Toon posts:

Problemen met nieuwe T-Mobile aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:44
Hoi Tweakers,

Ik ben op zoek naar een stukje advies. Context: ik heb sinds een jaartje glasvezel-internet van Tweak. Supersnel (1 Gbps), met Fritzbox. Nooit problemen mee gehad. M'n interne wifinetwerk is niet zo snel (zie tekening), maar dat is nooit een probleem geweest.

Omdat ik hier las dat Tweak door Cambrium (lees T-mobile) werd overgenomen ben ik overgestapt naar T-mobile. Op 22 december is de glasvezelverbinding opgeleverd en sinds die tijd heb ik problemen met televisie-kijken en internet.

In onderstaande afbeelding heb ik mijn netwerk getekend.

Beide televisieboxen van T-mobile 'haperen'. Na verloop van tijd (5 minuten gebruik, 15 minuten, soms 60 minuten) wordt het beeld zwart, even zappen of aan-uit-schakelen werkt het weer. Ontzettend vervelend.

Iets vergelijkbaars gebeurt met de internetverbinding over de Wifi. Tijdens scrollen op internet, gebruik van apps valt de internetverbinding weg. Soms maar een seconde, soms een minuut. Filmpjes stoppen om te bufferen, websites blijven wit.
Het gaat echt om de internetverbinding, Wifi valt niet weg.

't Is weer Top 2000 tijd natuurlijk, dus ik stream vanaf mijn iPhoneof iPad de video naar een Airport voor geluid of Apple TV voor beeld, maar ook dan valt het steeds uit. Soms gaat het een uurtje goed, soms valt de verbinding elke vijf minuten weg.

Ik heb dinsdag gebeld met T-Mobile. Ze gingen het uitzoeken. Vandaag weer gebeld; er was met de lijn niets aan de hand zeiden ze. Ze kon zien dat ik veel apparaten gebruikte (allemaal op mijn eigen Wifi-netwerk), daar zou het wel aan kunnen liggen. Maar, de TV-ontvangers vallen ook weg, en die zijn rechtstreeks en bedraad aangesloten op de modem.

Ik wil graag mijn eigen router met netwerk gebruiken, vandaar dat ik de Airports heb. Want als ik eens een keer overstap van aanbieder wil ik niet dat al m'n apparaten het niet meer doen.

Een paar vragen...

Klinkt dit bekend in de oren? Zijn er meer mensen die deze ervaring met T-mobile glasvezel hebben? Hoe is dat toen opgelost?

Heeft iemand tips voor troubleshooting? Hoe kom ik erachter over de storing bij T-mobile of bij mij ligt?
Hoe kom ik erachter of en hoe die dataverbinding wegvalt? En wat kan ik er aan doen?

Hoeveel snelheid heb ik nodig om te streamen? Is 70 Mbps niet voldoende? Ik stream via Wifi van telefoon naar Apple TV ook via Wifi. Ik heb al eens nagedacht om het alles te upgraden naar Wifi-6 spul van AVM (een Fritz-router met 4 bedrade repeaters, maar dat is wel een duur geintje...)

Alvast dank voor lezen en reageren!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:10
Je hebt wel veel aan wifi AP's, dat zal elkaar lekker in de weg gaan zitten.
Verder heb je helemaal geen eigen router want volgens je tekening heb je die airport extreme in Bridge mode staan(die kun je er net zo goed tussen uit halen).

Test of het ook gebeurd als je die airport extreme uit hebt staan, als het dan ook optreed is het een T-mobile probleem, is het probleem weg dan ligt het aan je eigen netwerk

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Bertus-nl
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:47
Wat voor type switches gebruik je? Ondersteunen ze IGMP snooping? Deze kunnen er voor zorgen dat je tv gaat haperen.

Mijn advies haal om te beginnen eens alle switches er tijdelijk tussen uit.

Beter nog hang alleen je tv box eens aan de router met bv een lange kabel, en kijk of het probleem er dan nog is, en voeg 1 voor 1 de apparaten toe.

Verder zijn alle Apple Wifi kastjes inmiddels wel wat achterhaald, we vervangen deze veel bij klanten.

[Voor 39% gewijzigd door Bertus-nl op 30-12-2022 15:15]

http://www.designyourgoogle.com

• PoJa84
Ben(V) schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:07:
Je hebt wel veel aan wifi AP's, dat zal elkaar lekker in de weg gaan zitten.
Verder heb je helemaal geen eigen router want volgens je tekening heb je die airport extreme in Bridge mode staan(die kun je er net zo goed tussen uit halen).
Op zich waar, maar het gaat me juist om dat ik niet afhankelijk wordt van de leen-modem/router van mijn internetaanbieder. De Extreme maakt het netwerk, de Express'en breiden het alleen maar uit.
Bertus-nl schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:13:
Wat voor type switches gebruik je? Ondersteunen ze IGMP snooping? Deze kunnen er voor zorgen dat je tv gaat haperen.
Nee, IGMP wordt niet ondersteund. Het is een simpele TP-link switch.
Bertus-nl schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:13:Beter nog hang alleen je tv box eens aan de router met bv een lange kabel, en kijk of het probleem er dan nog is, en voeg 1 voor 1 de apparaten toe.
Dat zit 'ie al, is rechtstreeks op de modem gepatched. Op zich is dat wel een idee, alleen de verstoring op 't netwerk is niet goed te reproduceren, 't is steeds afwachten óf het gebeurd.
Bertus-nl schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:13:Verder zijn alle Apple Wifi kastjes inmiddels wel wat achterhaald, we vervangen deze veel bij klanten.
Ja dat las ik ergens anders ook al... dat roept toch om vervanging voor iets anders. Dan neig ik toch weer naar een Fritxbox in Brugmodus om een netwerk te maken ondersteund door 3 of 4 bedrade repeaters (1200AX bijvoorbeeld).

• Bertus-nl
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:47
Het maakt niet uit of hij rechtsreeks op de router zit, die switches kunnen nog steeds storen ook als het tv kastje er niet in zit.

http://www.designyourgoogle.com

• Ben(V)
Beetje raar argument om niet afhankelijk van je ISP te willen zijn, zeker als je die extreme in bridge mode hebt staan en dus helemaal geen eigen netwerk maakt.

En switches en igmp snooping hebben er niets mee te maken die Animo tv boxen hangen rechtstreeks op de T-mobile router die veel beter is dan die antiek appletjes.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• PoJa84
Ben(V) schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:26:
Beetje raar argument om niet afhankelijk van je ISP te willen zijn, zeker als je die extreme in bridge mode hebt staan en dus helemaal geen eigen netwerk maakt.
Juist wel... Die Extreme maakt het Wifi-netwerk dat al mijn apparaten gebruiken. Toen ik vorige week overstapte heb ik alleen de nieuwe router geïnstalleerd en de Extreme eraan geprikt, geen van mijn overige apparaten had problemen, want het Wifi-netwerk bleef hetzelfde.

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02:55
Een eigen router met brugmodus is in principe niet meer nodig. Dat Huawei ding zet glas om naar ethernet. Daar kan je elke router inprikken die je wil.
Alleen die moet dan wel met vlans om kunnen gaan en dat doen je airports niet. Als je een andere router overweegt dan is een Fritzbox een goede optie. Die hebben voor de meeste providers een kant en klaar profiel.

Daarna zou je geen provider apparaat meer nodig moeten hebben behalve om evt dat Huawei ding te vervangen die je van de volgende provider krijgt.

Je kan troubleshooten door de airports er tussen uit te halen. Dus zet een wifi netwerk op de zyxel op en gebruik de airports en switches 24 uur (ofzo) niet. Als het dan blijft werken voeg je de eerste airport toe etc.
Het klinkt een beetje alsof het netwerk overspoeld wordt met vekeer wat alle kanten opgaat.

• Ben(V)
PoJa84 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:00:
[...]

Juist wel... Die Extreme maakt het Wifi-netwerk dat al mijn apparaten gebruiken. Toen ik vorige week overstapte heb ik alleen de nieuwe router geïnstalleerd en de Extreme eraan geprikt, geen van mijn overige apparaten had problemen, want het Wifi-netwerk bleef hetzelfde.
Dat zie je verkeerd, alleen een router maakt een netwerk, als je hem in bridge mode zet is alles gewoon het netwerk dat die Zyxel maakt.
Jij hebt enkel een eigen ssid op je wifi devices ingestelt.
En vermoedelijk bots dat allemaal samen ook nog eens met de wifi van die Zyxel, zeker omdat die apples enkel 2,4Ghz doen, waar effectief maar 3 kanalen beschikbaar zijn.

[Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 30-12-2022 21:02]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

‘t is een eitje om de Zyxel eruit te fietsen. Elke willekeurige router die een VLAN tag op de WAN kan zetten kun je gebruiken. Als je al naar Fritz kijkt is dat een goede optie. Meteen Fritz AP’s erbij en al die AirPort spullen naar de recycling. Dat spul is al zo ontiegelijk oud inmiddels dat je er ook geen fatsoenlijke snelheid en beveiliging meer mee kunt halen.

I reject your reality and substitute my own

• PoJa84
nelizmastr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:05:
‘t is een eitje om de Zyxel eruit te fietsen. Elke willekeurige router die een VLAN tag op de WAN kan zetten kun je gebruiken. Als je al naar Fritz kijkt is dat een goede optie. Meteen Fritz AP’s erbij en al die AirPort spullen naar de recycling. Dat spul is al zo ontiegelijk oud inmiddels dat je er ook geen fatsoenlijke snelheid en beveiliging meer mee kunt halen.
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar vind ik wel een mooi idee.
Welke dingen moet ik op letten? Dat "VLAN tag" dus. Hoe weet ik dat 'ie geschikt is voor TV-kijken?
Er staan ook wat in de V&A zie ik.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

PoJa84 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:56:
[...]

Daar had ik nog niet aan gedacht, maar vind ik wel een mooi idee.
Welke dingen moet ik op letten? Dat "VLAN tag" dus. Hoe weet ik dat 'ie geschikt is voor TV-kijken?
Er staan ook wat in de V&A zie ik.
Als je een courante Fritz neemt dan heeft-ie al een profiel voor T-mobile, die hoef je dan alleen aan te klikken in de installatiewizard en het apparaat doet de rest.

De 7590 is een prima alleskunner.

I reject your reality and substitute my own

• Ben(V)
Beetje onzinnig om die Zyxel er tussen uit te halen.
Die Apple extreme is een antiek ding en om een router te kopen die precies hetzelfde doet als die Zyxel is gewoon geld weggooien.

Ik zou eerst maar focussen waar je probleem vandaan komt in plaats van lukraak hardware te gaan kopen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Probeer om te beginnen eens alles van de stroom af te halen dan beginnen met de router/ modem aan en zo steeds verder in de lijn apparaten weer aan zetten. Je hebt veel netwerk componenten en als de IP adressen gewijzigd zijn kan de ARP cache raar doen en de router kent niet alle componenten etc. Alles stuk voor stuk opstarten wil dan nog wel eens helpen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• PoJa84
Frogmen schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:32:
Probeer om te beginnen eens alles van de stroom af te halen dan beginnen met de router/ modem aan en zo steeds verder in de lijn apparaten weer aan zetten. Je hebt veel netwerk componenten en als de IP adressen gewijzigd zijn kan de ARP cache raar doen en de router kent niet alle componenten etc. Alles stuk voor stuk opstarten wil dan nog wel eens helpen.
Dit gedaan en dat lijkt het probleem opgelost te hebben. Niet overal de stroom vanaf trouwens, maar wel álle apparaten losgekoppeld in de patch-kast; GPON, modem en router opnieuw opgestart, daarna alle apparaten opnieuw gepatched, nu lijkt het probleem opgelost. Dat wil zeggen, tv-kijken gaat nu zonder haperingen. De wifisnelheid is nog niet goed genoeg, maar dat ligt aan de verouderde apparatuur.
Ben(V) schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:13:
Beetje onzinnig om die Zyxel er tussen uit te halen.
Die Apple extreme is een antiek ding en om een router te kopen die precies hetzelfde doet als die Zyxel is gewoon geld weggooien.

Ik zou eerst maar focussen waar je probleem vandaan komt in plaats van lukraak hardware te gaan kopen.
Dank voor je reactie. Het probleem van het wegvallende internet en televisie lijkt te nu te zijn opgelost. Dat ligt dus wellicht aan te veel en verouderde apparatuur.

Het tweede is dat ik m'n eigen (wifi-)netwerk wil draaien. Ik stap wel eens over van provider, ik wil dan niet al m'n apparaten opnieuw instellen/koppelen. Dat doe ik nu door aan het modem van de provider m'n eigen router te hangen. Alleen de Airport Extreme (en Express'en) zijn verouderd en lijken te zorgen dat het streamen van video hapert. Die moet ik dus al vervangen. Ik kan dus daar een vervanging voor kopen en die achter de Zyxel hangen, maar als ik de Zyxel geheel kan elimineren is dat nog beter.

Het is misschien niet strikt noodzakelijk, maar voor wat ik wil wel, en dus is het niet onzinnig, en zeker niet lukraak.
nelizmastr schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:29:
[...]

Als je een courante Fritz neemt dan heeft-ie al een profiel voor T-mobile, die hoef je dan alleen aan te klikken in de installatiewizard en het apparaat doet de rest.

De 7590 is een prima alleskunner.
Oké, dat is een goede tip. Dan ga ik denk ik voor de AX-versie uitgebreid met 3000AX of 1200AX'en.

• Ben(V)
Misschien moet je gewoon eens beter lezen.
Volgens je plaatje heb je nu ook geen eigen router actief, dus dat maakt geen enkel verschil

En dat je iets zou moeten veranderen als je overstapt naar een andere provider is echt minimaal.
Je moet de nieuwe router van je provider even op hetzelfde subnet instellen dat je oude provider gebruikte en dat is echt alles.
Als je de wifi va die zyxel ook wilt gebruiken dan moet je ook nog even het ssid van zijn wifi aanpassen aan de oude situatie, maar je kunt die wifi ook uitzetten als dat je ingewikkeld voor je is.

Tamelijk onzinnig om daarvoor een eigen router te gaan kopen die je dus ook moet gaan instellen, die Zyxel is een prima ding.
Koop gewoon twee of meer accespoints.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan op de Zyxell ook gewoon het SSID en wachtwoord instellen wat je al gebruikt voor de andere AP's dan werkt het ook.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee