Kan Zigbee adapter niet verbinden met Zigbee2MQTT

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johangoethe
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-01-2023
Hallo,

Ben nu al een tijdje bezig met het inrichtingen van Home Assistant, maar ik krijg het (tot mijn grote frustratie) niet voor elkaar om mijn cc26x2r1 adapter van Texas Instruments te verbinden met de zigbee2mqtt addon van Home Assistant.

Ik draai de supervised versie van Home Assistant op een VM op mijn Synology DS220+. Hieronder mijn configuratie uit de configurations.yaml.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
data_path: /config/zigbee2mqtt
external_converters: []
devices: devices.yaml
groups: groups.yaml
homeassistant: true
permit_join: false
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
serial:
  port: /dev/ttyACM0
advanced:
  log_level: warn
  pan_id: 6754
  channel: 11
  network_key:
    - 1
    - 3
    - 5
    - 7
    - 9
    - 11
    - 13
    - 15
    - 0
    - 2
    - 4
    - 6
    - 8
    - 10
    - 12
    - 13
  availability_blocklist: []
  availability_passlist: []
device_options: {}
blocklist: []
passlist: []
queue: {}
frontend:
  port: 8099
experimental: {}
socat:
  enabled: false
  master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
  slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
  options: "-d -d"
  log: false

Telkens als ik de add-on start, krijg ik volgende foutmeldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
[16:07:40] INFO: Handing over control to Zigbee2mqtt Core ...
> zigbee2mqtt@1.18.1 start /app
> node index.js
Zigbee2MQTT:error 2022-12-31 16:08:02: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2022-12-31 16:08:02: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2022-12-31 16:08:02: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2022-12-31 16:08:02: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:94:31)
    at Generator.throw (<anonymous>)
    at rejected (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:25:65)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.18.1 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR! 
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.18.1 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR!     /root/.npm/_logs/2022-12-31T15_08_02_955Z-debug.log

Ik heb de afgelopen dagen zo'n beetje alles geprobeerd, waaronder het aanpassen van de poort (van /dev/ttyACM0 naar een dev/serial/by-id), het toevoegen en weglaten van de mqtt-server, de inlogggegevens van een mqtt-user. Niet heeft helaas geholpen.

Hoop dat hier iemand een gouden idee heeft, want ik zie het even niet meer zitten.

Gr. Johan
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-05 12:01
Ik heb zelf geen Synology, maar bij een VM moet je vaak nog iets van USB passthrough inschakelen zodat deze de zigbee adapter kan zien. Ik denk dat daar je probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johangoethe
dirkus7 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:20:
Ik heb zelf geen Synology, maar bij een VM moet je vaak nog iets van USB passthrough inschakelen zodat deze de zigbee adapter kan zien. Ik denk dat daar je probleem zit.
Dank voor het meedenken. Volgens mij is dat allemaal goed.

Hier staat hij in mijn VM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZITtXvxB4d8l7sQ-x4-eg4Q2Ptc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qFgTCqPcWfHc6Efq4UXPOL7Y.png?f=fotoalbum_large

Ook in Home Assistant wordt de adapter herkend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NUuQTmXpBRUZtI4x-eO8knbgXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9kdumMGpsSmmawl5UX9tRvM1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Staat ZHA aan? Die uitschakelen, je stick kan maar met 1 softwarepakket tegelijk babbelen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Welke stick is het exact? En kwam die wel met de firmware voor Z2M?

Daarnaast inderdaad het by-id adres gebruiken. En voor dat je zaken gaat pairen even een unieke netwerk key maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johangoethe
@Gizz Nee, ik heb ZHA niet geconfigureerd, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

@Septillion Ik heb een Texas Instruments cc26x2r1. Okay, dan zal ik dat weer op by-id instellen. Moet ik die netwerk-key maken, nadat de adapter werkt of daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Johangoethe Ah, je bedoelt dus gewoon een LaunchPad devboard? Die komt denk ik niet met enige firmware, dat het dan niet werkt is dan logisch. Dan zal je er de coördinator firmware erop moeten zetten.

Maakt niet echt uit wanneer. Zolang je het maar doet voor je devices koppelt omdat je deze anders opnieuw moet koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johangoethe
@Septillion Ja, klopt die heb ik. Ik heb alle firmware al geinstalleerd en het heeft ook allemaal al gewerkt. Ik wil overstappen naar Home Assistant, maar hiervoor had ik al het board al lopen op IoBroker. Omdat het niet werkte, heb ik ook de nieuwste firmware er al opgezet. Helaas ook zonder succes. Ik heb nu al 1000 dingen geprobeerd, maar blijf de foutmelding krijgen, dat hij geen verbinding kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johangoethe
Heb geprobeerd om zigbee via ZHA in Home Assistant te installeren, maar het blijkt dat het hierbij ook niet werkt. Dat betekent dus dat het met de adapter te maken heeft en wellicht toch met de passthough op mijn VM. Zou alleen niet weten wat ik daar nog anders kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johangoethe
Ter info: ben er achter gekomen dat het toch aan mijn adapter ligt. Heb een oude zigbeestick ingeplugd en het werkte direct. Wel jammer want ik had juist wat geld geïnvesteerd in een goede adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Dan zou ik toch nog eens de boel opnieuw flashen. Weet je zeker dat je de juiste binary gebruikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:08
Wat bij mij een groot probleem was, was dat ik de stick direct in de USB aansluiting van mijn Rasberry PI had gestoken.

Overal online adviseert iedereen om een USB verlengkabel te gebruiken om zo de interferentie die het direct aansluiten oplevert te verhelpen.

Dus je kan nog eens proberen met een USB verlengkabel.

Bij mij heeft het geholpen om al mijn apparaten op die manier te laten koppelen met mijn adapter.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:56

The Zep Man

🏴‍☠️

Wylana schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:16:
Wat bij mij een groot probleem was, was dat ik de stick direct in de USB aansluiting van mijn Rasberry PI had gestoken.

Overal online adviseert iedereen om een USB verlengkabel te gebruiken om zo de interferentie die het direct aansluiten oplevert te verhelpen.
Dat is storing tussen Zigbee adapter en ZigBee apparaten. @Johangoethe heeft een probleem met de Zigbee adapter zelf.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johangoethe
@Wylana Ook dat heb ik getest, zonder dat het hielp. Het is inderdaad wat @The Zep Man zegt; waarschijnlijk is mijn CC26X2R1 kapot. Waar ik van baal is dat ik twee dage van mijn vakantie heb weggegooid voordat ik daar achter kwam! 😢. Ik heb inmiddels de Sonoff Zigbee Dongle besteld.

Oh ja @Septillion : vandaag nog een keer opnieuw geflasht! Het board wordt netjes door de flashsoftware herkend en de firmware kan ik er ook makkelijk op flashen. Ook in HA wordt het board herkend, alleen is het voor HA op mijn synology en op mijn windows 11 onmogelijk om verbinding te maken. Met de oude Zigbee stick lukte het direct...

[ Voor 37% gewijzigd door Johangoethe op 03-01-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Mja, dan ben ik ook even uit ideeën. Maar gezien het flashen wel goed lijkt te gaan lijkt me hem niet stuk.

Direct of via een kabel moet voor het opstarten niet uitmaken, dat is alleen voor het Zigbee bereik.
Pagina: 1