Toon posts:

Mogen 2 CV installaties in 1 circuit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-02 22:38
TL;DR: kunnen twee CV installaties in 1 circuit, als 1 van de CV’s is uitgeschakeld maar nog wel sanitair water moet leveren?

Door diverse verbouwingen is mijn CV installatie langzaam uitgegroeid. In eerste instantie de standaard situatie. CV op zolder (Remeha Calenta CW5) en op de begane grond en de verdiepingen radiatoren. De CV leverde ook sanitair water naar de badkamer op de eerste verdieping. In de keuken was een close-in boiler aanwezig.

Later is de begane grond (woonkamer en keuken) gerenoveerd; radiatoren weg, vloerisolatie en vloerverwarming middels een verdeler met 4 groepen voor de woonkamer en keuken. Een jaar later bleek het comfort niet voldoende in de keuken (op het noorden en veel glas) en is er kleine convectorput geplaatst. Die wordt gevoed door extra leidingen die zijn getrokken vanaf de vloerverdeler van de keuken/woonkamer

De laatste verandering is dat de schuur is omgebouwd naar een studio (slaapkamer + badkamer) voor inwonende zoon. Douchewater vanaf zolder was geen optie; er is een tweede CV installatie (Remeha Tzerra CW4) geplaatst die water levert voor zijn douche en warmte voor zijn vloerverwarming. Tevens kon een leiding naar de keuken getrokken worden zodat de close-in boiler kon verdwijnen.

Idee was om de woning verder splitsbaar te maken; 1 CV voor de begane grond (Tzerra) en de zolder CV (Calenta) voor de verdiepingen (ik gebruik sowieso Plugwise zone verwarming). Dus is er een aan- en afvoer van de Studio/Tzerra naar de vloerverdeler van de woonkamer/keuken getrokken.

In dit plaatje zie je de aanvoer en retour van boven (Calenta) komen en de aanvoer en retour van de Tzerra. Door de afsluiters in alle leidingen kan ik 'kiezen' welke CV de de vloerverwarming van de woonkamer/keuken voedt:

Dan nu de vraag; kan ik alle afsluiters open zetten en de Tzerra CV functie uitschakelen, maar zijn sanitair water aan laten staan?

Bij een warmtevraag van de woonkamer/keuken zal de zolder CV aan springen en water leveren, die netjes door de verdeler van de woonkamer/keuken loopt. Bij een warmtevraag van de studio, springt de ketel aan en gaat er warmte naar de verdeler van de studio. Hier zit echter ook de Tzerra op aangesloten; de Calenta duwt dan water door de Tzerra. Mag dat? Kan dat kwaad?

Voor de volledigheid hier een plaatje van de Studio verdeler. Vanuit de vloer is een rode/blauwe leiding te zien die tussen beide verdelers zit. En je ziet natuurlijk ook dat de Tzerra in het circuit zit:

Dank alvast!

Beste antwoord (via Eternity_rules op 30-12-2022 14:22)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Stel kogel afsluiters onder de Tzerra (en ook voor het gemak onder de Calenta) zetten..

bypass onder bij de ketels maken emt een kogel afsluiter er in..

zet je Tzerra op SWW en de kranen naar de Tzerra dicht, (en indien nodig de bypass open)
de Calenta zou nu de warmte vraag moeten kunnen voldoen.. zonder water door de Tzzera proberen te persen..
mocht je storing hebben op de Calenta slinger je daar de kranen dicht, de kranen bij de tzerra open en dan doe je de CV functie daar weer van aan :-)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je vooral vreemde effecten kan krijgen als beiden gaan branden, volgens mij regelt een moderne CV ook op zijn retour water en als dat al warm is zal hij niet zoveel doen, verder is het de vraag war gebeurt er met de pompen vinden die dit leuk. Vraag mij of het dan niet slimmer is om met slimme thermostaten te gaan werken en maar 1 CV voor de verwarming.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:00
Je zou best de interne pomp van de Tzerra bypassen. Maar dan kan er een ander probleem ontstaan: bij mijn oude CV ketel (Viessmann) werkte warm water niet als er niet ook druk op het verwarmingscircuit zat. Dat misschien dus eerst even proberen voordat je de CV functie definitief van de Tzerra loskoppelt.

[Voor 4% gewijzigd door luukske op 30-12-2022 12:57]

• Eternity_rules
@Frogmen
Dank voor je reactie1

Het liefst ga ik inderdaad weer terug naar 1 CV installatie, namelijk die van de zolder. Het probleem is dan hoe douche water naar de studio te krijgen. Dat wordt nu door de Tzerra beneden geleverd. Dus ik dacht: de verwarming functie van de Tzerra uit te zetten. Hij wordt dan alleen actief als er sanitair water gevraagd wordt.

Kan er iets 'stuk'?

• Eternity_rules
@luukske
De loskoppeling is in mijn geval alleen software matig; de CV functie uit en de sanitair water functie aanlaten op de Tzerra.

• luukske
Maar dan stroomt er cv-water door de interne pomp van de Tzerra, terwijl die uit staat. Dat lijkt me niet goed voor de pomp.
Ik zou onder de ketel een bypass maken met 4 kraantjes. Dan blijft het circuit van de Tzerra op druk en kun je de pomp bypassen. En dat kan dan ook weer gemakkelijk ongedaan gemaakt worden.
(Zo heb ik het zelf ook een tijdje gehad: warmtepomp voor CV en mijn oude gasketel voor alleen nog warm water.)

• Eternity_rules
luukske schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:09:
Maar dan stroomt er cv-water door de interne pomp van de Tzerra, terwijl die uit staat. Dat lijkt me niet goed voor de pomp.
Precies! En ik weet niet of dit schade oplevert! Wellicht is het geen probleem.

• Eternity_rules
luukske schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:09:
Ik zou onder de ketel een bypass maken met 4 kraantjes.
Deze snap ik niet; op welke leidingen komen die dan? Aanvoer- en retour van de Tzerra en de andere twee?

• SMSfreakie
  • Niet online
volgens mij kan de Tzerra gewoon in SWW modes only... of je dan druk op het CV deel moet houden weet ik niet, misschien dat Remeha je dat kan vertellen?

bij kennissen van me hangt een Intergas HRE ketel, ook puur voor SWW.. de CV aansluitingen zijn onder dat ding gewoon afgedopt... zit ook geen vulpunt op.. alleen de ontluchtingsoptie boven op de ketel..

[Voor 40% gewijzigd door SMSfreakie op 30-12-2022 13:20]

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Eternity_rules
SMSfreakie schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:18:
volgens mij kan de Tzerra gewoon in SWW modes only... of je dan druk op het CV deel moet houden weet ik niet, misschien dat Remeha je dat kan vertellen?
Ja, dat kan hij! Zowel SWW en CV WW zijn individueel aan en uit te zetten.
En er blijft druk op het circuit staan, omdat het CV deel gewoon in het totale circuit blijft zitten. Alleen is de vraag of dit schade intern in de Tzerra op kan leveren.

• luukske
Ik heb het aantal kraantjes verkeerd geteld: je hebt 3 stuks nodig.
1 Aanvoer en 1 retour Tzerra en nog 1 in de bypass zelf. Dan kun je die dichtzetten als je toch eens naar de oude situatie terug wilt gaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Stel kogel afsluiters onder de Tzerra (en ook voor het gemak onder de Calenta) zetten..

zet je Tzerra op SWW en de kranen naar de Tzerra dicht, (en indien nodig de bypass open)
de Calenta zou nu de warmte vraag moeten kunnen voldoen.. zonder water door de Tzzera proberen te persen..
mocht je storing hebben op de Calenta slinger je daar de kranen dicht, de kranen bij de tzerra open en dan doe je de CV functie daar weer van aan :-)

• Eternity_rules
SMSfreakie schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:27:

Ja, een reserve CV is fijn ;-)

• Eternity_rules
Intergas heeft kennelijk twee warmte wisselaars. Dus twee aparte circuits. Dan is het waarschijnlijk helemaal niet zo ingewikkeld. Maar, ik vraag me dus af of de Tzerra problemen gaat geven als er water vanaf een andere CV (de Calenta) doorheen gepompt wordt.

Extra afsluiters onder de Tzerra en een by-pass ertussen is denk ik de veiligste oplossing. Ik had gehoopt dat iemand kon bevestigen dat het ook zonder kan...

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:05
SMSfreakie schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:27:

Zorg dan wel dat er ook een expansievat in die aansluiting bij de Tzerra blijft. Anders kan de drukverschil bij het opwarmen voor warm tapwater niet op gevangen worden. En je ketel is anders ook zo van druk af.

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:05
Eternity_rules schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:35:
Intergas heeft kennelijk twee warmte wisselaars. Dus twee aparte circuits. Dan is het waarschijnlijk helemaal niet zo ingewikkeld. Maar, ik vraag me dus af of de Tzerra problemen gaat geven als er water vanaf een andere CV (de Calenta) doorheen gepompt wordt.

Extra afsluiters onder de Tzerra en een by-pass ertussen is denk ik de veiligste oplossing. Ik had gehoopt dat iemand kon bevestigen dat het ook zonder kan...
Je wil het niet zonder maken dan gaat de Tzerra als een radiatoor werken die de buiten lucht gaat verwarmen. De warmte die door het ketelblok dan de hele tijd gaat moet toch ergens heen.

• Eternity_rules
@andre208
Goeie! Daar heb ik niet bij stil gestaan. Dank!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee