Toon posts:

Net gebouwde PC komt slechts een keer in BIOS

Pagina: 1
Acties:

• Marisarmoury
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-01 08:58
Na twee weken geleden eindelijk een pc samengesteld te hebben (nog met dank aan het koopadvies topic!) heb ik hem gisteren eindelijk in elkaar gezet.

Alleen helaas, hij doet het niet. Gisteravond kwam hij niet verder dan door de errorledjes heencyclen (qled: CPU, DRAM, VGA). De ASUS FAQ is daar niet bijzonder behulpzaam in, die geeft alleen antwoord wat je moet doen als één van de lampjes brandt, niet als hij een voor een door de lampjes heencycled.

Vanochtend de PC maar weer opgengehaald en de harde schijf losgekoppeld. En zowaar hij deed het! Alleen, slechts eenmaal. Na door de BIOS heengegaan te zijn en hem uitgezet te hebben wilden we hem opnieuw opstarten voor OS installatie, maar toen gebeurde er weer niks behalve dat hij door de ledjes heencyclede.

We hebben alle stekkertjes gecontroleerd of ze vast zitten, schijf weer in- en uitgeplugd, de twee vga aansluitingen van de videokaart omgewisseld. Tussen alle keren aan en uit zetten hebben we nog twee keer gehad dat het groene BIOS lampje ging branden, maar dit keer ging hij ook na ongeveer een seconde weer uit en terug naar door de andere lampjes heencyclen.

Ondertussen weten we niet echt meer wat we nog kunnen proberen.

Dit is wat er op dit moment inzit, met enige toevoeging drie extra casefans die we uit een oude pc gehaald hebben.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550-PLUS WIFI II€ 149,90€ 149,90
1VideokaartenPowercolor Radeon RX 6700 XT Fighter€ 419,-€ 419,-
1Interne harde schijvenToshiba S300 (bulk), 6TB€ 144,32€ 144,32
1BehuizingenSharkoon RGB Slider Zwart€ 54,99€ 54,99
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 79,18€ 79,18
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 187,13€ 187,13
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 93,62€ 93,62
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 184,-€ 184,-
Totaal€ 1.682,11

(Ik weet even niet precies waar een topic als dit thuishoort, geef maar aan als hij op de verkeerde plek staat)

• WR.
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:51
Toevallig gister een soortgelijk iets met een nieuwe pc.
Ik was in me vlugheid de 8pins CPU voedingsstekker vergeten.

Soms is het best een lullig dingetje| |:(

• Kortekamer
  • Laatst online: 21-01 00:33
Al geprobeerd de bios boot key (bij mij del) te spammen zodra je de pc opstart?

• Marisarmoury
WR. schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:03:
Toevallig gister een soortgelijk iets met een nieuwe pc.
Ik was in me vlugheid de 8pins CPU voedingsstekker vergeten.

Soms is het best een lullig dingetje| |:(
Ik zal het zo even dubbelchecken, maar volgens mij zit die erin. Zou je dan overigens niet verwachten dat hij helemaal nooit verder komt? Ik vind het hier nu vooral raar dat het dus een keer wel gelukt is.
Kortekamer schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:14:
Al geprobeerd de bios boot key (bij mij del) te spammen zodra je de pc opstart?
Geprobeerd, helpt helaas ook niet.

[Voor 19% gewijzigd door Marisarmoury op 31-12-2022 13:27]

• WR.
[quote]Marisarmoury schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:26:
[...]

Ik zal het zo even dubbelchecken, maar volgens mij zit die erin. Zou je dan overigens niet verwachten dat hij helemaal nooit verder komt? Ik vind het hier nu vooral raar dat het dus een keer wel gelukt is.

[...]

Ja nou hij start wel, fans draaien en dan vervolgens kan je op je MB zien (rode lampje) welk
onderdeel het probleem kan zijn. Bij mij brandde het lampje bij CPU namelijk. Het zijn er 4 totaal.
Maar ik had geen BIOS vandaar. Moest ook USB BIOS-update doen i.v.m 13th gen op een Z690 MB.

Je kan het proberen een BIOS update te doen via USB?

• Kortekamer
  • Laatst online: 21-01 00:33
Plug alles weer in inclusief os boot drive en probeer t moederbord te resetten door t cmos batterijtje te verwijderen en na 30 seconden weer in te pluggen.

• Marisarmoury
WR. schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:36:
Ja nou hij start wel, fans draaien en dan vervolgens kan je op je MB zien (rode lampje) welk
onderdeel het probleem kan zijn. Bij mij brandde het lampje bij CPU namelijk. Het zijn er 4 totaal.
Maar ik had geen BIOS vandaar. Moest ook USB BIOS-update doen i.v.m 13th gen op een Z690 MB.

Je kan het proberen een BIOS update te doen via USB?
Dat is het ding, het is niet één lampje dat brandt, alle drie de lampjes branden kort na elkaar.
Als we de videokaart voeding eruithalen brandt er netjes één wit lampje (VGA). Als we het er weer inpluggen gaat hij weer cyclen, dus eerst paar sec gele lampje, dan paar sec witte lampje en dan paar sec rode lampje.

Alleen is het één keer dus goed gegaan waarbij heel even het gele lampje brandde en daarna gewoon groen en ging hij de BIOS in.

• Marisarmoury
Kortekamer schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:42:
Plug alles weer in inclusief os boot drive en probeer t moederbord te resetten door t cmos batterijtje te verwijderen en na 30 seconden weer in te pluggen.
Net geprobeert, dit helpt ook niet. Geen groen bios lampje te zien, slechts repeterende DRAM, VGA en CPU lampjes.

• daanwth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-01 21:55
Klote klus maar misschien een idee alles buiten de case te halen en dan proberen te booten?

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• WR.
Marisarmoury schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:47:
[...]

Dat is het ding, het is niet één lampje dat brandt, alle drie de lampjes branden kort na elkaar.
Als we de videokaart voeding eruithalen brandt er netjes één wit lampje (VGA). Als we het er weer inpluggen gaat hij weer cyclen, dus eerst paar sec gele lampje, dan paar sec witte lampje en dan paar sec rode lampje.

Alleen is het één keer dus goed gegaan waarbij heel even het gele lampje brandde en daarna gewoon groen en ging hij de BIOS in.
Dit kwam ik tegen op reddit over hetzelfde moederbord:
Just had the same problem.

The issue appears to be related mainly to NVidia cards (some cards are not supported by the UEFI driver).

To try to solve it plug in your graphics card but do not connect the power cables just yet. Start the PC. The mobo will show a service message "Power down and connect the power cable for this graphics card". What the mobo appears to do is also turn on the CSM mode, which helps bypass the issue with UEFI.

Now you can turn off the pc, connect the power cables and start again. This should do the trick.
Alleen hij geeft bij jou overal foutmelding op. Moet toch denken aan een voedingsprobleem.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:35
Heb je toevallig foto's van hoe alles is aanfgesloten binnenin de case?

En bv een video van wat er precies gebeurd als je de pc probeerd op de starten

• Marisarmoury
Foto ga ik zo nemen ik had ondertussen al wel een visuele check voor mezelf gemaakt over wat wel/niet aangesloten zit

De harde schijf hebben we dus aangesloten gehad op poort 3 en 4 en geprobeerd te booten zonder schijf.

[Voor 10% gewijzigd door Marisarmoury op 31-12-2022 14:17]

• Marisarmoury
Hier een album met fotos van hoe de pc er nu bij staat, inclusief een filmpje met wat ik bedoel met het cyclen:
https://imgur.com/a/2phLbj0

[Voor 3% gewijzigd door Marisarmoury op 31-12-2022 14:43]

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
De rechterkant van de 4+4 kabel in de EATX12V aansluiting (Rechts boven je moederbord, stroomtoevoer voor de CPU) lijkt er niet helemaal in te zitten. Even voor de zekerheid checken?

Voor de rest lijk alles goed aangesloten te zijn. :)

• Marisarmoury
dylan111111 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:44:
De rechterkant van de 4+4 kabel in de EATX12V aansluiting (Rechts boven je moederbord, stroomtoevoer voor de CPU) lijkt er niet helemaal in te zitten. Even voor de zekerheid checken?

[Afbeelding]

Voor de rest lijk alles goed aangesloten te zijn. :)
Yes, dat viel me inderdaad al op tijdens het uploaden van de fotos, dus die is ondertussen gechecked. Zit nu helemaal goed, maar is helaas ook niet de oplossing.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02
Die EATX12V stekker steekt nogal raar in (kan ook een slechte foto zijn).

In principe als die stekker niet insteekt dan start je systeem ook niet op, als je alleen 1 kan insteekt (rechter kant) kan het zijn dat deze opstart .

De pc probeert op te starten. Staat je geheugen bij op de QVL? Ik krijg geen support pagina's te zien van Asus dus kan hetzelf niet controleren.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• freaky35
waar is het IOshield die achterin moet,verder lijkt het op de foto's te zien dat het moederbord er niet goed in zit,heb je wel echt alle afstandbusjes gebruikt.

Deze foto bedoel ik:

Je 1 na onderste foto,daar hoort een shield te zitten die bij het moederbord zit.
En als ik naar binnnen kijk lijkt het er sterk op dat het bord er scheef in ligt

De videokaart zit ook scheef,ik zeg bouw maar opnieuw op,er maakt wat kortsluiting zeer waarschijnlijk.

Ik gok dat je een paar afstandsbusjes vergeten bent, die moeten echt op elk punt waar je een schroef in het moederbord draait.En vergeet het IO shield niet :o.

[Voor 66% gewijzigd door freaky35 op 31-12-2022 15:10]

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Je kan nog proberen met 1 geheugenbankje de pc op te starten in plaats van 2. Als dat niet werkt dan de andere geheugenmodule proberen.

• freaky35
dylan111111 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:52:
Je kan nog proberen met 1 geheugenbankje de pc op te starten in plaats van 2. Als dat niet werkt dan de andere geheugenmodule proberen.
PC is niet goed gebouwd,check de foto's dan zal je het zien

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02
Je geheugen staat niet bij op QVL
https://www.asus.com/moth...-GAMING-B550-PLUS-WIFI-II

Probeer eens te booten met 1 ram stick.
freaky35 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:47:
waar is het AO shield die achterin moet,verder lijkt het op de foto's te zien dat het moederbord er niet goed in zit,heb je wel echt alle afstandbusjes gebruikt.

Deze foto bedoel ik:

Je 1 na onderste foto,daar hoort een shield te zitten die bij het moederbord zit.
En als ik naar binnnen kijk lijkt het er sterk op dat het bord er scheef in ligt

De videokaart zit ook scheef,ik zeg bouw maar opnieuw op,er maakt wat kortsluiting zeer waarschijnlijk.

Ik gok dat je een paar afstandsbusjes vergeten bent, die moeten echt op elk punt waar je een schroef in het moederbord draait.En vergeet het sheild niett!
Nu je het zegt heel dat mobo steekt scheef, kun je ook zien aan de graka

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• freaky35
Ik zou zeggen schroef alles maar uit de case.
En check het eerst buiten de case of het spul werkt.

Het moet er sowieso toch uit,want het spul is helaas niet goed gemonteerd

• Marisarmoury
Dank voor het meekijken! De scheefheid was me eerder inderdaad nog niet opgevallen maar nu jullie het zo zeggen zie ik het ook.
Gaan we het er maar weer uithalen.

• freaky35
Vergeet deze niet voordat je het moederbord opnieuw inbouwd,die moet je namelijk erin doen, voordat je het moederbord instaleerd:

Er moet ook zo'n ding bij dat moederbord zitten

• Marisarmoury
freaky35 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:09:
Vergeet deze niet voordat je het moederbord opnieuw inbouwd,die moet je namelijk erin doen, voordat je het moederbord instaleerd:

[Afbeelding]

Er moet ook zo'n ding bij dat moederbord zitten
Yup die hadden we in de gaten. We waren er nu inderdaad ook achter dat die erin moest voor het moederbord in de kast gaat. Oh well, bijkomend voordeel dat we dat nu direct kunnen fixen.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:10
Check even goed of er geen busjes onder het moederbord zitten op plekken waar geen schroefgaten in het moederbord zitten.

Daardoor kun je sluiting krijgen.

• Marisarmoury
Ondertussen is het opgelost en staat hij achter me windows updates te draaien :)

Na het moederbord uit de kast gehaald te hebben bleek de videokaart in de andere slot stoppen de oplossing te zijn.
Moederbord teruggeplaatst (dit keer met shield) en alhoewel hij nog steeds niet 100% kaarsrecht zit is het al een stuk rechter, zeker het videokaart stuk. Maar belangrijkst van allemaal, het werkt nu!

Gezien hoe alles erinzit e.d. ben ik bang dat de lichte scheefheid de kast is. De busjes kwamen overigens al voorgemonteerd op de kast, en zaten al allemaal op de juiste plekken (en ook geen busjes op plekken zonder schroef). We hebben de eerste keer ook best veel moeite moeten doen om de videokaart op het moederbord en in de kast te krijgen, dus mogelijk dat daar iets fout gegaan was. Een deel daarvan wijt ik aan de waarschijnlijk toch wat goedkopere makelij van de kast..

Dus bedankt voor de hulp en het meekijken allemaal!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee