Toon posts:

Herroepingsrecht 'niche' SSD

Pagina: 1
Acties:

• dillpickle
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:20
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag m.b.t. het herroepingsrecht van computer hardware. Het betreft een 'niche' SSD van 8TB groot.

Korte inleiding
Ik film elk jaar plusminus 5-6TB aan content. Aangezien de beelden 4k 60fps zijn, maakt het soort opslagmedium nogal een groot verschil. In mijn PC heb ik al een 4TB SATA SSD (deze: uitvoering: Sandisk Ultra 3D 4TB). Helaas is deze net te klein voor 1 jaar.

De vraag:
Nou wil ik dus upgraden naar een snelle 8TB SSD, maar omdat dit blijkbaar nog zo'n niche is, zijn er voor dit soort SSD's vrijwel geen benchmark video's te vinden. Om die reden, wil ik eigenlijk twee SSD's bestellen om deze met elkaar te kunnen vergelijken. Vervolgens de beste van de twee houden en de andere retourneren. Mag dit?

Betreft deze twee SSD's:
Corsair MP600 (M.2) uitvoering: Corsair MP600 NH 8TB
Kingston DC450R (SATA) uitvoering: Kingston DC450R 7,68TB

Tussen de twee zit volgens de specs een behoorlijk verschil, maar ik heb geen idee of ik dit ga merken.

Achtergrond
Voorheen filmde ik 1080p 50fps en dit maakte met de overgang van HDD naar SSD een mega verschil. Het zou leuk zijn als de M.2 SSD ook zo'n verschil kan maken op 4k60 :)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:40
Op zich mag dit, maar zelf zou ik mij er ook niet fijn bij voelen. Misschien bij dezelfde leverancier bestellen en die voorstellen dat je ze wilt vergelijken?

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:15
Misschien roep ik nu iets geks, maar gewoon een 4TB SSD bijkopen en de twee SSDs in RAID 0 draaien? Ben je voor een fractie van de prijs klaar.

Wel goede backups maken, maar ga er vanuit dat je dat al wel doet.

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:28

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

De Kingston wordt tegengehouden door de sata controller. Die kan maar max 600MB/s ( grofweg 75Mb/s) aan. Die M.2 kan afhankelijk van je moederbord en cpu echt die 5500MB/s (grofweg 550Mb/s) aan.

Afhankelijk van je bitrate verwacht ik dat de Kingston zich binnen de kortste keren zal bottlenecken.

Blijkbaar ben ik niet meer op de hoogte

[Voor 40% gewijzigd door Leeghoofd21 op 30-12-2022 20:14]

HANDTEKENING!!!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:01
Mag het? Ja, mag hardware bestellen en uitproberen en ook al in het een 'niche' SSD, zal het niet maken dat dit onder de uitzonderingen zal vallen.

Echter is de vraag wel of dit op deze wijze netjes is, je jaagt immers mogelijk een van de verkopers op flinke kosten, omdat het niet echt een courant artikel is. Doordat je de vraag al stelt lijkt je dat zelf denk ik ook wel een beetje te beseffen.

@Leeghoofd21 dat lijkt niet te kloppen, een moderne Sata 3 controller doet 6Gbit/s of wel +-600MB/s nadat de overhead eraf is, geen 600Mbit/s.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:43
Denk wel dat het ligt aan hoeveel je test.. ga je echt paar GB schrijven dan kan de verkoper dit aanmerken als gebruik en niet als proberen. De WKOA is echter dwingend wat inhoud dat ze retour niet mogen weigeren maar wel waarde vermindering en gok maar wie hier aan het kortste eind zal trekken tenzij je heel veel zin hebt om los te gaan erop.

Daarnaast vraag ik me af of het prestatrie verschil voor jouw echt merkbaar wordt en of 5-6tb aan content nog wel gezien kan worden als particulier gebruiker.

• Dennism
mrveenie schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:05:
Denk wel dat het ligt aan hoeveel je test.. ga je echt paar GB schrijven dan kan de verkoper dit aanmerken als gebruik en niet als proberen.
Ik zou zelf een paar GB niet als veel zien. Een beetje benchmark schrijft al makkelijk enkele tientallen GB's weg wil je een betrouwbaar resultaat zien voor zover ik weet, zo heeft bijvoorbeeld zo te zien de Corsair SSD minimaal al 2GB cache die je (meermalen) moet vullen voordat je een betrouwbaar resultaat ziet.

Zou je uitgaan van de metric die soms voor TV's wel eens genoemd wordt, namelijk <2 uur testen is geen gebruik, dan zou je, gezien deze SSD's rated zijn voor zo'n 0.36 (Kingston / 0.41 (corsair) DWPD zou je zo'n 233GB (kingston) / 285 GB (Corsair) kunnen schrijven zonder dat je de schijf tijdens het testen meer belast dan de specificatie van de fabrikant voorschrijft voor die 2 uur.

Daar binnen moet je makkelijk een test kunnen doen lijkt me.

Die 5-6TB lijkt me ook niet direct een issue om niet meer als consument gezien te worden, deze schijven zijn rated voor 2.8TB per dag (Kingston) en 3.3TB (de Corsair) aan writes per dag. 5-6TB in een jaar is een peuleschil voor dit soort schijven, en een consument kan natuurlijk makkelijk 5-6TB aan data genereren in een jaar. Nu is mijn sample size niet heel groot, maar de professionele foto / video mensen die ik ken verbruiken juist een veelvoud hiervan aan opslag per jaar.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
Maar je hebt nu al een 4TB SATA ssd, hiermee kun je toch testen of deze snel genoeg is wat je er mee wilt doen? Verschil in snelheid met een 8TB zal niet zo heel groot zijn, want gelimiteerd door de SATA interface. Wil je sneller moet je kijken naar een PCIe variant, dat kan in de vorm van een M.2 module zoals die MP600 die je noemt maar er zijn ook 2.5" ssd's met een PCIe interface (de U.2 standaard):

uitvoering: Kingston DC1500M 7,68TB
uitvoering: Samsung PM9A3 2,5" 7.68TB

Deze kun je op je moederbord aansluiten door een eenvoudige M.2 -> U.2 of een PCIe -> M.2 adapter met bijpassende kabel. Ook zijn er PCIe kaarten waarmee je een 2.5" U.2 schijf direct op een PCIe x4 slot prikt. Kijk voor meer info bv eens bij Delock en Startech:

https://www.delock.com/infothek/U.2-NVMe/u2-nvme_e.html

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:43
Er werd altijd uit gegaan dat je een product net als in de winkel mag testen daar kan je ook niet even een benchmark gaan draaien op een systeem.

Wat jij wilt valt gewoon niet onder waar de wkoa voor bedoeld is.

Hoe zou jij het vinden als je een ssd krijgt die al 1tb geschreven heeft door testen van een vorig persoon?

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:30
mrveenie schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 01:52:
Er werd altijd uit gegaan dat je een product net als in de winkel mag testen daar kan je ook niet even een benchmark gaan draaien op een systeem.

Hoe zou jij het vinden als je een ssd krijgt die al 1tb geschreven heeft door testen van een vorig persoon?
Dit dus.

https://wren.co/join/Devian

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Klein beetje buiten je vraag om, maar waarom moet het een SSD zijn?

Is het niet handiger om je actuele materiaal op de SSD te zetten en wat je af hebt wegschrijven naar HDD's?
Scheelt bij grotere schrijven aardig in de kosten en voor archiefzaken heb je die hoge snelheid van de SSD niet nodig lijkt mij.

Voor de prijs van je 8 TB SSD heb je toch al snel 50 TB in HDD schijven.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De goedkoopste en snelste optie, denk ik, is een pcie x16 kaart met 4x m.2 zoals uitvoering: ASUS HYPER M.2 X16 CARD V2 nemen, en daar 4 m.2 ssd's van 2GB inzetten.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:59
Paar schijven in je computer in RAID, losse file-server voor ouder materiaal met automatische backup naar een online omgeving. Veilig, snel en betaalbaar. Lijkt me een betere oplossing dan 1 enkele schijf toevoegen aan je PC en daar nog een winkelier voor willen benadelen ook.

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 02:43:
De goedkoopste en snelste optie, denk ik, is een pcie x16 kaart met 4x m.2 zoals uitvoering: ASUS HYPER M.2 X16 CARD V2 nemen, en daar 4 m.2 ssd's van 2GB inzetten.
Je hebt dan wel veel PCI-E lanes nodig en mogelijkheid om 1x 16x PCI-E om te zetten in 4x 4x PCI-E.
Dan kom je bij Intel X299 of AMD Threadripper terecht of Xeon en Epic

Een desktop moederbord en processor zijn nogal zuinig met PCI-E lanes

[Voor 5% gewijzigd door PP_Sound op 31-12-2022 03:05]

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:29
Gebeurt de aanschaf in het kader van uitvoering van beroep of bedrijf? In dat geval kan je geen aanspraak maken op de wet koop op afstand.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:22
dillpickle schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:43:
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag m.b.t. het herroepingsrecht van computer hardware. Het betreft een 'niche' SSD van 8TB groot.

Korte inleiding
Ik film elk jaar plusminus 5-6TB aan content. Aangezien de beelden 4k 60fps zijn, maakt het soort opslagmedium nogal een groot verschil. In mijn PC heb ik al een 4TB SATA SSD (deze: uitvoering: Sandisk Ultra 3D 4TB). Helaas is deze net te klein voor 1 jaar.

De vraag:
Nou wil ik dus upgraden naar een snelle 8TB SSD, maar omdat dit blijkbaar nog zo'n niche is, zijn er voor dit soort SSD's vrijwel geen benchmark video's te vinden. Om die reden, wil ik eigenlijk twee SSD's bestellen om deze met elkaar te kunnen vergelijken. Vervolgens de beste van de twee houden en de andere retourneren. Mag dit?

Betreft deze twee SSD's:
Corsair MP600 (M.2) uitvoering: Corsair MP600 NH 8TB
Kingston DC450R (SATA) uitvoering: Kingston DC450R 7,68TB

Tussen de twee zit volgens de specs een behoorlijk verschil, maar ik heb geen idee of ik dit ga merken.

Achtergrond
Voorheen filmde ik 1080p 50fps en dit maakte met de overgang van HDD naar SSD een mega verschil. Het zou leuk zijn als de M.2 SSD ook zo'n verschil kan maken op 4k60 :)
is toch nergens voor nodig
koop gewoon meteen een fatsoenlijke
dan ben je toch klaar

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

En toch mag het product binnen 14 dagen altijd retour zonder weigering van de winkel.
Dat is in dit geval maximaal 1/5000-ste van het verwacht maximum. Verwaarloosbare schade en daarmee niet verhaalbaar op de consument.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:56

Dat is iets wat consumenten organisaties hebben geroepen om duidelijkheid gegeven aan de wet.
Maar je mag een product proberen om de eigenschappen te achterhalen van een product. Waar een speed benchmark dus ook ander valt.

En ik durf met 100% zekerheid te zeggen als ik met mijn pc kom en wil kijken wat de nieuwste 4090 kan doen met mijn processor kan ik dan regelen bij mijn lokale computerboer(zelf ervaring mee). Kan ik dan bij een random webwinkel regelen? Vast niet. Dus wie er nu gelijk met zoals in de winkel?

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:17
FirePuma142 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 04:34:
[...]

En toch mag het product binnen 14 dagen altijd retour zonder weigering van de winkel.

[...]

Dat is in dit geval maximaal 1/5000-ste van het verwacht maximum. Verwaarloosbare schade en daarmee niet verhaalbaar op de consument.
Zonder opgaaf van reden ;-) niet zonder weigering van de webwinkel.

De webwinkel kan namelijk wel degelijk eisen stellen aan de retour. Ze mogen dat niet zomaar zelf verzinnen, maar schade mag wél verhaald worden. Dat geld ook voor slijtage door overmatig gebruik.

Maar wat is overmatig gebruik in deze? Een speedtest?

Nee.
Als er echter slijtage of schade is opgetreden die u kunt aantonen, dan bent u gerechtigd die schade te verrekenen met het terug te storten bedrag. Deze schade moet ontstaan zijn doordat de consument meer heeft gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of hij het wil houden en om de belangrijkste kenmerken te controleren.
De schrijf/leessnelheid is zo'n beetje het belangrijkste kenmerk. Wat je dus doet is het belangrijkste kenmerk controleren. Dus ja, dit mag.

Mening:
wanneer er honderden professionele reviews zijn? Tja dat is het niet echt nodig. Een snelle test op smart errors en een korte test op snelheid zou voldoende zijn. Maar als er weinig reviews zijn? Misschien zakt de snelheid wel enorm in als de cache vol is... Dan zou ik dat toch willen testen om te zien of het product wel voldoet aan de verwachtingen. En dan is zoiets testen IMHO best gerechtvaardigd.

Maar daar is ook een andere zienswijze van consumenten voor nodig imho. Want er zijn genoeg Tweaker topics die meteen in de hoogste boom klimmen als het ook maar LIJKT alsof hun aangekochte product niet 100% nieuw is en al eens is getest door iemand. Als er schade is, terecht. Maar als het enkel de doos is van je nieuwe monitor? Daar moet de consument dan ook wat minder moeilijk over doen.... En meteen om een korting vragen.

[Voor 11% gewijzigd door Waah op 31-12-2022 07:18]

• FirePuma142
  • Niet online
Waah schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 07:14:
[...]

Zonder opgaaf van reden ;-) niet zonder weigering van de webwinkel.
Jawel, buiten het standaard lijstje met uitzonderingen zoals verzegelde hygiëneproducten en op maat gemaakte artikelen logischerwijs.
De webwinkel kan namelijk wel degelijk eisen stellen aan de retour. Ze mogen dat niet zomaar zelf verzinnen, maar schade mag wél verhaald worden. Dat geld ook voor slijtage door overmatig gebruik.
De retour mag niet geweigerd, de schade wel verrekend.

[Voor 12% gewijzigd door FirePuma142 op 31-12-2022 07:43]

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De juridische vraag is inmiddels wel beantwoord. Zeker de reactie van Waah is het lezen waard. Dit valt onder wkoa zolang je niet zakelijk handelt, en er mag geen waardevermindering in rekening worden gebracht.

Technisch kan ik hier nog wel wat puntjes aan toevoegen:
Je kunt met je huidige hardware een aardige inschatting maken of een snellere SSD gaat helpen. In taakbeheer kun je onder prestaties zien wat de lees- en schrijfsnelheid zijn. Houd die in de gaten terwijl je met filmpjes bezig bent. Op de momenten dat die tegen de maximale snelheid (~500 MB/s) aanhikt, kun je tijdswinst behalen met een snellere ssd.

Een SSD is ongeschikt voor archiefopslag.

4k 60fps neemt ongeveer 7.5 MB/s in met de hevc codec. Je zegt dat je 5-6 TB per jaar nodig hebt. Dat komt overeen met 185-220 uur. Waarom sla je zoveel op? Dat ga je toch nooit meer allemaal terugkijken?

beschermheer van het consumentenrecht

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Nee, dat is een vuistregel. In overweging 37 van richtlijn 2011/83 staat (ik heb aangezet):
Aangezien de consument bij verkoop op afstand de goe­deren niet kan zien voordat hij de overeenkomst sluit, dient hij een herroepingsrecht te hebben. Om diezelfde reden moet de consument de goederen die hij gekocht heeft kunnen testen en inspecteren, voor zover dit nood­zakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen na te gaan.
De vraag is dus steeds wat er nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen na te gaan.
Dat moet beter onderbouwen. Is hetgeen de TS van plan is nodig om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen na te gaan?
Dit heeft niks met de vraag van de TS te maken, maar is meer een 'Am I the asshole?' vraag.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ter aanvulling: een verkoper van SSDs is overigens ook niet verplicht om een 8TB model via een webshop te verkopen. Dat kan ook in een winkel, met advertentie op de webshop ('In onze winkel hebben we ook modellen van 8TB').

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:14

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waarom zou je deze modellen zelf willen testen?

Het is toch uit de specs al gelijk duidelijk dat dit twee compleet verschillende SSD's zijn qua snelheid?

De een is een SATA SSD, dus max 500MB/s, de ander een NVMe SSD die meer dan 10x zo snel zal lezen/schrijven.

Not sure wat voor bestanden je gaat verplaatsen, maar een file van 20GB gaat je met de ene SSD 40 sec kosten, en met de ander slechts 6 seconden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• chrisborst
@dillpickle
Hoe het zit met de WKOA is volgens mij hierboven al beantwoord.

Als ik jou was zou ik een nieuw topic aanmaken en daarin omschrijven hoe je je pc wil gebruiken en advies vragen hoe dat het beste kan qua opslag. Want jouw idee is verre van optimaal. Waarschijnlijk ga je een hoop geld uitgeven en is er voor hetzelfde geld een betere optie beschikbaar.

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-02 13:06
Doe je het zakelijk? Dan is het zeer waarschijnlijk niet mogelijk. Sowieso gaat de verkoper dit niet leuk vinden. Ik zou het zelf denk ik niet doen.

Maarrrrr, het mag dus wel.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

M.l. schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:00:
Doe je het zakelijk? Dan is het zeer waarschijnlijk niet mogelijk. Sowieso gaat de verkoper dit niet leuk vinden. Ik zou het zelf denk ik niet doen.

Maarrrrr, het mag dus wel.
Vanuit de verkoper zou ook beargumenteerd kunnen worden dat die met zo’n uitgebreide test al in gebruik is genomen.
Het is iig niet 100% zwart/wit :)
Maar ik denk dat deze casus wel onder de wkoa zal vallen, dat de webshop er niet blij mee is en iets anders probeert te bereiken lijkt me ook wel duidelijk.

[Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 31-12-2022 15:38]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-02 13:06
YakuzA schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:32:
[...]

Vanuit de verkoper zou ook beargumenteerd kunnen worden dat die met zo’n uitgebreide test al in gebruik is genomen.
Het is iig niet 100% zwart/wit :)
Maar ik denk dat deze casus wel onder de wkoa zal vallen, dat de webshop er niet blij mee is en iets anders probeert te bereiken lijkt me ook wel duidelijk.
De wet is bedacht om producten uit te proberen en vooral een test is dat heel zwart wit wel. Natuurlijk zijn er grensgevalletjes maar daar valt dit ruim binnen. Maar wet of niet, de verkoper gaat absoluut tegenwerken.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:08

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik vind het lachwekkend hoe dit soort van onderwerpen altijd loopt. Als iemand vraagt of iets onder WKOA kan teruggestuurd worden, staan velen om ter luidste te roepen dat dat moet kunnen en benadrukken ze nog eens dat het volledig zonder kosten voor jouw mogelijk moet zijn, dat een verkoper geen waardevermindering in rekening mag brengen.

Maar dan zie je hier ook topics van mensen die een product kopen, komen klagen dat de verpakking al open is geweest, niet echt iets mis kunnen vinden, volledig tevreden zijn met het product, maar simpelweg het feit dat iemand anders het al gebruikt heeft voldoende moet zijn volgens vele commentaren om minstens een zeer fixe korting te geven op het product, waarbij sommigen al snel richting de helft van de prijs gaan.

En dan maar klagen dat zovele verkopers ermee stoppen en dat er enkel nog grote bedrijven met slechte service overblijven....

Nagaan of het product voldoet aan de specificaties is wat mij betreft ook nog altijd iets anders dan nagaan welke van de 2 het beste bevalt in dagelijks gebruik. Specificaties zijn relatief eenvoudig na te gaan met benchmark tools, maar dan leer je ook niet meer dan wat er in reviews staat. Als je echt wil nagaan wat de verschillen zijn in dagelijks gebruik, dan moet je ze dus wel degelijk in gebruik nemen, en ben je niet meer simpelweg het product aan het beoordelen zoals in de winkel wel mogelijk is.

En verder, zoals anderen ook al aangeven, een SSD is eigenlijk niet bedoeld voor long term storage. De meeste mensen die veel met video werken en die videos beschikbaar willen houden kiezen ervoor om een NAS in hun netwerk te zetten. Grote voordeel is dat je ook al snel redundantie hebt, mocht 1 harde schijf sterven, heb je nog altijd al je data bij de meeste systemen, en door het gebruik van RAID haal je vaak ook nog degelijke snelheden.

Of als het echt je doel is om over pak em beet nog alle raw footage te kunnen bekijken die je dit jaar geschoten hebt, en je denkt serieus met die hobby bezig te blijven, kan je ook eens nadenken over tape storage. Dan hebben we het wel over cold storage, je data is niet onmiddelijk beschikbaar, maar dat is wel gemaakt om enkele decennia aan de kant te blijven liggen in tegenstelling tot SSDs. Maar bij tape spreken we al wel snel over een investering van enkele duizenden euro voor zelfs maar een simpele opstelling.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Wat ik niet snap: je schrijft 6 Tb PER JAAR weg. Waarom is het dan nodig om die volledige 6 Tb in 1x op te kunnen slaan? Zoals anderen al voorstelden: koop HDDs of een NAS. Schrijf daar regelmatig de bestanden naar weg die je op je huidige 4 Tb SSD hebt staan en je bent waarschijnlijk een stuk goedkoper uit.

Verder eens met @Blokker_1999 en enkele anderen die al aangaven dat dit soort testen zonder uitdrukkelijke toestemming van de verkoper eigenlijk niet heel sjiek is.

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:04
Netjes is het niet, als het zou mogen.
Kan wel vanalles roepen over achtergebleven data, fabrieks format etcetera, is allemaal gissen.
Winkel kan niet garanderen hoe jij het product hebt gebruikt. Verpakking open, al aangesloten etcetera.
In principe staan de technische gegevens bij de schijf, waarom dan nog testen?
Voor ons tweakers wellicht normaal, voor een ander niet :P

Neem anders contact op met de betreffende winkel(s) om te vragen wat hun idee hier bij is?

• Mathijs22
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02 16:29
6 Tb per jaar schrijven kost je een paar minuten op de ene disk en een paar minuten meer op de andere. Per jaar. Jouw tijd is kostbaarder dan die van mij..

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:53
Koop een raidcontroller, koop ssd’s.
Kan je ook nog uitbreiden.

Denk ook aan backups.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• dillpickle
  • Registratie: Januari 2013
Bedankt voor alle reacties!

Ik probeer iedereen te beantwoorden in één bericht:

Waarom ik op zoek ben naar zo'n grote SSD? De content die ik film verwerk ik minimaal 2 jaar over verschillende video's, daarbij raadpleeg ik de content gedurende deze periode eventueel meerdere keren. Optimaal is dus als ik 2 jaar op kan slaan op een snel medium. Back-ups maak ik inderdaad ook op mijn NAS en nog een versie op een andere locatie.

Wat betreft het wel/niet kunnen/willen retourneren van een gebenchmarkte SSD Ik stelde in eerste instantie deze vraag, omdat ik niet zeker wist of dit zou mogen. Ik kan concluderen dat een product getest mag worden als de prestatie/kwaliteit niet geïnspecteerd kan worden zonder de verpakking/eventuele seals te openen. Ik wil hierbij toevoegen dat ik het eens ben met dat dit 'lullig' is voor de (web)winkel. Echter zie ik geen andere manier om een product te beoordelen als er geen reviews van online staan. Specs zijn leuk, maar hoe presteert zoiets in de praktijk? Dat lijkt mij veel belangrijker.

Asus Hyper M.2 X16 Card V2 aanschaffen Dit heb ik toevallig een aantal weken geleden gedaan. Echter werkt deze niet met mijn moederbord. Ik heb bijvoorbeeld geen duur MOBO waar een threadripper op kan etc. Hier kwam ik te laat achter. Staat daarom te koop: v&a aangeboden: ASUS HYPER M.2 X16 GEN 4 CARD

Het is toch duidelijk welke van de twee sneller is! Volgens de specs is het inderdaad direct duidelijk welke sneller is, maar in mijn geval gaat het niet om het verplaatsen/kopiëren etc. van de bestanden, maar om de prestatie tijdens het video-editen. Om precies te zijn de cursor bewegen door het project etc. Hier lijkt mij het cache en daarmee de response tijd een grotere impact te hebben dan de maximale snelheid.

Doe je dit zakelijk? Ja, twee jaar geleden is mijn hobby wegens de harde (financiële) groei een eenmanszaak geworden. Ik wist niet dat de wet koop op afstand alleen geldt voor consumenten. Dus bedankt voor de tip!

Wat is het geworden?
Ik ben gegaan voor de Kingston SATA SSD van 7.68TB uitvoering: Kingston DC450R 7,68TB. Dit heb ik gedaan, omdat ik een test heb gedaan op mijn M.2 NVME (waar Windows op staat) uitvoering: WD Black SN850X (met heatsink) 1TB Ik merkte wel verschil met mijn huidige Sandisk SSD, maar dit was te verwaarlozen. Zo zie ik dat bij het inladen van het project wel de maximale 560MB/s (Sandisk SSD) behaald wordt, maar verder niet tijdens het editen. Een upgrade naar een snellere SSD brengt dus maar een klein voordeel met zich mee, zeker te weinig om hier minstens 50% meer voor te betalen.

Bovendien is het niet de bedoeling dat ik ieder jaar dus zo'n grote SSD koop. Na 2 jaar gaat de oudste content over naar een HDD om ruimte te maken voor de nieuwe content.

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-01 15:01
Naar mijn weten zijn SSDs niet echt bedoeld voor data opslag (wegschrijven), omdat ze een TBW (Total Bytes Written) limiet hebben waarna ze kapot gaan.

Beter een kleine SSD voor het OS + een paar snelle grote HDDs voor de data.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennism
FlyingPineapple schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:28:
Naar mijn weten zijn SSDs niet echt bedoeld voor data opslag (wegschrijven), omdat ze een TBW (Total Bytes Written) limiet hebben waarna ze kapot gaan.

Beter een kleine SSD voor het OS + een paar snelle grote HDDs voor de data.
Dat is hier niet direct aan de orde, de schijven die TS op het oog had zijn goed voor zo'n 2.7-3.3TB aan writes per dag (en dat 5+ jaar lang) voor een rated levensduur van 5+ PB written.

TS wil er 5-6 TB per jaar op gaan schrijven, geen enkel issue dus voor de levensduur, die zou bij het gebruik van TS gemiddeld zo'n 1000 jaar moeten zijn ;)

Waar je inderdaad eigenlijk geen SSD's wil gebruiken (of je moet het vanwege het performance voordeel niet erg vinden als ze snel stuk gaan) is omgevingen waar die disks meerdere keren per dag volledig overschreven worden. Maar daar is hier duidelijk geen sprake van.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee