Script om van XML data naar online betaalverzoek te gaan.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-05 17:31
Ik ben aan het brainstormen over een automatisatie-projectje. Graag deel ik mijn eerste idee en misschien hebben jullie nog andere inzichten!

Ik heb een oud planningssysteem dat kosten berekend voor mijn klanten. Voorlopig krijgen ze een droge factuur in hun mailbox (via het offline planningsssyteem) maar wil dat eenvoudiger maken zodat het minder administratief werk is voor mij en de klant. (Opvolging betaling, mogelijkheid digitaal betalen, qr code etc)

Het gaat over 1000x een klein bedrag per maand. Ik kan ik maandelijks een XML bestand laten genereren met de inhoud van de factuur, e-mail, contact gegevens klant etc. Ik zou dit willen koppelen aan een betaalprovider. In dit geval ben ik een scenario aan het uitwerken met mollie.

Ik ben dus opzoek naar een script dat +- de volgende stappen doorloopt:

0. Maandelijkse XML export van alle facturen in een ftp mapje (planningssysteem export)
1. (script) wordt getriggerd door XML file(s) in ftp map
2. script gaat voor elke factuur een betaalverzoek sturen naar de Mollie betaalverzoek API.
3. Script krijgt response URL met betaal link Mollie
4. Script stuurt mail (of SMS) naar klant met betaal-link Mollie + factuurgegevens.
5. Script checkt bij Mollie of de betaling voltooid is en gaat elke week een reminder sturen (of triggeren via knopje) en geeft me een interface waar ik overzicht heb van de betaald/onbetaalde data + naam klant)

Grootste probleem: Mollie API genereert enkel de betaal-link. Die link bevat geen persoonsgegevens dus ik ga zelf nog de link moeten sturen en een interface laten bouwen voor de opvolging.

Ook heb ik geen mogelijkheid om een factuur te crediteren of een betaling terug te storten indien foutief. Ik kan voor die functies Mollie ook koppelen een WixCommerce OF Woocommerce maar dan ga ik moeten integreren met hun API en geen idee of ik dan ook een betaal-link kan sturen.

Hoe zouden jullie zoiets opzetten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik vind 4. maar niets. Ik zou een mail of sms met betaal link in zelfs niet vertrouwen.

Wat ik zou doen is:
een mail sturen met een link naar je website die (als je de website bezoekt) een betaal verzoek aanmaakt zodoende dat je klanten direct kunnen betalen of zelfs een optie geven om al de facturen in 1x te betalen.

Je zult met een db moeten werken waar je de betalingen inzet de klant_id bedrag en molie link ofzo en dan periodiek checken (cron job) welke betalingen nog niet zijn uitgevoerd en een automatische herinnering sturen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:42
Factureren crediteren kan je volgens mij gewoon in de interface van Mollie doen, maar kan je niet beter koppelen met een boekhoud-pakket? Wij gebruiken e-boekhouden + Payt.nl, waarbij Payt reminders etc automatisch doet.

Als je het zelf gaat maken zal je ook een lijst met relaties moeten bijhouden die je koppelt aan de facturen en dan kan je met die website via webhooks de status van Mollie bijhouden, en met een cronjob inderdaad reminders sturen. Maar dan moet je dus ook weer de PDF met factuur genereren etc, dus niet zo 1-2-3 gedaan.

Als je alleen een betaallink wil sturen kan je ook een link maken waarbij je alleen het bedrag invult eventueel, maar dan kan je minder automatiseren qua reminders ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Coolstart schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:11:
Ik heb een oud planningssysteem dat kosten berekend voor mijn klanten.
Tijd voor een nieuw planningssysteem!

Geloof me, ik doe dit soort dingen bijna dagelijks programmeren en met Mollie (of anderen) kan heel veel.
Je problemen zullen vooral uit dat oude planningssysteem komen (en Wix of Woocommerce lossen het ook niet op).

[ Voor 5% gewijzigd door DJMaze op 03-01-2023 17:16 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-05 17:31
DJMaze schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:16:
[...]

Tijd voor een nieuw planningssysteem!

Geloof me, ik doe dit soort dingen bijna dagelijks programmeren en met Mollie (of anderen) kan heel veel.
Je problemen zullen vooral uit dat oude planningssysteem komen (en Wix of Woocommerce lossen het ook niet op).
Hey!

Zoals altijd is het programma dat ik gebruik heel specifiek ontwikkeld voor Belgische Loonverwerking voor 1 soort sector.

Omdat het over vele kleine bedragen gaat zou ik Mollie ‘terugkerende betalingen‘ willen gebruiken.

De factuur calculatie gebeurd offline. Ik heb in principe alle data voor factuur verwerking offline staan. Hen je een idee hoe ik dat via mollie kan bolwerken?

Stel ik heb bouw een Json API met:
- klant ID
- facturatieregels
- totaalbedrag en tussenbedragen
- betaal termijn
- e-mail klant
- factuur periode

Kom ik dan ver met mollie? Andere platformen nodig?

Kan ik dan op mollie inloggen en de betaalstatus per klant ID zien?