Rioolbeluchter: reinigen en goed geplaatst?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFolkert
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-04 16:32
Ons huis uit 1991 heeft op de zolder de rioolbeluchter-constructie zoals op de foto.
De klacht is dat zo nu en dan de sifons van het bad en douche op de eerste verdieping worden leeggetrokken als het toilet op de eerste verdieping wordt doorgespoeld. Op de begane grond is alles ok.
(die horizontale leiding op de foto is de afvoer van de CV ketel, met eigen sifon)

VRAAG: kan ik de beluchter ook schoonmaken? Het “hoedje” zit op het eerste gezicht erg vast.

VRAAG: is dit sowieso een goede constructie? Een (50 mm) beluchter op een grotere (110?) diameter standleiding? De boel is verlijmd dus voor mij niet makkelijk te vervangen.

Bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBV28BU7TYZAsq5s2p1AhRJ2vCg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vbrNCWxzD9nbHbXNZGimPf9m.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:59
Als dakdoorvoer niet kan of wenselijk is mag dat ook met snuiver op de zolderverdieping. Hij moet wel lucht kunnen aanzuigen, dus niet ergens hermetisch afgesloten in een nis…

Beluchters kunnen kapot gaan en dan moet je deze vervangen. Membraan dat erin zit droogt uit en scheurt dan, maar dat ruik je ter plekke vanwege ontbreken van een sifon op de standleiding.

Een beluchter moet theoretisch even groot zijn als de te beluchten leiding om zuigerwerking tegen te gaan.

T aansluiting (wellicht zelfs een interne 45 graden uitvoering) van 50mm naar 110 is ook niet direct een probleem, maar dat betekent in dit geval dat de beluchter geen functie heeft, omdat de 110mm buis echt niet vol loopt van een 50mm afvoer.

Maar wat ik mij af vraag, is wat allemaal op die 50mm leiding zit. Want als daar de wc op zit, is die diameter royaal te krap bemeten en loopt die leiding vol met een slurp effect op alle tussenliggende sifons. Daar zit dan je probleem.

Tweede snuiver bij toilet zou dan nog uitkomst kunnen geven, maar beter doe je die leiding opnieuw.

Heeft dit ooit goed gewerkt? Dan vermoed ik dat je inmiddels een vernauwing in je leiding hebt met aangekoekt vuil / vet. Ontstoppen kan dan nog een tijdelijke oplossing zijn.

[ Voor 70% gewijzigd door Flozem op 30-12-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 10:43
Beste oplossing is deze standleiding te verlengen tot op de dakdoorvoer riool ont-/beluchter. (Nieuwbouw is het dezelfde diameter als de standleiding, bestaande bouw mag een maat kleiner)
De huidige situatie is onwenselijk en een veel de kleine diameter.

[ Voor 0% gewijzigd door Evink op 30-12-2022 18:15 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFolkert
@Flozem: die 110 standleiding is origineel en “staat” door het hele huis. Dat 50mm pijpje is de condensafvoer van de CV, met eigen sifon (buiten beeld).

Het heeft altijd goed gewerkt, maar sinds een jaar of zo, worden soms de sifons in de badkamer leeggetrokken als het toilet daar wordt doorgespoeld.

Ik wil graag die beluchter controleren of schoonmaken maar krijg m niet “open”. En hoe moet ik m eventueel vervangen? Alles zit verlijmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evink
Als het altijd goed heeft gewerkt en er nu een probleem geeft is er waarschijnlijk meer aan de hand, ik denk zelf een aankomende verstopping in 1 van de rioleringsbuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFolkert
Evink schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:25:
Als het altijd goed heeft gewerkt en er nu een probleem geeft is er waarschijnlijk meer aan de hand, ik denk zelf een aankomende verstopping in 1 van de rioleringsbuizen.
Bedankt voor je reactie. Kun je uitleggen hoe je tot deze suggestie komt? Zou bijvoorbeeld de beluchter ook onvoldoende lucht kunnen aanzuigen doordat daar iets kapot is?
En…..kan die beluchter open en zo ja hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:13
beluchter kan je losdraaien. eventueel met een waterpomptang. (met beleidt)
2 pvc lijm. daar is maar 1 antwoord op voor afzagen en een verfbrander,
ik stuur een linkje. ik ben te lui om te typen. na doet anour het met een soldeerbrander.
maar de ervaring is dat dat lastiger is. brandt te heet gaat te snel. verfbrander is beter.
https://www.youtube.com/watch?v=UPr58mPVHoo
die truc verfbrander heeft me al 100 keer gered. (en misschien nog wel vaker)
als je heel kundig ben kan je het verloop eruit fohnen. gat erin maken. gatzaag bijv,
dan uitbranden. warmte moet eigenlijk in dit geval aan de binen kant komen.
(soms moet de pijp heelhouden dan moet de warmte dus op het hulpstuk.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evink
FFolkert schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:27:
[...]

Bedankt voor je reactie. Kun je uitleggen hoe je tot deze suggestie komt? Zou bijvoorbeeld de beluchter ook onvoldoende lucht kunnen aanzuigen doordat daar iets kapot is?
En…..kan die beluchter open en zo ja hoe?
Afvoer van water betekend ook een verplaatsing van lucht, uit mijn hoofd is 2/3e buis water en 1/3e lucht.
Als een buis dichtslibt door wat voor reden ook zal je het als eerste merken in het borrelen van afvoeren of leegtrekken van sifons.
Het lucht heeft immers geen plek meer en zoekt een uitweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:37
Als de sifon van de douche wordt leeggetrokken kan net zo goed het rubbertje daar stuk zijn, dan trek je daar lucht bij doortrekken. Toevallig die schoongemaakt voordat je problemen kreeg?
Pagina: 1