar dat is wel 13cm dik. Dat kwam omdat er nieuwe plafonds in kwamen en er toch ruimte was voor isolatie. Voor ons was het doel minder geluid te horen en de warmte beneden te houden, wetende dat een ontkoppelde vloer (fermacell) beter was maar in ons geval duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB300
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-04 16:53
Als er boven voldoende ruimte is, is het misschien ook nog een optie om een zwevende vloer te gaan realiseren.
Dat zorgt in mijn ogen voor de beste geluidsisolatie.

Isoleren, en dan vooral in de oudere woningen helpt natuurlijk enorm.

Voor geluidsisolatie een 'zachte' isolatie nemen zoals bijvoorbeeld steenwol.
Voor thermische isolatie is een PIR het best.

Om tussen de balken in te isoleren zou eigenlijk alle isolatiematerialen kunnen, elk hebben ze hun eigen eigenschappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

MB300 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:19:
Als er boven voldoende ruimte is, is het misschien ook nog een optie om een zwevende vloer te gaan realiseren.
Dat zorgt in mijn ogen voor de beste geluidsisolatie.

Isoleren, en dan vooral in de oudere woningen helpt natuurlijk enorm.

Voor geluidsisolatie een 'zachte' isolatie nemen zoals bijvoorbeeld steenwol.
Voor thermische isolatie is een PIR het best.

Om tussen de balken in te isoleren zou eigenlijk alle isolatiematerialen kunnen, elk hebben ze hun eigen eigenschappen.
De fermacell die ze sowieso gaan leggen is toch al een zwevende vloer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

RalphV88 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:01:
Over de warmte zou ik me geen zorgen maken, geeft alleen maar meer opties tot zuinig stoken. In de oude situatie wordt het inderdaad wel 'vanzelf' warmer boven, maar dat gaat altijd ten koste van andere ruimtes zoals de woonkamer waar de verwarming langer moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:10
Naar mijn ervaring isoleert fermacell inderdaad al voldoende. Wij hebben een woning uit 1890 inclusief schrootjes plafond. De verdiepingsvloer was toen wij de woning kochten nauwelijk geisoleerd, er lag alleen dun zachtboard tussen de underlayment en het laminaat. Beneden kon je iedere beweging van boven volgen.

Tijdens de verbouwing heb ik 2e32 Fermacel vloerplaten gebruikt die zwevend zijn gelegd met behulp van randstroken. Het geluid naar onderen is nu nihil.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Pagina: 1