Toon posts:

Linksys velop TRIband Wifi issue(s)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Andre-nl
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-01 18:57
Mijn vraag
...
Ik heb een Linksys Velop triband Wifi die ik in Bridgemode heb staan. Zodat het ook alleen WiFi is.
Ik heb een eigen router waar de Linksys achterzit, het probleem :

- Ik heb 3 Linksys Velop "nodes" .
Deze nodig zitten
* 1 node in de meter kast (zit op de router aangesloten)
* 1 node in de keuken Draadloos
* 1 node in de kamer Draadloos

het probleem is dat het signaal van de meterkast naar de keuken "redelijk" is .
Maar van de meterkast naar de kamer is ronduit slecht.

Ik had verwacht dat het zou werken:
Meterkast --> Keuken --> Kamer

het werkt
Meterkast --> Keuken
Meterkast --> Kamer

Zie ik het verkeerd en klopt dit of moet ik dit ergens aanpassen (al zie ik dit niet)

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Eigen Router
Linksys Velop WiFi staat in Bridge mode

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nodes herstart
boel verplaatst
diverse uren kijken op internet (zoeken(
...

Alvast bedankt voor eventuele tips.

mvg

[Voor 3% gewijzigd door Andre-nl op 30-12-2022 16:45]

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:04

lier

MikroTik nerd

Heb je de mogelijkheid om een (of meer) kabel(s) te trekken? Dan kan je de Velops neerzetten op een plek waar je Wifi wil hebben (en meestal is dat niet in de meterkast). Ik zal nog eens in de handleiding kijken of je "een ketting" kan maken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mesh systemen gebruiken meestal een wegingsalgoritme om te bepalen waarmee te verbinden, waarbij bij gelijke geschiktheid van verbindingen voorkeur gegeven wordt aan direct met root node (degene die bedraad op router aangesloten zit) om te voorkomen dat data onnodig vaak door de lucht moet.

Constatering is dus dat de verbinding van meterkast direct naar kamer niet significant slechter is dan van meterkast naar keuken naar kamer. Dat betekent dat je meterkast de zwakste schakel is. Sowieso is in een gemiddelde woning de meterkast bij uitstek slechtste plek voor WiFi. Hang die eerste node dus buiten de meterkast. Als je een kabel hebt naar woonkamer of keuken is het sowieso overbodig, maar een kabeltje van een meter waarmee je hem net buiten de meterkastdeur hangt kan al veel schelen.

Soittakaa Paranoid!

• Andre-nl
lier schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:35:
Heb je de mogelijkheid om een (of meer) kabel(s) te trekken? Dan kan je de Velops neerzetten op een plek waar je Wifi wil hebben (en meestal is dat niet in de meterkast). Ik zal nog eens in de handleiding kijken of je "een ketting" kan maken.
Helaas is het niet mogelijk om kabels te trekken, ik heb wel net van Hirschmann ieen internet-over-coax set gekocht zodat ik op 1 plek in onze woning de Linksys Velop bedraad kan aansluiten.

Maar waar het mij eigenlijk omgaat is waarom gaat de Velop die in de Woonkamer staat niet via de Velop die in de keuken staat?
Want die staat 5 meter verderop ongeveer, hij maakt een connectie met de Velop in de meterkast die zeker 15 meter verderop staat ?
Ik heb het idee dat iets niet goed staat, maar in de app zie ik geen opties om iets aan te passen. helemaal niet als je hem op bridge mode hebt staan.

Internet komt hier in de meterkast binnen (glas) daarop heb ik een router in de meterkast + 1x een Velop staan als "start"punt van internet bij ons.

• Andre-nl
dion_b schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:42:
Mesh systemen gebruiken meestal een wegingsalgoritme om te bepalen waarmee te verbinden, waarbij bij gelijke geschiktheid van verbindingen voorkeur gegeven wordt aan direct met root node (degene die bedraad op router aangesloten zit) om te voorkomen dat data onnodig vaak door de lucht moet.

Constatering is dus dat de verbinding van meterkast direct naar kamer niet significant slechter is dan van meterkast naar keuken naar kamer. Dat betekent dat je meterkast de zwakste schakel is. Sowieso is in een gemiddelde woning de meterkast bij uitstek slechtste plek voor WiFi. Hang die eerste node dus buiten de meterkast. Als je een kabel hebt naar woonkamer of keuken is het sowieso overbodig, maar een kabeltje van een meter waarmee je hem net buiten de meterkastdeur hangt kan al veel schelen.
idd mee eens alleen ik heb geen bekabeling door de woning, dit is praktisch niet mogelijk.
het vreemde is dat het signaal van de Woonkamer naar de meterkast als "zwak" wordt aangegeven wat wel klopt want dat is de grootste afstand.
en van de meterkast naar de keuken als redelijk dat klopt omdat dit zeker 5 meter dichterbij is.
Dan zou je verwachten dat de woonkamer met de keuken connectie zoekt ipv de meterkast.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan dus met kort kabeltje buiten de meterkastdeur hangen.

Afstanden zijn bij benadering irrelevant, WiFi reikt honderden meters ver over open veld. De uitdaging is dat jouw woning geen open veld is, en dat alles waar metaal in zit (bekabeling in meterkast) bovengemiddeld dempt en verstoort.

[Voor 67% gewijzigd door dion_b op 31-12-2022 10:48]

Soittakaa Paranoid!

• Andre-nl
dion_b schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:47:
Dan dus met kort kabeltje buiten de meterkastdeur hangen.

Afstanden zijn bij benadering irrelevant, WiFi reikt honderden meters ver over open veld. De uitdaging is dat jouw woning geen open veld is, en dat alles waar metaal in zit (bekabeling in meterkast) bovengemiddeld dempt en verstoort.
klopt idd ik ken de afstraling van WiFi of andere frequenties,
en onze woning is idd een bunker, het is zo erg als ik de deur in de kamer dicht doe dat bepaalde hardware wat op uhf werkt niet meer werkt door de enorme betonen muren met staal en een deur met glas was een grote demping vlak heeft.

Ik zal kijken of ik de Velop buiten de meterkast kan krijgen het is helaas geen model dat je kan ophangen of iets gezien het vierkante model . volgens mij zijn er ook geen beugels voor ..

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:53
Velop mesh is een beetje zinnig wat dit betreft helaas. Hier na veel ellende uiteindelijk ook ervoor gekozen het hele zaakje bedraad aan te sluiten en sindsdien 0 problemen meer.

Wat je nog wel kunt controleren is of je 'Node aansturing' aan hebt staan binnen je Velop configuratie. Dit kan voor zover ik weet niet via de app (daar verlies je sowieso heel veel opties zodra je het spul in bridge hebt gezet..). Ga met een browser naar het IP-adres van je Velop hoofdnode en klik op 'Naar Linksys Smart Wi-Fi gaan'. Login met het wachtwoord dat je geconfigureerd hebt en klik na inloggen rechtsonder op 'CA', daarmee krijg je net wat meer opties. Klik links op 'WiFi instellingen' -> Geavanceerd -> Node aansturing.

Node aansturing zou ervoor moeten zorgen dat de nodes onderling verbinden met de node met het sterkste signaal.

• Andre-nl
sven5010 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:56:
Velop mesh is een beetje zinnig wat dit betreft helaas. Hier na veel ellende uiteindelijk ook ervoor gekozen het hele zaakje bedraad aan te sluiten en sindsdien 0 problemen meer.

Wat je nog wel kunt controleren is of je 'Node aansturing' aan hebt staan binnen je Velop configuratie. Dit kan voor zover ik weet niet via de app (daar verlies je sowieso heel veel opties zodra je het spul in bridge hebt gezet..). Ga met een browser naar het IP-adres van je Velop hoofdnode en klik op 'Naar Linksys Smart Wi-Fi gaan'. Login met het wachtwoord dat je geconfigureerd hebt en klik na inloggen rechtsonder op 'CA', daarmee krijg je net wat meer opties. Klik links op 'WiFi instellingen' -> Geavanceerd -> Node aansturing.

Node aansturing zou ervoor moeten zorgen dat de nodes onderling verbinden met de node met het sterkste signaal.
klopt idd en ik heb ook op deze node staan:

Maar signaal is erg slecht zoals je ziet hier:

• sven5010
Heb je ook al eens geprobeerd de 'Channel finder' in de app uit te voeren? Dan zoekt de Velop set zelf de juiste frequenties uit, wellicht is de frequentie van de backhaul nu net niet helemaal fijn.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:53
Veel meterkasten hebben een zware deur, maar boven de deur zit vaak enkel een plaatje triplex.
Als dat bij jouw het geval is kun je overwegen de velo op die hoogte in de meterkast te plaatsen.
Hoger is over het algemeen zo wie zo beter.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Andre-nl
sven5010 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:40:
Heb je ook al eens geprobeerd de 'Channel finder' in de app uit te voeren? Dan zoekt de Velop set zelf de juiste frequenties uit, wellicht is de frequentie van de backhaul nu net niet helemaal fijn.
Die optie heb je zover bij mij bekend niet in de bridge optie, Ik heb net gekeken maar helaas kan ik die niet vinden.

• sven5010
Zou als het goed is onder geavanceerde WiFi instellingen moeten zitten, zit wel wat verstopt. Ik kan het momenteel helaas zelf niet even testen. Op https://www.linksys.com/support-article?articleNum=216447 staat wel uitgebreider beschreven hoe e.e.a. zou moeten werken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee