Toon posts:

Stroomverbruik Daikin Altherma Hybride 5kW+ HReco 36kW

Pagina: 1
Acties:

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:40
Beste Tweakers,

Inmiddels een paar jaar geleden heeft onze verhuurder besloten de CV te vervangen voor een Daikin Altherma Hybride 5kW+ HReco 36kW. Ik zal de details over de installatie besparen, maar dit is bijna tot rechtszaken gekomen door de vele storingen, lekkages en het gebrek aan woongenot. Dat laatste ervaren we echter nog steeds met als bijkomende factor het extreme verbruik aan stroom.

Ons huis is +/- 150m2 en uit 1994, slecht geïsoleerd en veel (niet HR++) glas. De warmtepomp staat op het dak, de CV hangt op de begane grond met de thermostaat in de woonkamer. Tijdens de vervanging van de installatie zijn de radiatoren niet vervangen, zo staan in de woonkamer twee hele grote vector radiatoren naast een 6 meter lange glazen schuifpui waar veel kou vanaf komt. We hebben geen vloerverwarming.

Dingen die we merken/tegenaan lopen:
  • Als de thermostaat aangeeft dat het 20-21 graden is, voelt het koud in iedere ruimte.
  • Er is enorme ongelijkheid qua temperatuur per ruimte. Zo kan de woonkamer soms (na lang stoken) redelijk op temperatuur komen maar zijn onze werkruimtes boven steenkoud. Verschil kan oplopen tot 8-9 graden(!)
  • Extreem hoog energieverbruik. Gezien de huidige energieprijzen ben ik dit weer eens in kaart gaan brengen en ruim 95% van onze energie deze maand is naar de warmptepomp gegaan.
Hier een weergave van ons energieverbruik van deze maand, onderverdeeld in zones. "overig" is alles wat ik niet met Domotica uitlees (feitelijk alleen nog maar de warmptepomp):

Hier een screenshot van het verbruik terwijl we op dit moment niet thuis zijn, de verwarming staat op 20c en blijft toch maar pompen.

Hier een overzicht van de temperatuur per zone, de verschillen zijn nu maar 3 graden maar dat is niet zo gek aangezien hij al tijden staat te pompen:
https://tweakers.net/i/RQEZEpf16WNORlI0WZ8Dd-kLdKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HHasNIYewKUxGfEVMWfF1p4Q.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen jaren heeft de warmptepomp minimaal 4500kwh per jaar gebruikt.

Ter volledigheid ook gasverbruik afgelopen 24h (rood is verbruik):

Wat ik nu doe (work-around!), paar weken terug schema ingesteld:
  • 06.00 verwarmen naar 21.0 graden, om er voor te zorgen dat op kantoor het minimaal 19 graden is. De temperatuur daar zakt vaak naar 14-15 graden.
  • 08.00 terug naar 20.0 graden
  • 20.00 verwarmen naar 21.0 graden, alle radiatoren boven dicht m.u.v. de slaapkamer
  • 22.00 terug naar 20.0
  • Ventilatoren in de convectorbakken gelegd, haalt weinig uit
Heeft iemand van jullie ook deze ervaring en mogelijk een oplossing? Ik heb de verhuurder al zo vaak laten kijken, hier heb ik geen vertrouwen meer in. Ik heb zelf een Tado gekocht en wil die aankomende week gaan aansluiten, mogelijk dat dit nog iets helpt? Hoe kan ik dit het beste instellen en wat is aan te raden om het energieverbruik naar beneden te krijgen?

Alvast bedankt voor de reacties

[Voor 11% gewijzigd door Charlie_Root op 30-12-2022 14:47. Reden: typ0]

The cause of the problem is: Your modem doesn't speak English.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee