Beste Tweakers,
Inmiddels een paar jaar geleden heeft onze verhuurder besloten de CV te vervangen voor een Daikin Altherma Hybride 5kW+ HReco 36kW. Ik zal de details over de installatie besparen, maar dit is bijna tot rechtszaken gekomen door de vele storingen, lekkages en het gebrek aan woongenot. Dat laatste ervaren we echter nog steeds met als bijkomende factor het extreme verbruik aan stroom.
Ons huis is +/- 150m2 en uit 1994, slecht geïsoleerd en veel (niet HR++) glas. De warmtepomp staat op het dak, de CV hangt op de begane grond met de thermostaat in de woonkamer. Tijdens de vervanging van de installatie zijn de radiatoren niet vervangen, zo staan in de woonkamer twee hele grote vector radiatoren naast een 6 meter lange glazen schuifpui waar veel kou vanaf komt. We hebben geen vloerverwarming.
Dingen die we merken/tegenaan lopen:
Hier een screenshot van het verbruik terwijl we op dit moment niet thuis zijn, de verwarming staat op 20c en blijft toch maar pompen.
Hier een overzicht van de temperatuur per zone, de verschillen zijn nu maar 3 graden maar dat is niet zo gek aangezien hij al tijden staat te pompen:
/f/image/HHasNIYewKUxGfEVMWfF1p4Q.png?f=fotoalbum_large)
Afgelopen jaren heeft de warmptepomp minimaal 4500kwh per jaar gebruikt.
Ter volledigheid ook gasverbruik afgelopen 24h (rood is verbruik):
Wat ik nu doe (work-around!), paar weken terug schema ingesteld:
Alvast bedankt voor de reacties
Inmiddels een paar jaar geleden heeft onze verhuurder besloten de CV te vervangen voor een Daikin Altherma Hybride 5kW+ HReco 36kW. Ik zal de details over de installatie besparen, maar dit is bijna tot rechtszaken gekomen door de vele storingen, lekkages en het gebrek aan woongenot. Dat laatste ervaren we echter nog steeds met als bijkomende factor het extreme verbruik aan stroom.
Ons huis is +/- 150m2 en uit 1994, slecht geïsoleerd en veel (niet HR++) glas. De warmtepomp staat op het dak, de CV hangt op de begane grond met de thermostaat in de woonkamer. Tijdens de vervanging van de installatie zijn de radiatoren niet vervangen, zo staan in de woonkamer twee hele grote vector radiatoren naast een 6 meter lange glazen schuifpui waar veel kou vanaf komt. We hebben geen vloerverwarming.
Dingen die we merken/tegenaan lopen:
- Als de thermostaat aangeeft dat het 20-21 graden is, voelt het koud in iedere ruimte.
- Er is enorme ongelijkheid qua temperatuur per ruimte. Zo kan de woonkamer soms (na lang stoken) redelijk op temperatuur komen maar zijn onze werkruimtes boven steenkoud. Verschil kan oplopen tot 8-9 graden(!)
- Extreem hoog energieverbruik. Gezien de huidige energieprijzen ben ik dit weer eens in kaart gaan brengen en ruim 95% van onze energie deze maand is naar de warmptepomp gegaan.
Hier een screenshot van het verbruik terwijl we op dit moment niet thuis zijn, de verwarming staat op 20c en blijft toch maar pompen.
Hier een overzicht van de temperatuur per zone, de verschillen zijn nu maar 3 graden maar dat is niet zo gek aangezien hij al tijden staat te pompen:
/f/image/HHasNIYewKUxGfEVMWfF1p4Q.png?f=fotoalbum_large)
Afgelopen jaren heeft de warmptepomp minimaal 4500kwh per jaar gebruikt.
Ter volledigheid ook gasverbruik afgelopen 24h (rood is verbruik):
Wat ik nu doe (work-around!), paar weken terug schema ingesteld:
- 06.00 verwarmen naar 21.0 graden, om er voor te zorgen dat op kantoor het minimaal 19 graden is. De temperatuur daar zakt vaak naar 14-15 graden.
- 08.00 terug naar 20.0 graden
- 20.00 verwarmen naar 21.0 graden, alle radiatoren boven dicht m.u.v. de slaapkamer
- 22.00 terug naar 20.0
- Ventilatoren in de convectorbakken gelegd, haalt weinig uit
Alvast bedankt voor de reacties
[Voor 11% gewijzigd door Charlie_Root op 30-12-2022 14:47. Reden: typ0]
The cause of the problem is: Your modem doesn't speak English.