Toon posts:

Deco x60 installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ericwijn
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-01 09:13
Mijn vraag
...
Goede middag, ik heb gister 3 deco stations geinstalleerd, maar ben nog niet helemaal tevreden( zie afbeelding)
Eerste deco woonkamer bedraad vanaf router
Tweede deco 1e verdieping bedraad vanaf router
Derde deco zolder onbedraad
Wat kan ik nog (beter) doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
De deco naar zolder bedraad aansluiten :)

Welke snelheid haal je, wat had je verwacht/heb je nodig?

Kun je in de deco de signaalsterkte aanpassen? Zo ja: zet hem op z'n laagst, test de snelheid die je op elke benodigde plek in huis haalt. Als ergens onvoldoende bereik is verhoog je de signaalsterkte een stapje. Zo zorg je ervoor dat ze elkaar niet overlappen (of met die van de buren).

Wifi op modem uitgeschakeld?

Firmware up to date?

Vrije kanalen gekozen?

2.4ghz op 20mhz breedte gezet?

• Ericwijn
Beneden 100 mbs. ( aansluiting is ook 100 mbs)
1e verdieping 50 mbs
Zolder 40 mbs
Volgens speedtest ookla
Maar zoals je in de afbeelding ziet in de deco app is de zolder signaal sterkte sterk en eerste verdieping gemiddeld. En je ziet de lampjes van de wifi afbeelding tussen de stations( zie afbeelding) niet oplichten
Maar het maakt niet uit dat station woonkamer(hoofd) en station 2 1e verdieping bedraad zijn via router? Of is het beter om ze direct met elkaar te verbinden en alleen woonkamer aan de router

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:40

Klippy

Still Game

Ericwijn schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:33:
[..]
Maar zoals je in de afbeelding ziet in de deco app is de zolder signaal sterkte sterk en eerste verdieping gemiddeld.
[..]
Ik zie daar dat de verbinding tussen de woonkamer en 1e verdieping vrij slecht is. Dat de verbinding tussen 1e verdieping en zolder dan beter is maakt voor je snelheid niks uit, je blijft met die slechte verbinding in het midden zitten.
Dus LAN indien mogelijk, als dat niet mogelijk is betere posities zoeken voor je stations of er nog een bij zetten. Als dat ook niet mogelijk is, de Deco P9 heeft nog powerline, dat kan uitkomst bieden voor stabiliteit maar is natuurlijk nooit zo snel als LAN.
De Deco zou zelf zijn beste WiFi signaal moeten zoeken dus daar kan je weinig aan aanpassen op dit moment.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Ericwijn
Ok top bedankt,

Ik ga nog eens een andere posities proberen.
Maar de geen op de eerste verdieping is dan niet meer bedraad. Maar dat maakt op zich niet uit. Want dat maakt het signaal toch niet sterker

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Je 2e deco ziet momenteel niet dat die bedraad is aangesloten. Veel provider switches houden het verkeer tegen wat de deco gebruikt om de accesspoints onderling te ontdekken. Hierdoor gaat die en via de wifi backhaul en hij maakt een netwerklus. Beide geeft drama verbinding.

staat je deco wel in ap mode?
- verder dien je meestal een switch ertussen te zetten. Dus njet direct in je router, maar van router naar switch en daar beide decos in. De 10 euro tplink van de action is afdoende. Het geheel in serie schakelen kan ook, dus kabel van de 2e node in de lan poort van de 1e node stoppen

Zodra je het goed hebt aangesloten dan zie je “verbonden via ethernet” ipv verbonden via 2.4/5

[Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 30-12-2022 20:47]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:40
Lijkt mij ook dat er iets mis is met de kabelverbinding met je deco op het 1ste verdiep.

@laurens0619 Waarom zou er een verschil zijn met de ingebouwde switch van de router en een aparte switch?

https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/1432/
When Deco works in Access Point mode, it’s no problem to connect more than 1 deco unit to the existing router directly.

• laurens0619
  • Nu online
@Roeland54 ik vind t ook raarmaar ervaring is dat ze meestal switches gebruiken die IEEE 1905.1 stuk maakt.

https://www.tp-link.com/us/support/faq/1794/

Maar t kan ook simpel zijn als ap mode :)
Mijn switch uit mn experiabox 10 werkte namelijk prima icm de deco

[Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 30-12-2022 21:17]

• Klippy

Klippy

Still Game

Ik had ook helemaal over de tekst heen gelezen dat je al bedraad aan het werken was, dan vergeet mijn commentaar over powerline ed.
Ik keek vooral naar de plaatjes, ze zijn dus niet zoals gezegd niet goed aangesloten en maken alleen draadloos verbinding met elkaar.
Toen ik de laatste keer een deco heb aangesloten moest er inderdaad minimaal één deco voor de andere, dus de bovenste twee afbeeldingen uit de afbeelding van @laurens0619. Dat is niet altijd even handig, in mijn geval moest de deco in router mode, maar bij jou kan het waarschijnlijk gewoon in AP mode en kan je alles zo laten qua aansluitingen. Neem de online handleiding of wizard in de app nog eens goed door.

• Ericwijn
Bedankt allemaal, ik heb een switch gehaald.
Ik ga het morgen proberen met de switch en eventueel andere posities. Ik laat het nog wel weten👍

• Ericwijn
Kon het toch niet laten, switch er tussen en in ap mode. Overal 100 mbs

• Ericwijn
Te vroeg gejuicht nu kan ik alleen niet door bedraden vanaf deco.beneden kan ik er nog een switch zetten voor de tv decoder. Maar op zolder heb ik geen bedrading…
Iemand nog tips?

• Klippy

Klippy

Still Game

Ik snap je nog niet helemaal. Waarom kan dat niet? Zoals in je eerste post staat beschreven had je al 2 kabels lopen, dus die kan je nog steeds gebruiken. Beide Deco's in de switch en zolder draadloos met 1e verdieping laten verbinden.

• Ericwijn
Klopt alles qua verbindingen en wifi werkt maar in ap mode kan ik niet doorbedraden naar tv decoder vanaf de deco.
En dat kan in router mode wel.
Dus beneden kan ik nog een switch er tussen zetten voor de tv decoder, en een kabel trekken. Maar op zolder gaat dat helaas niet

• Ericwijn
Pffff en hoop gedoe maar uiteindelijk een keer spanning eraf en er weeer op en alles werkt perfect😀 voor nu dan😀

• Ericwijn
Ik begrijp alleen niet waarom hij in routermode de bedrading niet ziet en in ap mode wel

• Klippy

Klippy

Still Game

Ericwijn schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:52:
Ik begrijp alleen niet waarom hij in routermode de bedrading niet ziet en in ap mode wel
In router mode nemen de Deco's de functie van je router over, dus moet je één deco hebben om het verkeer te sturen (te routeren) en alle andere deco's daar achter zetten. Dat zie je op de bovenste 2 situaties.

In AP mode zijn alle Deco's alleen een accesspoint (toeganspunt voor WiFi), dus je router van je provider blijft je hoofdrouter en je deco's zijn gewoon netwerkapparaten die draadloos internet mogelijk maken.

• laurens0619
  • Nu online
Ah je had hem in router mode staan, dan zat daar je eerste probleem. Dan heb je ook kans dat het geheel gaat werken zonder die switch ertussen.

Mbt je tv router: ap of router mode geeft andere ip adressen af, je tv decoder had waarschijnlijk nog
Het oude ip. Na power cycle verholpen

Geeft je app ook signaalbron ethernet nu?

• Ericwijn
Ja klopt

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:47
De Deco X60 is een dual band router/ accespoints. Als je die draadloos plaatst gebruikt hij dus de 2.4GHz band als backhal voor de node, staat ook in de documentatie.

Precies zoals andere tweaker zegt, houdt een ster netwerk aan, modem > hoofd Deco > Deco > deco of modem > deco > switch > Deco's.

Start die 1e verdieping deco keer opnieuw op, soms blijven ze even hangen na installatie op wifi ipv bebakbelde backhaul. Anders toch even de connectoren op LAN kabel naar boven nalopen op defecten.

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:47
Ook in accespoint kun je het beste Deco's achter hoofd deco zetten of switch. Vaak zat gekke dingen gezien als je ze in accespoint allemaal op router provider stopt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee