Vraag

• Okkejokke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-01 08:40
Dag, ik ben nieuw op dit forum. Hoop dat iemand me kan helpen.

Ik ben de temperatuur van mijn remeha calenta aan het verlagen om te testen of mijn woning geschikt zou zijn voor een warmtepomp.
Ik heb een oud deel van het huis met radiatoren en een aanbouw met vloerverwarming.

Ik liep er tegenaan dat mijn vloerverwarming niet voldoende warm werd doordat ik een Therminon 5000 verdeler had die te veel retour water bijmengde. Inmiddels hangt er een Therminon LTV verdeler maar die wordt helemaal niet warm. Alle leidingen worden heet maar de radiator knop laat geen warmte door. De knop die bij de verdeler is geleverd niet en ook niet de knop van de oude verdeler die het gewoon deed voordat hij eraf gehaald werd. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? De ketel staat op 49 graden en alle radiatoren op de bovenverdieping en woonkamer zijn ontlucht en worden wel allemaal warm. Zie de foto voor de aansluiting van de verdeler.

[Voor 16% gewijzigd door Okkejokke op 30-12-2022 13:22]

Beste antwoord (via Okkejokke op 31-12-2022 18:17)

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:24
@Okkejokke Achter het kapje van de retour leiding die van de verdeler komt, zit vaak een schroef die je ‘open’ kunt draaien. Is deze open?

4800wp zuid - pvoutput.org

Alle reacties

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36
Voel je de pomp wel draaien? En in welke stand staat deze?
De aanvoerleidingen die je vloer ingaan (bij de rode debiet meters) worden die warm?
Valt mij namelijk op dat je retour blok 10c aangeeft en je aanvoer 18c. Ik weet niet of je pas net begonnen bent met opwarmen maar het lijkt mij heel erg koud als retour temperatuur.
Naast je thermostaat kraan zit links (achter het dopje) ook nog een afsluiter, staat die open?
En staat groep 2 nu bewust helemaal dicht?

[Voor 4% gewijzigd door The-Source op 30-12-2022 14:23]

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:28
Zit het pomp stuur blokje op de onderste balk wel goed, icm pomprichting?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:24
@Okkejokke Achter het kapje van de retour leiding die van de verdeler komt, zit vaak een schroef die je ‘open’ kunt draaien. Is deze open?

4800wp zuid - pvoutput.org

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Verwijder de thermostaat knop eens en check of het pinnetje soepel in en uit gaat.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:34
Probeer eerst de reactie van herofruit, dat is vaak al het probleem
Staat die helemaal open, trek dan de grote thermostaat knop eraf en druk het pennetje handmatig in, kijk als die soepel gaat

• MarkVissers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:02
Op de foto lijkt het dat je 18C aanvoer hebt en 10C retour. De temperatuur is aan de lage kant, maar het systeem werkt wel.

Aan de zijkant van de retour zit een (meng)ventiel met in us aansluiting. Je zou hier eens mee kunnen spelen of dit een beter effect geeft.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:21
herofruit schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:19:

[Afbeelding]
ook mijn gedachte!

Niemand zijn setup: Nibe AMS 10-12, HBS05-12, SMO S40, SWW vat 9040-2FE, EPC < 0.4

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Staat het voetventiel open?
Zet anders even alle flow meter even helemaal open.

Op de retour balk (bovenste balk) zit aan de rechter zijkant een inregelkraan waarmee je kan bepalen hoeveel retour water wordt bijgemengd.
Zet deze eens bijna helemaal dicht zodat je zo weinig mogelijk menging hebt.

Pomp moet op constant druk II of III staan.

Deze handleidingen zijn ongeveer gelijk:
https://vloerverwarming.n...stallation-guide-V2.0.pdf

https://thermrad.nl/app/u...omposiet-LTV-verdeler.pdf

[Voor 25% gewijzigd door DutchWing op 31-12-2022 00:48]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• Okkejokke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-01 08:40
Dankjewel allemaal!
De retourventiel stond nog niet open.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee