[linux] lukt maar niet

Pagina: 1
Acties:

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:05
ik heb van mijn neef SuSe linux 7.1 professional DVD gekregen.. ik wil hem dus ook installeren..

installeren gaat wel, maar dan moet ie rebooten -> lilo boot dus.. alleen hij wilt niet booten, hij stopt bij de LI (heb al met search gedaan... maar geen antwoord gevonden.. alleen wat de fout is)
als je installeert dan kan je kiezen wat voor LILO -> diskette werkt niet (gaat dus tot LI ) en MBR lukt ook niet.. en die onder diskette staat, boot niet eens :?

ik wil het dus zo installeren..

1 ste hd: (40 GB)
c: win2000 (4 GB)
d: utils (15 GB)
e: gamez (20 GB)
f: win98 (1 GB)
2 hd: (20 GB)
g: stuff (10 GB)
rest -> is dus bestemt voor linux..

maar het gaat niet... :( ;(

• kEUS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 15:51

kEUS

eeeeeeeehhhhh 'mmmke

is het niet zo dat linux in iedergeval een partitie moet hebben binnen de eerste 1024 cycles (ong 500 mb) van de hd. Dat is bij jou niet het geval. probeer het eens op een lege hd of maak je partitie indeling anders aan

een schoner internet begint bij jezelf

Verwijderd

Op donderdag 30 augustus 2001 13:38 schreef RaMMSTeiN het volgende:
2 hd: (20 GB)
g: stuff (10 GB)
rest -> is dus bestemt voor linux..
hdb1: linux
hdb2: 10GB stuff

• Ankh
fff omdraaien dus? .. zal het wel proberen :) alleen ik zou het niet weten of het werkt..

en welke moet ik kiezen bij LILO? op een diskette??? :?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Je moet kiezen voor de superblock .. root partitie! Omdat je nl. win2000 al op je eerste hd hebt staan zal je dus via dat boot-menu linux moeten starten. Want volgens mij kan win2000 niet bootten als deze niet in je mbr zit.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• mvanderkruk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 01:06
Op donderdag 30 augustus 2001 13:59 schreef imdos het volgende:
Je moet kiezen voor de superblock .. root partitie! Omdat je nl. win2000 al op je eerste hd hebt staan zal je dus via dat boot-menu linux moeten starten. Want volgens mij kan win2000 niet bootten als deze niet in je mbr zit.
FOUT het is juist precies andersom. Ik heb het thuis ook, mijn LILO komt als eerste, als ik daarna voor windows kies krijg ik de WinNT bootloader.

En JA het klopt dat de linux partitie binnen de eerste +- 500 Mb van de schijf moet zitten.

Succes

MCDST | MCITP-EA

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
(jarig!)
Op donderdag 30 augustus 2001 14:16 schreef mvanderkruk het volgende:
En JA het klopt dat de linux partitie binnen de eerste +- 500 Mb van de schijf moet zitten.
Misschien met een oude LILO, maar met (bijv.) de LILO die bij Mandrake 8.0 zit gaat het prima.

Mijn linuxpartitie begint (op een hd van 20 GB) pas na 15 GB aan DivX'jes van mijn broertje, werkt prima.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En dat is niet waar.

linux zou voor de 1024 cilindergrens moeten zitten.
Die 500MB grens is achterhaald, lilo 2.17 kan dat makkelijk aan:
LILO op hda (lba32)

hda1 Win2k-nl (6GB)
hda2 win2k-uk (6GB)
v.a. hda5 linux
ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/blofnet/helpdesk/devices.jpg

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Ankh
het werkt nite GVD .. :(
weer hetzelfde probleem.. ik heb daarnet ff alle stuff van de 2de HD afgehaald.. en heb linux de hele HD gegeven... als lilo heb ik MBR genomen..

hij reboot.. en start LILO maar komt weer niet verder dan LI

tering zooi ;(
maja ook mijn eerst keer maar

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Even linear mode aanzetten en hij komt bij Linux ;)

• Ankh
Op donderdag 30 augustus 2001 14:43 schreef j3p het volgende:
Even linear mode aanzetten en hij komt bij Linux ;)
dat begrijp ik niet helemaal... :?

• jep

jep

Aan het einde van je install, ergens bij de lilo configuratie in de buurt staat een optie om 'linear mode' aan of uit te zetten, die moet aan.

• jep

jep

Ik begrijp trouwens niet waarom je hier een topic over opent :?

Je zoekactie naar 'li' leverde 310 resultaten op.

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
Op donderdag 30 augustus 2001 13:51 schreef kEUS het volgende:
is het niet zo dat linux in iedergeval een partitie moet hebben binnen de eerste 1024 cycles (ong 500 mb) van de hd. Dat is bij jou niet het geval. probeer het eens op een lege hd of maak je partitie indeling anders aan
Binnen de 1024 cylinders bedoel je. Normaal is dit geen probleem bij een moderne bootmanager en een begripvol BIOS.
Probeer een SuSE 7.2 + post je type Mobo eens

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025

[..]

Succes
Dit is TOTALE BULLSHIT, dit heeft niks te maken met MB's, het heeft te maken met cylinders en dan alleen nog ij oudere versies. En zelfs met oudere versies kan je het overal installeren als je /boot maar binnen de eerste 1024 CYLINDERS staan.

No flame intended, just defending my OS :)

• Ankh
Op donderdag 30 augustus 2001 15:32 schreef j3p het volgende:
Aan het einde van je install, ergens bij de lilo configuratie in de buurt staat een optie om 'linear mode' aan of uit te zetten, die moet aan.
maakt niet uit.. werkt ook niet.. ARG

Verwijderd

Het volgende kan wel werken: (dos/win) fdisk /mbr om je multi boot record weer te repareren, pakketje loadlin installeren op je windows schijf en via loadlin.exe linux laden >:)

Verwijderd

Op donderdag 30 augustus 2001 14:41 schreef RaMMSTeiN het volgende:
weer hetzelfde probleem.. ik heb daarnet ff alle stuff van de 2de HD afgehaald.. en heb linux de hele HD gegeven... als lilo heb ik MBR genomen..

hij reboot.. en start LILO maar komt weer niet verder dan LI
euh er is de limitatie van de 1024cyl (zoals al velen hebben vermeld)
voor oudere versies van Lilo moet je linux partitie waarop je kernel staat (meestal /boot) EINDIGEN (hoofdletters om het duidelijk te maken) voor deze 1024ste Cylinder en de cylinder bevindt zich +-8GB van het begin
Wat je best kan doen is als eerste partitie een kleine partitie van 20MB aanmaken en deze laten mounten onder /boot waar lilo dan je kernel images van gaat lezen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Allereerst voor de duidelijkheid: dit is geen beperking/probleem van GNU/Linux, maar van de bootloader (LILO in dit geval).

Ik werk nu een tijdje met GNU grub (grand unified bootloader), en deze heeft bij mijn weten niet die 1024 cylinder beperking, dus misschien dat dit een oplossing vormt. Nieuwere versies van LILO zouden deze beperking ook niet meer hebben meen ik, maar ik lees nog verdacht vaak posts over 'LI' of 'LI 1 0 1 0 1 0 1 enz' problemen.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb eigenlijk altijd LILO op mn 2e hd staan, die waar linux ook op staat, verder boot ik linux via de boot.ini van NT

met dd kun je het eerste stukje van je 2e hd afpulken en dat als een bestandje in de root van je win2k zetten.

dd if=/dev/hdb1 of=bootsect.lnx bs=512 count=1

verder moet je dan een regel in je boot.ini erbij maken waarin hij verwijst naar dat bestandje, en voila een dualboot.

Ik heb niet ff de howto meer bij de hand, maar ik heb die al vaker hier geroepen, probeer ff de search ofzo

Verder kan het ook met je mbr maar dan moet je een extra stukje in je LILO maken, dat heeft cliffie pas geleden ook nog uitgelegd in een van de topics hier

succes ermee

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1