Toon posts:

Afkeer voor Apple na 5 jaar gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 412 views

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-02 12:43
Hoi,

vijf jaar geleden kocht ik mijn eerste (tweedehands) apple computer: een mac mini mid 2011. Toen 6 jaar oud. Voorheen heb ik zelf gebouwde pc's gehad met Linux en Windows. Deze systemen zijn nooit kapot gegaan, ook niet na meerdere jaren gebruik.

De Mac Mini ging na ongeveer 2 jaar niet al te intensief gebuik kapot. Het scherm stond stil en daarna wilde de pc niet meer herstarten.

Op mijn werk kreeg ik bijna 4 jaar geleden een nieuwe MacBook Air 2018. Al na 1 tot 1,5 jaar begaf de accu het die onder garantie werd vervangen. Ik ging twijfelen aan de kwaliteit van Apple hardware hoewel familie en vrienden lyrisch over Apple waren.

Vrij regelmatig kwam Apple met de melding dat ik mijn OSX kon updaten. Over het algemeen ging dat de eerste twee jaar prima. De afgelopen 2 jaar had ik steeds vaker last van applicaties die meteen na aanklikken weer afsloten. Ik moest dan wel 3 of 4 keer starten voordat het programma echt opstartte.

Na zo'n 3 jaar gebruik liep mijn MacBook Air een keer vast met zwart scherm en foutmelding in witte letters. Na herstarten kwam de melding opnieuw en uiteindelijk kon ik met veel moeite via de rescue mode een backup van mijn bestanden maken alvorens het hele systeem opnieuw te installeren. Best frustrerend en mijn vertrouwen in Apple zakte nog verder in.

Enkele maanden later gebeurde dit nog een keer. Weer opnieuw het hele systeem geinstalleerd. Nergens iets over een hardware fout kunnen vinden. Toen kwamen er weer nieuwe OSX versies en na deze geinstalleerd te hebben is dit probleem niet weer teruggekomen.

Ongeveer 1 jaar geleden heb ik nog zonder problemen Arduino IDE gedraaid waarbij ik zonder problemen kon compilen. Maar 2 weken geleden heb ik geupdate naar MacOSX Ventura en opeens gaf het compilen allemaal errors. Ik heb hier langdurig aan gesleuteld met permissies en compile path settings, zonder resultaat. Online viel over de desbetreffende errors voor Ventura ook niets te vinden.

Overigens heb ik ook een draadloos Apple toetsenbord dat best prijzig was, en die doet het ook niet meer draadloos na ongeveer 3 jaar gebruik. Hij doet het nu alleen nog maar met laadstekker er in. Ook geen top kwaliteit wat mij betreft.

Uiteindelijk probeerde ik nog Linux op mijn Macbook Air te installeren maar door de T2 security chip was dit lastig. Ik heb enkele T2 linux versies geprobeerd maar hoewel ik de muis en keyboard van de laptop aan de praat kreeg, kreeg ik wifi niet aan de praat. De Mac ging mij steeds meer irriteren...

Toen heb ik uiteindelijk de oude, oorspronkelijk geleverde versie van MacOSX weer geinstalleerd, Mojave. De laptop draaide weer snel en zonder problemen en de Arduino IDE compileerde weer zonder problemen! Echter nu wilde ik php 8.1 via homebrew installeren voor mijn werk en dat lukte niet omdat homebrew deze te oude versie van MacOSX niet meer ondersteunt. Nog geen 4 jaar oud dus....

Uiteindelijk heb ik gisteren na heel veel uren installeren MacOSX Big Sur geinstalleerd. Deze versie zit tussen Mojave en Ventura in en wordt hopelijk nog enkele jaren ondersteund, ook door homebrew. Maar ik ben wel behoorlijk teleurgesteld door de grote beperkingen en snelle afbouw van ondersteuning door apple alsook de matige hardware kwaliteit terwijl je wel aardig wat betaalt tov andere merken.

Ik had mijn negatieve ervaringen nog op het apple forum gepost, maar dit bericht werd al snel verwijderd met de melding dat mijn bericht niet constructief was....

Samengevat heb ik na zo'n 5 jaar apple gebruik een flinke afkeer voor dit merk ontwikkeld. De eerste jaren werkte OSX verder uitstekend afgezien van de genoemde problemen. Maar samen met de hardware problemen zou ik het nu niet meer kiezen. Het wordt de volgende keer toch Windows of Linux. Liefst Linux, maar nadeel blijft hiervan het gebrek aan software.

Ik twijfel nu wat ik zal doen: deze macbook air met MacOSX blijven draaien (veel alternatieven zijn er qua andere OS en voor deze laptop niet denk ik), of een 2e pc of laptop voor prive er bij kopen. Ik denk dat ik voorlopig nog maar even deze mac blijf gebruiken en later iets anders koop.

[Voor 3% gewijzigd door john7119 op 30-12-2022 15:47]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit is meer iets voor een blog dan een discussietopic, dus deze gaat op slot :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee