Toon posts:

Siemens koelkast laten repareren/nakijken?

Pagina: 1
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 01:35
Ik heb een 9 jaar oude Siemens K126FA50 koelkast met 0 graden zone en merk sinds een tijdje dat de temperatuur bovenin niet zo koud is. Het lastige is om er achter te komen of dit nu goed of niet goed en of ik hem na moeten laten kijken.

Onderin koelt hij prima, de temperatuur komt overeen met wat ik heb ingesteld. Bovenin meet ik 12 graden met een weerstationnetje erin gezet. Een bakje water meet 11 graden.
Halverwege de koelkast meet ik 9 graden maar soms als ik even kijk dan meet ik ook 10 graden.
Met een verlaging gaat de temperatuur ook iets naar beneden. De standaard temperatuur staat ingesteld op 4 graden en dat is het ook in het deel net boven de 0 graden. Maar om nu de koelkast op 2 graden te zetten vind ik meer het omzeilen van het probleem.

Wat ik gedaan heb:
- verlaging toegepast, later weer hersteld naar de 4 graden temp waar hij altijd op stond.
- gecontroleerd of de ventilator het deed, deze werkt
- een zaklamp in de koelkast gelegd om te kijken of er licht langs de deur komt, de koelkast lekt geen koude langs de deurrubbers
- op diverse plekken de temperatuur gemeten. Bovenin lijkt het mij best warm.

Ik merkte ook dat het lijk alsof de koelkast vaker aanslaat. Het viel me op dat ik 's nachts zag dat de koelkast een half uur aangaat (100W verbruik) en dan weer een half uur uit. Dit gedrag zag ik eerder niet.
Toen ben ik gaan terugkijken in mijn stroomverbruik en kwam ik er achter dat er in september iets veranderd is waardoor ik dus zag dat er iets een half uur aangaat en dan weer uit. Juist toen ik zo'n piekje zag, hoorde ik ook de koelkast aanslaan.

Het is erg lastig om zeker te zijn dat het de koelkast is, omdat overdag met zonnepanelen ik dit gedrag er niet uit kan vissen door de schommelingen in het verbruik. Ik liep met het idee om een verbruiksmeter te plaatsen maar de stekker van de koelkast zit op een erg lastige bereikbare plek waar je alleen niet bij kan komen zonder de koelkast eruit te halen.

Volgens de gegevens zou de koelkast ongeveer 0,4kWh per dag moeten verbruiken ~150kWh per jaar), maar als ik het patroon van 's nachts 24 uur per dag zou doen dan kom ik op ruim 1 kWh per dag.

Dit is vannacht:

En dit (iets lastiger te zien), 31 augustus in de nacht

Is het raadzaam om er een monteur naar te laten kijken?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met 12 graden lijkt ie me sowieso stuk. Beetje koelkast mag max 8 graden zijn, eigenlijk liever 4.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:25
9 jaar oude koelkast zou ik vervangen bij zulke onbekende klachten.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Check even of de rubbers nog goed sluiten. Dat kan een boel verschil maken.

@Wild Chocolate Ah, mijn bekende valkuil: half lezen...

[Voor 28% gewijzigd door sypie op 30-12-2022 12:10]

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-01 14:23
@sypie Lees ff de OP, dan zie je dat TS dat al gedaan heeft 8)

OT: Als de koelkast vaak aanslaat en niet goed meer koelt, zou ik een nieuwe kopen. Lijkt me niet de moeite om nog een monteur bij te halen.

iRacing Profiel

• Binnetie
Ik las ergens een bericht hier op GoT waarbij iemand een koelkast had van 8 jaar oud waarbij de discussie ontstond om deze juist te laten repareren omdat een koelkast toch wel 15+ jaar mee moet gaan.

Onderin is het dus koud, maar bovenin een stuk warmer. Het is niet zo dat je het koelmiddel kunt bij laten vullen?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:10
Mogelijk dat hij ergens lek is, waardoor er koelmiddel verloren is gegaan. Dan loopt hij langer en koelt hij minder efficient. Maar dit is gewoon een wilde gok hoor. Zo te zien zit of zat er R600A (Isobutaan) in. Wat je kunt doen is kijken of hij ergens lek is op de verbindingen, het lek opzoeken met zeepsop. Repareren, vacumeren en weer opnieuw afvullen met gas (gaat op exact gewicht, staat op de sticker in de koelkast).

Dan moet je ook nog iemand zien te vinden die er aan kan en wil werken. Meestal beginnen mensen hier niet meer aan en kopen ze een nieuwe koelkast. Pas wel op met open vuur, R600A is in feite aanstekergas. Gelukkig zit er niet zoveel in, afhankelijk van de koelkast tussen de 25-50 gram.

My favorite programming language is solder.

• Binnetie
Puch-Maxi schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:44:
Mogelijk dat hij ergens lek is, waardoor er koelmiddel verloren is gegaan. Dan loopt hij langer en koelt hij minder efficient. Maar dit is gewoon een wilde gok hoor. Zo te zien zit of zat er R600A (Isobutaan) in. Wat je kunt doen is kijken of hij ergens lek is op de verbindingen, het lek opzoeken met zeepsop. Repareren, vacumeren en weer opnieuw afvullen met gas (gaat op exact gewicht, staat op de sticker in de koelkast).

Dan moet je ook nog iemand zien te vinden die er aan kan en wil werken. Meestal beginnen mensen hier niet meer aan en kopen ze een nieuwe koelkast. Pas wel op met open vuur, R600A is in feite aanstekergas. Gelukkig zit er niet zoveel in, afhankelijk van de koelkast tussen de 25-50 gram.
Dit dacht ik ook, het is net alsof hij niet helemaal rond kan pompen en dat daardoor alleen de onderkant koud wordt.
Tja iemand vinden wordt lastig, een busje aanstekergas heb ik nog wel staan :)
Als ik kijk naar de nieuwe koelkasten met energielabel D dan verbruiken die bijna de helft (88kW/j) minder dan mijn huidige (155kW/j). Maar de prijzen liegen er niet om.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Inbouw is altijd duurder. Then again: verbruikt ook minder, en als jij een reparateur moet laten komen ben je ook 50 euro alleen aan voorrijkosten kwijt, and then some. En warme melk is ook niks :P

Wat ik zou doen: goed witgoed bedrijf in de buurt zoeken met eigen technische dienst en de service dat als iets niet gemaakt kan worden en je bij hen iets nieuws koopt, die reparatie komt te vervallen.
Zit je ook niet met het zelf uit en inbouwen, regelen ze voor je

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee