Vraag

• Tornaduc
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-01-2023
Ze hebben onlangs een PV installatie geplaatst (14st met 400 Wattpiek) op het dak van mijn garage. Nu heb ik de gelegenheid een thuis batterij aan te kopen rechtstreeks bij de fabrikant in China (ik heb daar 8 jaar gewoond en goede contacten) aan iets minder dan de helft van de prijs die ik in België moet betalen DDP (alle kosten inbegrepen) geleverd. Ik heb de certificaten van de fabrikant laten nakijken en dat blijkt allemaal in orde te zijn.
Het probleem echter is dat ik zeer weinig verstand heb van deze zaken en dus niet weet of deze batterij van 10Kw compatibel is met mijn PV installatie en omvormer. Deze batterij is te verkrijgen met 48V of 51,2V (mits een klein prijsverschil). Toegevoegd de specificaties van de batterij en de gegevens van mijn Growatt omvormer. Volgens de fabrikant is de omvormer compatibel met de batterij maar omdat de batterij 48V heeft en de omvormer nominale V van 70 tot 660DCV is weet ik niet of de informatie van de fabrikant klopt. Ik weet trouwens ook niet hoe zo een batterij geschakeld wordt. Als er elektriciteit gevraagd wordt komt die in eerst instantie van de batterij en wordt die elektriciteit dan geleverd naar de omvormer en zo naar het toestel dat spanning nodig heeft? Graag advies van jullie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfTNmN_bOyRTtGTVXfs6vGRIuGY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s1OTlGRMxHakJlIKDchvdr40.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euvo5x4kCwR_wCC8I1pwmrrzlgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKrmoBKohbfOmnXOMM1oSI7V.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Tornaduc op 03-01-2023 18:39)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:13
Deze omvormer werkt met batterijen van +/-400V, die van 48V gaat niet werken.

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:23
Je zit naar de PV ingang van de omvormer te kijken, dat doet er niet toe voor de batterij.

Gezien de datasheet zegt: "Compatible battery:ARK XH Battery System (5.12kWh~17.9kWh)"
Vermoed ik dat je er niet per se uit gaat komen met een generieke batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:43
Tornaduc schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:38:
Ze hebben onlangs een PV installatie geplaatst (14st met 400 Wattpiek) op het dak van mijn garage. Nu heb ik de gelegenheid een thuis batterij aan te kopen rechtstreeks bij de fabrikant in China (ik heb daar 8 jaar gewoond en goede contacten) aan iets minder dan de helft van de prijs die ik in België moet betalen DDP (alle kosten inbegrepen) geleverd. Ik heb de certificaten van de fabrikant laten nakijken en dat blijkt allemaal in orde te zijn.
Het probleem echter is dat ik zeer weinig verstand heb van deze zaken en dus niet weet of deze batterij van 10Kw compatibel is met mijn PV installatie en omvormer. Deze batterij is te verkrijgen met 48V of 51,2V (mits een klein prijsverschil). Toegevoegd de specificaties van de batterij en de gegevens van mijn Growatt omvormer. Volgens de fabrikant is de omvormer compatibel met de batterij maar omdat de batterij 48V heeft en de omvormer nominale V van 70 tot 660DCV is weet ik niet of de informatie van de fabrikant klopt. Ik weet trouwens ook niet hoe zo een batterij geschakeld wordt. Als er elektriciteit gevraagd wordt komt die in eerst instantie van de batterij en wordt die elektriciteit dan geleverd naar de omvormer en zo naar het toestel dat spanning nodig heeft? Graag advies van jullie.

[Afbeelding][Afbeelding]
Het was de helft van de prijs omdat je de helft van een thuisbatterij hebt gekocht.
Je hebt ook nog een omvormer nodig. Je PV omvormer is daar niet voor geschikt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tornaduc
Je zit naar de PV ingang van de omvormer te kijken, dat doet er niet toe voor de batterij.

Gezien de datasheet zegt: "Compatible battery:ARK XH Battery System (5.12kWh~17.9kWh)"

Je bedoelt dat ik een extra omvormer nodig heb om van die 48V naar 220V te gaan omdat die Growatt inverteer dat niet kan? Excuses maar ben hier echt een leek in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tornaduc
Het was de helft van de prijs omdat je de helft van een thuisbatterij hebt gekocht.
Je hebt ook nog een omvormer nodig. Je PV omvormer is daar niet voor geschikt.

Ik heb net de prijs gevraagd voor een extra omvormer...ik heb ze nog niet gekocht omdat ik er te weinig van ken...vandaar mijn post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-07 06:51
Tornaduc schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:28:

Je bedoelt dat ik een extra omvormer nodig heb om van die 48V naar 220V te gaan omdat die Growatt inverteer dat niet kan? Excuses maar ben hier echt een leek in...
Uit jouw vragen maak ik op dat je geen elektrotechnische achtergrond hebt.
Je moet jezelf serieus de vraag stellen of je een dergelijke installatie in elkaar moet knutselen als je niet helemaal thuis bent in deze materie. Het gaat om veel energie en potentieel zeer grote stromen. Bij 50V zal je er niet meteen zelf naast liggen als het fout gaat, maar een paar 1000A bij een foutje loopt er zo..
Mocht je eigenwijs zijn, plaats de accu dan in ieder geval niet in hetzelfde pand waar ook je kinderen liggen te slapen.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tornaduc
Je moet jezelf serieus de vraag stellen of je een dergelijke installatie in elkaar moet knutselen als je niet helemaal thuis bent in deze materie. Het gaat om veel energie en potentieel zeer grote stromen. Bij 50V zal je er niet meteen zelf naast liggen als het fout gaat, maar een paar 1000A bij een foutje loopt er zo..
Mocht je eigenwijs zijn, plaats de accu dan in ieder geval niet in hetzelfde pand waar ook je kinderen liggen te slapen.

Ik heb idd enkel maar de basis kennis van elektriciteit en geen kaas gegeten van elektronica. De plaatser (die erg veel interesse had in de prijzen die ik krijg) van de zonnepanelen komt de batterij ook aansluiten dus ik sleutel daar zelf niet aan.. Ik moet enkel zorgen dat ik de nodige randapparatuur en omvormer heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:52
Tornaduc schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:39:

Ik heb idd enkel maar de basis kennis van elektriciteit en geen kaas gegeten van elektronica. De plaatser (die erg veel interesse had in de prijzen die ik krijg) van de zonnepanelen komt de batterij ook aansluiten dus ik sleutel daar zelf niet aan.. Ik moet enkel zorgen dat ik de nodige randapparatuur en omvormer heb.
offtopic:
Er zit een knopje “quote” bij elke post dan kopieer je de post en kan je erop reageren. :)

Bijkomend voordeel dat de originele poster die je quote een notificatie krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door t14wo op 31-12-2022 16:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tornaduc
jadjong schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:36:
Bedankt voor het antwoord...ik kijk verder na wat ik nodig heb om de batterij wel te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tornaduc
t14wo schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:30:
[...]

offtopic:
Er zit een knopje “quote” bij elke post dan kopieer je de post en kan je erop reageren. :)

Bijkomend voordeel dat de originele poster die je quote een notificatie krijgt.
gevonden en bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry2994
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-03 08:06
Even nog een volgende opmerking buiten het feit of je een batterij omvormer nodig hebt of niet, weet dat een batterij dan aan een fase komt te hangen indien je nu drie fases hebt, het wordt een hele tour energie naar de andere fases te krijgen dan dat je dat zo in regelt dat de hoofdmeter op het moment van afname levert om de afname op de andere fases uit te balanceren (niet te verwarren met salderen) naar nul gebruik.

Daarnaast moet je gebruik tijdens zonnige dagen voldoende zijn om naast je gebruikers van energie die batterij vol te krijgen.
Bewolkt gecombineerd met energie gebruik maakt dat de batterij niet laad!
Zie hierover wat meer bij het stukje dynamisch laden.

Wat ik verder niet begrijp is dat ik denk dat jouw inverter 3kw is, maximaal overdoseerbaar tot 3600wp maar jij hebt 14x400 is 5600 wp, je zit volgens mij veel te hoog, maar liefst 2000wp en nu zal de inverter het moeilijk krijgen en misschien kun je de opbrengst insnoeren?
Kun je dat niet dan zal de inverter het niet lang volhouden.

Verder, als je een inverter koopt, die regelt de batterij lading en ontlading, weet dan dat je in de meeste gevallen niets zelf kunt doen, de Apps laten je alleen lezen maar beslissen bij bijvoorbeeld een dynamisch energie contract stroom te gaan inkopen (batterij vol laden) omdat de energie goedkoop is, moet een keuze zijn die je bewust maakt, SMA met de SBS 3.7 units geven je geen controle, ik heb er drie en nu staan deze in een zonnig land en komt de batterij wel vol, maar in het meer bewolkte land wil je wel in staat zijn energie binnen te halen als het de dag erna bewolkt weer wordt, je kunt daarmee de kosten enorm drukken, dus weet welke inverter jou die controle geeft.

Ik wil zoiets in Nederland ook kopen maar ik heb met mijn eerste installatie zoveel meer vragen zoals balanceren tussen de fases met een drie fasen batterij inverter, dus laat je informeren zodat de kosten voor batterijen toch terug zijn te verdienen…
Pagina: 1