Slimme deurbel zonder camera of cloud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 01:15
Mijn vraag

Ik ben opzoek naar een nieuwe deurbel. Ik heb nu een Honeywell non-smart draadloze deurbel. Maar deze werkt niet goed. De knop aan de deur blijft vaak hangen, ongeveer 33% van de tijd druk je de knop in en gaat de bel niet af en geen melding als het batterijtje in de knop (bijna) leeg is.

Ik ben daarom opzoek naar iets nieuws, ik had net bijna een nieuw 'dom' draadloos setje gekocht van ibood, maar ik zou eigenlijk graag een bel vinden die ook een melding naar homeassistant kan sturen. Ik had mijn huidige bel gekozen omdat deze ook een licht signaal afgeeft op de ontvanger (werk vanuit huis en zit bijna altijd met een noise cancelling headset op). Ik zou het fijn vinden dat als iemand aanbelt ik dit kan opvangen met homeassistant en bijvoorbeeld mijn (slimme) kamerlichten even kort omhoog en omlaag kan dimmen bijvoorbeeld.

Eisen zijn eigenlijk;

Deurbel op batterij of kinetisch
Geen camera (audio is een pre, maar niet vereist)
Geen cloud integratie, of dat dit uit te zetten is (eufy valt dus af, die stuurt stiekum en tegen eigen voorwaarden toch vanalles door).
Koppelbaar met homeassistant

Relevante software en hardware die ik gebruik

Homeassistant met een Zigbee USB stick.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Huidige deurbel: https://www.domoticahouse...re-en-plug-in-deurbel-wit
Alleen dan met ronde receivers op batterij.

De veel voorbij komende deurbellen zoals Nest en Eufy bekeken, maar die vallen qua voorwaarden af. Verder vind ik eigenlijk vrijwel alleen bellen op 433mhz die nergens mee koppelen bijhalve hun eigen receiver.

Ik zit er half aan te denken om een weatherproof zigbee knop aan de deur te plakken en HA mijn 'bel' te laten zijn, iemand die hier ervaring mee heeft of een systeem kent dat aan mijn eisen voldoet?

[ Voor 4% gewijzigd door !GN!T!ON op 30-12-2022 14:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 10:27
Ik heb al jaren een simpele Xiaomi knop aan de voordeur hangen. In weer en wind, zonder enige voor van bescherming. Werkt als een trein en voldoet aan je voorwaarden.

https://zigbee.blakadder.com/Aqara_WXKG12LM.html Zoiets hangt er nu, exacte type weet ik niet precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Zoiets zat ik aan te denken, ik was alleen bang dat 'ie buiten in de regen snel kapot zou gaan, maar dat valt dus mee. Mocht het kapot gaan ook redelijk goedkoop te vervangen natuurlijk, bel icoon sticker erop en gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-05 14:32
Puur een DIY idee, maar heb je nog je (oude) analoge deurbel? Die kan je natuurlijk gemakkelijk zelf 'smart' maken, in iedere geval de koppeling tussen je trafo & homeassistant.

Deurbel op batterij of kinetisch <- Trafo
Geen camera (audio is een pre, maar niet vereist) <- Geen audio..
Geen cloud integratie, of dat dit uit te zetten is (eufy valt dus af, die stuurt stiekum en tegen eigen voorwaarden toch vanalles door). <- VOLLEDIG in eigen controle, zonder valse beloftes
Koppelbaar met homeassistant <- Check!

MQTT deurbel

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lidl heeft een zigbee deurbel. Als je die zonder de Lidl gateway (want die gebruikt denk ik een cloud) maar met een andere zigbee gateway kunt gebruiken dan is dat er een.

Ik zie hem momenteel niet op de website, maar die dingen komen en gaan en komen en gaan bij Lidl.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reddol
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-05 21:21
Zelf heb ik een Amcrest AD410 aangeschaft, deze heeft echter wel een camera. Voor mij een goede Smart deurbel, die volledig lokaal kan werken.

Deurbel op batterij of kinetisch <- Trafo
Geen camera (audio is een pre, maar niet vereist) <- Audio, maar ook video
Geen cloud integratie, of dat dit uit te zetten is (eufy valt dus af, die stuurt stiekum en tegen eigen voorwaarden toch vanalles door). <- Kan volledig lokaal werken, om zeker te zijn dat er niets naar buiten gestuurd wordt kan je eventueel via je router dit apparaat van het internet halen (als je router dit ondersteunt)
Koppelbaar met homeassistant <- Check, via de Dahua-integratie

Tijdens het installeren heb ik wel een andere deurbel moeten aanschaffen, omdat deze 24v moet zijn (dit is in NL blijkbaar afwijkend, heb er maar één gevonden: Grothe Trumpf - Deurbel 24083)

Als je het niet kan, laat het dan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Ik had nagenoeg dezelfde eisen en ben indertijd op https://aeotec.com/products/aeotec-doorbell-6/ uit gekomen. Integreert heerlijk in Homey waardoor we, wanneer nodig, het geluid uit kunnen zetten en toch een melding op de horloge/TV ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-05 19:34
Ik weet niet of je een beetje handig bent, maar met een analoge drukknop, een wemos of een nodemcu kun je een eind komen. Zelfs je oude deurbel kun je middels een relais sturen. Evt kant en klaar via deze site. Koppelbaar vervolgens met ha, met een automation voor je verlichting, smartspeakers etc….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Bedankt voor alle reacties :)
Puur een DIY idee, maar heb je nog je (oude) analoge deurbel? Die kan je natuurlijk gemakkelijk zelf 'smart' maken, in iedere geval de koppeling tussen je trafo & homeassistant.
Helaas niet, oud huis, originele deurbel was een mechanische die op de deur zat gemonteerd, door de knop in te drukken ging er een soort ratteltje af. Heb dus geen originele trafo en helaas ook geen manier om een kabel naar de voordeur te krijgen.
Lidl heeft een zigbee deurbel. Als je die zonder de Lidl gateway (want die gebruikt denk ik een cloud) maar met een andere zigbee gateway kunt gebruiken dan is dat er een.

Ik zie hem momenteel niet op de website, maar die dingen komen en gaan en komen en gaan bij Lidl.
Zeker interessant! Ik zie deze bij de lidl deze staan. Maar ik het gevoel bekruipt mij dat dit een 433 setje is. Weetje wat voor merkje er op jouw setje staat? IPx4 / waterdichte knop op zigbee zou nog mooier zijn dan eentje die stiekem eigenlijk voor binnen is bedoeld :)
Zelf heb ik een Amcrest AD410 aangeschaft, deze heeft echter wel een camera. Voor mij een goede Smart deurbel, die volledig lokaal kan werken.
Ga ik even naar kijken, thanks voor de tip. Heb op het moment totaal geen trafo of bekabeling, oude bel hiervoor was mechanisch, dus op een gat in mijn voordeur na, heb ik niks huidigs :p
Ik had nagenoeg dezelfde eisen en ben indertijd op https://aeotec.com/products/aeotec-doorbell-6/ uit gekomen. Integreert heerlijk in Homey waardoor we, wanneer nodig, het geluid uit kunnen zetten en toch een melding op de horloge/TV ontvangen.
Ga ik naar kijken, thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

!GN!T!ON schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:54:
Bedankt voor alle reacties :)

Zeker interessant! Ik zie deze bij de lidl deze staan. Maar ik het gevoel bekruipt mij dat dit een 433 setje is. Weetje wat voor merkje er op jouw setje staat? IPx4 / waterdichte knop op zigbee zou nog mooier zijn dan eentje die stiekem eigenlijk voor binnen is bedoeld :)
Die is het niet. Het is de deurbel beschreven op deze pagina

https://fwd.nl/smarthome/...-light-door-bell-en-meer/

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HEIMAN heeft een kant-en-klare zigbee-knop met bel icoon :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Ja, lijkt dezelfde te zijn die lidl verkoopt waar @Marzman het over had. Lijkt erop dat zowel Lidl, Hema, Kruidvat en Silvercrest deze knoppen in het asortiment hebben (gehad). Ik kan ze nu alleen nergens meer vinden. Alle bovenstaande hebben knop niet meer op de site staan of niet op voorraad. HEIMAN heeft wel een website maar geen shop, robbshop heeft wel Heiman spul maar niet die knop en op Amazon vind ze ook niet terug.

Enige dat ik kan vinden is een post op het home assistant forum van iemand die eigenlijk hetzelfde vraagt, waar is dit nog te koop binnen europa? (zonder replies helaas :-( ). Het lijkt mij wel de mooiste oplossing.

Ik heb net bij de Ikea zo'n tradfri shortcut button opgehaald die blijkt i.i.g spat waterdicht. Nog even vogelen hoe dit goed te krijgen met HASS aangezien een automation die mijn lampen laat flashen bij een button press niet altijd reageerd, maar daar moet ik van het weekend nog maar even in duiken.

Mocht je nog een tip hebben waar die knop te koop is dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 21:58
Ik draai al een hele tijd deze oplossing:

https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/

Werkt perfect, deurbel gaat 's avonds vanzelf uit wanneer de kinderen naar bed gaan, dan krijgen we alleen een notificatie op de telefoon. Tevens gaat dan de buitenlamp op volle sterkte branden, zodat er iets van visuele terugkoppeling is naar degene die aanbelt.

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:21
!GN!T!ON schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:44:
[...]

Ja, lijkt dezelfde te zijn die lidl verkoopt waar @Marzman het over had. Lijkt erop dat zowel Lidl, Hema, Kruidvat en Silvercrest deze knoppen in het asortiment hebben (gehad). Ik kan ze nu alleen nergens meer vinden. Alle bovenstaande hebben knop niet meer op de site staan of niet op voorraad. HEIMAN heeft wel een website maar geen shop, robbshop heeft wel Heiman spul maar niet die knop en op Amazon vind ze ook niet terug.

Enige dat ik kan vinden is een post op het home assistant forum van iemand die eigenlijk hetzelfde vraagt, waar is dit nog te koop binnen europa? (zonder replies helaas :-( ). Het lijkt mij wel de mooiste oplossing.

Ik heb net bij de Ikea zo'n tradfri shortcut button opgehaald die blijkt i.i.g spat waterdicht. Nog even vogelen hoe dit goed te krijgen met HASS aangezien een automation die mijn lampen laat flashen bij een button press niet altijd reageerd, maar daar moet ik van het weekend nog maar even in duiken.

Mocht je nog een tip hebben waar die knop te koop is dan hoor ik het graag :)
Sorry voor deze schop van een oud topic, maar heb je inmiddels een goede oplossing hiervoor verzonnen?

Ik heb zo'n knop van de Lidl, maar het vervelende is dat deze niet genoeg feedback geeft aan diegene aan de deur. Bij een normale- of videodeurbel hoor je dat je de bel hebt ingedrukt. Met deze knop dus niet en het gevolg is dat de aanbeller 10 keer de bel indrukt...

Liefste heb ik dus een knop waar geluid uit komt of iets dergelijks.

• !GN!T!ON
pelt schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:12:
[...]

Sorry voor deze schop van een oud topic, maar heb je inmiddels een goede oplossing hiervoor verzonnen?

Ik heb zo'n knop van de Lidl, maar het vervelende is dat deze niet genoeg feedback geeft aan diegene aan de deur. Bij een normale- of videodeurbel hoor je dat je de bel hebt ingedrukt. Met deze knop dus niet en het gevolg is dat de aanbeller 10 keer de bel indrukt...

Liefste heb ik dus een knop waar geluid uit komt of iets dergelijks.
Ik gebruik nog steeds de tradfriknop aan de voordeur, die werkt nog steeds. Als er word aangebeld dan gaat op mijn kantoor de lamp even knipperen, krijg ik een notificatie op mijn telefoon en sinds een tijdje gebruik ik een Ikea Smartspeaker in de woonkamer om via Home Assistant een MP3 belgeluid af te laten spelen op de speaker als gong. Die is loud genoeg dat dit buiten bij de voordeur te horen is.

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 10:08
EelcoB schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:27:
Ik draai al een hele tijd deze oplossing:

https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/

Werkt perfect, deurbel gaat 's avonds vanzelf uit wanneer de kinderen naar bed gaan, dan krijgen we alleen een notificatie op de telefoon. Tevens gaat dan de buitenlamp op volle sterkte branden, zodat er iets van visuele terugkoppeling is naar degene die aanbelt.
Ik ook, werkt super, heeft me nog niet in de steek gelaten. Druk op de knop inderdaad lamp naar 100%, notify op Android TV en onze telefoons, voorzien van snapshot van de Wyze V3 die naast de lamp hangt en via RTSP (dus niet cloud) is verbonden :)

What seems to be the officer, problem?

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik ben erg tevreden met de kant-en-klare Smart Doorbell op basis van een ESP. Je kunt het ook zelf maken, maar dit is lekker makkelijk en je steunt er een tweaker mee ;)

Gewoon de reguliere drukknop die blijft werken, de normale bel die herrie maakt. Verder natuurlijk een leuke lading automations: notifcaties op telefoon, licht in de keuken knippert, notifcatie op desktop, eventuele media die op tv wordt afgespeeld wordt gepauzeerd.

edit: deze oplossing is natuurlijk niet op een batterij, zoals wel de scope van de originele probleemstelling was :)

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 07-09-2023 14:28 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 19:00
Croga schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:49:
Dank! Al tijden op zoek naar slimme deurbel zonder camera integreerbaar in Homey. Held!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Laatst online: 07-05 16:18

Cybje

First Post!

Het is niet heel nuttig een nieuw topic hiervoor te starten, dus dan maar dit oude topic weer tot leven wekken :)

Ik heb dit setje gekocht en dat werkt prima:
* Sonoff SNZB-01P als deurbel knop
* Onenuo Tuya Zigbee Smart Siren Alarm (https://nl.aliexpress.com/item/1005006443868329.html)

De Sonoff is gewoon een simpele knop, maar oogt wel modern en slank vind ik.

De speaker van Onenuo heb ik gekozen omdat:
* Er een aantal gewone deurbel geluiden en een aantal alarm geluiden in zitten (dus voor meerdere dingen inzetbaar)
* Je kunt instellen hoe lang hij af gaat (ik heb 5 seconden gedaan)
* Je kunt het volume instellen (een deurbel hoeft minder hard dan een echt alarm natuurlijk)

Er zijn meerdere speakers te krijgen die er exact hetzelfde uit zien, maar soms verschillen de firmware en mogelijkheden iets. Zo vond ik er ook eentje waarbij mensen als klacht hadden dat het geluid niet korter dan 10 seconden kan. Dus het is even opletten welke je bestelt.

Ik gebruik 'm op Home Assistant met zigbee2mqtt.

Wat ruist er door het struikgewas

Pagina: 1