Voor geplande verduurzaming ben ik bezig met het samenstellen van een nieuwe groepenkast en upgraden van de bekabeling. De huidige kast zit vol en ik wil het goed aanpakken. De huidige situatie is een 3x25A hoofdaansluiting en in de schuur/garage een onderverdeler die aangesloten is op de groepenkast in de woning. In onderstaande plaat heb ik de gewenst situatie uitgetekend. Hierin heb ik alle verbruikers in kaart gebracht en verdeeld over de fases. De vragen die ik hier nog bij heb zijn:
- De aansluiting van de groepenkast in de woning naar de onderverdeler in de schuur/garage is 15 jaar geleden door de elektricien als volgt aangelegd: C20 installatie automaat > 40A hoofdschakelaar onderverdeler > 40A/0,03A Aardlekschakelaars > B16 eindgroepen. Ik heb de bestaande situatie weer terug ingetekend. In de schuur / garage zal een airco (2kW) en doorstromer (1 fase, 3,5kW) geplaatst worden. Mijn idee is dat ik die kan voeden vanaf verschillende fasen. Deze opzet is niet selectief en dat kan met een 3x25A aansluiting eigenlijk ook niet bereikt worden. Zijn er nog verbeteringen aan te brengen in deze opzet
- Ik moet hoe dan ook wat graafwerk gaan doen dit voorjaar om de kabel van de laadpaal te leggen en die voor de zonnepanelen op de garage/schuur (circa 30 meter). Er ligt nu een 2,5mm2 kabel naar de schuur. Die wil ik vervangen door 6mm2 kabel om op de toekomst voorbereid te zijn. Ik trek gelijk netwerkkabels mee. Is het handig om een mantelbuis te leggen en kan ik daarin over een lengte van 30 meter fatsoenlijk meerdere kabels doorvoeren?
- Voor de nog aan te leggen warmtepomp heb ik nu een 3 fase aardlekautomaat voorzien. Warmtepomp zal circa 11kW aan vermogen moeten leveren al willen we dat nog wat terugbrengen door isolatie eerst goed aan te pakken en dan opnieuw een warmteverliesberekening te laten maken. Dit is nadat we alle isolerende maatregelen hebben uitgevoerd. Moet er nog een tweede krachtgroep bij voor elektrische naverwarming? Kan ik in dat geval niet beter een 3 fase aardlekschakelaar plaatsen met twee losse krachtgroepen? Zie ik dan nog wat over het hoofd.
- Zonnepalen offerte voor Enphase systeem heb ik binnen. Er komen op 3 plekken panelen die ik netjes over de fasen wil verdelen. Kan ik met de huidige opzet zonder grote ingrepen een accu bijplaatsen in de toekomst? Moet die accu achter dezelfde aardlek als de panelen of maakt dat niet uit.