Vraag

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:42

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Mijn vraag
Ik zoek voor een komende vakantie een backup schijf voor foto's. Ik neem geen laptop oid mee en ik wil aan het einde van de dag mijn sd kaart in de schijf stoppen, alles back-uppen en weer door.
Ik zie wel een aantal producten die niet langer leverbaar zijn (gnarbox, WD wireless) en die daarnaast ook gruwelijk duur waren (>500E voor 500gb). Dit kan toch niet zo ingewikkeld zijn?

Ik ben benieuwd of jullie nog alternatieven kennen, of wellicht andere backup-manieren hebben die goed werken bij langere vakanties zonder tussenkomst van een computer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
UHS I/II sd kaarten van 64 gb.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb wat oudere bronnen gevonden die hierop ingaan, maar die producten aanbevelen die niet meer courant zijn.
...
https://www.lastscenephot...el-sd-card-backup-options

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:37
Dit soort zaken werd altijd als ‘imagetank’ oid verkocht, maar deze zijn wat uit de gratie geraakt. Het grootste probleem is volgens mij dat SD kaartjes goedkoper werden, hierdoor was de grote extra opslag niet meer nodig. De optie in je link lijkt me niet slecht, maar kijk ook eens naar een SD lezer die aan je telefoon kan zodat je (via WiFi) naar de cloud ergens kan backuppen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Telefoons doen tegenwoordig toch allemaal USB OTG?
Hang er een USB hubje aan, en dan aan de hub een SD reader en een externe harddisk.

Dan met je telefoon kopieren van de SD naar de harddisk.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat een laptop bijna een goedkopere oplossing is, maar als het om volume gaat zou ik SD kaartjes kopen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:32

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Vroeger had Western Digital de Passport in de aabieding (niet te verwarren met de My Passport die ze nu maken). Kaartlezer/backup/media-streamer in 1 device. Erg handig maar volgens mij wordt die niet meer verkocht.

Je zou kunnen kijken voor een 2e hands exemplaar.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik heb het aan de openai (chatgpt) gevraagd en die heeft me een stappenplan met benodigde onderdelen en te schrijven scripts gegeven.

Dit wordt op basis van een rpi met een kaartlezer en usb stick (omdat dat minder stroom nodig heeft). Kost in totaal minder dan 100 euro. Ik ga het binnenkort even uitproberen en kijken of ie gelijk heeft :+

Ik neem de foto's al op 2 sd kaarten, maar wil ook nog een backup hebben die ik in het hostel/hotel kan achterlaten. Een usb stick lijkt me daarvoor goed genoeg.

Edit: @bovenstaande reacties
Ik wil juist geen laptop meenemen of afhankelijk zijn van het wifinetwerk. Als ik via een of andere brakke verbinding 0,5-1GB per dag (geen idee hoeveel foto's ik ga maken) moet verschepen, kom ik nergens meer aan toe.
De imagetank en passports met kaartlezer zijn inderdaad niet of nauwelijks te krijgen, of kosten enorm veel geld).

[Voor 26% gewijzigd door DirtyBird op 02-01-2023 13:53]

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:25
Gewoon 2 kaartjes in je camera? En anders een card reader via USB to Go op je smartphone. De smartphone evt. nog even voorzien van een fikse microSD card.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31
Helaas bestaan die opties eigenlijk niet meer. Vroeger had je imagetanks, toen een tijdje niets, toen kwamen apparaten op de markt zoals de WD Passport en nu weer niets...
Een kleine tablet met externe Samsung T5 en iets van een usb-hub kan misschien een oplossing zijn?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:06

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zoiets staat nog wel een keer op mijn todo lijst om te maken met een raspberry pi. Klein (touch) scherm en ingebouwde of externe SSD en gaan met die banaan, dat moet voor een fractie van de kosten van reguliere image tanks te doen zijn.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ventieldopje schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:18:
Zoiets staat nog wel een keer op mijn todo lijst om te maken met een raspberry pi. Klein (touch) scherm en ingebouwde of externe SSD en gaan met die banaan, dat moet voor een fractie van de kosten van reguliere image tanks te doen zijn.
Rpi's zijn nu lastig te krijgen, maar als ik er een te pakken krijg (zonder scrapers te spekken) ga ik het maken ja. In eerste instantie zonder scherm en dan even testen of het werkt.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DirtyBird schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Rpi's zijn nu lastig te krijgen, maar als ik er een te pakken krijg (zonder scrapers te spekken) ga ik het maken ja. In eerste instantie zonder scherm en dan even testen of het werkt.
Er bestaan alternatieven. B.v. een OrangePi, BananaPi, etc etc. En de meesten draaien prima met Armbian Linux.
OrangePi Zero is erg klein, goedkoop en zou vlot genoeg moeten zijn voor jouw toepassingen.

Verder zou ik eigenlijk gewoon doen wat @PageFault zegt, en ik ook al eerder aankaartte.
Koop een USB-OTG kabeltje en kopieer de fotos naar je telefoon. Dan van je telefoon naar je USB stick.
Of doe het fancy met een USB hub en copy direct van kaartje naar USB stick.

In MicroUSB-B uitvoering: uitvoering: Value USB 2.0 Kabel, USB A Female - Micro USB B Male, OTG 0,15 m ...
of in USB-C variant: uitvoering: Alcasa 2811-OTG Zwart

[Voor 47% gewijzigd door McKaamos op 03-01-2023 13:30]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee