Toon posts:

[delta glasvezel] wegvallende internet diverse apparaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-01 22:26
Mijn vraag
.Ik heb jaren een adsl KPN V10 modem gehad wat zeer stabiel draaide. Sinds een paar maanden ben ik overgegaan naar delta glasvezel en nu heb steeds problemen...
Het probleem is dat ik ongeveer 1 keer in de week mijn Genexis router of 24poort switch spanningsloos moet maken omdat (bedraadde) netwerkapparatuur dat opstart ineens geen internetverbinding meer hebben. na de reset van de router of switch werkt het weer voor een paar dagen.
Diverse sessies met de helpdesk van Delta heeft tot nu toe nog niets opgeleverd (zij geven aan dat ze veel drops in het netwerk zien); mijn verzoek om de Genexis te vervangen om uit te sluiten dat deze defect is, wordt tot nu toe niet gehonoreerd...
Ik moet dus eerst zelf maar uitzoeken of het niet aan mijn netwerk ligt, maar deze heeft altijd ( er is niets veranderd) stabiel gedraaid?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Genexis modem, 3 switches, 2 ip camera's, 3 delta tv kastjes, 3 smart tv's zonder delta kastje, 5 pc's, 2 printers,1 nas,1 shield tv, 2 raspberry pi waarvan 1 voor home automatisation, 1 Denon surroundset, 1 google hub en 4 smartphones.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik gebruikte eerst een oude engenius AP die ik nu afgekoppeld heb en gebruik nu de wifi van de Genexis modem wat dus ook niet geholpen heeft. Verder weet ik niet meer wat ik zelf kan doen.
...

Alle reacties

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Heeft helemaal niets internet meer op dat moment, of alleen een selectie van apparaten welke b.v. net aan zijn gezet?

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• jenk
alleen bij apparaten die net aan zijn gezet.
Apparaten die op dat moment al aanstonden werken gewoon.

• remco_k

remco_k

Oke, dan heb je kans dat je zelf per ongeluk een 2e DHCP server in je netwerk hebt. Dat levert dit soort problemen op. Zoek die op en zet uit.

Je kan dit controleren door op een pc die niet werkt de ipconfiguratie te bekijken en dan zijn ip adres en gateway adres te bekijken. In geval van een 2e dhcp server staat de gateway niet naar je genexis router ingesteld. (Maar meestal naar het apparaat wat die 2e dhcp server runt)

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• jenk
Op het moment dat mijn smart tv de laatste keer aan gaf geen internetverbinding te hebben, kon ik in de instellingen zien dat hij wel een dynamische ip adres in de range van mijn Genexis modem gekregen had.
Hierna heb ik mijn 24 poorts switch waar deze tv op aangesloten zit een keer spanningsloos gemaakt en toen deed de internetverbinding van mijn tv het weer.

• jenk
Als ik slitheris netwerkscanner laat scannen zie ik onderaan wel 2 vreemde ip adressen tevoorschijn komen.

Mijn thuis netwerk is 192.168.2.***

De eerste vreemde is 224.0.0.22 en heet igmp-mcast.net en is unpingable? (iets met multicast)
De tweede vreemde is 169.254.11.27 en dat is mijn AXIS camera die ook in mijn thuisnetwerk bekend staat onder 192.168.2.19.
Het lijkt erop dat mijn AXIS camera 2 verschillende ip adressen heeft?
Dit tweede ip adres kan ik echter nergens in de instellingen van de camera terugvinden; als ik erop klik, kom ik wel in het inlogscherm van de camera.

• remco_k

remco_k

Je haalt er effe teveel bij, dat levert allemaal ruis op ipv een oplossingsrichting.

Doe eens een testje: genexis modem uit en daarna een pc aan. Check of en welk ip adres hij krijgt. Als 169.x.y.z dan heb je geen 2e dhcp server. Elk ander adres komt van een dhcp server. Als dat zo is moet je die zien te vinden. Misschien nog ergens een ap of router extra aan staan? Die switch is echt alleen maar switch of misschien ook een router? Dan kunnen deze allemaal een dhcp server aan boord hebben. Die moet uit.

Alles kan stuk.

• jenk
Ik heb vanmorgen het genexis modem uitgezet en daarna de pc opgestart. Deze gaf aan niet verbonden te zijn en ik zag geen V4 ip adres in de instellingen meer staan. deze had dus geen internetverbinding meer. Hetzelfde met een smart tv die vaak problemen geeft. Ook deze gaf aan niet verbonden te zijn en ik zag hier ook geen ip adres in de instellingen meer staan.
Normaal als het probleem zich voordoet geven de pc en tv aan dat ze WEL verbonden zijn maar geen internetverbinding meer hebben.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:59

FreakNL

Well do ya punk?

Wat ik zou doen is het bestaande modem even uit te sluiten van de rest van je netwerk.

Optie 1)
Zet het genexis modem uit en zet in plaats daarvan een 4G modem (met simkaart) neer wat dezelfde LAN IP adressen uitdeelt. Op die manier kun je uitsluiten dat het aan de rest van je netwerk of devices ligt. Je hebt wel een unlimited simkaart nodig.

Optie 2)
Een WISP router neerzetten die aan de WAN kant de WiFi van je buren pakt (even code vragen) en aan de LAN kant dezelfde IP adresssen uitdeelt als je huidige modem.

Optie 3)
Een eigen router aansluiten ipv de genexis, maar ik ken glasvezel niet goed genoeg. Heb je geen media converter van glas naar UTP? Of zit dat IN de genexis?

Omdenken:
Aangezien je de problemen verhelpt met ofwel de switch rebooten ofwel de router lijkt het erop dat de problematiek niet in 1 device zit maar de combinatie van de 2… Als je daar niet dieper in wilt duiken zou je ook een nachtelijke reboot kunnen schedule van 1 vd 2?

Of een andere switch proberen…

Kun je iets aan de portconfig veranderen van de switchpoort die naar de modem./router gaat?

[Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 31-12-2022 09:12]

• remco_k

remco_k

jenk schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:57:
Ik heb vanmorgen het genexis modem uitgezet en daarna de pc opgestart. Deze gaf aan niet verbonden te zijn en ik zag geen V4 ip adres in de instellingen meer staan. deze had dus geen internetverbinding meer. Hetzelfde met een smart tv die vaak problemen geeft. Ook deze gaf aan niet verbonden te zijn en ik zag hier ook geen ip adres in de instellingen meer staan.
Normaal als het probleem zich voordoet geven de pc en tv aan dat ze WEL verbonden zijn maar geen internetverbinding meer hebben.
Kan je eens een tekening maken met deze 2 apparaten, genexis router en switch? En evt andere apparaten die relevant zijn.
Zodat we kunnen zien waar wat op aan is gesloten?

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

Misschien moet je de route in gaan van zoveel mogelijk uitsluiten. Alles lostrekken of uitzetten, behalve router, tv en switch en even een tijdje aankijken of het probleem zich voordoet.

[Voor 4% gewijzigd door remco_k op 31-12-2022 10:32]

Alles kan stuk.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:58

lier

MikroTik nerd

Drops in het netwerk is een indicatie dat er iets in je netwerk niet goed gaat. Zou je eens het volgende commando van een Windows computer willen doen:

WinKey + R, cmd [Enter]
ping 192.168.2.1 -t
offtopic:
Ik ga ervan uit dat dat het IP van je router is, anders deze even aanpassen

Als je daar packet loss hebt dan heb je in ieder geval een probleem in jouw netwerk.

Je geeft aan dat je 2 Pi's hebt draaien...doe je ook iets met DNS resolving hiermee (bijvoorbeeld PiHole of AdGuard)?

Zou je voor de volledigheid al je netwerkapparatuur die een relatie hebben tot het probleem hier kunnen benoemen (merk/type/firmware/etc.).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• jenk
bedankt voor de reactie hierboven.

Als ik Winkey + R cmd doe en dan ping naar 192.168.2.254 -t doe, dan zie ik alleen maar : reply from 192.168.2.254: bytes=32 time<1ms TTL=64. ( geen packet loss te zien)

Even gebruik maken van de wifi van de buren is geen optie; ik woon op het platteland en de buren zijn te ver weg om op hun wifi te kunnen. ( als ze dat überhaupt zouden willen)

De vraag over Pihole is een goede; ik heb inderdaad Pihole een keer op de PI waar mijn home automatisation ook op staat geïnstalleerd, maar ik maak er geen gebruik van.

De switch die ik wel eens reset om het probleem op te lossen is een tp-link TL-SG1024DE V3.1

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:19

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Die switch is managed. Heb je daar nog specifieke instellingen in staan voor VLAN, monitoring oid? Je zegt dat je meerdere switches hebt. Geeft alleen deze switch problemen?

*empty*

• jenk
Ik heb in deze switch geen instellingen voor VLAN of monitoring enz. gedaan; hij is destijds vanuit de doos er tussen gezet en alles werkte. ( met het oude kpn V10 modem)
Het enige wat ik op verzoek van een medewerker van Delta heb aangezet heb is IGMP snooping voor het televisie kijken.( dit was tijdens de installatie van de glasvezel)
De tweede switches is een tp-link TL-SG108PE en de derde switch is een simpele D-link 8 poort switch (D-LINK DGS-1008D) die op de 24 poorts TL-SG1024DE aangesloten is.
De eerste twee switchen zitten allebei dus op een poort van het genexis modem; de derde switch zit dus in de eerste ( 24poort) switch geprikt.
Alleen de eerste switch ( of genexis modem) geeft problemen; de tweede en derde switch raak ik nooit aan.

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:19

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Aangezien de 2e switch 8-poorts rechtstreeks op de genexis zit en geen problemen geeft met de apparaten daarop gok ik toch dat het de 24 poorts is die het probleem is en niet de genexis. De enige aanpassing die je hebt gedaan is IGMP snooping op de managed switch? Zo ja dan zou ik die eraf halen. Dat is de enige wijziging die dan is geweest. Als het daarna wel werkt heb je de oorzaak gevonden. Je zal dan wel misschien wat functionaliteit verliezen. Maar om de oorzaak te achterhalen is dit wel een test punt.

*empty*

• jenk
Tot aan dit moment geen problemen meer gehad terwijl ik nog niets aangepast heb?
Ik wacht het even af voordat ik weer dingen ga proberen.

• jenk
Nog even een update:

Tot aan gisteren toe geen problemen meer gehad; ook na het vorige week installeren van een qbuiti unify 6 AC niet.
Gisteren deed s'ochtends de "vaste" telefoonlijn het ineens niet meer.
Delta gebeld om te kijken wat er aan de hand is. ( expres niet genexis modem gereset) en het bleek dat er een probleem met een ip-adres voor het telefonie gedeelte was? Op verzoek van Delta het modem een keer spanningsloos gemaakt en voila het werkte weer. Mijn vermoeden blijft dat de problemen die om de zoveel tijd voorkomen door het modem of door het Delta netwerk komen.

• jenk
qbuiti unify 6 ac moet qbuiti infinity 6 LR zijn....
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee