Toon posts:

Fase1 met oude meter houden of naar fase 3

Pagina: 1
Acties:

• PT72
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:04
Ik heb nu een fase 1 1x35 (Stedin) met een oude meter.
Ik wil in 2023 zonnepanelen (8 stuks) en een inductie koopplaat.
Iedereen roept ik moet naar fase 3 en ik moet een slimme meter.

Maar ik wil eigenlijk geen slimme meter. Volgens mij zijn die dingen onnauwkeurig.

Maar wat zijn mijn mogelijkheden en opties nu:
Ik heb wel een oude groepenkast, zo'n ding met per groep een draai zekering. Die kan ik laten vervangen is geen issue maar
Moet ik perse van Fase1 naar fase 3 ?
Moet ik perse een slimme meter of wat zou een nadeel van mijn oude meter zijn ?
Moet ik bij fase 3 altijd een slimme meter ?

Ik heb nu 6 groepen op Fase 1 (apperatuur als wasmachine, droger, oven/micro combi, vaatwasser, koelkast en verlichting. Voorlopig geen plannen voor electrisch rijden. Warmetepomp pas als de ontwikkeling verder is.

Advies en info is welkom (y)

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-01 18:57

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Slimme meter krijg je sowieso. Inductiekookplaat, toekomstbestendigheid en gelijkmatige belasting van fasen geniet 3-fasen de voorkeur. Aanvulling: zoals hieronder al vermeld; 3-fasen is geen must. Bedenk wel dat het een beperking voor de toekomst (bijv. elektrisch rijden, misschien toch eerder dan je nu denkt) kan zijn waardoor je alsnog naar 3-fasen wil (ook weer niet per sé moet)

[Voor 48% gewijzigd door Jan Workum op 30-12-2022 15:25]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:23
Oude meter is absoluut nooit geeikt voor terugleveren. Dus bijna per definitie onnauwkeurig.

Maar de hele discussie kan overboord. Met het afbouwen salderen zal gescheiden meten verplicht worden en dat kan de feraris niet, dus je gaat hem sowieso niet houden.

Voor 8 panelen en inductie heb je zeker geen 3 fase nodig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Iedereen roept ik moet naar fase 3
Geeft 'iedereen' daarbij ook een onderbouwing?
Ik wil in 2023 zonnepanelen (8 stuks)
Bij zonnepanelen rekenen we met vermogens, niet met aantal panelen. Maar goed, het lijkt me dat je met 8 'gemiddelde' panelen netjes onder de 3600W blijft en dus een 1-fase omvormer zal gebruiken.

Hierbij is geen enkele reden om over te moeten stappen naar 3 fasen. Je zonnepanelen ontlasten je fase als je panelen energie leveren. Dus met zonnepanelen is het juist makkelijker om genoeg te hebben aan 1 fase.
inductie koopplaat.
Niet echt boeiend, het gebeurt zelden dat je de inductieplaat op alle pitten op vol vermogen gebruikt. Een load van zo'n maximaal 10A is veel realistischer.

Komt nog eens bij dat je 35A smeltzekering veel meer kan hebben dan 35A voordat hij smelt. Die kun je zo een kwartier op 60A gebruiken zonder probleem.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• TCIAL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-01 12:05
Werkzaam bij Liander. 1-fase met 35A kan prima, zolang je maar een vrije groep in de meterkast hebt. 1x35A heeft een limiet van ~8 kW. Zolang de slimme meter niet verplicht is staat de keuze hierin vrij.

Mocht je een wp of elekrische auto willen aansluiten zou ik wel aanraden om over te gaan naar 3-fase.

Laat de elektra alsjeblieft installeren door een professional!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:00
Bij inductie op één fase krijg je zo goed als zeker een fornuis groep (ook wel kookgroep genoemd), daar zijn de meeste niet zon fan van. 3-fasen heeft daarbij wat voordelen, en is overigens net zo duur

[Voor 19% gewijzigd door Rowwan op 30-12-2022 15:31]

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rowwan schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:31:
Bij inductie op één fase krijg je zo goed als zeker een fornuis groep (ook wel kookgroep genoemd), daar zijn de meeste niet zon fan van.
Daar mist wat context: men is geen fan van een fornuisgroep in een 3-fase kast. Dan heb je immers 1 groep die op 32A afgezekerd is, terwijl de hoofdzekering van die fase maar 25A is.

Met een fornuisgroep van 32A op een 1 fase 35A aansluiting is weinig mis.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:01
Ik heb zelf inductie en 10 zonnepanelen op een 1fase 35A aansluiting. Gaat perfect.

• PT72
ok, super veel goede info al.
Dus simpel gezegd kan ik blijven op fase 1 met mijn niet slimme meter.

Ik heb nu 6 groepen:
1) afwasmachine
2) oven magnetron combi
3) stukje electrische vloerverwarming keuken (maar gaat eruit) , licht keuken, afzuigkap, licht tuin
4) wasmachine + droger
5) licht woonkamer + hal + toilet
6) licht 1 ste verdiepeing( badkamer, 2 slaapkamers, zolder)

De huidige electra kast is een stoppenkast. Lijkt mij wel verstanig om die door een groepenkast te laten vervangen meteen ?

Dan moet ik denk ik
1 extra groep voor inductie (kookgroep zo gezegd dan)
1 extra groep voor 8 zonnepanelen (a 375-400 watt per stk)

Maar s het handig om bijv nieuwe groepenkast met 10 groepen te nemen of is dat onnodig ?

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

PT72 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:36:
Dus simpel gezegd kan ik blijven op fase 1 met mijn niet slimme meter.
Ja, al zal er een moment komen dat je huidige type meter niet meer mag en dan verplicht vervangen wordt.
De huidige electra kast is een stoppenkast. Lijkt mij wel verstanig om die door een groepenkast te laten vervangen meteen ?
Dat kan. Een andere optie is alleen een apart kastje ernaast voor je kookgroep en panelen. Maar ik zou de boel meteen vervangen.
Maar s het handig om bijv nieuwe groepenkast met 10 groepen te nemen of is dat onnodig ?
Je hoeft niet direct meer groepen te nemen dan je verwacht te gebruiken. Maar het kan natuurlijk wel, een extra automaat kost ook niet zoveel.
Zorg er wel voor dat je meteen een 3-fase hoofdschakelaar neemt, dan ben je in ieder geval voorbereid op een eventuele uitbreiding naar 3-fase.

Hier kun je een voorbedrade groepenkast samenstellen.

• PT72
@TCIAL 1-fase met 35A kan prima, zolang je maar een vrije groep in de meterkast hebt.
Waarom een vrije groep ? Alvast als extra mocht ik meer groepen nodig hebben of een andere reden ?

Ik ga zeker dit doen door een profesessional !! Als iemand een goede weet in de buurt van Zeist dan hoor ik het graag.

@Gizz Zorg er wel voor dat je meteen een 3-fase hoofdschakelaar neemt, dan ben je in ieder geval voorbereid op een eventuele uitbreiding naar 3-fase.

Top dank je voor je tip !

• PT72
ik ben al weer wijzer geworden. Een 3 fase kast kun je dus aansluiten op je hoofdaansluiting 1 fase.
Dat bedoelde je GIZZ ?

En dan voro een aardlekautomaat gaan of gewoon installatieautomaat ?

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:38

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Als je dan toch de boel gaat vervangen: Neem een 3-fase aansluiting. Dan ben je meer future proof ook.

En oude meters kunnen onnauwkeurig zijn, nieuwe slimme meters doorgaans niet. Er was in de beginperiode van de grote omruil een probleem met een type meter, en dat is jaren geleden al verholpen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• TCIAL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-01 12:05
@PT72 Vrije groep is nodig voor de zonnepanelen. Deze moeten verplicht op een eigen groep zitten. Je mag de output van de omvormer natuurlijk niet zomaar in een stekkerdoos op zolder inpluggen. Advies hierboven is allemaal prima. Laat een electricien komen, deze kan alles voor je regelen. Zal wel een lieve duit kosten helaas, maar hier wil niet zelf aan gaan sleutelen..

• Ronald
Smeltzekeringen is niets mis mee, maar waarschijnlijk heb je ook groepen zonder aardlek beveiliging (gebruikelijk toen smeltzekeringen gebruikelijk waren) en dat is voor jouw persoonlijke veiligheid een probleem.

De configurator van Elektramat is extreem handig. Helaas zijn de meningen “verdeeld” over Emat - hun huismerk volledig in “eigen” beheer.

Bij Sander vunderink haal je voor heel weinig meer een ABB kast - kijk bij SN-lijn

Zorg inderdaad dat er een 3 fase hoofdschakelaar gebruikt wordt, maar ook dat de interne bedrading geschikt is voor 3 fase.
Er wordt dan voedingszijdig een brug geplaatst op de hoofdschakelaar en dan is hij op 1 fase bruikbaar.

Tevens belangrijk dat de fornuis groep vanaf verschillende (toekomstige) “fasen” gevoed wordt. Anders zit je mocht het in de toekomst wel een reden hebben om over te gaan met 32A achter de 25A hoofdzekering en dat is echt niet slim. Let op dat de perilex en kookplaat correct aangesloten zijn. Er wordt hier weinig standaard gevolgd, dus controleren.

De 1/3 fase aanpassingen kosten heel weinig extra. Later gaat het vele malen meer kosten, dus zie dat als verzekeringspremie voor iets wat je nu niet weet.

Verder is een remautomaat gewenst om componenten te beschermen tegen meer dan 40A. https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
Sander vunderink heeft alleen 1 fase op de site staan maar maakt ze ook 1/3 op verzoek.

[Voor 4% gewijzigd door Ronald op 31-12-2022 11:12]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-01 13:54

MrMonkE

★ no cloud = no worries ★

Ik zou 100% van die smeltzekering afstappen. Zelf woon ik in 1970 woning met voorheen zekering-kast. Altijd gedoe, als je storing heb en je weet niet wat het is ga je zo door 2 3 zekeringen heen. Met die nieuwe schakelautomaten is dat een lachertje. Aardlek ftw :)

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:07
Mocht je voor de toekomst wel aan een warmtepomp en electrice auto denken, overweeg dan vast een dubbele kast te plaatsen. Later kan je er dan makkelijk componenten bij (laten) plaatsen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• PT72
leuk om alles uit te vogelen en leerzaam. En goed iets meer te weten ivm gesprekken met installateurs

Uitvoering laat ik zeker door een professional doen
Keuze is, ik hou de analoge meter met draaischijf en fase 1 hoofdaansluiting (is een bewuste keuze !)
Overstap naar fase 3 hoofdaansluiting pas als slimme meter verplicht wordt en WP of electrisch rijden overwogen wordt. Nu nvt !
Nu 6 groepen met smeltkoppeling (gas koken, nu geen fornuisgroep !
Binnenkort(3-6 mnd) uitbreiding door overstap naar inductie dus kookgroep erbij en zonnepanelengroep (8 panelen a 400 watt)

Dan heb ik nog een aantal vragen mbt een nieuwe groepenkast:
* merk keuze. Ik wil kwaliteit, hoeft niet het goedkoopste te zijn maar ook niet de ferrari. Volgens mij is ABB een goede keuze ? Wat spreekt ertegen of voor andere merken ?

* aardlek automaat of installatie automaat ?

* waar moet ik nu al opletten mbt de groepenkast ivm zonnepanelen die over 3-5 mnd worden geplaats

* nu aparte beltrafo die wordt dan onderdeel vd groepenkast, en nu een apart stopcontact maar dan wil ik er 2 als onderdeel vd groepenkast, zal dus een 36 of 48 modulen worden afhankelijk van de ruimte

* zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden en vergeet

• Ronald
PT72 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:13:

Dan heb ik nog een aantal vragen mbt een nieuwe groepenkast:
* merk keuze. Ik wil kwaliteit, hoeft niet het goedkoopste te zijn maar ook niet de ferrari. Volgens mij is ABB een goede keuze ? Wat spreekt ertegen of voor andere merken ?
ABB, Hager, Eaton. Allemaal prima
* aardlek automaat of installatie automaat ?
Maakt functioneel niet veel uit. Alamat wordt meestal gebruikt omdat je dan geen gedeelde aardlek hebt
* waar moet ik nu al opletten mbt de groepenkast ivm zonnepanelen die over 3-5 mnd worden geplaats
Bij 1 fase is een remautomaat gewenst om de maximale stroom door de componenten te beperken : https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls
* nu aparte beltrafo die wordt dan onderdeel vd groepenkast, en nu een apart stopcontact maar dan wil ik er 2 als onderdeel vd groepenkast, zal dus een 36 of 48 modulen worden afhankelijk van de ruimte
Beltrafo snap ik. Stopcontact op de din rail zou ik persoonlijk niet doen, echt stopcontact is steviger. Die din kasten zijn toch echt wel aan de prijs.
* zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden en vergeet
Warmtepomp kan zo 2 groepen nodig hebben, airco? Wellicht een paar loze automaten er in?

• PT72
Hoe is jullie mening over het merk Schneider ?

Keuze is nu tussen ABB, Hager of Schneider

Input weer welkom
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee