Toon posts:

Afvoer wc verplaatsen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SwSeD
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-01 14:06
Beste mede klussers,

Op zolder wil ik een wc plaatsen maar de aansluiting op het riool zit te dicht bij het trapgat.

Nu vroeg ik me af of ik het y stuk kan vervangen met een ander y stuk en die met de opening naar rechts draaien. Dan sluit ik de wc aan op het rechte stuk:

Ik ben bang dat ik iets over het hoofd zie en zou heel graag horen wat jullie ervan vinden.

Groet Stef

Alle reacties

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:21
De afstand tussen de aansluiting van de wc en het T-stuk moet minimaal 1 meter zijn, anders heb je kans dat bij het doorspoelen van de wc de sifon van de wasmachine wordt leeggetrokken.
Dus als je de afvoer van de wasmachine een stukje langs de standleiding kunt laten zakken alvorens aan te sluiten is dat een oplossing.

Tevens in verticale leidingen gebruik je haakse T-stukken, geen 45 graden om een hydraulische afsluiting te voorkomen.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-01 15:28

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Paul Hewson schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 03:18:
De afstand tussen de aansluiting van de wc en het T-stuk moet minimaal 1 meter zijn, anders heb je kans dat bij het doorspoelen van de wc de sifon van de wasmachine wordt leeggetrokken.
Dus als je de afvoer van de wasmachine een stukje langs de standleiding kunt laten zakken alvorens aan te sluiten is dat een oplossing.
Op zijn tekening staat een dakdoorvoer (ik neem aan als beluchter) dus dat probleem zou daarmee niet op moeten treden toch?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• SwSeD
Laat ik beginnen met de beste wensen voor 2023.
Tevens in verticale leidingen gebruik je haakse T-stukken, geen 45 graden om een hydraulische afsluiting te voorkomen.
Goed om te weten. Dan ga ik het y stuk vervangen met een T-stuk.
Helaas heb ik geen meter ruimte naast de standleiding vanwege het trapgat. En de afvoer van de wasmachine laten zakken wordt ook moeilijk omdat daar een draagbalk zit.

[quote]Op zijn tekening staat een dakdoorvoer (ik neem aan als beluchter) dus dat probleem zou daarmee niet op moeten treden toch?[quote]

Klopt inderdaad dat de dakdoorvoer (beluchter) boven de wc naar buiten loopt. Daarom hoop ik dat het geen probleem is voor de sifon van de wasmachine.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@SwSeD als je onder de vloer (op de foto) een T- stuk met 40mm verloop naar rechts maakt
Dan kan je daarop de huidige Y-stuk vervangen door een T-stuk (in of boven de vloer) zoals hier geadviseerd .. met de "stank-ontluchting" daar weer omhoog kom je x centimeter in het geheel naar rechts ..

leest meer dan reageert

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:33
Paul Hewson in "Afvoer wc verplaatsen."Paul Hewson schreef op zaterdag 31 december 2022

Zou je dat eens kunnen toelichten?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:41
Brokencore schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:48:
[...]

Zou je dat eens kunnen toelichten?
https://youtu.be/8CWDrdh5a8A

[Voor 3% gewijzigd door The Fatal op 01-01-2023 21:09]

• SwSeD
Na het kijken van het filmpje begin ik ook ineens te twijfelen aan de afvoer die de badkamer installateur heeft geplaatst.

Want als ik nu de wc boven doorspoel wordt er druk op de sifons gezet van de badkamer of zie ik dat verkeerd?

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:53

Consigliere

Engineer

SwSeD schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:12:
Na het kijken van het filmpje begin ik ook ineens te twijfelen aan de afvoer die de badkamer installateur heeft geplaatst.

Want als ik nu de wc boven doorspoel wordt er druk op de sifons gezet van de badkamer of zie ik dat verkeerd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
stop maar begin maar helemaal opnieuw...
Die is wat flauw.. maar inderdaad dat t-stuk mag gaan niet zitten.
Oplossing voor het t-stuk is in het staande gedeelte van de standleiding te plaatsen.

Wb de WC aansluiting op zolder. Zie ik geen probleem m.b.t. het syfon van de wasmachine mits de ø110 doorloopt naar het dak.

Edit: Bad wastafel douche en wastafel..

Dat is 2,50l/s daar de wortel over x .5 voor woningen... met de grootste afnemen is een 1l/s dat is je bad. Dan zou het officieel zo moeten zijn dat je begint met ø90... maar in de praktijk wijst uit dat ø75 ook voldoet.. en pas bij het bad.. als de wastafel eerst komt stijgend ø50 doet..

Dus beginnend bij de Standleiding met ø75 weg.. dan aftakkend ø50 naar de Wastafel.. ø50 naar de douche ø50 naar de andere wastafel en ø75 naar je bad. en dan stijgend ø50
Zo zal het niet meer borrelen en goed weglopen.

[Voor 19% gewijzigd door Consigliere op 11-01-2023 15:10]

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee