Politieke advertorials op t.net?!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +57 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:20
Ik snap echt niet wat een dergelijk politiek semi-positief artikel op tweakers doet, en dan ook nog eens als advertorial.

Je ziet in de comments dat je gewoon een onnodige politieke discussie voor een techsite creëert. Polarisatie alleen maar erger etc.

Waarom wil tweakers een platform zijn waar dergelijke ‘nuances’ zelfs wordt verkocht als advertorial. Dat dat bedrijf nuances plaatst , snap ik, het is hun businessmodel. Als ze alleen maar negatief over China praten is niemand geïnteresseerd in ze ook in te schakelen, en zal China wellicht ook niet zo makkelijk meewerken met ze.

Maar echt..
Hou je toch buiten dit gedoe, en maak goede reviews, nieuws en tuts. Is het meteen ook een stuk vriendelijker op de fp.

Sorry als dit topic verkeerd geplaatst is of klagerig overkomt, maar ik vind het jammer dit überhaupt op tweakers te moeten zien.

//edit
Gaat dus om
.plan: China-expert Ed Sander: “Internetcensuur in China is complexer dan wij...
Thanks @crisp

[ Voor 16% gewijzigd door GAIAjohan op 30-12-2022 11:34 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:09
Ik vond het ook al een rare advertorial.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

GAIAjohan schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:16:
Sorry als dit topic verkeerd geplaatst is of klagerig overkomt, maar ik vind het jammer dit überhaupt op tweakers te moeten zien.
Gezien de inhoud zou ik me hier niet op voorhand voor verontschuldigingen hoor, Tweakers heeft voorheen nooit behoefte gehad aan een loket/topic om melding te doen over maatschappelijke en/of morele misgeslagen planken. Dus dan inderdaad maar hier.

Ik was oprecht verbaasd toen ik de inhoud las, en de reacties laten zich ook wel voorspellen: veel verontwaardiging, af en toe een anti-Nederland/Westen/Amerika poster die alleen op gelegenheid China steunt om voorgenoemde te bekritiseren, en dan nog één of twee mensen die menen dat het slim klinkt om centrum/neutraal te zijn - ook al valt hier weinig middenweg te vinden natuurlijk.

Het kan nooit zo zijn dat de redactie dit niet ook had kunnen voorspellen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:13

crisp

Devver

Pixelated

Even een linkje voor mensen die dit topic lezen en niet weten waar het over gaat: .plan: China-expert Ed Sander: “Internetcensuur in China is complexer dan wij...

Overigens zijn er in het verleden wel eens advertorials geweigerd omdat vooraf de inschatting was dat het teveel kritiek op zou leveren.

Ik weet niet of dit artikel betaald is, of dat er voor een advertorial is gekozen puur vanwege het feit dat het geen redactioneel stuk is.

[ Voor 19% gewijzigd door crisp op 30-12-2022 11:09 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:48

MsG

Forumzwerver

crisp schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:05:
Even een linkje voor mensen die dit topic lezen en niet weten waar het over gaat: .plan: China-expert Ed Sander: “Internetcensuur in China is complexer dan wij...

Overigens zijn er in het verleden wel eens advertorials geweigerd omdat vooraf de inschatting was dat het teveel kritiek op zou leveren.

Ik weet niet of dit artikel betaald is, of dat er voor een advertorial is gekozen puur vanwege het feit dat het geen redactioneel stuk is.
Volgens de partij in kwestie is er indirect betaald in de vorm van exposure, om zo het geringe bedrag als spreker te compenseren. Zie zijn reactie in het artikel.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan

offtopic:
Excuus dat ik die url was vergeten te plakken in mijn bericht. Had hem wel op klembord staan, maar niet geplakt.

Zal hem er ook even bij zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
MsG schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:14:
[...]

Volgens de partij in kwestie is er indirect betaald in de vorm van exposure, om zo het geringe bedrag als spreker te compenseren. Zie zijn reactie in het artikel.
Waarvan hier een linkje:
edsander in 'China-expert Ed Sander: “Internetcensuur in China is complexer dan wij denken”'

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

MsG schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:14:
[...]

Creatief boekhouden. Met andere woorden, dit is gewoon gekocht.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 13:49

rajackar

Blood Minister

Ik vind het persoonlijk echt te ver gaan om dit artikel te plaatsen. Dit voelt meer als propaganda.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

evilution schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:12:
[...]

Dat is niet "creatief boekhouden", dat heet "bartering": https://www.b2bmarketeers.nl/bartering-wat-is-het/

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
evilution schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:12:
[...]

Even voor de duidelijkheid: heeft Tweakers hem betaald voor het spreken op het evenement, of heeft hij een bedrag neergelegd om te mogen spreken en reclame te maken via dat evenement?

Als ik het volgende lijstje zo zie dan lijkt het om een sponsor te gaan:
https://tweakers.net/part...curity2022/1844/sprekers/

Hopelijk heb ik het fout, want anders is de volgende uitspraak (zie link in m'n vorige reactie) wel enigszins misleidend:
"Omdat het budget van Tweakers beperkt was maar ik het toch leuk vond om te presenteren voor deze groep hebben we afgesproken dat ik via een interview nog wat extra 'exposure' zou krijgen. Tweakers heeft er daarom voor gekozen dit als 'advertorial' te plaatsen. Dat doet er niet aan af dat het een eerlijk en objectief verhaal is en door geen enkele partij 'gesponsord'."

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:49
Stukfruit schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:24:
[...]

Even voor de duidelijkheid: heeft Tweakers hem betaald voor het spreken op het evenement, of heeft hij een bedrag neergelegd om te mogen spreken en reclame te maken via dat evenement?

Als ik het volgende lijstje zo zie dan lijkt het om een sponsor te gaan:
https://tweakers.net/part...curity2022/1844/sprekers/

Hopelijk heb ik het fout, want anders is de volgende uitspraak (zie link in m'n vorige reactie) wel enigszins misleidend:

[...]
Ik lees die reactie als 'Tweakers had eigenlijk niet voldoende budget om mij als spreker aan te trekken, echter doordat Tweakers dit arikel heeft aangeboden als 'secundaire voorwaarde' zijn we er toch uitgekomen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:58

Yucon

*broem*

Dit zegt deze Ed Sander zelf: "Ik ben door een medewerker van Tweakers geïnterviewd en heb dit stuk niet zelf geschreven."

We kunnen gaan muggenziften of elke medewerker van tweakers ook echt redacteur is en het daarmee een redactioneel stuk wordt, maar dan wordt het wel een erg lastige discussie.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• edsander
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-02-2023
Voor de duidelijkheid.

- Tweakers heeft mij gevraagd als spreker op het Privacy & Security event.
- Aanleiding was een eerder radio interview op BNR met mij en een redacteur van Tweakers.
- Het verzoek was om over hetzelfde onderwerp te presenteren.
- Het budget was de helft van m'n normale minimale vergoeding als spreker (mijn beroep). Ik kon voor dat bedrag geen nieuwe lezing ontwikkelen over het gevraagde onderwerp.
- Ik vond het echter wel leuk om eens voor deze groep te presenteren en heb aangeboden om voor het beschikbare budget een bestaande presentatie over internetcensuur te updaten.
- Daarnaast zouden we een interview doen om me wat meer naamsbekendheid te geven bij mensen die niet op het event waren.
- Tweakers heeft hetzelfde onderwerp, internetcensuur, gekozen. Ik ben uitvoerig door een Tweakers medewerker geïnterviewd en heb feitelijke correcties mogen aanbrengen in de drafts.
- Tweakers heeft ervoor gekozen om het te plaatsen als advertorial, waarschijnlijk omdat het onderwerp uitmaakt van een commerciële afspraak.
- Helaas heeft dit averechts gewerkt en denkt men dat het om betaalde propaganda gaat. Jammer want het is een inhoudelijk en feitelijk stuk gebaseerd op een daadwerkelijk interview.

Ed Sander

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Nou ja, voor wat betreft naamsbekendheid heeft het wel gewerkt, maar misschien anders dan je voor ogen had :X

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45
edsander schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:15:
Voor de duidelijkheid.

- Tweakers heeft mij gevraagd als spreker op het Privacy & Security event.
- Aanleiding was een eerder radio interview op BNR met mij en een redacteur van Tweakers.
- Het verzoek was om over hetzelfde onderwerp te presenteren.
- Het budget was de helft van m'n normale minimale vergoeding als spreker (mijn beroep). Ik kon voor dat bedrag geen nieuwe lezing ontwikkelen over het gevraagde onderwerp.
- Ik vond het echter wel leuk om eens voor deze groep te presenteren en heb aangeboden om voor het beschikbare budget een bestaande presentatie over internetcensuur te updaten.
- Daarnaast zouden we een interview doen om me wat meer naamsbekendheid te geven bij mensen die niet op het event waren.
- Tweakers heeft hetzelfde onderwerp, internetcensuur, gekozen. Ik ben uitvoerig door een Tweakers medewerker geïnterviewd en heb feitelijke correcties mogen aanbrengen in de drafts.
- Tweakers heeft ervoor gekozen om het te plaatsen als advertorial, waarschijnlijk omdat het onderwerp uitmaakt van een commerciële afspraak.
- Helaas heeft dit averechts gewerkt en denkt men dat het om betaalde propaganda gaat. Jammer want het is een inhoudelijk en feitelijk stuk gebaseerd op een daadwerkelijk interview.

Ed Sander
Wist je dat dit artikel als een advertorial geplaatst ging worden, gesponsord door ChinaTalk.nl?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsander
Ja, dat wist ik. Is me door Tweakers verteld en ik heb het in de draft gezien. Ik had het liever als redactioneel stuk gezien maar ik had niet het idee dat dat een optie was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ongelofelijk, blijkbaar mag men alleen negatieve dingen vertellen over China. Er zijn ook veel dingen die gewoon goed gaan in China dan wel met nuance maar als je dat uitlicht dan ben je meteen pro-china, propaganda dit dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:13
China is wel gewoon een triggerwoord hier, dat had Tweakers kunnen weten. Dit combineren met een advertorial is spelen met vuur in dat opzicht.

Het onderwerp an sich is niet zo verkeerd toch. Het is wel redelijk positief en gekleurd, maar de strekking is denk ik wel iets wat als basis voor verdere discussies gebruikt kan worden; is het internet überhaupt houdbaar ongereguleerd? Want volgens mij is dit geen hersenloze 'ja', dat hebben we de afgelopen jaren wel kunnen zien.

Als China weg was gelaten uit dit stuk/artikel en het iets abstracter was gehouden dan was het waarschijnlijk beter gevallen. Maar ja, ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
nst6ldr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:57:
[...]

Gezien de inhoud zou ik me hier niet op voorhand voor verontschuldigingen hoor, Tweakers heeft voorheen nooit behoefte gehad aan een loket/topic om melding te doen over maatschappelijke en/of morele misgeslagen planken. Dus dan inderdaad maar hier.

Ik was oprecht verbaasd toen ik de inhoud las, en de reacties laten zich ook wel voorspellen: veel verontwaardiging, af en toe een anti-Nederland/Westen/Amerika poster die alleen op gelegenheid China steunt om voorgenoemde te bekritiseren, en dan nog één of twee mensen die menen dat het slim klinkt om centrum/neutraal te zijn - ook al valt hier weinig middenweg te vinden natuurlijk.

Het kan nooit zo zijn dat de redactie dit niet ook had kunnen voorspellen.
Euh kijk eens onderaan het artikel, daarin verwijst de redactie zelfs naar een topic waarin je feedback kwijt kunt. Niet dat een apart topic fout is, maar zeggen dat "Tweakers heeft voorheen nooit behoefte gehad aan een loket/topic om melding te doen over maatschappelijke en/of morele misgeslagen planken" klopt dus totaal niet....

Zelf vind ik het overigens gewoon een interessant artikel en snap ik niet waarom men hier bezwaar tegen heeft.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
magnifor schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:25:
Ongelofelijk, blijkbaar mag men alleen negatieve dingen vertellen over China. Er zijn ook veel dingen die gewoon goed gaan in China dan wel met nuance maar als je dat uitlicht dan ben je meteen pro-china, propaganda dit dat.
Waar staat dat je geen positieve dingen over China mag melden? Beetje overdreven reactie dit....

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
edsander schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:15:
Dus in een notendop: omdat je bij De Technoloog van BNR zat raakte je bekend bij Tweakers en zo kreeg je een uitnodiging. Dat zorgt er inderdaad voor dat ik in m'n vorige reactie in dit topic fout zat :)

Dan vraag ik me nu twee dingen af:
  1. Zijn er betaalde sprekers én sponsor-sprekers tegelijkertijd op zulke evenementen? Zo ja: kan voortaan duidelijker worden gemaakt hoe dit zit? Dan kan daar tenminste minder verwarring over ontstaan. Dit kan jij (@edsander) natuurlijk niet regelen, dus deze opmerking is vooral gericht aan @Tweakers).
  2. Waarom probeer je nuance te brengen op een vlak waar dit sowieso niet anders kan worden gezien dan het goedpraten van de benoemde activiteiten? Je komt in het artikel namelijk niet echt met argumenten en draait om feiten heen met iets waar ik als lezer niets mee kan tenzij ik meega in het idee dat het allemaal best meevalt. De praktijk laat echter zien dat het niet meevalt. Dát is waarom het wordt bestempeld als propaganda.
Is er iemand voor punt 1 in de zaal? @crisp? :P

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsander
Stukfruit, ik denk dat de lezing wellicht een stuk helderder en completer is dan het artikel. Kijk die eens als je tijd hebt.
Voor het artikel is uit alle onderwerpen in de lezing door de schrijver de insteek van misverstanden over censuur gekozen; wat klopt er niet aan onze perceptie van censuur in China? Dat is geen goedpraten maar de feiten nuanceren.
Uit ervaring weet ik echter dat dit in het geval van China vaak juist wel wordt gezien als goedpraten. Hoort bij m'n vak ben ik bang.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 15:15
Wat je ook van de advertorial vind, ik vind het niet bepaald chique dat als er zo'n ophef/gedoe (hoe je het ook wil benoemen) is dat Tweakers niet met een statement komt en dat ze de geïnterviewde lekker aan zijn eigen lot overlaten waardoor hij zelf gaat/moet reageren met extra info.
Had op zijn minst gezegd dat er later op terug gekomen zal worden omdat door de komende jaarwisseling de leidinggevenden vrij zijn, als dit het geval was geweest en je niet meteen met wat duiding had kunnen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
magnifor schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:25:
Als jij goed had gelezen zijn juist reacties zoals jij die hier plaatst hetgeen waar ik ook tegen ageer. Dergelijke politieke shit vind ik gewoon niet passen op een techsite.

Dat hierop een reactie komt zoals die van jou bewijst het punt alleen maar.

Naast dat het ogenschijnlijk bagatelliseren en nuanceren van de situatie in China gewoon écht niet oké is..

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 30-12-2022 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

edsander schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:55:
Stukfruit, ik denk dat de lezing wellicht een stuk helderder en completer is dan het artikel. Kijk die eens als je tijd hebt.
Voor het artikel is uit alle onderwerpen in de lezing door de schrijver de insteek van misverstanden over censuur gekozen; wat klopt er niet aan onze perceptie van censuur in China? Dat is geen goedpraten maar de feiten nuanceren.
Uit ervaring weet ik echter dat dit in het geval van China vaak juist wel wordt gezien als goedpraten. Hoort bij m'n vak ben ik bang.
Het artikel begint met:
Het vooroordeel dat de Chinese overheid alles maar blokkeert en er geen Winnie de Poeh meer op het Chinese internet te vinden is, klopt niet
Haha nee. Niet alles, duh, en volgens mij is er geen mens op de wereld die beweert dat álles geblokkeerd wordt, want dan zouden ze ook de overheidspropaganda niet kunnen consumeren.

Vervolgens gaat het in het artikel en in je lezingen verder over dat, inderdaad, niet álles wordt geblokkeerd, maar wel alles wat potentieel ook maar enigszins op een bedreiging van de overheid zou kunnen lijken, zoals mensen die hun covidbeleid bekritiseren, of de behandeling van Oeigoeren, of om het even wat.

Dan worden hele platforms (!) binnen een dag of twee platgegooid. Want stel je voor dat de burger zich informeert.

Dus ja, China-lovers vallen onder Westerse mensen nogal snel onder de noemer "met een flinke korrel zout te nemen".

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsander
Pompi, ik weet niet wat de normale gang van zaken is (ik ben geen Tweakers gebruiker). Tweakers heeft me in ieder geval wel gevraagd om vandaag de reacties te monitoren en waar nodig te reageren.
Maar m.u.v. deze topic op het forum ben ik daar onder het artikel mee gestopt.

Overigens ironische bijkomstigheid, als we het toch over zelfcensuur hebben ...
Ik krijg ook positieve reacties via mail en Twitter. Van mensen die dat liever niet onder het artikel doen omdat ze bang zijn te worden aangevallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsander
CodeCaster,

"volgens mij is er geen mens op de wereld die beweert dat álles geblokkeerd wordt"

In mijn lezing deel ik altijd een aantal stellingen waaronder 'China censureert alle buitenlandse sites' en 'Winnie de Pooh is verboden in China'. Er zijn altijd mensen die denken dat de stelling klopt en ik leg vervolgens uit wat er niet aan klopt. Het Tweakers publiek was tijdens de lezing bovengemiddeld geïnformeerd, maar normaal zit 25 tot 50 procent van m'n publiek er echt naast. En dat is het doel van die lezing: misverstanden wegnemen.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

edsander schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:14:
CodeCaster,

"volgens mij is er geen mens op de wereld die beweert dat álles geblokkeerd wordt"

In mijn lezing deel ik altijd een aantal stellingen waaronder 'China censureert alle buitenlandse sites' en 'Winnie de Pooh is verboden in China'. Er zijn altijd mensen die denken dat de stelling klopt en ik leg vervolgens uit wat er niet aan klopt. Het Tweakers publiek was tijdens de lezing bovengemiddeld geïnformeerd, maar normaal zit 25 tot 50 procent van m'n publiek er echt naast. En dat is het doel van die lezing: misverstanden wegnemen.
Tsja, als je de verkeerde vraag stelt, krijg je verkeerde antwoorden.

Vraag je: "Kan China met diens Great Firewall het verkeer van en naar elke willekeurige site en app onderscheppen, ongeacht of er gebruik wordt gemaakt van TLS, en daarmee zien wat hun gebruikers lezen en posten, en doen alsof specifieke sites, URL's of zelfs paragrafen niet bestaan?", dan is het antwoord een volmondig "ja".

Maar dát vertel je niet. Nee, het is "nee gekkie, ze blokkeren niet álles".

En het chatten van de term "Winnie the Pooh" was binnen Weibo wel degelijk onmogelijk dankzij Deep Packet Inspection.

Het is verschrikkelijk eng wat daar gebeurt, en elke vorm van bagatelliseren daarvan moet zo hard mogelijk in de kiem gesmoord worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-06 00:07
Het is hier allemaal niet zo erg!

Maar als je te veel zegt komt de politie wel even langs. En de mensen zijn zo onderdrukt dat ze een hoop dingen gewoon helemaal niet durven te zeggen. 8)7
Zeker bij deze onderwerpen is er bij de bevolking ook veel zelfcensuur, waardoor de overheid niet eens hoeft op te treden zegt Sander: “Bovenop de Great Firewall en censuur door internetbedrijven heb je ook een heel stuk zelfcensuur, doordat Chinezen best wel weten met welke onderwerpen ze in de problemen kunnen komen. In eerste instantie wordt een bericht verwijderd, maar als je echt te ver gaat, word je op 'de thee gevraagd’ bij de politie. Dat betekent dat je een formele waarschuwing krijgt. Daarom zorgt zelfcensuur er eigenlijk al voor dat veel content niet eens op het internet komt.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-06 07:20
edsander schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:07:
Pompi, ik weet niet wat de normale gang van zaken is (ik ben geen Tweakers gebruiker). Tweakers heeft me in ieder geval wel gevraagd om vandaag de reacties te monitoren en waar nodig te reageren.
Maar m.u.v. deze topic op het forum ben ik daar onder het artikel mee gestopt.
Moet wel stellen dat het steeds vreemder wordt, hoezo moet jij de boel maar een beetje monitoren. In principe wordt Tweakers hier op het matje geroepen.
edsander schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:07:

Overigens ironische bijkomstigheid, als we het toch over zelfcensuur hebben ...
Ik krijg ook positieve reacties via mail en Twitter. Van mensen die dat liever niet onder het artikel doen omdat ze bang zijn te worden aangevallen...
Naast dat dit een weinig tactische opmerking is gezien de lopende discussie, ga nou niet naast je schoenen lopen met N=2.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
edsander schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:55:
Ik heb 'm al in m'n afspeellijst staan, samen met die aflevering van De Technoloog :Y
Probleem is dat er, voor zover ik kan zien, in het artikel vooral o.a. anekdotische uitspraken ("het vooroordeel", "een van de misverstanden", enz - allen zonder enige achtergrondinformatie) worden gebruikt om nuance op toe te passen.

Daarnaast worden feiten (TikTok die aantoonbaar data kan uitlezen) te snel weggezet als onbeduidend en wordt #MeToo als voorbeeld misbruikt om de goede toepassingen van overheidscensuur uit te lichten.

Je zal vast een aardige kerel zijn en het niet per se slecht bedoelen, daar kan ik geen oordeel over hebben omdat ik je niet ken, maar de genoemde communicatie volgt letterlijk de definitie van propaganda.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 01:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

FlowSnake schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:07:
[...]

Moet wel stellen dat het steeds vreemder wordt, hoezo moet jij de boel maar een beetje monitoren. In principe wordt Tweakers hier op het matje geroepen.
Dit is toch vrij normaal. Dat je iemand vraagt actief mee te discussieren. Alleen worden er denk ik nu even onhandige woorden gekozen "reacties monitoren" klinkt idd alsof wij achter de chinese muur zitten :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:57

D4NG3R

kiwi

:)

offtopic:
Wat de meningen verder ook moge wezen, mag ik @edsander bedanken om openhartig in discussie te gaan met de lezers? :)

Dat mis ik nogal eens bij artikelen over gevoelige onderwerpen. Wel (helpen om) iets 'gewaagds' de wereld in helpen, maar vervolgens is het eenrichtingsverkeer in de comments waardoor alle nuance verdwijnt en de boel ontspoort. :/

[ Voor 48% gewijzigd door D4NG3R op 30-12-2022 15:22 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:10

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

D4NG3R schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:18:
offtopic:
Wat de meningen verder ook moge wezen, mag ik @edsander bedanken om openhartig in discussie te gaan met de lezers? :)
Dat is gewoon zijn werk. Dit is een marketing-man, zijn betaalde baan is het verspreiden van informatie over China.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:57

D4NG3R

kiwi

:)

Jazzy schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:23:
[...]
Dat is gewoon zijn werk. Dit is een marketing-man, zijn betaalde baan is het verspreiden van informatie over China.
Ik zie het zelf jammer genoeg maar al te weinig. ;)

Vanwaar zie ik dit artikel overigens niet op de FP? Ik ben abonnee maar was vanmiddag vrij verward toen ik dit topic langs zag komen zonder context. Ik kan mij niet herinneren .adv's ooit uit te hebben gezet, noch kan ik er zo 1-2-3 een optie voor vinden. Ook op m'n telefoon zie ik hem niet, als ik uitlog direct wel, dus het is ergens een instelling. Nee custom CSS had ik niet draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 30-12-2022 15:34 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
D4NG3R schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:27:
[...]

Vanwaar zie ik dit artikel overigens niet op de FP? Ik ben abonnee maar was vanmiddag vrij verward toen ik dit topic langs zag komen zonder context. Ik kan mij niet herinneren .adv's ooit uit te hebben gezet, noch kan ik er zo 1-2-3 een optie voor vinden.
Adblocker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

D4NG3R schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:27:
[...]

Ik zie het zelf jammer genoeg maar al te weinig. ;)

Vanwaar zie ik dit artikel overigens niet op de FP? Ik ben abonnee maar was vanmiddag vrij verward toen ik dit topic langs zag komen zonder context. Ik kan mij niet herinneren .adv's ooit uit te hebben gezet, noch kan ik er zo 1-2-3 een optie voor vinden. Ook op m'n telefoon zie ik hem niet, als ik uitlog direct wel, dus het is ergens een instelling. Nee custom CSS had ik niet draaien.
Als je banners uit hebt staan in je profiel dan worden advertorials op de frontpage ook verborgen (acties niet).

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Stukfruit schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:47:
[...]

Is er iemand voor punt 1 in de zaal? @crisp? :P
Sorry, ik ben niet echt op de hoogte van hoe dat geregeld wordt...

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 12:51
Pompi schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:58:
Wat je ook van de advertorial vind, ik vind het niet bepaald chique dat als er zo'n ophef/gedoe (hoe je het ook wil benoemen) is dat Tweakers niet met een statement komt en dat ze de geïnterviewde lekker aan zijn eigen lot overlaten waardoor hij zelf gaat/moet reageren met extra info.
Had op zijn minst gezegd dat er later op terug gekomen zal worden omdat door de komende jaarwisseling de leidinggevenden vrij zijn, als dit het geval was geweest en je niet meteen met wat duiding had kunnen komen.
Nou... Dit hele topic is pas een paar uur oud. Op 30 december, een dag waarop veel kantoren uitgestorven zijn. Een dienstdoende redacteur/mod zal eerst contact moeten leggen met de leidinggevende (die mogelijk op vakantie is) voordat er een toezegging kan worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
GAIAjohan schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:16:
ik vind het jammer dit überhaupt op tweakers te moeten zien.
Je zou het graag gecensureerd willen zien? :p

Als zwaar tegenstander van censuur vond ik het een interessant ander perspectief. Als Tweakers daadwerkelijk geïnteresseerd is in het onderwerp internetcensuur, dan zouden ze ook eens een artikel over https://twitter.com/elonmusk/status/1607743022925504514 moeten schrijven. En het zou helemaal grappig zijn om de hand ook eens in eigen boezem te steken (internetcensuur op oa het AWM-forum). Juist zo'n eenzaam artikel over censuur en China maakt het wat verdacht zeg maar.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• iloste
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-03-2023
Vanuit Tweakers ben ik samen met het Concepts team (ook wel bekend als Tweakers Partners) verantwoordelijk voor alle betaalde content en partnerships op Tweakers. En vanuit die hoedanigheid reageer ik graag op alle reacties die rondom bovenstaand artikel binnen zijn gekomen. Ed Sander is China Tech Expert en heeft een lezing gegeven op de Tweakers Meet-up Privacy & Security afgelopen november. Ed wilde spreken op het event en als tegenprestatie zijn we overeengekomen om een advertorial (in de vorm van een achtergrondartikel) te publiceren op Tweakers. Dit artikel is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Ed Sander en Tweakers Partners. De redactie van Tweakers is op geen enkele manier betrokken geweest bij de inhoud van dit artikel. Bij nader inzien, en op basis van jullie reacties, moeten wij concluderen dat een advertorial met zo’n politiek beladen onderwerp niet op Tweakers thuishoort. Wij hebben hier van geleerd en in de toekomst zullen wij niet meer over dit soort onderwerpen schrijven. Op dit moment kiezen we ervoor om deze advertorial niet offline te halen want in het kader van transparantie wil ik graag dat iedereen mijn reactie kan lezen.

Graag wil ik ook nogmaals benadrukken dat alle advertorials op Tweakers door de afdeling Tweakers Partners worden geschreven. Deze afdeling is onderdeel van de sales afdeling van Tweakers. Deze afdeling opereert los van de onafhankelijke redactie van Tweakers. Om advertorials zo transparant mogelijk richting de bezoeker te brengen hebben we er voor gekozen om op vier plekken aan te tonen dat dit artikel (alle advertorials) tot stand is gekomen vanuit een commerciële samenwerking.

--> Op de frontpage staat voor de titel een megafoon met: .adv
--> Boven het artikel staat een rode lijn met - advertorial -
--> Bij de afzender van het artikel (rechtsboven) staat dat het artikel is geschreven door Tweakers Partners
--> Onder het artikel staat een blok waarin we de samenwerking benoemen.

Wij hebben als Tweakers Partners dan ook geenszins het doel om jullie als bezoeker te misleiden en willen hier juist zo transparant mogelijk in zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
pedorus schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:47:
[...]

Je zou het graag gecensureerd willen zien? :p
Politiek op de tweakers fp vind ik onzin. Net zoals je ook geen roddelklap verwacht op een techsite. Of reviews van videokaarten in de Linda of op Politico.
Voor politieke info zijn er wel andere bronnen. Tevens lees ik er duidelijk een ‘valt wel mee’ in. De politie komt ‘slechts’ even op de thee. Alsof je gaat zeggen dat de fouten in de toeslagenfraude wel meevallen om maar wat te noemen. Ik ben tegen censuur, absoluut, maar ga een tech-fp niet laten vervallen in een splijtingsgrot van polarisatie. Hou dus politiek zover mogelijk weg van de fp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Ed wilde spreken op het event en als tegenprestatie zijn we overeengekomen om een advertorial (in de vorm van een achtergrondartikel) te publiceren op Tweakers. Dit artikel is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Ed Sander en Tweakers Partners. De redactie van Tweakers is op geen enkele manier betrokken geweest bij de inhoud van dit artikel.
Graag wil ik ook nogmaals benadrukken dat alle advertorials op Tweakers door de afdeling Tweakers Partners worden geschreven. Deze afdeling is onderdeel van de sales afdeling van Tweakers. Deze afdeling opereert los van de onafhankelijke redactie van Tweakers.
Als alle advertentie artikelen normaal gesproken worden geschreven door Tweakers Partners waarom is er in deze overeenkomst opeens besloten dan Ed Sander de vrije hand kreeg in dit artikel met alle risico's van dien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsander
Dank je voor deze reactie iloste.
Enkele kleine maar gezien de discussie belangrijke toevoegingen. Tweakers heeft mij benaderd als spreker, niet andersom. Daarnaast ben ik door jullie betaald, maar gezien het beperkte sprekersbudget hebben we afgesproken ook een intervoew te doen. Dat is uiteindelijk door een Tweakers (Partners) medewerker in deze vorm gegoten. E.e.a. zoals ik ook hier heb beschreven:
https://gathering.tweaker...message/73964674#73964674

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsander
Anoniem: 361276 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:59:
[...]

[...]

Als alle advertentie artikelen normaal gesproken worden geschreven door Tweakers Partners waarom is er in deze overeenkomst opeens besloten dan Ed Sander de vrije hand kreeg in dit artikel met alle risico's van dien?
Ik heb het artikel niet geschreven. Het is het resultaat van een interview dat Tweakers met me heeft gedaaan.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:10

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

iloste schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:47:
Bij nader inzien, en op basis van jullie reacties, moeten wij concluderen dat een advertorial met zo’n politiek beladen onderwerp niet op Tweakers thuishoort. Wij hebben hier van geleerd en in de toekomst zullen wij niet meer over dit soort onderwerpen schrijven.
Ben bang dat hier nu een verkeerde conclusie wordt getrokken. Het probleem van dit artikel is namelijk niet het onderwerp, maar de wijze waarop het onderwerp belicht wordt. Er moet over elk onderwerp geschreven kunnen worden, of dit nu politiek beladen is of niet.

Mijn zorg is vooral hoe de mensen die verantwoordelijk zijn voor deze content het probleem met dit artikel niet gezien hebben voordat het tot publicatie kwam. Lijkt me daarom zinvol als de koppen op een later moment nog eens bij elkaar gestoken worden om samen met de Tweakers redactie te kijken welke principes je ook op commerciële content zou kunnen toepassen om zoiets als dit in de toekomst te voorkomen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:14
Dat Tweakers dan zelf internetcensuur kiest is wel opmerkelijk. Naar aanleiding van wat er, nog steeds, over Twitter binnenddruppelt zou je net zo goed zo'n artikel over onze eigen internetcensuur kunnen schrijven. Maar dat vind Tweakers dan weer niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

edsander schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:02:
[...]

Ik heb het artikel niet geschreven. Het is het resultaat van een interview dat Tweakers met me heeft gedaaan.
Hi Ed,

Dan begreep ik het verkeerd jij hebt dus een interview aan Tweakers Partners gegeven (wat los staat van de Tweakers Redactie) en die hebben dit zo gepubliceerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsander
Anoniem: 361276 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:05:
[...]

Hi Ed,

Dan begreep ik het verkeerd jij hebt dus een interview aan Tweakers Partners gegeven (wat los staat van de Tweakers Redactie) en die hebben dit zo gepubliceerd.
Na mijn presentatie over internetcensuur tijdens het Tweakers Privacy & Security event hebben we inderdaad een inteview gedaan. Er is daarbij door Tweakers voor gekozen om hetzelfde onderwerp te pakken. We hebben het interview via zoom opgenomen en de Tweakers (Partner) medewerker heeft e.e.a. uitgewerkt en voorgelegd ter controle op de juistheid van overname.

Ik zet met alle plezier de audio van het interview online als nog meer openheid gewenst is. ;-)

Tenslotte nog een keer de uitleg dat ik internetcensuur absoluut niet goedkeur. Maar ik ben van mening dat er ook wat ongenuanceerde fabeltjes de ronde doen. Met de lezing en het artikel wil ik in principe zeggen: 'Het bestaat, is is kl*te en verwerpelijk, maar het werkt wel ietsje anders dan sommige mensen in de praktijk denken." Net als bij al onze andere content - waarbij je heel veel kritische stukken en videos kunt vinden op onze site - is er geen doelstelling om iets pro- of contra neer te zetten. Overigens is internetcensuur het enige onderwerp waar ik over spreek/schrijf waarbij ik politieke elementen raak. Ik denk dat het verhaal prima paste binnen de context van privacy en security op het bijbehorende evenement. Maar buiten die content en zonder de diverse kritische en absurde voorbeelden die ik in de lezing wel aanhaal maar waar in dit artikel door de schrijver niet als thema voor gekozen is kan ik me voorstellen dat de boodschap eenzijdig overkomt.

Ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:13
jip_86 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:04:
Dat Tweakers dan zelf internetcensuur kiest is wel opmerkelijk.
Hoezo? Er staat alleen dat zulke beladen onderwerpen niet meer als advertorial zullen komen. Dat lijkt me geen verkeerde insteek. De redactie zelf kan er nog steeds prima reguliere artikelen over schrijven, dat wordt hier niet uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:14
eric.1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:20:
[...]

Hoezo? Er staat alleen dat zulke beladen onderwerpen niet meer als advertorial zullen komen. Dat lijkt me geen verkeerde insteek. De redactie zelf kan er nog steeds prima reguliere artikelen over schrijven, dat wordt hier niet uitgesloten.
Tweakers heeft eerder al gezegd dat ze niet gaan kijken wat er allemaal over Twitter naar binnen druppelt wegens het is niet van Musk maar van iemand die het van Musk heeft 8)7 TijsZonderH in "Waarom heeft dit geen nieuwswaarde"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03:08

Dennis1812

Amateur prutser

edsander schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:16:
[...]

Na mijn presentatie over internetcensuur tijdens het Tweakers Privacy & Security event hebben we inderdaad een inteview gedaan. Er is daarbij door Tweakers voor gekozen om hetzelfde onderwerp te pakken. We hebben het interview via zoom opgenomen en de Tweakers (Partner) medewerker heeft e.e.a. uitgewerkt en voorgelegd ter controle op de juistheid van overname.

Ik zet met alle plezier de audio van het interview online als nog meer openheid gewenst is. ;-)

Tenslotte nog een keer de uitleg dat ik internetcensuur absoluut niet goedkeur. Maar ik ben van mening dat er ook wat ongenuanceerde fabeltjes de ronde doen. Met de lezing en het artikel wil ik in principe zeggen: 'Het bestaat, is is kl*te en verwerpelijk, maar het werkt wel ietsje anders dan sommige mensen in de praktijk denken." Net als bij al onze andere content - waarbij je heel veel kritische stukken en videos kunt vinden op onze site - is er geen doelstelling om iets pro- of contra neer te zetten. Overigens is internetcensuur het enige onderwerp waar ik over spreek/schrijf waarbij ik politieke elementen raak. Ik denk dat het verhaal prima paste binnen de context van privacy en security op het bijbehorende evenement. Maar buiten die content en zonder de diverse kritische en absurde voorbeelden die ik in de lezing wel aanhaal maar waar in dit artikel door de schrijver niet als thema voor gekozen is kan ik me voorstellen dat de boodschap eenzijdig overkomt.

Ed
Maar.. geloof je echt dat de Chinese politie enkel een kopje thee komt drinken?
En dat de mensen die die thee "mogen" zetten niet perongeluk ineens verdwijnen?

Dat vind ik best naïef namelijk.

Verder mooi dat Tweakers aangeeft zich hier verder niet meer in te storten.
Immers.. we willen niet dat ze thee moeten gaan zetten.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsander
Dennis1812 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:05:
[...]

Maar.. geloof je echt dat de Chinese politie enkel een kopje thee komt drinken?
En dat de mensen die die thee "mogen" zetten niet perongeluk ineens verdwijnen?

Dat vind ik best naïef namelijk.

Verder mooi dat Tweakers aangeeft zich hier verder niet meer in te storten.
Immers.. we willen niet dat ze thee moeten gaan zetten.
Als je in China op de thee gevraagd wordt bij de politie betekent dat dat je een formele waarschuwing krijgt op het bureau. Het is een uitdrukking die in de praktijk niets te maken heeft met thee drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik denk dat je prima snapt wat ik bedoel.
Of zijn alle verhalen over verdwenen Chinezen en werkkampen en martelkampen ook allemaal overdreven en niet bestaand?

Indien dat het geval is, waarom doen ze dan zo enorm moeilijk om gewoon te laten zien dat ze wel het beste voor hebben met de mens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsander
Dennis1812 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:13:
Ik denk dat je prima snapt wat ik bedoel.
Of zijn alle verhalen over verdwenen Chinezen en werkkampen en martelkampen ook allemaal overdreven en niet bestaand?

Indien dat het geval is, waarom doen ze dan zo enorm moeilijk om gewoon te laten zien dat ze wel het beste voor hebben met de mens?
Opsluiting en onderdrukking van Oeigoieren is een feit. En dat ontken ik ook nergens.Maar dit verhaal gaat over internetcensuur, een heel ander onderwerp, waarbij 'op de thee uitnodigen' na het verwijderen van posts en accounts een volgende stap is die de overheid neemt om mensen te straffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En je bent 100% zeker dat het enkel bij:
Niet meer doen! Je bent gewaarschuwd!

Blijft?

Ik twijfel daar namelijk enorm aan. Maar wellicht ben ik te sceptisch en jij te naïef of mag je het niet zeggen en ligt het in het midden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsander
Dennis1812 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:17:

Blijft?

Ik twijfel daar namelijk enorm aan. Maar wellicht ben ik te sceptisch en jij te naïef of mag je het niet zeggen en ligt het in het midden.
Je legt me steeds woorden in de mond Dennis. Het is een volgende stap en het hoeft zeker niet de laatste te zijn en ja, er worden ook mensen opgesloten voor dingen die ze online doen, of b.v. voor het verkopen van VPN software. Maar voor het zover komt is er meestal al heel wat vooraf gegaan aan zo'n zware straf.

Ik zou echt heel graag je mening horen na het bekijken van de video van de lezing.
Dit is een eerdere versie van de presentatie die ik voor Tweakers heb gedaan:

YouTube: Internetcensuur in China – Misverstanden rechtgezet

[ Voor 19% gewijzigd door edsander op 30-12-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zal hem vannacht eens kijken als ik een rustig moment heb. Anders zal t de nacht van 1 op 2 worden.

31 op 1 is nogal een drukke nacht in mijn werkveld.

Wellicht is het toch verstandig om met Tweakers te overleggen dat ze een dikke disclaimer boven je artikel plaatsen dat het 1 grote fout was en ze zit nooit hadden moeten doen. Met een verwijzing naar de post in dit topic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WEBGAMING
Volgens wie? Want van wat ik gelezen heb, heeft hij helemaal nooit iets specifiek met tech gedaan, en dat bevestigt hij zelf in reacties.

Het is voor zo ver ik kan zien gewoon de mening van een "normale burger" die in China (en Nederland) gewoond heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 30-12-2022 18:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Met alleen een mening doe je @edsander tekort. Op de presentatie bij de P&S meet was er meer diepgang in over hoe de censuur wordt uitgevoerd in China en hoe dat is georganiseerd op technisch en politiek vlak.

In alle eerlijkheid mist dat stuk nu in het artikel en krijgt het nu vooral een politieke lading wat eigenlijk niet eens de bedoeling is. Het is juist om een beeld te krijgen hoe de censuur werkt en waarom het wordt uitgevoerd. Door dat inzicht kun je ook kijken hoe wij hier met elkaar omgaan en (meestal) blij zijn hoe we dat hier hebben geregeld.

De video die Ed linkt is wat mij betreft dan ook een aanrader om te kijken.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsander
WEBGAMING schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:48:
[...]

Volgens wie? Want van wat ik gelezen heb, heeft hij helemaal nooit iets specifiek met tech gedaan, en dat bevestigt hij zelf in reacties.

Het is voor zo ver ik kan zien gewoon de mening van een "normale burger" die in China (en Nederland) gewoond heeft.
'
Niet volgens Ed zelf in ieder geval.
Ik noem mezelf geen China Tech Expert en zelfs niet eens Expert.
Ik omschrijf mezelf als 'China Tech Watcher' of 'China Tech Analist', waarbij Tech in China normaal refereert aan internetbedrijven. Zoals je op onze website kunt zien doe ik dat al 12 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Dennis1812 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:17:

Blijft?

•In eerste instantie zullen ze het commentaar van internet afhalen.
•In zwaardere gevallen kunnen ze je ook blokkeren voor tijdelijk dat houd in dat je geen WeChat meer kan gebruiken en dat is watssapp/bankapp ect in 1 app dus je kan gelijk je bankzaken niet meer doen.
• Mocht je de boodschap nog niet begrijpen dan kan je een uitnodiging krijgen naar het politiebureau, nou krijg je daar geen thee (joh) en ook geen waarschuwing maar bedreigingen waarbij ze ook gerust je familie betrekken, moeten wij werkgever je laten ontslaan? Wil je kinderen van school gestuurd hebben? Dat soort intimidatie.

Gek genoeg binden de meeste Chinezen na zo inspirerend gesprek daarna wel in.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rarz
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-04 08:02
Ik heb die video bekeken. Interessant, maar niets gezien wat ik niet al wist.

De reden waarom zoveel mensen op het stuk afgaan is omdat er duidelijk context mist. Je hebt 1 presentatie uit een serie gepakt en die wordt gedeeld. Doodleuk wordt er gepraat over censuur alsof het de normaalste zaak van de wereld is - ongetwijfeld is dat ook zo in China. Daar weten ze niet beter.

Ik zou een intro toevoegen aan je presentatie waarin je in dikke rode letters duidelijk maakt dat het systeem compleet shit is en dat je het er niet mee eens bent hoe de mensen daar behandeld worden. Dan neem je meteen de indruk weg dat je het allemaal bagatelliseert. Want zonder context lijkt het meer op een handleiding voor dictators over hoe je je bevolking de kop in moet drukken. Tamelijk psychopathisch.

Wat me nogal stoort in het hele verhaal is dat je pleegt neutraal te zijn en simpelweg de feiten uit te leggen, maar bij de opstand in Xian (sp?) wordt oorzaak en gevolg omgedraaid - het is niet de opstand die tot de censuur leidt, maar de behandeling van de bevolking daar die tot opstand en daarna tot het afsluiten van internet.

Ook de verwijzingen naar de bestorming van het Capitool en de verspreiding van 'fake news' die als argument gegeven worden waarom censuur een bruikbaar/goed/acceptabele tool is die een nare smaak achterlaten. Dat wordt niet met zoveel worden gezegd, maar wel geïnsinueerd.

When in question, when in doubt, run in circles, scream and shout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:40
Anoniem: 361276 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:16:
[...]

•In eerste instantie zullen ze het commentaar van internet afhalen.
•In zwaardere gevallen kunnen ze je ook blokkeren voor tijdelijk dat houd in dat je geen WeChat meer kan gebruiken en dat is watssapp/bankapp ect in 1 app dus je kan gelijk je bankzaken niet meer doen.
• Mocht je de boodschap nog niet begrijpen dan kan je een uitnodiging krijgen naar het politiebureau, nou krijg je daar geen thee (joh) en ook geen waarschuwing maar bedreigingen waarbij ze ook gerust je familie betrekken, moeten wij werkgever je laten ontslaan? Wil je kinderen van school gestuurd hebben? Dat soort intimidatie.

Gek genoeg binden de meeste Chinezen na zo inspirerend gesprek daarna wel in.
Hence "Zeker bij deze onderwerpen is er bij de bevolking ook veel zelfcensuur, waardoor de overheid niet eens hoeft op te treden"... Als je mensen bang genoeg maakt, hoef je ze een stuk minder in de gaten te houden. Dat wordt op zich dus ook wel uitgelegd in het artikel.

Het probleem is vooral, dat een dergelijk artikel niet door de redactie met gedegen onderzoek is gemaakt. Als ik zo'n artikel als dit zie, dan vraag ik me af wie ervoor betaald heeft. Dat lijkt nu mee te vallen, maar voor hetzelfde geld betaalt via-via de Chinese ambassade hiervoor...

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:41

bladebla

<Piéééép>

Enkele reacties die ik vandaag heb gelezen onder het interview vind ik beschamend vanuit de community die Tweakers is. _Uiteraard_ hoef je het niet met interview eens te zijn maar de opmerkingen zonder onderbouwing, over betrekkingen van Ed of Tweakers met de CCP, zijn niet eerlijk. Duiding van beleid wordt aangezien voor het standpunt van Ed.

De inhoud van het interview is mijns inziens normaal als ik het vergelijk met podcasts en lezingen die ik beluister over China. De insteek is meestal om mensen te informeren over deze totaal andere maatschappij die soms wel op een andere planeet lijkt te zijn; we krijgen er veel minder van mee wat er gebeurt. Om al die verhalen van 'Ik heb gehoord dat men in China...' te -duiden-.
Klopt dit? Hoe is dit verhaal ontstaan? Waarom reageert een overheid er zo op? Wat zijn je eigen ervaringen met jouw kennis van China?

Ik inventariseer vaak de verhalen die ik de media hoor over China. Zijn ze negatief, neutraal of positief? Als er bij een neutraal beschouwend of een positief stuk op gereageerd kan worden lees ik veel argwaan. Een algemene ergernis is er ingeslopen als het over China gaat, die ik de afgelopen jaren heb zien groeien.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 5× Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 00:03
Rarz schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:31:
Ik heb die video bekeken. Interessant, maar niets gezien wat ik niet al wist.
Inderdaad, en heeft dus ook maar beperkt technische aspecten in zich.
Maar is voor het grootste deel op zich wel evenwichtiger en minder eenzijdig dan de advertorial, al blijft het toch enigszins wat aan de luchtige kant qua gevolgen voor Chinezen zelf. en mild voor alles en iedereen die z'n keutel intrekt om toch (weer) in China te opereren.
Ook de verwijzingen naar de bestorming van het Capitool en de verspreiding van 'fake news' die als argument gegeven worden waarom censuur een bruikbaar/goed/acceptabele tool is die een nare smaak achterlaten. Dat wordt niet met zoveel worden gezegd, maar wel geïnsinueerd.
Inderdaad, de zachte suggestie dat van alle mogelijkheden om hier wat aan te doen, de draconische (zelf-)censuur en vervolging die daarbij hoort, een reële optie zou zijn, in het kader van "elk voordeel heb z'n nadeel en vice versa", kan ik niet bepaald heel smakelijk vinden.
De kans lijkt me ook niet onaannemelijk dat China ook ooit een dergelijke bestorming krijgt, maar dan om uit deze situatie te geraken, voor hun lijkt het de enige mogelijkheid om iets veranderd te krijgen aldaar. Deze (zelf-)censuur en vervolging zal vooral uitstel bieden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@edsander

Aangezien je zegt transparant te zijn:
Heeft jullie website of jijzelf enige link met de Chinese overheid of instanties / organisaties die gelinked zijn aan de Chinese overheid.

Als ik namelijk de 'about' pagina op je website lees dan lijkt dat erg op propagandistische, kant en klaar aangeleverde tekst en niet in lijn met je eigen tech insteek.

Kort stukje:
ChinaTalk hopes to create greater understanding – both in the sense of insight and comprehension and the meaning of sympathetic awareness and tolerance – about China, the Chinese, Chinese language and culture and Chinese technological innovation among its customers, thereby contributing to positive cultural cross-fertilization.

Kan dan alleen maar denken aan de Oeigoerse 'opvoed' kampen, opsluiten van politieke tegenstanders en eht zijn van een complete surveillance staat (recent artikel in Volkskrant of NRC)

Hoe zo moet ik sympathieker over China gaan denken gezien bovenstaande? En waarom wil jij dat bewerkstelligen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsander
jeroenkb schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:25:
@edsander

Aangezien je zegt transparant te zijn:
Heeft jullie website of jijzelf enige link met de Chinese overheid of instanties / organisaties die gelinked zijn aan de Chinese overheid.

Als ik namelijk de 'about' pagina op je website lees dan lijkt dat erg op propagandistische, kant en klaar aangeleverde tekst en niet in lijn met je eigen tech insteek.

Kort stukje:

[...]

Kan dan alleen maar denken aan de Oeigoerse 'opvoed' kampen, opsluiten van politieke tegenstanders en eht zijn van een complete surveillance staat (recent artikel in Volkskrant of NRC)

Hoe zo moet ik sympathieker over China gaan denken gezien bovenstaande? En waarom wil jij dat bewerkstelligen?
Jeroen, zo kun je alles twee kanten op uitleggen.
Zoals je ziet hebben we het over taal, cultuur, technologische innovatie. Ik schrijf nergens dat ik het overheidsbeleid steun of will promoten, toch?
Maar stel gerust nog meer vragen, ik beantwoord ze met alle plezier.

En als je mijn persoonlijke mening over al deze zaken wil horen, lees dan gerust dit stuk eens.
https://www.chinatalk.nl/...-you-read-that-correctly/

[ Voor 8% gewijzigd door edsander op 30-12-2022 20:30 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
edsander schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:29:
[...]

Zoals je ziet hebben we het over taal, cultuur, technologische innovatie. Ik schrijf nergens dat ik het overheidsbeleid steun of will promoten, toch?

En als je mijn persoonlijke mening over al deze zaken wil horen, lees dan gerust dit stuk eens.
https://www.chinatalk.nl/...-you-read-that-correctly/
Dank voor de link. Met interesse gelezen.

Laten we het er maar op houden dat ik na 40 jaar niet meer geloof in het "als we elkaar beter begrijpen" dan komt het wel goed paradigma. Elk niet-democratisch land heeft maximaal geprofiteerd van die Westerse , ambivalente houding ten koste van vele miljoenen onderdrukte mensen.

Mijn persoonlijke mening is dan ook dat elke vorm van nuancering of wijzen op aspecten die toch best wel goed zijn in feite ondersteunend zijn aan het in dat specifieke land heersende regime.

Dus terecht of niet plaats ik je in het vakje propagandist van China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluissie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 11:08
* knip* Graag constructieve reacties, dit voegt niets toe.

[ Voor 76% gewijzigd door RoD op 31-12-2022 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 09:36
edsander schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:16:
[...]

Ed
Ik ben bij de presentatie geweest op de meetup Privacy & Security en dat was een erg leuke presentatie. Daarin werd ook de analogie van de slang in de kroonluchter aangehaald. De aanwezigheid van die slang die je zorgen baart en die bijt, wanneer de slang er te veel last van krijgt vond ik erg treffend en komt ook aan bod in de "China, Actually" serie van Polymatter op Nebula.

Ik heb het idee dat het stuk over de eventuele voordelen van het limiteren van bepaalde informatie niet gelukkig beschreven staat en op die manier werd het bij de presentatie ook niet verteld zoals ik mij herinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsander
daanb14 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:09:
[...]

Ik ben bij de presentatie geweest op de meetup Privacy & Security en dat was een erg leuke presentatie. Daarin werd ook de analogie van de slang in de kroonluchter aangehaald. De aanwezigheid van die slang die je zorgen baart en die bijt, wanneer de slang er te veel last van krijgt vond ik erg treffend en komt ook aan bod in de "China, Actually" serie van Polymatter op Nebula.

Ik heb het idee dat het stuk over de eventuele voordelen van het limiteren van bepaalde informatie niet gelukkig beschreven staat en op die manier werd het bij de presentatie ook niet verteld zoals ik mij herinner.
Klopt. Zoals je zei is dit artikel slechts één aspect uit de presentatie. Het is door de schrijver uitgekozen als meest interessante voor het stuk nadat hij mij heeft geïnterviewd.

Er staat dan ook niets in waar ik niet achter sta, maar los van de context geeft het waarschijnlijk een vertekend beeld.

In ieder geval fijn te horen dat je de presentatie leuk vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beste @edsander

Op o.a. Twitter kunnen niet Chinees sprekende mensen lezen wat voor verschrikkelijk dingen de Han Chinezen schrijven over het westen op de lokale social media. Het zijn de ergste vormen van beledigingen en bedreiging en discrimimatie richting het westen.

Dit doen ze met goedkeuring van CCP. We weten namelijk allemaal dat het anders niet langer dan 30min online kan staan. Impliciet betekent dit dus staatsbeleid, want CCP is de regering.

Hoe moeten we hiermee omgaan?

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

iloste schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:47:
De redactie van Tweakers is op geen enkele manier betrokken geweest bij de inhoud van dit artikel.
edsander in 'China-expert Ed Sander: “Internetcensuur in China is complexer dan wij denken”'

Wie liegt er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Ik vermoed dat met "de redactie" de nieuwsredactie wordt bedoeld? Dan klopt deze uitspraak gewoon.

Staat los van de redactie voor de advertorials, zoals eerder vermeld en ook wel eens in de podcasts wordt benoemd.

offtopic:
* Stukfruit houdt zich verder weer even aan de oppervlakte totdat hij de video heeft gekeken / beluisterd

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

edsander schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:29:
[...]

Dit is geen antwoord op de vraag van jeroenkb.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:34
tweakduke schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:01:
Met alleen een mening doe je @edsander tekort. Op de presentatie bij de P&S meet was er meer diepgang in over hoe de censuur wordt uitgevoerd in China en hoe dat is georganiseerd op technisch en politiek vlak.

In alle eerlijkheid mist dat stuk nu in het artikel en krijgt het nu vooral een politieke lading wat eigenlijk niet eens de bedoeling is. Het is juist om een beeld te krijgen hoe de censuur werkt en waarom het wordt uitgevoerd. Door dat inzicht kun je ook kijken hoe wij hier met elkaar omgaan en (meestal) blij zijn hoe we dat hier hebben geregeld.

De video die Ed linkt is wat mij betreft dan ook een aanrader om te kijken.
Even volledig los van de inhoud/kwaliteit van het stuk, de keuze voor plaatsen als advertorial en de korting op de lezing in ruil voor plaatsing;

Eigenlijk is het geheel allemaal redelijk ironisch. Ik vermoed dat @edsander ondertussen flink geschrokken is. Vermoedelijk was zijn insteek dat je in de basis in Nederland een discussie kunt voeren en daarbij vrij bent om die mening te uiten en daarmee een dialoog/discussie kunt aangaan met andere mensen op basis van argumenten om zo uiteindelijk van elkaar iets te leren. In de echte wereld is immers zelden iets zwart/wit, vaak kan iets ook beide waar zijn. Ik verwacht niet de insteek politiek is geweest omdat je wel heel erg naïef moet zijn om te denken dat een stuk met het woord advertorial erboven dan gaat werken... Lijkt me ook niet dat @edsander mensen bewust mensen wilde irriteren, de deal was gratis reclame. Nu worden er juist allerlei 'kwade' intenties gekoppeld aan hemzelf en zijn vrouw (lees ik in de comments).

Zelf ben ik natuurlijk tegen censuur maar zou ik alsnog een discussie over hoe heftig is die censuur nu echt is best interessant vinden. Dat kan wat mij betreft prima, want aan het eind van de dag staat het mij vrij om het af te keuren óók al heeft iemand het genuanceerd. Alleen in de praktijk van tweakers is zo'n discussie vaak niet mogelijk omdat er 'verboden' meningen voor bepaalde onderwerpen bestaan. Worden die meningen opgemerkt dan wordt er door meerdere users flink op gereageerd waardoor je óf het onderwerp moet verwijden óf uren in de verdediging moet schieten. Juist hier op tweakers heerst dus ook een bepaalde mate van censuur. Er zijn users die liever zien dat over bepaalde zaken uberhaupt niet gepost wordt, hetgeen letterlijk wordt uitgeschreven. Dat vind ik dan weer ironisch binnen de context van censuur. Want censuur is juist wat we niet willen :X .

(Waarmee ik dat nieuwe beleid, ben de naam even kwijt, overigens een stap in de goede richting vind. Ik kreeg van @teacup bijvoorbeeld hele constructieve feedback toen ik onbedoeld in zo'n situatie belandde.)

Betreft mijn persoonlijke mening over China voordat daar onterecht dingen over worden geconcludeerd; Sinds ik deze video [China: "the world's biggest camera surveillance network" - BBC News] van de BBC heb gezien vind ik het dood eng daar. Het is nog net geen Person of Interest.

[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 31-12-2022 20:23 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-06 15:21
Tweakers is dit keer voor het geld gegaan en een pro-China en pro-censuur artikel gepubliceerd. Werkelijk schandelijk. Mocht Tweakers hier geen lering uit trekken en hiermee doorgaan, dan cancel ik mijn account en laat ik mijn support voor Tweakers ook varen. Wat een ongelofelijk domme actie van de redactie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Als je het topic had gelezen, had je gezien dat het niet van de redactie kwam...

Daarnaast denk ik niet dat Tweakers.net zich laat chanteren met een dreigement dat iemand zijn account gaat opzeggen als ze zijn eisen niet inwilligen...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

sdk1985 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:07:
[...]
Juist hier op tweakers heerst dus ook een bepaalde mate van censuur. Er zijn users die liever zien dat over bepaalde zaken uberhaupt niet gepost wordt,
Naar mijn idee is dit een Tech Site en vroeger was het DE Tech Site, dus hier verwacht ik dingen die met Tech te maken hebben en eigenlijk geen randzaken, natuurlijk kan je altijd ergens een topic maken over politiek of religie of een ander onderwerp maar dat zit dan ergens weggestopt diep in een forum, en komt niet van de redactie.

Na het DPG media gebeuren zie je dat Tweakers opeens de breedte in moet, niet alleen voor de die-hard tweakers maar een soort algemene TechSite voor iedereen en zijn moeder. Nu zijn auto's ook opeens Tech (maar elektrische fietsen dan weer niet) en krijg je allemaal onderwerpen die maar twijfelachtig echt Tech zijn naar mijn idee. Ik heb ook het idee dat Ed dit niet slecht bedoeld maar als erboven staat Advertentie dan verwacht je een reclame voor een product maar in dit geval is het is het nogal onduidelijk wat hier verkocht wordt, is het de website van Ed met zijn diensten of is dit een motivatiepraatje voor China of beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Stukfruit schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:01:
[...]

Ik vermoed dat met "de redactie" de nieuwsredactie wordt bedoeld? Dan klopt deze uitspraak gewoon.

Staat los van de redactie voor de advertorials, zoals eerder vermeld en ook wel eens in de podcasts wordt benoemd.

offtopic:
* Stukfruit houdt zich verder weer even aan de oppervlakte totdat hij de video heeft gekeken / beluisterd
"Redactie" is de nieuwsredactie. Een andere redactie is er niet. Tweakers-partners is een commerciële afdeling. Daar zitten marketeers en verkopers. En kennelijk dacht één van die marketeers of verkopers, dat hij/zij wel even een artikel kon schrijven. Maar dat blijkt toch ook een vak te zijn...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
wildhagen schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:59:
Als je het topic had gelezen, had je gezien dat het niet van de redactie kwam...

Daarnaast denk ik niet dat Tweakers.net zich laat chanteren met een dreigement dat iemand zijn account gaat opzeggen als ze zijn eisen niet inwilligen...
Oh, dus niemand heeft een OK gegeven om dat artikel te posten onder het mom van een ad? Dus je beweert dat er totaal geen controle is over wat er wel en niet verschijnt als artikel? Geen redactie aan te pas gekomen? Dat is een ernstigere constatering en suggereert dat marketing/DPG totale controle over Tweakers heeft.

Mijn account zal niet veel uitmaken nee maar ik vertrouw erop dat de die-hard Tweaker een integer persoon is en zal weigeren aan CCP-propaganda mee te doen. Dan zul je het hard zien gaan richting Gawker of whatever rotzooi er tegenwoordig beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
TrafalgarLaw schreef op zondag 1 januari 2023 @ 00:40:
[...]

Oh, dus niemand heeft een OK gegeven om dat artikel te posten onder het mom van een ad? Dus je beweert dat er totaal geen controle is over wat er wel en niet verschijnt als artikel? Geen redactie aan te pas gekomen? Dat is een ernstigere constatering en suggereert dat marketing/DPG totale controle over Tweakers heeft.

Mijn account zal niet veel uitmaken nee maar ik vertrouw erop dat de die-hard Tweaker een integer persoon is en zal weigeren aan CCP-propaganda mee te doen. Dan zul je het hard zien gaan richting Gawker of whatever rotzooi er tegenwoordig beschikbaar is.
Het betrof een advertorial. Daar staat netjes een disclaimer bij dat het een gesponsord artikel is, wat niet door de redactie van Tweakers is geschreven.

Als je dit topic terugleest, zie je dat het een selectie uit een interview is met een spreker van een Tweakers evenement.

Dus hoewel ik de kwaliteit bedenkelijk vind, lijkt er in dit geval geen sprake te zijn van CCP-propaganda. Ik heb er ook wel vertrouwen in dat Tweakers nog gaat evalueren of het een goed idee was om deze advertorial in deze vorm te plaatsen.

Het lijkt me goed als ze daarbij in ieder geval 2 punten bespreken:
- Moet je politiek gevoelige onderwerpen als advertorial willen plaatsen?
- moet duidelijker zijn wie de content geschreven heeft?

iRacing Profiel

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
Wild Chocolate schreef op zondag 1 januari 2023 @ 01:30:
[...]
Dus hoewel ik de kwaliteit bedenkelijk vind, lijkt er in dit geval geen sprake te zijn van CCP-propaganda. Ik heb er ook wel vertrouwen in dat Tweakers nog gaat evalueren of het een goed idee was om deze advertorial in deze vorm te plaatsen.
CCP-propaganda leest nooit weg als propaganda. Het begint tamelijk onschuldig, namelijk het verwijt dat wij als westerlingen China niet begrijpen en dat het "complexer ligt dan wij denken". Dat die Ed zogenaamd een expert is en dat wij het allemaal mis hebben want: blablabla.

Dit is slechts een eerste stap, je laat mensen twijfelen aan hun eigen mening en hun eigen waarnemingen. We zien voldoende mensen ontvoerd worden op straat of zelfs vanuit hun eigen woningen. Hele volkeren zoals de Oeigoeren vervoerd worden naar heropvoedingskampen. Taiwanesen belaagd en opgepakt worden. Dan komt iemand zoals Ed Sanders zeggen dat het complexer ligt en dat wij het allemaal niet begrijpen, zonder vermelding van dit soort gestapo-praktijken.

Zulke mensen moet je geen podium geven, hoeveel ze dan ook over China schijnen te weten. Onpartijdig zijn ze namelijk niet en vertellen halve waarheden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
TrafalgarLaw schreef op zondag 1 januari 2023 @ 01:42:
[...]

Zulke mensen moet je geen podium geven, hoeveel ze dan ook over China schijnen te weten. Onpartijdig zijn ze namelijk niet en vertellen halve waarheden.
Precies.

Zijn verhaal is zogenaamd vanuit een tech insteek. Niets politiek.
Maar als missie op zijn website staat toch echt:
ChinaTalk hopes to create greater understanding – both in the sense of insight and comprehension and the meaning of sympathetic awareness and tolerance – about China, the Chinese, Chinese language and culture and Chinese technological innovation among its customers, thereby contributing to positive cultural cross-fertilization.
Ik weet niet wat tech met sympathiek bewustzijn voor China te maken heeft.

Op mijn verzoek om bovenstaande te duiden kwam een ontwijkend antwoord en op een vervolgvraag van mij bleef het compleet stil....

[ Voor 0% gewijzigd door jeroenkb op 01-01-2023 09:37 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
TrafalgarLaw schreef op zondag 1 januari 2023 @ 01:42:
[...]

CCP-propaganda leest nooit weg als propaganda. Het begint tamelijk onschuldig, namelijk het verwijt dat wij als westerlingen China niet begrijpen en dat het "complexer ligt dan wij denken". Dat die Ed zogenaamd een expert is en dat wij het allemaal mis hebben want: blablabla.

Dit is slechts een eerste stap, je laat mensen twijfelen aan hun eigen mening en hun eigen waarnemingen. We zien voldoende mensen ontvoerd worden op straat of zelfs vanuit hun eigen woningen. Hele volkeren zoals de Oeigoeren vervoerd worden naar heropvoedingskampen. Taiwanesen belaagd en opgepakt worden. Dan komt iemand zoals Ed Sanders zeggen dat het complexer ligt en dat wij het allemaal niet begrijpen, zonder vermelding van dit soort gestapo-praktijken.

Er staat heel duidelijk bij dat het een advertorial is. De lezer mag dus zelf inschatten welke waarde hij/zij eraan geeft.

Er is daarnaast hier ook al uitgelegd dat het delen van een interview zijn, waar de lezing zelf veel breder was. Een en ander is dus uit zijn context gehaald.

Dat dit niet thuishoort op Tweakers en dat het allemaal nogal ongelukkig is, zijn we het best over eens hoor. Maar ik denk dat het publiek op Tweakers een advertorial als deze wel op waarde (=laag) kan schatten. Mede gezien de reacties en dit topic.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
jeroenkb schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:36:
[...]

Precies.

Zijn verhaal is zogenaamd vanuit een tech insteek. Niets politiek.
Maar als missie op zijn website staat toch echt:
Een tech insteek waar hij totaal geen kennis over heeft. Je kan op zijn Linkedin (waar hij zelf naar linkt op de website) gewoon zien dat hij helemaal geen geschiedenis heeft in tech.
Het is iemand die voor het grootste gedeelte in marketing gezeten heeft.

En dan kan je wel zeggen dat je al een hele tijd het Chinese internet in de gaten houd, dat maakt je geen expert. (en dat zegt hij gelukkig zelf ook, maar dan nog vind ik de benamingen die hij zichzelf geeft ook twijfelachtig)
Als we het zo zien zit ik ook al 20 jaar op internet, en ben ik een internetexpert. (of internet analist, of whatever) Zo werkt dat natuurlijk niet.

Maar, in mijn ogen brengt Tweakers het nog steeds alsof het een stuk is van een cybersecurity/tech expert is. (Sterker nog, ze noemen hem zelfs een China tech expert) 8)7

Op echte vragen word ook geen of weinig antwoord gegeven, er word steeds verwezen naar een video, of zijn google drive...

Mensen zeggen hier dat het niet leest of voelt als CCP propoganda, nou, zo voelt het voor mij eigenlijk juist wel.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 01-01-2023 22:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik vind de presentatie en de argumenten van @edsander eigenlijk nogal om de hete brij heen draaien. Ja, er is nuance aan te brengen als je het hebt over het blokkeren van websites of digitale diensten door de Chinese overheid. Tegelijkertijd is de continue massasurveillance van diezelfde overheid van letterlijk elke stap die je online zet dan nauwelijks onderwerp van gesprek.

Het nuanceren van het een, zonder in context het ander mee te nemen vind ik met die context juist totaal ongenuanceerd. En daar wordt het wel nogal een pro-China-verhaal van.

Aanvulling:

Want laten we eerlijk met elkaar zijn: zonder die mogelijkheid tot continue, realtime massasurveillance was het internet in China heel, heel veel minder vrij toegankelijk geweest dan het nu is. Het zijn twee delen van dezelfde som en niet los van elkaar te zien. Dat niet benadrukken vind ik op zijn zachtst gezegd naïef.

[ Voor 23% gewijzigd door FirePuma142 op 01-01-2023 14:29 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Ik heb nu ook de video met de complete presentatie gekeken @edsander. Waarschijnlijk ga je hier niet blij van worden.

Wat je presenteert over hoe situaties zijn ontstaan is prima. Dat kun je gerust presenteren zonder dat je zal worden aangemerkt als verspreider van propaganda en het is daadwerkelijk interessant. Voor het publiek hier op Tweakers zou je daar nog veel dieper op in kunnen gaan.

Jammer genoeg komen daarna dezelfde valkuilen naar voren doordat je gebruik maakt van valse stellingen en laat je teveel belangrijke (inclusief technische) elementen en feiten weg.

Voorbeeld tijdens de laatste 5 minuten (parafraserend): "eigenlijk is het voor hen wel goed want door deze censuur konden ze in China veel problemen voorkomen" (met voorbeelden erbij in de vorm van schermafdrukken).

Is een cirkelredenering omdat die problemen waarschijnlijk in mindere mate hadden bestaan als ze niet sinds 1949 complete bevolkingsgroepen een leven met diezelfde censuur hadden gegeven en niet (samen met de andere bekende partijen) keihard hun best zouden doen om voor polarisatie te zorgen op "ons" internet. Zie wai xuan, of deze pagina, met de onofficiële en ongewenste politiebureau's in o.a. Nederland als tweede laag om verdere controle uit te oefenen op dit beleid.

Het is alsof WC-eend eerst alle WC's langsgaat om ze smerig te maken en vervolgens zegt: "zie je wel, je hebt ons product echt nodig!"

Zoals @CodeCaster terecht zei, je stellingen zijn non-issues. Het is niet logisch dat mensen zich bij de gedachte aan de censuur in China zullen afvragen: "goh, mensen worden zwaar onderdrukt, maar kunnen ze tenminste wel overal Winnie de Poeh zien?"

Ik begrijp dat je je presentaties een goede structuur wil meegeven en met bovenstaande wellicht vooral een nette insteek zoekt om er een goed samenhangend verhaal van te maken, maar de afhandeling van je onderwerpen is matig omdat een inhoudsloze stelling belangrijker lijkt te zijn dan het probleem en je mensen er weinig wijzer mee maakt, behalve dat ze WC-eend moeten kopen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:48

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Maar hebben we het hier nu over de invulling van de advertentie / redactiestuk op Tweamers of gaan we inhoudelijk over het werk van @edsander hebben? Als we het over het laatste hebben, dan is een topic in GR misschien niet de juiste insteek :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Outerspace schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:43:
Maar hebben we het hier nu over de invulling van de advertentie / redactiestuk op Tweamers of gaan we inhoudelijk over het werk van @edsander hebben? Als we het over het laatste hebben, dan is een topic in GR misschien niet de juiste insteek :)
Beide denk ik. Ook goed voor Tweakers om te leren dat een kritiekloos interview zonder journalistieke input ook als advertorial niet bepaald verstandig is.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
Outerspace schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:43:
Wat mij betreft zijn er eigenlijk drie dingen aan de hand.
1. Politiek op de fp
2. Politiek zelfs als advertorial op de fp
3. Goedpraten situatie in China

Ik ben van mening dat je 1 op een techsite zoveel mogelijk niet moet willen. Het levert alleen maar gezeur op tussen voor- en tegenstanders, en zorgt ervoor dat reageerders elkaar minder mogen. Verder ook een beetje schoenmaker, blijf bij je leest. Je gaat ook geen videokaart reviews vinden in de Story of dierenverhalen op Autoweek.
Dit was vooral mijn insteek hier, echter had ik tijdens het schrijven op de fp, die wellicht erg beknopt is, en ik best wel flabbergasted van het artikel meerdere rare gevoelens bij het artikel.. Hierdoor zijn ook in de fp andere zaken geslopen.

Namelijk ook punt 2, de advertorial.. wordt gewoonlijk gebruikt om onzinnige zaken aan de man te brengen. Simpelweg reclame.
En dan nog icm punt 3, het nuanceren van de situatie maakt het ook geen goede sier m.i. Chinatalk heeft hier natuurlijk belang in om positief te zijn, negativiteit verkoopt niet. Maar vooral China en de CCP zelf hebben hier de grootste voordeel van, en kunnen zo ook mooi in de EU beïnvloeden. En dan vooral de vraag die eruit voortkomt: wil je als Tweakers dergelijke zaken -al dan niet bewust- gaan faciliteren?

Mocht het onbewust zijn, dan laat het ook wel zien hoe makkelijk beïnvloeding kan verlopen.

[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 01-01-2023 22:19 ]

Pagina: 1