Toon posts:

Oude fotos archiveren zonder iCloud delete?

Pagina: 1
Acties:

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:32
Hallo, mijn vrouw heeft een Macbook Air waarvan de SD drive bijna vol is gelopen. Dit zijn voor een groot deel fotos die ze de afgelopen jaren met haar iPhone heeft gemaakt, en die via de iCloud worden gesynchroniseerd met haar Macbook. Die synchronisatie gebruikt ze om bv fotoalbums samen te stellen op haar Macbook (bv met de Albelli app), dan is het heel makkelijk dat alle fotos al op de Macbook staan, want daar kijkt de Albelli app.

Nu de HD vol aan het lopen is, wil ik een gedeelte van het foto-archief naar een externe HD archiveren, maar ZONDER dat deze uit de iCloud verdwijnen.

Als ik het goed begrijp kan ik gewoon een selectie van oudere fotos maken en deze via de Photos app exporteren naar een externe HD, en ze dan uit de Photos library deleten. Alleen worden ze dan ook direct uit de iCloud verwijderd begrijp ik?

Dat is dan weer niet de bedoeling, ze heeft meer dan genoeg iCloud opslag, veel meer dan de ruimte op haar Macbook Air (precies de issue hier dus).

Is er een handige manier om toch de iCloud photo backup volledig aan te houden, maar een deel van de Photos library op de SD drive te archiveren naar een externe HD en dan te deleten?

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-02 09:35
Je kan toch ook "geoptimaliseerd opslaan"?
Dan wordt de originele grootte/resolutie in iCloud bewaard en een kleinere op je MacBook.
En als je de hogere resolutie nodig hebt wordt die gelijk gedownload.
Volgens mij is dan je locale opslag nog maar 30% van het origineel oid.

Is dat geen oplossing?

[Voor 4% gewijzigd door double_V op 31-12-2022 15:21]

• olafmol
double_V schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:21:
Je kan toch ook "geoptimaliseerd opslaan"?
Dan wordt de originele grootte/resolutie in iCloud bewaard en een kleinere op je MacBook.
En als je de hogere resolutie nodig hebt wordt die gelijk gedownload.
Volgens mij is dan je locale opslag nog maar 30% van het origineel oid.

Is dat geen oplossing?
Tnx, had ik ook al naar gekeken, maar dat is niet compatible met Albelli. Die verwacht de originele high-res bestanden lokaal. En deze toggle lijkt "alles of niets", maw als je weer de highres versies nodig hebt, dan gaat ie ze allemaal downloaden, en niet alleen een selectie, en loop je weer tegen de locale opslaglimiet aan.

Tenminste, zo begrijp ik het uit alle info (oa https://klantenservice.al...n-iCloud-fotos-niet-zien-)

NB tnx voor het meedenken!

[Voor 6% gewijzigd door olafmol op 31-12-2022 15:25]

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:08

talin

My god is the sun!

nu heb je 1 bestand die heet "photolibrary" o.i.d.
dat is alle metadata waaruit je foto's bestaan, alle verwijzingen wat waar moet staan e.d.

die wil je eigenlijk opknippen want een deel hier en een deel daar.
Apple heeft daar ( bij mijn weten ) geen directe oplossing voor.
ik heb dit gedaan door PowerPhotos te gebruiken.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• olafmol
talin schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:25:
nu heb je 1 bestand die heet "photolibrary" o.i.d.
dat is alle metadata waaruit je foto's bestaan, alle verwijzingen wat waar moet staan e.d.

die wil je eigenlijk opknippen want een deel hier en een deel daar.
Apple heeft daar ( bij mijn weten ) geen directe oplossing voor.
ik heb dit gedaan door PowerPhotos te gebruiken.

[Afbeelding]
Tnx, ik zal het eens bekijken! Ik zag in de manual ook iets staan over wel alle hires fotos van icloud op een externe HD, maar op de lokale SD alleen de optimized versies. Dat kan ook wel eens de way zijn: https://www.fatcatsoftwar...cs/v6/backup_library.html

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:35
https://support.apple.com/nl-nl/guide/photos/pht6d60b524/mac

Dus gewoon een nieuwe systemlibrary aanmaken die synced met iCloud met de ‘geoptimaliseerd opslaan’-functie ingeschakeld, en dan verplaats je de oude library naar een externe hdd waarmee je kan doen wat je wilt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee