Verbeteren (wifi) netwerk in huis (zakelijk en prive)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peggy
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-06-2024
Goedenavond,

Ik ben niet heel erg ervaren in het hele netwerkgebeuren, maar ik probeer onze huidige internet-situatie te verbeteren. Ik loop echter vast in de vele mogelijke oplossingen en zie door de bomen het bos even niet meer. Hopelijk kan hier iemand mij helpen.

Huidige situatie:
- Internet van KPN (in januari / februari 2023 krijgen we glasvezel)
- Experiabox V10 in de meterkast
- Begane grond: extern kantoor met zakelijke PC's en printer (loopt vaste internet aansluiting naartoe, met in kantoor een switch) - benedenverdieping met 2 vaste internetaansluitingen, 1 voor TV en 1 losse kabel
- 1e verdieping: 2 vaste internetaansluitingen, 1 voor de zakelijke NAS en 1 met een switch van waaruit kabels over de gang lopen naar 2 kinderkamers
- zolder: 2 kamers met ieder een vaste internet aansluiting.
- alle vaste internetaansluitingen komen vanuit de meterkast, vanuit de experiabox en een switch die daar geplaatst is
- zakelijk gebruik van het internet + 4 pubers, die gamen, netflixen, downloaden, videobellen, etc
- 4 pubers die klagen dat er vanaf de 1e verdieping geen WIFI meer is en dat op bepaalde tijden het netwerk zo overbelast is dat ze "verliezen bij het gamen".

Gewenste situatie:
- beter / stabieler internet. Dit zal hopelijk bereikt worden begin 2023 als we sneller internet van KPN kunnen afnemen.
- WIFI bereik door het gehele huis
- 2 kinderkamers op 1e verdieping ook ieder een vaste internetaansluiting (tot nu toe nog geen loze leiding in de muur gevonden)
- scheiding zakelijk en prive-netwerk (aangezien we niet weten wat de kids altijd uitspoken op het internet). Ik heb iets gelezen dat dat met VLAN's kan en dat ik dit niet perse via een router hoef te doen, maar dat dit via een speciale switch kan.
- gastennetwerk (zodat de vriendjes wel WIFI hebben, maar niet op ons prive-netwerk zitten)
- iets van "ouderlijk toezicht" via een app op m'n telefoon, waarmee ik kan zien wie er op het netwerk zitten, mensen van het netwerk kan knikkeren, het WIFI netwerk uit kan zetten, bepaalde vaste internetafsluitingen kan uitzetten (soms moet er echt geslapen worden ;-))

Ik had dus bedacht dat ik "een betere router" nodig zou hebben, maar raakte verdwaald in de routers, powerline adapters en mesh routers. Het klinkt voor mij als verschillende oplossingen voor hetzelfde probleem en maakt dat ik een keuze maken moeilijk vind.

Waar ik nu aan denk:
- Experiabox V10 wordt modem
- Nieuwe betere WIFI 6 router
- Speciale switch voor maken van VLAN's (hoe dat zit en waar die dan moet staan moet ik me nog in verdiepen).

Vragen:
1. Welke WIFI-router? Ik zie hier dus door de bomen het bos niet meer. Mensen zijn positief over de Netgear Nighthawk (maar welke), TP-Link en ASUS. Maar volgens mij ontlopen ze elkaar allemaal niet zo. Momenteel neig ikzelf naar de AVM FRITZ!Box 4060. Is dit een goede optie? Of zijn er doorslaggevende argumenten om een andere keuze te maken?
2. Waar plaats ik de router? Op basis van wat ik lees zou ik het beste een vaste aansluiting op de 1e verdieping kunnen gebruiken en hem daar op de overloop plaatsen. Zou ik dan WIFI op alle verdiepingen hebben? En hoe lopen de kabels naar kantoor en de zolder dan? Weer terug van de overloop naar de meterkast en van daaruit naar kantoor en zolder? Dan is het misschien verstandiger op de nieuwe router beneden bij de meterkast in de buurt te plaatsen.
3. Heb ik naast de nieuwe router nog een WIFI repeater / AP / extra router nodig? Bijvoorbeeld een AVM FRITZ!Repeater 6000 AX? Of kan ik dan beter nog een AVM FRITZ!Box 4060 plaatsen, aangezien ze elkaar in prijs niet erg ontlopen. Of voegt dit niets toe?
4. Of zit ik helemaal op het verkeerde spoor en is dit niet de optimale oplossing? Ik sta open voor suggesties (maar aub wel in Nijntje taal, zodat ik ze begrijp)

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn en dat jullie me kunnen helpen om wat knopen door te hakken.

Alvast bedankt voor alle input.

Peggy

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Je gebruikt verschillende termen verkeerd en door elkaar.
Er zijn er 3 belangrijk.

1: Router
Deze zorgt dat je een werkende internet verbinding hebt +
Alle apparaten op het netwerk een adres krijgen van het netwerk en zichzelf kunnen verbinden met internet.

2: switch
Hiermee kan je kabels in het netwerk splitsen.
Dus je trekt 1 kabel naar boven en splitst dit boven in verschillende kabels.
Hiervan heb je 2 verschillende soorten.
Slimme switch / domme switch.

3: WiFi accespoint.
Deze zorgt dat je draadloos internet hebt.
Soms zit het ingebouwd in het modem en soms is het volledig los.

Dan nu de problemen.

Probleem 1:
Trage / niet werkende wifi.

Mijn advies hierin:
Hangt op elke verdieping op een centraal punt 1 wifi accespoint op.

Zelf maak ik gebruik van het omada SDN platform.
Hiermee kan je het volledige wifi netwerk controleren en monitoren en ook meerdere netwerken aanmaken. Dus 1 gasten netwerk + 1 privé netwerk.
Maar Ubiquiti kan bijvoorbeeld ook.

Probleem 2:
Netwerk scheiden.

Het probleem is dat KPN geen bridge modus ondersteund.
Dat betekent dat je niet een eigen router achter de experiabox kan hangen.

Hiervoor is wel gedegen netwerk kennis vereist.
Omdat je meerdere vlans moet opzetten.
1: voor je interactieve tv.
2: voor zakelijk netwerk
3: voor privé netwerk.
4: voor gasten netwerk

Misschien nog wel een beter advies:
Ga eens praten met een partij als kommago.

Zij geven netwerk advies en komen ook installeren op locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Goed advies in voorgaande reactie!

Aansluitend:
- vlans kun je beter over laten aan een andere partij, gezien je kennis, tenzij je veel hebt om je er in te verdiepen en te experimenteren
- een gasten netwerk is wel makkelijk op te zetten met de meeste wifi access points
- ik ben zelf fan van Aruba instant on, type AP22
- weet je zeker dat al je snetwerkkabels goed zijn en 1gbit verbindingen leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik heb overlaatst de Fritz repeater 6000 gekocht omdat de wifi van de router slecht is (redelijk veel uitvallen met de vpn enzo) en dat doet zijn ding goed.

Deze kan zowel als repeater dienen (wifi > wifi+lan) of Accespoint (lan>wifi)

Je kan een 2de router achter je ISP router zetten als je bvb echt je eigen netwerk wilt.

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 30-12-2022 18:46 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
Ik heb mijn netwerk zo ingericht als je wenst, vlans welke gekoppeld zijn aan aparte wifi netwerken (met tijdsloten en overige beperkingen). Het kan op verschillende manieren, ik heb op mijn provider router de wifi uitgezet, een eigen firewall geplaatst en eigen accesspoints geplaatst.

Ik raad je aan uit te besteden of een totale oplossing van een fabrikant te kiezen.

Pas op met repeaters, die halveren je snelheid; https://www.routershop.nl...lechter%20de%20prestaties.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 18:05
joke_name schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 07:01:
Je gebruikt verschillende termen verkeerd en door elkaar.
Er zijn er 3 belangrijk.

1: Router Modem
Deze zorgt dat je een werkende internet verbinding hebt

2: Router
Alle apparaten op het netwerk een adres krijgen van het netwerk en zichzelf kunnen verbinden met internet. Vaak is een modem ingebakken in de router
3: WiFi accespoint.
Deze zorgt dat je draadloos internet hebt.
Soms zit het ingebouwd in het modem router en soms is het volledig los.
Excuses voor dit bericht, maar je haalt ook wat door elkaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Djarune schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:09:
[...]

[...]

Excuses voor dit bericht, maar je haalt ook wat door elkaar ;)
Ja en nee. Een modem heb je alleen wanneer er sprake is van moduleren en demoduleren van een analoog signaal, zoals bij xDSL. Glasvezel is volledig digitaal van voor tot achter.

De thuisgebruiker heeft te allen tijde een router maar niet altijd een modem ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peggy
Ok, dank voor jullie reacties, structureren van het probleem en andere input.

Hulp bij het opzetten van de VLAN's kan ik krijgen, maar ik kan deze persoon nu niet vragen. Mijn man vroeg mij om "nog even dit jaar" (uit bedrijfseconomisch oogpunt ;-)) het netwerk te upgraden en een nieuwe NAS aan te schaffen. Vandaar mijn vragen hier.

Ik heb, met behulp van jullie input, de thuissituatie nog eens in kaart gebracht en vervolgens wat rondgebeld. Graag deel ik mijn opgedane kennis om te checken of ik het goed begrepen heb en om jullie input te vragen voor de verstandigste oplossing.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6zNkAXwz6wXOKYmxMhQVo1v2WU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h28OMuKxfmJYxBlgm2vn6yls.jpg?f=fotoalbum_large

Beneden en in kantoor hebben de prima WIFI, op de 1e verdieping en zolder niet.
Per januari / februari hebben we KPN glasvezel beschikbaar.

Problemen:
1. Trage / niet werkende WIFI
2. Ivm veiligheid zakelijke gegevens zou ik graag gescheiden netwerken kunnen maken
- zakelijk (hoeft alleen bekabeld, het kantoor en de NAS)
- prive
- gasten
- in de toekomst misschien ook voor smarthome producten
- ? een aparte voor interactieve TV begreep ik niet helemaal

Mijn verwarring ontstond bij het proberen op te lossen van probleem 1. Ik zag accesspoints, mesh-routers, powerline adapters, etc. Daar heb ik het eea door elkaar gehaald ja.
Tevens dacht ik dat ik de modem / router moest vervangen (of 1 toevoegen) om krachtiger WIFI te krijgen en om mogelijkheden te krijgen om de netwerken te beheren met een app.

Inmiddels begrijp ik dat:
- ik geen andere router kan toevoegen, omdat de Experiabox geen bridge mode heeft
- ik de Experiabox niet kan vervangen door een andere modem/router, omdat ik TV en 2 telefoonlijnen via KPN heb (FRITZ!box is de enige die dit wel zou kunnen).

Gevonden oplossingen:

1. AVM-FRITZ!Box (kosten EUR 398 - 547)
Experia V10 vervangen door de FRITZ!Box 7590AX in de meterkast, deze heeft een KPN profiel en hiermee zouden de TV en telefoonlijnen blijven werken. Hieraan koppel ik de kabel naar kantoor en de NAS, voor het zakelijke netwerk.
Tevens koppel ik (via LAN) hieraan een FRITZ!Box 4060 (alleen router, geen modem), waarin ik een ander netwerk inricht. Deze configureer ik als gecascadeerde router (https://nl.avm.de/service...eerde-router?t_id=5402550). Deze router heeft een krachtig WIFI signaal en zal ik dan gebruiken voor het prive-netwerk. Theoretisch zou ik 'm op de 1e verdieping kunnen plaatsen om zo de WIFI in huis te dekken. Ik weet alleen niet of dat handig is, aangezien de UTP kabels van de aansluitingen op zolder, in de meterkast uitkomen. Dus wellicht komt deze router ook beneden te staan en plaats ik een FRITZ!Repeater 6000 (met Mesh-WIFI) bij.
Kosten:
FRITZ!Box 7590AX EUR 209
FRITZ!Box 4060 EUR 189
FRITZ!Repeater 6000 EUR 149
Met deze oplossing heb ik de mogelijkheid om het netwerk te beheren op mijn mobiel (ouderlijk toezicht) en kan ik ook het kantoor meer bandbreedte geven als het gebruik van de kinderen ons internet vertraagt.

2. TP-Link accesspoints DECO-line (kosten EUR 406, zonder gescheiden netwerk)
Ik zocht een oplossing met accesspoints en aangezien ik veel positieve meldingen over TP-Link las, heb ik hier naar gekeken en met TP-Link gebeld. Ik heb gesproken met de consumenten klantenservice. Deze meneer gaf aan dat ik de Experiabox niet kan vervangen ivm de telefoonlijnen en TV en raadde mij 4 DECO X50's aan (X50 ipv X60 omdat deze 1 LAN-poort extra heeft en verder niet veel verschilt). 1 op de benedenverdieping, 2 op de 1e verdieping en 1 op zolder. Deze X50 stel ik in op AP service (dus de routerfunctie vervalt en daarmee ouderlijk toezicht). Ik kan het netwerk nog wel scheiden in een hoofdnetwerk en een gastennetwerk. De cloudomgeving om het eea te beheersen is gratis en ik kan via een app nog wel controleren wie er gebruik maakt van de WIFI.
Hiermee los ik het WIFI probleem op, maar niet de veiligheid van het zakelijke netwerk. Ik heb nog geen gescheiden netwerk. De meneer aan de lijn vroeg zich af hoe noodzakelijk dit is. Hij gaf alleen aan dat we de NAS goed moesten beveiligen (en aangezien ik die ook moet vernieuwen, kan ik daar eens goed naar kijken).
In deze oplossing kan ik er volgens mij nog voor kiezen om zo'n slimme switch toe te voegen en VLAN's aan te maken (ja, daar vraag ik zeker hulp bij ;-)).
Kosten:
4 x DECO X50 2x EUR 203
eventueel zo'n slimme switch (nog niet in verdiept)

3. TP-Link Omada Cloud SDN omgeving (kosten EUR 439, zonder gescheiden netwerken).
Deze werd hierboven genoemd en kwam ik ook in andere aankoopadviezen tegen. De TP-Link klantenservice kon me hier niet veel meer over vertellen (aangezien ik de consumenten afdeling aan de lijn had). Mijn begrip van de situatie is dat het hetzelfde eindresultaat geeft als de bovenstaande consumenten TP-Link oplossing.
Ik heb dan nodig:
- OC200 Cloudcontroller (zodat ik het netwerk kan controleren via een app en geen cloud abonnement hoef af te sluiten.
- 4 accesspoints bv EAP610 of EAP615
Ik zag een TP-Link EAP615-Wall 4-pack + OC200 controller voor EUR 439
Als ik perse gescheiden netwerken wil, zou ik hier dus ook voor zo'n slimme switch moeten kiezen.
Wat mij niet helemaal duidelijk is, is of deze Omada SDN oplossing een toegevoegde waarde heeft tov de DECO X50 oplossing. Is er een meerwaarde?

Mijn vraag aan jullie is nu: Kloppen mijn ideeën van de mogelijke oplossingen en wat is de verstandigste oplossing? Op basis van het bovenstaande neig ik naar de FRITZ!Box oplossing, die lijkt alles af te dekken. Maar klopt dat ook? En ik zag dat zo'n FRITZ!Box 300 Mbit/s doet, terwijl glasvezel van KPN volgens mij 1000 Mbit/s is. Geen idee wat ik nodig heb. Ik weet alleen dat we nu 100Mbit/s hebben en dat dit te weinig is voor 6 personen intensief gebruik.

Alvast bedankt voor het meedenken,
Peggy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 18:05
nelizmastr schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:50:
[...]

Ja en nee. Een modem heb je alleen wanneer er sprake is van moduleren en demoduleren van een analoog signaal, zoals bij xDSL. Glasvezel is volledig digitaal van voor tot achter.

De thuisgebruiker heeft te allen tijde een router maar niet altijd een modem ;)
Waarom alleen analoog signaal? Een media converter wordt aangesloten op infrarood licht wat aan en uit gaat om stukjes data weer te geven. In puur theoretische zin is dat een voorbeeld van modulatie waarbij twee verschillende amplitudes van een draaggolf worden gebruikt om gegevens weer te geven, en demodulatie bij het herkennen van deze verschillende amplitudes bij de ontvanger ;)

Voor mij is ieder consumenten apparaat wat een WAN out heeft een modem of het bevat een modem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Hallo Peggy,

Volgens mij ga je de goede kant op :-)

Wat feedback op je drie oplossingen:

1. Vergeet het dat je met 1 centraal access point dekking in het hele huis krijgt. Krachtige wifi helpt niet, omdat je telefoon ook weer in staat moet zijn om een krachtig signaal terug te sturen. Wat je nodig hebt zijn meerdere access points die minder krachtig zijn, maar wel de ruimte waar je het nodig hebt voldoende afdekken. Wat ook meespeelt: als je krachtige wifi signalen gebruikt dan komen ze (bijna altijd) in aanraking met een signaal van een ander netwerk, waardoor beide netwerken vertraagt worden. Een repeater halveert min of meer je netwerksnelheid omdat hij telkens signalen tussen ontvanger en verzender moet doorzetten (repeater, herhaler, denk aan een rij mensen die op een afstand staan van telkens 20 meter en een woord door moeten geven).

2a. Een mesh functie heb je niet nodig, dat is eigenlijk een aantal access points die niet via een netwerkkabel verbonden zijn met een centrale switch, maar waarbij ze via een separaat wifi netwerk met elkaar/de centrale wifi-switch verbonden zijn. Zo'n draadloze verbinding is alleen maar weer storingsgevoelig en dus alleen handig wanneer je echt geen kabels kunt trekken. Jij hebt de kabels al. Overigens: netewerkoplossingen die mesh aanbieden die werken eigenlijk ook altijd via een bekabelde verbinding warabij de mesh functie automatisch niet wordt gebruikt.

2b. een NAS beveiligen is vaak inderdaad belangrijk omdat daar je belangrijke data staat. VLAN's is een manier om dit te beveiligen (je beperkt wie ermee kan verbinden, niet alleen met een wachtwoord), maar beveiliging gaat altijd in meerdere lagen. In jouw situatie: leg je kinderen uit dat ze moeten oppassen met vage sites en het zomaar downloaden van software of het wegklikken van waarschuwingen, leg ze uit dat ze updates installeren (doe dat zelf ook; je kunt ook hun apparatuur eens per 2 maanden met ze bekijken op updates), gebruik een anti-virus (windows defender voldoet), plaats gasten op een apart netwerk (want die asten kun je - helaas - niet vertrouwen), kijk of je in de router/dhcp instellingen als standaard dns server 9.9.9.9 (https://www.quad9.net/) kunt ingeven, overweeg het gebruik van een (centrale) ad-blocker als pi-hole of adguard. En als er dan toch ellende is: zorg ervoor dat je van je belangrijke documenten een backup hebt op een andere locatie. Dat kan in een cloud omgeving zijn, maar er zijn andere oplossingen. (denk ook aan gevalletje brand of inbraak, dus fysiek op andere locatie).

3. Ik vermoed dat de omada cloud meer semi-professionele mogelijkheden biedt.

Dan het ouderlijk toezicht. Volgens mij heb je minder noodzaak om te kunnen inzien wat de kinderen uitspoken (zou ik je overigens aanraden om met ze te bespreken ipv controleren, maar dat is jouw pakkie aan, mijn tijd komt nog met erg jonge kinderen :-)), maar wil je graag voorkomen dat ze het hele netwerk dicht trekken zodat jij niet kunt werken. Dat zou waarschijnlijk deels met quality of service (https://kb.netgear.com/972/How-QoS-improves-performance) opgelost worden waarvoor je meestal een managed ('slimme') switch nodig hebt. Maar ik weet dat op mijn access points er een functie is waarmee ik kan zorgen dat clients niet meer dan X bandbreedte mogen gebruiken.

Wanneer je met vlans aan de slag wilt ben je wel even bezig om je erin te verdiepen. Het wordt vaak makkelijker wanneer je alle apparatuur van 1 merk/lijn kiest, maar dat is niet noodzakelijk. Let erop dat wanneer je ooit een externe partij inschakelt, je er tegenaan kunt lopen dat zij een voorkeur hebben voor de apparatuur die jij niet hebt en daardoor de klus met jouw hardware niet willen doen, of er meer tijd voor nodig hebben.

Dan even terug naar wat ik in jouw situatie min of meer zou doen:
- in de meterkast de experiabox gebruiken voor tv en vaste telefonie.
- in de meterkast de experiabox wifi uitschakelen
- in de meterkast een managed switch plaatsen met 24 poorten (8 gaat te weinig zijn, als je er een met 16 vind ook prima). Door een managed switch te kiezen kun je later vlan's toevoegen. Deze vervangt dus je huidige netgear. De tado laat je daar ook lekker op aangesloten zitten.
- maak een keuze: access points hebben stroom nodig. Die kun je uit het stopcontact halen, of leveren via de netwerkkabel. Dat heet power over ethernet (PoE) en daarvoor heb je een switch nodig die dat kan leveren, of je koopt injectors. Die plaats je in de meterkast tussen de switch en de netwerkkabel en hebben een stekker voor in het stopcontact.
- access point ophangen in kantoor, begane grond (= woonkamer/open keuken?) en op de eerste etage. Op de begane grond heb je al een losse netwerkkabel liggen. Je kunt als je daar ook nog steeds ee nlaptop bedraad op wilt aansluiten erop letten dat je access point nog een extra ethernet aansluiting heeft voor een bekabeld apparaat. Op kantoor kn je overwegen de sweex te vervangen door het access point, maar dan moeten je desktops en printer wel wifi (gaan) ondersteunen. Bij PC's kun je vaak een usb dongle of uitbreidingskaart plaatsen. Wil je dat niet, dan kun je de sweex behouden (let op stroomtoevoer access point, want deze heeft geen PoE) en die t.z.t. bij gebruik van vlan's door een managed switch vervangen. Dat hoeft overigens (volgens mij) niet wanneer je alle apparatuur die in kantoor zit op 1 vlan wilt hebben. Voor kamer1 geldt dat natuurlijk ook. Ik heb zelf op de eerste etage het access point centraal in de hal gehangen, dus niet in kamer 1.
- Op zolder hoef je volgens mij niets aan te passen, tenzij je daar ook wifi wilt. Je hebt kans dat je nog wel wat signaal ontvangt van het access point op de 1e verdieping voor wanneer je daar met je telefoon nog wilt kunnen whatsappen.
- voor de duidelijkheid: NAS en de sweex switch sluit je dus aan op de nieuwe managed switch in de meterkast en niet meer op de experiabox.

Je eerste boodschappenlijstje bestaat dan uit 1 managed switch voor in de meterkast en 3 access points voor kantoor, begane grond en 1e verdieping. En ik denk een wifi uitbreiding voor de pc in kamer 3. Daarbij letten op power over ethernet en wel/niet vereist zijn van een controller voor centraal beheer. Die controller vind je in verschillende vormen: betaald/gratis, in de cloud of lokaal op bijv. een laptop of in een hardware apparaat.

Hier gaan denk ik de keuzes vaak over in meningen van wat iemand prettig vind/fan van is. Vaak gemaakte keuzes hier zijn van Ubiquiti (zou ik niet doen, vrij complex) of TP-Link Omada. Maar ook netgear biedt zoiets aan. Zelf ben ik wat fan van Aruba Instant-On (een merk van HP). Ik heb zelf alleen de access points en die ewrken goed, en het gebruik is eenvoudig gemaakt. Netwerkspecialisten kiezen hier vaker voor Mikrotik.

Omdat het voor jou ook eenvoudig moet zijn denk ik toch aan Aruba :-)

https://www.arubainstanton.com/

https://www.arubainstanto...cts/switches/1830-series/
https://www.arubainstanto...s-points/access-point-22/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peggy
Hallo SVMartin,

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord, op deze dag! Daar kan ik wat mee, het triggert weer wat denken. Het blijkt toch allemaal niet zo simpel als gedacht....

Het betekent in ieder geval dat ik dit niet meer dit jaar ga bestellen. Vandaag druk met de voorbereidingen voor de jaarwisseling ;-)
Ik ga komende week even verder zoeken en rondbellen voor advies en kom er dan vast hier weer op terug. Ik vind het echt heel fijn dat mensen de tijd nemen om vragen te beantwoorden en meedenken over mogelijke oplossingen, zonder vanuit 1 product te denken.

1 vraagje toch alvast:
Als ik zo'n Mesh unit (is toch ook een accesspoint?) bedraad aansluit heeft dat dan niet juist extra voordelen boven een accesspoint zonder Mesh? Of heb ik de klok weer horen luiden? Ik dacht dat bij "Gewone" accesspoints mijn telefoon met de 1e bron verbonden blijft als ik naar boven loop en pas overgaat op het volgende accesspoint als die verbinding echt niet meer werkt.
En dat als het een mesh accesspoint is dat ie dan eerder en soepeler overgaat op een sterker accesspoint. Maar ook hier kan ik weer dingen door elkaar halen ;-)

Vooralsnog neigt mijn man naar de FRITZ!box oplossing eventueel met een extra repeater / accespoint, vanwege de eenvoud. Ik wil graag de switch / accespoint oplossing verder bekijken, maar ga mezelf daarbij vast weer verliezen in alle merken. Denk dat ik de Aruba en Omada oplossingen naast elkaar ga leggen.

Nogmaals bedankt voor de input tot nu toe en alvast een fijne jaarwisseling gewenst!
Peggy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Hey Peggy,

Fijn dat je het waardeert, er gaat soms best wat tijd in zitten. Vanochtend achteraf ruim een uur, dat kom omdat de kids logeren bij opa en oma :)

Mesh belooft vaak seamless overgang van clients, wanneer je door het huis loopt, maar dat is bij access points echt eigenlijk hetzelfde. De cliënt zelf speelt een grote rol. Elders op dit forum vind je vast meer hierover, er zijn mensen die dat al uitgelegd hebben en in meer detail kennen dan ik.

Je kunt er inderdaad een studie van maken, het probleem is vaak dat verschillende merken het weer net anders verwoorden, maar hetzelfde bedoelen. Dat is verwarrend. Je zou ook nog kunnen kijken naar support (hoe lang zijn er updates), en naar oorsprong (wil je een cloud van een chinese aanbieder?). Maar pak er inderdaad twee uit en maak dan je keuze, met de bekende merken koop je niet snel een slecht product.

Fijne jaarwisseling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Peggy schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:01:
Ok, dank voor jullie reacties, structureren van het probleem en andere input.

3. TP-Link Omada Cloud SDN omgeving (kosten EUR 439, zonder gescheiden netwerken).
- OC200 Cloudcontroller (zodat ik het netwerk kan controleren via een app en geen cloud abonnement hoef af te sluiten.
- 4 accesspoints bv EAP610 of EAP615
Ik zag een TP-Link EAP615-Wall 4-pack + OC200 controller voor EUR 439
Als ik perse gescheiden netwerken wil, zou ik hier dus ook voor zo'n slimme switch moeten kiezen.
Wat mij niet helemaal duidelijk is, is of deze Omada SDN oplossing een toegevoegde waarde heeft tov de DECO X50 oplossing. Is er een meerwaarde?

Alvast bedankt voor het meedenken,
Peggy
Je kan met een SDN cloud oplossing makkelijk meerdere netwerk aanmaken en deze toewijzen aan verschillende VLANS van je slimme switch.

Je kan ook bijvoorbeeld je gasten netwerk limiteren aan bepaalde download snelheid.
Pagina: 1