Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helen P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-08-2024
Hallo,

Mijn zelfgebouwde PC geeft sinds gisteren vonken als ik er aan de case kom. De case is een Define 7, en eht gebeurd niet of veel minder als ik de frontdeur, die op plastiek gemonteerd zit) aanraak and dus waarschijnlijk van de rest van het systeem (semi-) geisoleerd is

Ik heb naturrlijk alles afgekoppeld, maar nu vraag ik me af hoe ik er aan begin om na te kijken wat er mis is ?

Raar genoeg werkt alles perfect (hardwarematig), Ook aangesloten op een ander stopcontact en zelfs andere stroomkring in huis gebeurd het.

Het is geen statische electriciteit want ik heb dit niet als ik andere metalen dingen in huis aanraak.

Het enige wat ik kortgeleden aan de PC heb gedaan is twee brackets uit de case gehaald om er SSD's op te monteren, dich ik heb deze nog niet teruggeplaatst.

Mijn appartement heeft geen aardigen op de stopcontacten.

De voeding is een Corsair HX 1000 van 2 jaar oud.

De vonk is letter een korte vonk, geen trilling zoals bij AC.

Wat doe ik nu ? (zonder mezelf te electrocuteren of dingen in brand te steken)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 16:29
Ik neem aan dat je bedoeld dat je stopcontacten niet geaard zijn. Daardoor klopt het dat ze niet aardig zijn :+

Niet geaarde stopcontacten zorgt ervoor dat lek spanningen niet weg kunnen vloeien en als jij de kast aanraakt dan ontlaad jij jezelf aan de kast of andersom.

Ik ben bang dat je er in jouw'n geval weinig aan kan doen...

[ Voor 3% gewijzigd door Vuikie op 30-12-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:04
Ik zal eerst kijken of je pc kan aarden.
Niet mogelijk om deze door te trekken van de keuken naar de woonkamer?

Of gebruik maken van een verlengsnoer.

Pc case heeft altijd een stroom lek daarom heeft deze altijd aarding nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:51
Of een kabeltje naar de cv trekken? Dan is de kast ook geaard.

Edit: Hij geeft aan dat er geen geaarde stopcontacten beschikbaar zijn?

[ Voor 37% gewijzigd door Jarno op 30-12-2022 21:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-07 20:50
Jarno schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:08:
Of een kabeltje naar de cv trekken? Dan is de kast ook geaard.
En als je pech hebt stroom op je verwarmings- en warm water leidingen :+

Beter aarde bijleggen of laten leggen, of met een verlengkabel naar een wél geaard stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-07 17:55

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Helen P schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:16:

Het is geen statische electriciteit want ik heb dit niet als ik andere metalen dingen in huis aanraak.
Dat heb je mis. Dit is statische elektriciteit (omdat in de winter de lucht droger is). Je PC kast zou geaard moeten zijn. Er is echter ook altijd een pad naar de fase en de nul. Voor statische elektriciteit is dat gelijk aan aarde. Als je je kast wel aardt, blijf je overigens dit probleem gewoon houden.
Wat wel kan gebeuren is dat je een lichte tinteling kan ervaren als je de kast heel licht aanraakt zonder randaarde. Op de kast zal nu namelijk een (ongevaarlijke) spanning van rond de 100V staan.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:32

Aardedraadje

Met kabelschoen

Aardedraad trekken en nieuw WCD plaatsen lijkt me de oplossing. Met een beetje mazzel loopt er al een aardedraad naar de centraaldozen. Meestal wel. Aardedraad erbij is dan een fluitje van een cent.

Aarden aan de CV/radiatoren zou ik nooit aanraden doen. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren.

[ Voor 13% gewijzigd door Aardedraadje op 31-12-2022 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Aardedraadje schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:29:
Aardedraad trekken en nieuw WCD plaatsen lijkt me de oplossing. Met een beetje mazzel loopt er al een aardedraad naar de centraaldozen. Meestal wel. Aardedraad erbij is dan een fluitje van een cent.

Aarden aan de CV/radiatoren zou ik nooit aanraden. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren.
Nooit aanraden is veel te mild uitgedrukt. Moet onvoorwaardelijk NOOIT DOEN zijn. Het kan levensgevaarlijke situaties tot gevolg hebben bij werkzaamheden aan de CV o.a. omdat hiermee een goede aarding niet altijd zeker is. Uiteraard is het ook niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:43
xah5kiDe schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 01:47:
[...]

Dat heb je mis. Dit is statische elektriciteit (omdat in de winter de lucht droger is). Je PC kast zou geaard moeten zijn. Er is echter ook altijd een pad naar de fase en de nul. Voor statische elektriciteit is dat gelijk aan aarde. Als je je kast wel aardt, blijf je overigens dit probleem gewoon houden.
Wat wel kan gebeuren is dat je een lichte tinteling kan ervaren als je de kast heel licht aanraakt zonder randaarde. Op de kast zal nu namelijk een (ongevaarlijke) spanning van rond de 100V staan.
100V wisselspanning is 50V meer dan een veilige spanning. 100V (en in dit geval 115V) ongevaarlijk noemen is dus zeker niet correct. (Als je huid vochtig is zou er zomaar meer dan 30mA kunnen lopen en dat is potentieel dodelijk zeker in een installatie als deze waarvan ik ten zeerste betwijfel of er aardlekschakelaars aanwezig zijn.)

Deze spanning op de kast wordt veroorzaakt door het netfilter in de voeding van de PC. Het advies is dus aarden. Het alternatief is ermee leren leven. (Mijn professionele advies zou zijn: "Niet aansluiten op een wcd zonder randaarde want de voeding is niet gemaakt om aangesloten te worden zonder randaarde of een scheidingstransformator toepassen" maar ik snap dat dat niet realistisch is.)

Aarden aan een CV of waterleiding nooit doen!
Techneut schreef op zondag 1 januari 2023 @ 00:54:
[...]
Toch is het niet gevaarlijk (stel je voor!). Je ziet namelijk één ding over het hoofd. Dat is dat die 115V ontstaat door twee in serie geschakelde condensatoren in het ontstoringsfilter met een zeer hoge schijnbare weerstand en het midden aangesloten op de metalen kast. Die inderdaad geaard moet zijn. Is dat niet het geval en raak je met vochtige handen de kast aan, dan voel je hooguit een lichte prikkeling die totaal ongevaarlijk is en hoegenaamd niet in de buurt komt van 30mA. Zelfs niet wanneer je met blote voeten op een geleidende eventueel natte vloer staat. Zou dit wel het geval zijn, dan zou een aardlekschakelaar er meteen op uitschakelen en bij ontbreken daarvan zou elke computer een levensgevaarlijk apparaat zijn. Het mag duidelijk zijn dat je hiervoor niet bang hoeft te zijn en tevens dat dit ook nooit toegestaan zal zijn.
Ik zie dat niet over het hoofd. Alles boven de 48V wissel wordt beschouwd als onveilige spanning. Een discussie daarover zou ik niet in dit topic gaan voeren.

[ Voor 28% gewijzigd door jbhc op 01-01-2023 01:30 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
jbhc schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 23:50:
[...]
100V wisselspanning is 50V meer dan een veilige spanning. 100V (en in dit geval 115V) ongevaarlijk noemen is dus zeker niet correct. (Als je huid vochtig is zou er zomaar meer dan 30mA kunnen lopen en dat is potentieel dodelijk zeker in een installatie als deze waarvan ik ten zeerste betwijfel of er aardlekschakelaars aanwezig zijn.)
Toch is het niet gevaarlijk (stel je voor!). Je ziet namelijk één ding over het hoofd. Dat is dat die 115V ontstaat door twee in serie geschakelde condensatoren in het ontstoringsfilter met een zeer hoge schijnbare weerstand en het midden aangesloten op de metalen kast. Die inderdaad geaard moet zijn. Is dat niet het geval en raak je met vochtige handen de kast aan, dan voel je hooguit een lichte prikkeling die totaal ongevaarlijk is en hoegenaamd niet in de buurt komt van 30mA. Zelfs niet wanneer je met blote voeten op een geleidende eventueel natte vloer staat. Zou dit wel het geval zijn, dan zou een aardlekschakelaar er meteen op uitschakelen en bij ontbreken daarvan zou elke computer een levensgevaarlijk apparaat zijn. Het mag duidelijk zijn dat je hiervoor niet bang hoeft te zijn en tevens dat dit ook nooit toegestaan zal zijn.
Edit: Het is dan ook niet de spanning die het gevaarlijk maakt, maar de stroom. Denk een b.v. statische elektriciteit, die vele duizenden volt kan zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 01-01-2023 15:00 ]

Pagina: 1