Toon posts:

Verwijderen domein na verhuizing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:41
Ik heb recent mijn domein verhuisd. Hierbij heb ik geen contact opgenomen met de 'oude' hosting provider. Ik vraag me af op welke manieren ik mijn gegevens kan verwijderen bij de 'oude' hosting provider. Ik heb in DirectAdmin een optie gevonden om een domein te verwijderen.

Ik heb de volgende vragen:
1. Wat doet de optie verwijderen domein in Directadmin?
2. Kan ik mijn domein kwijt raken als ik mijn domein verwijder via DirectAdmin bij de 'oude' hosting provider?

Ik heb van SIDN een e-mail ontvangen dat het domein is overgenomen door de nieuwe registrar.

Ik heb gezocht op internet maar kan geen eenduidig antwoord vinden op het verwijderen van de gegevens bij de 'oude' hosting provider. Er wordt meestal een verhuisservice aangeboden maar er wordt niet vermeld wat er met de data bij de 'oude' hosting provider gebeurt.

Beste antwoord (via One_Gandalf op 30-12-2022 15:26)

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-02 16:05

Aganim

I have a cunning plan..

One_Gandalf schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:01:
[...]
Vraag 1 : Verwijderen domein
Wat doet de optie verwijderen domein in Directadmin? (technisch gezien)
DirectAdmin is alweer een aantal jaar geleden voor me, maar als ik me niet vergis verwijder je daarmee voor het betreffende domein zaken als:
- TLS certificaten
- DNS gegevens uit BIND/Named
- De (public/private)_html directory en dus daarmee je complete website
- Apacheconfiguratie
- Mailboxen
- En alle andere aanverwante instellingen voor je domein binnen DA

Databases zijn, dacht ik, op gebruikersniveau bepaald. Maar als iemand recentere ervaring heeft en ik het mis heb hoor ik het graag.
[...]
Vraag 2 : Kwijt raken domeinregistratie
Kan ik mijn domeinregistratie kwijt raken als ik mijn domein verwijder via DirectAdmin bij de 'oude' hosting provider? (ik denk van niet maar wil dit graag zeker weten)
Je domeinregistratie zal hoogstwaarschijnlijk niet beëindigd worden, tenzij je hostingclub zelf een funky koppeling heeft gebouwd met hun administratiesysteem. Die kans schat ik in op ongeveer 0, maar als je het zeker wilt weten zal je de vraag toch echt bij je oude hostingclub moeten leggen. En uiteraard kan die je domeinregistratie sowieso niet beëindigen als de registratie is overgedragen aan een nieuwe partij.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:17

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Antwoord wat natuurlijk voor de hand ligt: wat zei de oude provider toen je hem hierover aangesproken had? Lijkt me dat je daar als eerste een verzoek moet doen om je gegevens te laten verwijderen bij hun.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:18
Ben ik heel naïef om te denken dat die oude provider dat vanzelf wel weghaalt? Waarschijnlijk heb je betaald voor een bepaalde periode (bv tot 13 januari ofzo) en verdwijnt 'ie dan.

PV Output

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:31

jurroen

Security en privacy geek

Kalentum schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:58:
Ben ik heel naïef om te denken dat die oude provider dat vanzelf wel weghaalt? Waarschijnlijk heb je betaald voor een bepaalde periode (bv tot 13 januari ofzo) en verdwijnt 'ie dan.
Ja, helaas wel. De meeste - en maar mijn mening nettere - hosters zien het wegverhuizen van een enkel domein ook als opzegging van het hostingpakket waar het aan 'gekoppeld' zat.

Maar dat doen ze echter niet allemaal. Het beste kan @One_Gandalf contact opnemen met de voormalige hoster. Als je het domein uit DirectAdmin haalt bereik je niets. Administratiepakketten als WHMCS, Hostfact en anderen checken dat namelijk niet in DA.

Plus: data zelf verwijderen uit DA haalt het nog niet weg uit eventuele backups.

• One_Gandalf
jurroen schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:36:
[...]

Ja, helaas wel. De meeste - en maar mijn mening nettere - hosters zien het wegverhuizen van een enkel domein ook als opzegging van het hostingpakket waar het aan 'gekoppeld' zat.

Maar dat doen ze echter niet allemaal. Het beste kan @One_Gandalf contact opnemen met de voormalige hoster. Als je het domein uit DirectAdmin haalt bereik je niets. Administratiepakketten als WHMCS, Hostfact en anderen checken dat namelijk niet in DA.

Plus: data zelf verwijderen uit DA haalt het nog niet weg uit eventuele backups.
Dat van die backups is een goed punt. Als ik de data zelf verwijder dan staat de data nog steeds op de backups.

Echter ik heb nog geen antwoord op mijn twee vragen:

Kan ik mijn domeinregistratie kwijt raken als ik mijn domein verwijder via DirectAdmin bij de 'oude' hosting provider? (ik denk van niet maar wil dit graag zeker weten)

[Voor 3% gewijzigd door One_Gandalf op 30-12-2022 13:08]

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
@One_Gandalf dat zijn nog steeds vragen die je gewoon bij je oude hoster kunt en moet stellen.

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-02 20:41

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Direct admin staat er los van. Dat zijn alleen de instellingen van je webhost.

Pakket zal dan vaak inderdaad niet meer werken. De instellingen doe je van het domain ergens anders. Het is trouwens niet zo slim om een domain met hosting te nemen. Beter is om het domain bij een domain boer te nemen. Dan kan je makkelijk switchen van host. Dan hoef je alleen de DNS aan te passen.

[Voor 6% gewijzigd door TheDudez op 30-12-2022 13:11]

Usenet handleidingen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

[...]
DirectAdmin is alweer een aantal jaar geleden voor me, maar als ik me niet vergis verwijder je daarmee voor het betreffende domein zaken als:
- TLS certificaten
- DNS gegevens uit BIND/Named
- De (public/private)_html directory en dus daarmee je complete website
- Apacheconfiguratie
- Mailboxen
- En alle andere aanverwante instellingen voor je domein binnen DA

Databases zijn, dacht ik, op gebruikersniveau bepaald. Maar als iemand recentere ervaring heeft en ik het mis heb hoor ik het graag.
[...]
Je domeinregistratie zal hoogstwaarschijnlijk niet beëindigd worden, tenzij je hostingclub zelf een funky koppeling heeft gebouwd met hun administratiesysteem. Die kans schat ik in op ongeveer 0, maar als je het zeker wilt weten zal je de vraag toch echt bij je oude hostingclub moeten leggen. En uiteraard kan die je domeinregistratie sowieso niet beëindigen als de registratie is overgedragen aan een nieuwe partij.

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 00:42
Aganim schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:24:
[...]

Zelfs mét funky koppeling gaat dat niet meer lukken. Het domein is al over naar de nieuwe provider, dus de vorige heeft geen beheeropties meer (bij de SIDN, de andere kant van de evt. funky koppeling :) )
Voor de rest ga ik volledig met je mee w.b. het effect van verwijderen in DirectAdmin. Helaas is het ook hier al even geleden.

[Voor 7% gewijzigd door Maestro op 30-12-2022 13:37]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Maestro schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:33:
[...]

Zelfs mét funky koppeling gaat dat niet meer lukken. Het domein is al over naar de nieuwe provider, dus de vorige heeft geen beheeropties meer (bij de SIDN, de andere kant van de evt. funky koppeling :) )
Volgens mij is dat exact wat ik ook zei. :P

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 00:42
Volgens mij ook :D Ik zal de volgende keer even beter lezen voordat ik reageer ;)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:31

jurroen

Security en privacy geek

[...]

Echter ik heb nog geen antwoord op mijn twee vragen:

Antwoord 1: Als je die optie al hebt én het daadwerkelijk wordt uitgevoerd (ligt aan de specifieke DA setup bij de host) verwijder je alleen de hostname uit de configuratie. Het verwijdert geen data.

Antwoord 2: Nee. Als het domein bij de nieuwe registrar/host staat kan dat niet.

• One_Gandalf
jurroen schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:06:
[...]

Antwoord 1: Als je die optie al hebt én het daadwerkelijk wordt uitgevoerd (ligt aan de specifieke DA setup bij de host) verwijder je alleen de hostname uit de configuratie. Het verwijdert geen data.

...
Ik heb het domein inmiddels verwijderd in DirectAdmin. Dit had tot gevolg dat onder andere de e-mail en website werden verwijderd in het filesystem. Overeenkomstig het antwoord van Aganim.

De domeinen staan nog wel in het klantenpaneel bij de oude hosting provider. Als volgende stap heb ik de oude hosting provider een bericht gestuurd zodat deze de zaken verder kan afhandelen.

[Voor 15% gewijzigd door One_Gandalf op 01-01-2023 17:57]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee