Toon posts:

Hete radiatoren krijgen huis niet meer warm.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Groninger
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-01 22:19
Mijn vraag

Beste lezers,

Ik heb een wat vreemd probleem denk ik. We komen er zelf niet meer uit en installateurs zijn of lastig te krijgen, of willen het liefst een nieuwe ketel verkopen. Een nieuwe ketel is welkom als het mijn probleem zou oplossen, maar dat betwijfel ik.

De situatie is dat ik vorig jaar geen problemen heb gehad met mijn cv in huis. Ook wanneer het buiten rond het vriespunt was werd het binnen vrij snel 19,5 a 20 graden, wat hier genoeg is. Afgelopen zomer heb ik een airco gekregen, waarmee ik ook de kamer verwarm. Dit werkt goed als het buiten niet te koud is. Nu is het erg koud geweest en wou ik verwarmen met de cv. Echter, deze kreeg het huis totaal niet warm. Installatie is ontlucht, zat wat lucht in en weer geprobeerd, maar weinig verschil. Nu merkte ik dat een van de 3 radiatoren in de woonkamer niet goed warm werd, alleen een beetje bovenin. Nu blijkt dat deze verkeerd zat aangesloten. Dit is waarschijnlijk gebeurd tijdens het vervangen van het verdeelblok waar alle slangen samenkomen. Deze was vervangen door wat lekkage, wat daarna opgelost was. We hebben een kruislings onderblok gemonteerd en de radiator wordt weer heel heet en ik dacht dat het daarmee opgelost zou zijn. Maar, nu wou ik met de cv de woning verwarmen als test. Buiten ongeveer 3 a 4 graden, binnen was het toen 16 graden. Normaal is het dan zo warm binnen, maar nu na 2 uur maar 1,5 graden warmer. Het gekke is, de radiatoren zijn wel erg heet, ik kan de hand er niet op laten liggen. De ketel blijft stoken op 78 a 80 graden. Verbruikt dus ook erg veel gas.

Is dit überhaupt mogelijk? De ketel doet volledig zijn werk volgens mij. Vorig jaar werd het prima warm, dus ook geen ondercapaciteit. Wel zitten er maar 3 radiatoren in een ruimte van ongeveer 75 m2. Een T22 van 180 x 50 cm, een van 140 x 50 cm en een designradiator van 180 cm hoogte. Maar wat ik zei, vorig jaar was dit voldoende, ook bij vorst buiten.

Het betreft wel een oudere ketel, een Nefit Smartline Basis van 2008. De thermostaat is een Honeywell T6. Dit heeft altijd goed gewerkt.

Wat me wel opvalt is dat de retourleidingen ook erg warm zijn vaak. En, de grote radiator die verkeerd zat aangesloten wordt soms aan de onderkant wat minder warm, om vervolgens wel weer bloedheet te worden. Dit is niet zo bij de 2 andere radiatoren, die blijven over de gehele linie erg warm.

Wat dus opvalt is dat het retourwater erg warm is vaak. Wat ik verder nog kan vertellen is dat het altijd even duurt voordat ik warm water krijg bij douchen, echt wel 30 seconden ongeveer. Ketel zit wel een verdieping hoger dan de douche en twee verdiepingen hoger dan de woonkamer.

Mijn vraag is dus wat dit probleem zou kunnen veroorzaken. Of is het onmogelijk dat wanneer de radiatoren erg heet zijn, deze toch niet goed verwarmen?

Zou waterzijdig inregelen kunnen helpen? Of iets simpels als ontluchten? Echter, waarom worden de radiatoren dan wel heel heet?

Kan het toch een probleem zijn in de ketel zelf? Of een probleem vanwege het naar mijn mening hete retourwater? Bij de ketel kan ik wanneer deze vol brandt beide leidingen niet vasthouden wat betreft de hitte. Het is zo dat ik de radiatoren alleen beneden aan heb, echter was dit ook altijd al zo en gaf geen problemen.

Hopelijk kunnen kenners me verder helpen, en kenners zitten hier genoeg als ik zo wat speur door de onderwerpen.

Dank alvast!

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Paar ideeen:
- Als het retourwater te warm is, heb je kans dat de ketel vaak in anti-pendel mode gaat. Dan ben je zowel niet meer efficient aan het stoken in het HR regime, maar er komt ook maar weinig warm water bij de radiatoren. Bij anti-pendel kan het zo maar zijn dat de ketel 10 minuten niks doet totdat de temperaturen weer gedaald zijn. Waterzijdig inregelen zou dus zeker wel helpen.
- Stoken op 80 graden enorm inefficient. Daarmee stook je zeker niet HR. Dan moet je retour onder de 57 graden liggen. Je kan beter stoken met 60-65 aanvoer. (mits je huis voldoende geisoleerd is)
- de radiatoren zijn heet. Is dat geheel? of alleen de bovenkant? Hoe warm is de onderkant?
- je geeft aan dat het 30 seconden duurt voordat je warm water hebt in de douche. Mogelijk is de 3-weg klep in je cv niet goed meer? Als deze half open/dicht staat, dan dit natuurlijk ongewenste effecten hebben.
- heb je foto's van je ketel, verdeelblokken, radiatoren, thermostaatknoppen enz?

[Voor 18% gewijzigd door Microkid op 30-12-2022 00:41]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:19
Zou ff alle radiatoren opendraaien die je hebt en dan ontluchten en eventueel bijvullen kijken wat er dan gebeurd.

[Voor 9% gewijzigd door Toerq op 30-12-2022 00:54]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Misschien nog even je woonsituatie beschrijven?
Stel je hebt buren die nu niet of nauwelijks meer stoken kan dat flink effect hebben.
Heb je iets veranderd aan je ventilatie? Meer afzuiging betekent meer warmteverlies.
Aangezien je nu ook de airco gebruikt om te verwarmen, kan het zijn dat je (weer) moet wennen aan de CV?

Voor de rest is het simpel:
Radiatoren heet? Dan werkt alles zoals het moet.

[Voor 28% gewijzigd door TheGhostInc op 30-12-2022 01:10]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
Ben je gestopt met andere delen van het huis verwarmen?

Bij 75/55/20 is dit amper 4kW, minder dan heel veel ketels aan minimum hebben waardoor ze moeten pendelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-01 14:14
Heb je niet toevallig ergens een verborgen bypass. Dat je aanvoer op je retour zit. Dan werkt het nog wel, maar krijg je rare effecten en een warme retour.

Voorbeeldje:
YouTube: Duurzame energie #63 21 jaar geen hoogrendementsketel door een ver...

• Mathijs22
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-01 12:12
Als je radiatoren heet (en daarmee de ketel voldoende wamt water maakt) zijn zoals je zegt, is er maar een logische mogelijkheid. Ten opzichte van vorig jaar verlies je meer warmte.

• reb3lzrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-01 13:39
Zoals Mathijs22 aangaf, je verliest waarschijnlijk meer warmte ten opzichte van vorig jaar.

Als je radiatoren wél warm worden maar de lucht niet of moeilijk, zijn er nog andere zaken die je kan uitsluiten:
1. Te veel vocht in de lucht in je huis; dit vocht moet ook verwarmt worden. Het kost dus meer energie om de lucht + het vocht te verwarmen naar je gewenste temperatuur. De oplossing hiervoor is ventilatie.
2. Vieze radiatoren; je radiatoren moeten de warmte kwijt aan de lucht, als deze "verstopt" zijn met stof werken ze minder goed. Je moet ze ook periodiek schoonmaken met een radiatorborstel. Let ook op dat de radiatoren zowel aan de onderkant als aan de bovenkant genoeg vrije ruimte hebben zodat de convectie haar werk kan doen.

edit: typo

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:53
Heeft het er niet mee te maken dat door gebruik van de airco (zeker omdat deze plaatselijk en niet het hele huis verwarmd) de massa van het huis veel minder is opgewarmd?

Dat je daardoor ziet dat de CV er ook veel harder aan moet trekken als je het dan een keertje warmer wilt krijgen. Normaal zou je CV dagelijks de muren en vloeren rondom de radiatoren opwarmen en nu wordt de warmte misschien relatief snel daar geabsorbeerd?

• Groninger
@Microkid

De radiatoren zijn geheel warm, alleen bij de grootste in de woonkamer is de onderkant soms iets minder warm, maar is dan vaak maar eventjes en dan wordt deze ook weer goed warm. Dat het wat langer duurt voordat we warm water krijgen is al zo sinds we er wonen, dat is nu 1,5 jaar. Waterzijdig inregelen is wellicht een idee inderdaad. Lastige is even te bedenken wat wijsheid is, ketel is 15 jaar oud maar nog geen enkele storing gehad en stookt ook goed warm. Foto's kan ik even maken uiteraard.

@TheGhostInc

Woonsituatie niet veranderd, sterker nog, ik heb de vloer ook nog extra laten isoleren met TonZon isolatie. Vloer lijkt iets zachter aan te voelen sindsdien. Wennen aan de CV is het denk ik niet, gaat er vooral om dat deze het niet meer warmer krijgt dan 18,5 a 19 graden en dat in vele uren, daar waar dit eerst in een half uurtje a uur helemaal warm was.

@Ronald

Ik heb wel alleen de radiatoren aan in de woonkamer. Dit is altijd zo geweest. Slaapkamers verwarmen is niet nodig. Zou eventueel de radiator in de badkamer aan kunnen zetten.

Meer warmte verliezen geloof ik niet zo in. Heb vorige maand de gehele vloer laten isoleren met TonZon, nieuwe tochtstrips geplaatst etc. Dat zou juist verbeterd moeten zijn en zo lijkt het ook inderdaad te zijn.

@Rctworld

Zou kunnen. Echter ook nu het wat warmer is dan de periode met behoorlijke vorst krijgt de cv het niet warm.

Resume, de radiatoren zijn dus geheel erg warm, behalve de meest grote in de woonkamer, deze wordt soms iets minder warm aan de onderkant. Daarbij lijken de retouren dus behoorlijk warm. Maar, de radiatoren worden dus wel erg warm.

Woonkamer wordt alleen verwarmd, alle andere radiatoren staan uit.

• Ronald
Een temperatuur gradiënt tussen boven en onderzijde is normaal: water koelt af tijdens het afgeven van de warmte. Traditioneel is 20 graden tussen aan en afvoer normaal (75/55/20 aan/retour/kamer)

Verschilt het verschil tussen radiatoren dan is het niet goed in geregeld en lijkt wellicht de kleinere als bypass te draaien. Dat kan de ketel beïnvloeden.

Radiatoren zijn niet afgedekt? Geen belemmering van de convectie?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:10
Klinkt alsof er een bypass ergens zit? Ik heb geen cv dus ik kan je niet goed helpen.

• verwijderd69
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03:58
Is je radiatoren/leiding systeem wel op druk? Wij hebben eens een lekke warmtewisselaar gehad waardoor het systeem erg snel druk verloor en dat vond de ketel ook niet fijn.

I live inside that bubble, reality of the naive.

• Groninger
Er wordt niks afgedekt. De druk in de ketel is 1,8 bar, is ook goed.

Wat is een bypass? En wat doet deze? En, verschil met vorig jaar is een nieuwe verdeler (juiste benaming?) en een radiator die niet warm werd is omgewisseld (aanvoer / retour). Verder geen verschil met vorig jaar.

Kan opnieuw inregelen / waterzijdig afstellen echt verschil maken in deze? En checken ze dan ook of een en ander goed ontlucht is? De boel is wel los geweest natuurlijk en toen weer wat ontlucht, maar kwam niet heel veel lucht uit leek het.

• Ronald
Wat bedoel je in dit geval met verdeler? Waar zit die? Foto?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

[b]Groninger schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:52:[/b

En, verschil met vorig jaar is een nieuwe verdeler (juiste benaming?) en een radiator die niet warm werd is omgewisseld (aanvoer / retour). Verder geen verschil met vorig jaar.
Vaak is een verandering in het systeem de oorzaak van alle ellende. Heb je foto's van de aangepaste componenten?

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Groninger
Ik kan een foto maken uiteraard. Zal morgen worden denk ik. Dank zover!

• verwijderd69
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03:58
Groninger schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:52:
Er wordt niks afgedekt. De druk in de ketel is 1,8 bar, is ook goed.

Wat is een bypass? En wat doet deze? En, verschil met vorig jaar is een nieuwe verdeler (juiste benaming?) en een radiator die niet warm werd is omgewisseld (aanvoer / retour). Verder geen verschil met vorig jaar.

Kan opnieuw inregelen / waterzijdig afstellen echt verschil maken in deze? En checken ze dan ook of een en ander goed ontlucht is? De boel is wel los geweest natuurlijk en toen weer wat ontlucht, maar kwam niet heel veel lucht uit leek het.
Heb je na de werkzaamheden alle radiatoren op het systeem open gehad en toen de boel ontlucht?

Indien dat niet het geval is zou ik daar beginnen, alle radiatoren open zetten terwijl je ketel draait zodat je hele systeem rondpompt, en vanuit daar alles ontluchten. Dan kun je dat in ieder geval uitsluiten.

I live inside that bubble, reality of the naive.

• Groninger
Dat moet ik wellicht even laten doen. Heb dat wel eens zelf gedaan en kwam overal water uit, terwijl iemand met meer verstand aangaf dat er wel lucht in zat. Maar, zal nog een poging wagen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 16:11
Als je radiatoren heet zijn en blijven, ligt de oorzaak van je probleem niet bij je verwarmingssysteem. Heel simpel. Controleer eens wat er nog meer veranderd is in je huis.

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Is 30 seconden moeten wachten op warm water vreemd dan...? Serieuze vraag. :P Ik denk dat het hier soms namelijk wel langer dan 30 seconden duurt als het heel koud is buiten. Enkel als ik de comfort stand van de ketel aanzet is het te allen tijde met 5 seconden ofzo warm (en paar seconden later echt heet), maar dit vreet geloof ik rustig zo'n 50-60 kuub extra gas per jaar; met de huidige gasprijzen wacht ik liever even dat halve minuutje. :+

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Groninger
Ja verder dus niks veranderd, daarom snap ik er ook niks van. Alleen dus dat blok waar alle leidingen van alle radiatoren beginnen en dus een voetblok van 1 radiator aangezien deze blijkbaar verkeerd om zat. En, de grootste radiator blijft dus niet heet, af en toe wordt deze aan de onderkant wel koeler, waarna deze daarna weer snel erg heet wordt. Pendelt de ketel dan wellicht? Alleen, dan zouden de andere radiatoren toch ook af moeten koelen?

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

olafmol schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:01:
Als je radiatoren heet zijn en blijven, ligt de oorzaak van je probleem niet bij je verwarmingssysteem. Heel simpel. Controleer eens wat er nog meer veranderd is in je huis.
Vergeet niet dat hij ook heet retourwater heeft. Ergens klopt er dus iets niet....

3000Wp zonnestroom

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Airco uitzetten als je met CV gaat stoken, kan zomaar dat de airco koude lucht levert. als alle radiatoren heet zijn is er niks mis, dat is de bedoeling toch ?

alles was goed tot je een airco ging gebruiken...

btw onderkant van radiator is vaak minder warm, omdat die stroming naar retour gaat. 20graden verschil met aanvoer

[Voor 21% gewijzigd door Hackus op 30-12-2022 16:11]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 16:11
Microkid schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:09:
[...]

Vergeet niet dat hij ook heet retourwater heeft. Ergens klopt er dus iets niet....
In dat geval zou de ketel afslaan en de radiatoren afkoelen. Hij zegt dat alle radiatoren heet zijn en blijven, en toch z'n huis niet meer warm wordt.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:14

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je kunt ook je gasverbruik bijhouden om te zien op al je isolatie maatregelen inderdaad helpen. Een hete ketel en hete radiator lijkt mij goede stroming in het systeem en dus goede warmte aanvoer. Als dit nu beter is dan vorig jaar, dan zou je meer warmte verliezen lijkt me. Of dat zo is kun je snel zien door je verbruik per graaddag te bepalen. Je kunt dat bijvoorbeeld doen op https://www.mindergas.nl. Voer dan ook de historische meterstanden in als je die hebt ter vergelijking.

[Voor 8% gewijzigd door xah5kiDe op 30-12-2022 16:12]

Theo

• Groninger
@olafmol

De grootste radiator wordt soms aan de onderzijde behoorlijk koeler, maar daarna weer warmer. Die pendelt dus wat om het zo maar te zeggen. Doen de anderen niet. Retour is inderdaad vrij warm, maar is op basis van gevoel. Moet toch maar een goede installateur bij denk ik.

Sinds het nieuwe blok was gemonteerd waar alle slangen voor de radiatoren aanzitten was de cv niet meer aan geweest in verband met seizoen en later toen het weer kouder werd, werd de airco gebruikt. Pas toen het een paar week terug hard vroor en de airco het niet meer trok voor het eerst de cv weer aangehad en toen de problemen opgemerkt. Waaronder dus dat 1 radiator, de grootste, maar matig warm werd. Nadat we het voetblok hebben vervangen wordt deze weer erg warm, maar koelt dus ook weer wat af aan de onderkant zo af en toe.

Ketel brandt steeds op 80 graden, maar soms als ik check is de temperatuur ook wat gezakt naar zo'n 75 graden. Waarom zou dit zijn als de ingestelde temperatuur nog (lang) niet is behaald? Kruipt daarna weer langzaam omhoog.

• G.Shumway
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-01 11:52
Is de inrichting veranderd?
Bv een bank tegen een radiator geplaatst?
Wellicht is radiatorventilator de oplossing.
Succes.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zitten de gaten goed dicht naar de buitenunit van je airco?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Groninger schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:17:
@olafmol

De grootste radiator wordt soms aan de onderzijde behoorlijk koeler, maar daarna weer warmer. Die pendelt dus wat om het zo maar te zeggen. Doen de anderen niet. Retour is inderdaad vrij warm, maar is op basis van gevoel. Moet toch maar een goede installateur bij denk ik.

Sinds het nieuwe blok was gemonteerd waar alle slangen voor de radiatoren aanzitten was de cv niet meer aan geweest in verband met seizoen en later toen het weer kouder werd, werd de airco gebruikt. Pas toen het een paar week terug hard vroor en de airco het niet meer trok voor het eerst de cv weer aangehad en toen de problemen opgemerkt. Waaronder dus dat 1 radiator, de grootste, maar matig warm werd. Nadat we het voetblok hebben vervangen wordt deze weer erg warm, maar koelt dus ook weer wat af aan de onderkant zo af en toe.

Ketel brandt steeds op 80 graden, maar soms als ik check is de temperatuur ook wat gezakt naar zo'n 75 graden. Waarom zou dit zijn als de ingestelde temperatuur nog (lang) niet is behaald? Kruipt daarna weer langzaam omhoog.
Hangt je thermostaat niet in de vriezer ?
Lijkt er op dat de warmtevraag constant blijft, wat je ook ziet als je opstookt van 14 naar 21 graden bijv.
Je praat ook niet over een termijn en hoeveel graden er bijgestookt moet worden.
Dat de temp zakt naar 75 graden is omdat de temp dan dichterbij komt(en nog maar 2 graden hoeft te behalen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:07

FreakNL

Well do ya punk?

Mathijs22 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:04:
Als je radiatoren heet (en daarmee de ketel voldoende wamt water maakt) zijn zoals je zegt, is er maar een logische mogelijkheid. Ten opzichte van vorig jaar verlies je meer warmte.
Er is een L/L warmtepomp geïnstalleerd. Zit daar isolatie-verlies? Lijkt me dat dat nooit zoveel kan zijn, maar het is de enige factor die verandert lijkt…

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Zoals al vaker gevraagd: laat eens wat foto's zien van alle componenten en situaties. We praten nu wel veel, maar we zien niets... Foto's kunnen vaak enorm helpen.

3000Wp zonnestroom

• Groninger
Zoals aangegeven zal ik morgen wat foto's maken en plaatsen. Dank zover!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 12:46
Staat de airco misschien op automatisch?
Zo ja, dan gaat die koelen als de temperatuur boven de ingestelde komt.

Soms ben ik bijna gelukkig

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wat meer mogelijkheden en vragen nav je observatie dat de retour van de grote radiator soms kouder is. Mij lijkt dat daar de oorzaak gezocht moet worden, dat dus een groot deel van je totaal radiator vermogen slecht doorstroomt (de retour wordt soms kouder, de andere radiatoren hebben dat niet), waardoor ook de cv vaker afslaat.
Trouwens, als de bovenkant heet is en onder niet, is of de hoeveelheid water die door de radiator stroomt te weinig, of er wordt enorm veel warmtevermogen afgegeven. Dat laatste is niet het geval , dus het is de eerste toch? Soms wel en soms niet, kan goed, het zijn natuurlijk geen digitale dingen (het werkt of het werkt niet).

-zit de grote radiator het verst van de cv qua aansluiting?
-vervuiling losgekomen vanwege werk bij de grote radiator ?
-cv leidingen leeggemaakt en opnieuw gevuld ?
-cv pomp trekt het niet meer vanwege leeftijd of vervuiling.
-radiator kraan of voetventiel zelf vervuild
-lucht in de grote radiator, maar dat had je al gecheckt.

Gibson S-1, Godin Multiac SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Groninger
@joezzt

Ik denk ook dat het in deze hoek gezocht moet worden. Ketel is 15 jaar oud, verminderde pomp kan. Deze radiator zit wel ver van de ketel, maar of dat het meest ver is weet ik niet. Cv leidingen zijn niet leeggemaakt en opnieuw gevuld. Lucht kan, maar als ik het losdraai komt er alleen water uit. Vervuiling denk ik niet, alles is slechts 1,5 jaar oud. Dat wil zeggen de radiatoren en de leidingen.

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04:53
Doet de automatische ontluchter van de ketel het nog wel, deze zat bij de 15 jaar oude Bosch ketel van mijn zoon ook vast gekoekt. Dan doet de CV pomp ook niet veel. Na een paar technische tikjes deed ie het weer.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Meten is weten!

Controleer of alle radiatoren dezelfde aanvoertemperatuur krijgen.

Regel alle radiatoren op eenzelfde delta T / retour temperatuur.

Heeft de installateur niet de ketel van 90 terug gezet op 80? Of andere instellingen aangepast.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:13
Dit dus.

Alle reacties van topicstarter zijn vaag, subjectief of incompleet.

Meet gedurende een paar uur eens elk half uur de aanvoer en retourtemperatuur van de 3 radiatoren en bij de ketel (IR thermometer). Noteer ook de temperatuur van de thermostaat en tevens van een losse thermometer in de woonkamer (uitsluiten defect thermostaat danwel ongelukkige locatie).

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
En als het een tussen woning is als je buren niet meer stoken om gas te besparen ga je dat wel merken. Bij ons in de flat heeft het huis naast ons 2 jaar leeg gestaan die tussen muur was een stuk kouder dan de rest.

Maar koop een ir thermometer en ga meten wat is aanvoer temeperatuur en retour temperatuur maar ook hoe koud zijn de muren. Nu een installateur bellen met de klacht het blijft te koud maar de radiatoren zijn heet krijg je maar 1 antwoord te weinig capaciteit.

• knappert_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:48
Niet vergeten dat de vorige winter een stuk zachter was.

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-01 07:23

tilburgs82

carpe florem

Heb je al een extra thermometer gebruikt? Misschien geeft je thermostaat een verkeerde temperatuur aan.
Toen wij 2 jaar geleden verhuisde, vonden we het altijd koud in huis, ondanks dat de thermostaat hetzelfde ingesteld stond. Wat bleek? Deze gaf 2 graden meer aan dan 3 andere thermometers die we gebruikten. Ook als we een thermometer bovenop de thermostaat zette. Ofwel 19 graden was in werkelijkheid 17 graden.

Blijf het vreemd vinden dat je radiatoren volledig heet worden. Dan zou je verwachten dat je installatie goed werkt.

[Voor 12% gewijzigd door tilburgs82 op 31-12-2022 04:05]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:52

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Als de radiatoren gewoon goed heet worden zegt boerenlogica dat de CV zijn werk doet. En een halve minuut voordat de douche lekker warm is klinkt ook vrij normaal.

Hoe zeker ben je dat er echt een groot verschil is geen opzichte van vroeger? Of is dat meer onderbuik?
Die anderhalve graad in twee uur is wel karig, maar wat is het nu die radiator weer goed werkt?
Het hangt er ook erg vanaf hoe koud de kamer was. Als muren, vloeren en meubels goed koud geworden waren dan kan goed doorwarmen echt wel even duren.

Ook kan je airco mogelijk voor een koudeval zorgen, of heb je extra ventilatie? Je buren zijn al genoemd, hoeveel zon krijgt je kamer nog?

Blijft een beetje glazen bol zo, wordt tijd voor die beloofde foto's. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Groninger
Goedenavond,

Heb uiteraard even Oud&Nieuw gevierd, maar zojuist wat foto's gemaakt.

Ben op dit moment weer aan het testen. Om 18.00 uur de kachel aangezet bij 17.5 graden, nu 2 uur later is het 18,5 graden. Wel is even de 19 aangetikt, maar zakt het weer terug naar 18.5. Radiatoren dus wel warm, alleen de grootste in de woonkamer koelt toch ook wel weer iets af na ongeveer een uur voor m'n gevoel. Snel naar de ketel gelopen, waar de temperatuur dan gezakt is van 87 graden naar 83, dat terwijl de gevraagde temperatuur in de kamer nog lang niet behaald is. Daarna loopt dit weer wat op en voel ik de radiator die wat afkoelde ook weer opwarmen. Alleen, deze grootste radiator in het woonkamergedeelte zou een groot deel van de verwarming op zich moeten nemen. Vreemd dat deze dan toch afkoelt en de temp van 19 naar 18,5 zakt. Ook wanneer deze wel goed warm is, is het verschil tussen de boven- en de onderkant van de radiator groter dan bij de anderen. Er zit geen lucht in. Zal de ketel dan toch pendelen en zo ja, wat gaat er dan mis? Alleen, waarom koelen de andere radiatoren dan veel minder af?

Ik heb wat foto's gemaakt van deze radiator, het onderblok welke vervangen (en waarna de radiator weer warm wordt daar waar deze daarvoor alleen wat lauw werd). En uiteraard een foto van de ketel en de aansturing. Kan het eventueel nog dat er een instelling in de T6 thermostaat verkeerd staat?

De ketel is dus 15 jaar oud en zou ik met alle plezier laten vervangen, als ik zeker zou weten dat daar het probleem zit. Maar dat betwijfel ik dus ten zeerste.

Alvast wederom dank voor de reacties.

[Voor 4% gewijzigd door Groninger op 03-01-2023 20:45]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:33
Hoe heet worden de radiatoren dan, heb je dat gemeten? Kun je ze überhaupt nog aanraken?

Wat de ketel doet is op dit moment in je verhaal niet zo interessant; wanneer je in het ene jaar met alle radiatoren op temperatuur X de boel warm krijgt dan moet dat in een ander jaar ook min of meer lukken.

Haal zo'n IR contactloze thermometer en ga daarmee een aanvoer en retour op de radiatoren meten.

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoe verhoudt de retourtemperatuur van alle 3 de radiatoren zich wanneer de hele installatie aan het opwarmen is? Idealiter zou je zien dat die min of meer gelijktijdig warm worden. Mocht het zo zijn dat een van de radiatoren aanmerkelijk sneller warm water doorlaat (zo'n designradiator bijvoorbeeld), dan heb je kans dat de cv ketel zijn temperatuur al vroegtijdig begint terug te regelen. In dat geval zou je de betreffende radiatoren een beetje kunnen knijpen. Je kunt het proberen op gevoel te meten, maar of je het verschil tussen 70 en 90 graden goed kunt voelen is natuurlijk ook nog even de vraag. Het is wel bijzonder hoog voor een moderne cv installatie en duidt ook eigenlijk wel op te krap bemeten radiatoren.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 12:46
FreakNL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:55:
[...]

Er is een L/L warmtepomp geïnstalleerd. Zit daar isolatie-verlies? Lijkt me dat dat nooit zoveel kan zijn, maar het is de enige factor die verandert lijkt…
Dat is dus nog niet opgehelderd en diverse vragen daar over worden niet beantwoord door TS.
Draait de airco ook tijdens verwarmen met de CV en is die niet gewoon aan het koelen door een verkeerde instelling.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Groninger
De airco staat uit wanneer de cv aanstaat. Speelt dus geen rol. Voor zover ik kan merken is daar ook geen warmteverlies. Zit toch te denken dat het ligt aan de ketel die uitgaat terwijl de gevraagde temperatuur (lang) nog niet gehaald is. Gaat daarna dus wel weer aan en wordt alles weer warm / heet (kunt hand er dan max een paar seconden tegenaan houden), maar voordat het echt warm is koelt de grootste radiator alweer een stukje af.

[Voor 56% gewijzigd door Groninger op 04-01-2023 01:15]

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:10
En als je de thermostaat op zeg 5 graden warmer zet dan je doeltemperatuur. Blijft hj dan wel langer stoken?

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-01 06:43
als er water van 70-80 in de radiator zit, dan kun je je hand er niet op leggen. Hoe voelt de radiator aan in vol bedrijf?

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:55
De ketel pendelt ook als de retourtemperatuur te hoog wordt omdattie zijn vermogen dan niet meer kwijt kan, dus dat hoeft geen fout gedrag van de ketel te zijn.
Dat de temperatuur van de ene radiator dan sneller afneemt kan zijn omdat er niet waterzijdig is ingeregeld, de knop deels niet open staat of vervuiling.
Maar je lijkt nogal veel conclusies op gevoel te trekken en alle reacties die niet in jouw vermoeden passen negeer of verwerp je dus ik snap het doel van dit topic niet helemaal.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:02
Microkid schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:09:
[...]

Zeker, maar de klacht het huis wordt niet warm kan natuurlijk niet kloppen als de radiatoren wel heet zijn. het is niet zo dat door te heet retour water er geen afgifte is van wel hete radiatoren. ;)

Dus of de bewering dat de radiatoren gewoon warm worden klopt niet, of er klopt iets anders niet.

[Voor 11% gewijzigd door twain4me op 04-01-2023 07:36]

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-01 19:54
Ik heb dezelfde situatie en hier is de oorzaak vocht en kou uit de muren die weg gestookt moet worden.

De airco verwarmt in de praktijk alleen de woonkamer. Hier hangen er 2 van 9000 btu. De rest van het huis wordt niet warm gestookt. Buren stoken niet/amper. Ook met extreme kou hangt er voldoende capaciteit overigens.

Zodra je de cv aan zet is de luchtvochtigheid hoog, muren door en door koud enz enz.
Dit duurt gewoon enige uren om er uit te stoken.

De volgende dag is het zo warm. Zet je de boel 2-3 dagen niet aan dan kan je de cyclus om de boel door en droog te stoken weer starten.

[Voor 13% gewijzigd door fvdberg op 04-01-2023 10:47]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Groninger Ook al getest met aanvoertemp op 70 graden ipv 85 ?

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-01 09:49
Expansievat lek? Kan ook vreemde problemen geven. Is de druk hetzelfde wanneer de ketel uit staat en de leidingen koud zijn?
Of toch een probleem met de pomp.

[Voor 81% gewijzigd door MineTurtle op 04-01-2023 09:52]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:34

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Zolang er geen temperaturen gemeten worden van ingaande en retourstromen blijft het maar gissen.

TS moet in actie komen.

Waarom? Omdat het kan!!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:19
Groninger schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:53:
@Microkid

De radiatoren zijn geheel warm, alleen bij de grootste in de woonkamer is de onderkant soms iets minder warm, maar is dan vaak maar eventjes en dan wordt deze ook weer goed warm. ... Waterzijdig inregelen is wellicht een idee inderdaad.
Als er een radiator minder warm wordt dan is waterzijdig inregelen wel handig. Wellicht lekt er toch ook warm water naar je retourleiding na de reparaties.

Als je met een airco verwarmt dan zijn je muren vloer en plafond meestal een stuk kouder. Deze hebben een behoorlijke warmtecapaciteit en dat duurt lang in op te warmen.
Ik denk dat je als beste radiatorventilatoren kan installeren, daardoor kan je een stuk efficiënter en sneller je ruimte opwarmen. Als het goed is wordt je retourtemperatuur dan ook een stuk lager en stook je een stuk efficiënter.

• Groninger
@feye1 , Nee, ik had de temp op 22 graden gezet, waarbij hij heel even de 19 aantikte en toen weer wegzakte naar de 18,5.

@emielbf

Ik kan wanneer deze, naar mijn idee, heet is, de hand er 1 a 2 seconden opleggen. Aan de onderkant iets langer, met name bij de grote radiator in de kamer waar mijns inziens het probleem ook ligt.

Grote vraag blijft denk ik waarom de ketel even stopt / uitgaat terwijl de gevraagde temp nog lang niet is behaald.

[Voor 14% gewijzigd door Groninger op 04-01-2023 12:13]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 15:10
Bij het vervangen van het onderblok is, als er al waterzijdige inregeling was gedaan, deze vast ongedaan gemaakt. Bij het vullen met vers water (door vervangen verdeler) is er meer lucht in je installatie die pas als er gestookt wordt weer vrijkomt.
1) Goed ontluchten. Nagenoeg alle ketels starten een ontluchtingsprogramma nadat je de stekker hebt uitgetrokken, dan gaat de pomp sneller en trager draaien. Trek de stekker uit en stop die na 5 seconden weer in, en luister of je luchtbellen hoort broebelen. Ontlucht de radiatoren en de verdeler best vooraf al even (openzetten en laten spuiten in potje tot het een constante waterstraal is en geen spetterende).
2) Een ketel zal het temperatuursverschil willen beperken, dat je in de 80° aanvoertemperatuur hebt wil zeggen dat de retour rond de 60° zit (en je een slecht rendement haalt, veel warmte door de schouw ipd in je huis; en vast pendel). Zonder waterzijdig afregelen is er veel kans dat er enorm veel debiet door een kleine radiator gaat (geeft volledig vermogen af, maar dat is niet veel), en veel minder door een grote radiator (die geeft nauwelijks vermogen af, dus blijft het te koud). Kijk om waterzijdig in te regelen, kan met de voetventielen van de radiatoren (beter is met voorinstelbare thermostaatkranen, maar dat is een investering): probeer de deltaT (verschil tussen aanvoer en retourtemperatuur) van de verschillende radiatoren dichtbij elkaar te krijgen, maar ga niet te dicht zetten (in jou situatie zou een verschil van ~15° ideaal zijn.
3) Raar dat het vroeger wel warm werd, maar als 2 goed uitgevoerd is heb je weer het volle vermogen van al je radiatoren. Als je het dan nog sneller warm wil krijgen, is vermogen verhogen (extra of grotere radiatoren, of radiatorventilatoren) wat je nodig hebt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:33
Dat het vroeger wel warm werd en nu niet kan eigenlijk alleen betekenen dat de radiatoren minder warm dan vroeger zijn.
Wellicht is er bij het vervangen van de verdeler een bypass ontstaan waardoor er heet aanvoerwater direct weer de retour in gaat. Dan stopt je ketel met stoken omdat de retour ook heet is.
Op die manier kan het zijn dat de radiatoren nu nog maar 50 of 60 graden worden terwijl ze vroeger wel 80 werden.

Maar goed, als je niet wilt meten ga je er niet achter komen en is dit topic idd zinloos.

• Groninger
@naftebakje en @ASW1 ,

Ik denk ook dat in de richting gezocht moet worden wat jullie aangeven. Heb een warmtemeter besteld en zal eens gaan meten, ben erg benieuwd wat de waarden zijn. Is een warmtecamera welke aan te sluiten is op de telefoon. Uiteraard zal ik jullie hier over berichten. Wederom dank zover.

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:30
Zat zelf even te denken aan de waterpomp die misschien niet meer goed is, sommige pompen kun je de snelheid aanpassen. Kijk anders even op YouTube daar zijn een paar handige filmpjes te zien die je veel informatie geven.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:24
Groninger schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:08:
@naftebakje en @ASW1 ,

Ik denk ook dat in de richting gezocht moet worden wat jullie aangeven. Heb een warmtemeter besteld en zal eens gaan meten, ben erg benieuwd wat de waarden zijn. Is een warmtecamera welke aan te sluiten is op de telefoon. Uiteraard zal ik jullie hier over berichten. Wederom dank zover.
Nou, ben benieuwd als er conclusies zijn voor het probleem.. ??

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lekt het gat van je airco niet gewoon veel warmte?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:34
@Groninger, hoe lang heb je deze thermostaat al? Wij hadden een Honeywell Round Modulation hangen, en die heeft een heel stom ingebouwd stookgedrag. Hij probeert heel zuinig te verwarmen, dus even de ketel aan, daarna met restwarmte proberen te verwarmen, en dan die cyclus opnieuw en opnieuw. Oftewel de radiatoren worden warm, hij laat het weer afkoelen en dan weer opnieuw. Daarmee duurde het bij ons wel 5 uur om de woonkamer van 15 naar 17,5 graden te krijgen. Klinkt dus vergelijkbaar als bij jou. Als je googelt vind je dit wel meer over deze Honeywell.
Nu vervangen door een Remeha iSENSE en de woonkamer is een stuk sneller warm. Hij verwarmt in de ochtend in een keer door.
Allicht heeft jouw Honeywell hetzelfde regelgedrag. Zet je thermostaat eens op 25 graden of hoger en kijk eens of ie dan wel door verwarmt? Het regelgedrag van de Honeywell zoals hierboven omschreven treedt namelijk vooral op als ie bijna zijn ingestelde temperatuur heeft bereikt. Stel hem daarom eens flink hoger in en kijk of ie dan wel door gaat met verwarmen?

[Voor 36% gewijzigd door zunrob op 19-01-2023 09:39]

• rens-br
  • Laatst online: 21:05

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ingaand op je 30 seconden warm water. Jouw ketel staat zo te zien niet op 'eco', kortom jouw ketel houdt constant water warm en je zou dus binnen enkele seconden warm water moeten hebben. Wanneer je de linker knop op 'eco' draait staat je ketel op eco. Ik heb precies dezelfde ketel.

• 1wouterb
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-01 06:36
Bij mijn buurman zijn er 3 warmtepomp airconditioners in de woonkamer geïnstalleerd afgelopen najaar om de energierekening te drukken. Hij klaagt steen en been over het systeem, waaronder de koud aanvoelende meubels (leren bank) en muren die koude uitstralen. Hij komt van radiatoren die gevoed werden met 75 graden aanvoer (veel stralingswarmte). Mijn idee is dat de airco’s de thermische massa van de meubels en muren niet opgewarmd krijgen, ondanks dat de temperatuur bij hem regelmatig de 23 graden overtijgt.

Als je dan het huis weer gaat opwarmen met de radiatoren gaat er heel veel energie zitten in het opwarmen van de thermische massa waardoor de ruimtetemperatuur maar langzaam stijgt.

Just my 2 cents..

• Groninger
Het is even geleden, maar heb eindelijk iemand gehad hier die even mee kon kijken. Systeem schijnt volgens hem goed te werken. Op zijn aanraden Speedcomfort gekocht, die ventilatortjes voor in de radiatoren. Dat zou behoorlijk verschil moeten maken. Deze gisteren ontvangen en zal ze proberen binnenkort.

Ga ook een eind mee in bovenstaande reactie van 1wouterb. Had vorige week de airco en de verwarming samen aan, beide op verwarmen uiteraard, nadat ik deze weer uit had gezet werd het de volgende dagen toch iets makkelijker warm, net alsof alles toch iets opgewarmd was.

De ketel is van 2008, denk dat ik die ook maar vervang. Die ik nu heb moduleert niet, een nieuwe wel. Alleen maar goed voor besparingen. Wel eventuele verhuisplannen, maar daarbij werkt een nieuwe ketel alleen maar mee.

Een ieder bedankt weer zover en ik zal de Speedcomfort proberen. Iemand hier ook al ervaring mee?

• RocketKoen
  • Laatst online: 22:21
Groninger schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:19:
Het is even geleden, maar heb eindelijk iemand gehad hier die even mee kon kijken. Systeem schijnt volgens hem goed te werken. Op zijn aanraden Speedcomfort gekocht, die ventilatortjes voor in de radiatoren. Dat zou behoorlijk verschil moeten maken. Deze gisteren ontvangen en zal ze proberen binnenkort.

Ga ook een eind mee in bovenstaande reactie van 1wouterb. Had vorige week de airco en de verwarming samen aan, beide op verwarmen uiteraard, nadat ik deze weer uit had gezet werd het de volgende dagen toch iets makkelijker warm, net alsof alles toch iets opgewarmd was.

De ketel is van 2008, denk dat ik die ook maar vervang. Die ik nu heb moduleert niet, een nieuwe wel. Alleen maar goed voor besparingen. Wel eventuele verhuisplannen, maar daarbij werkt een nieuwe ketel alleen maar mee.

Een ieder bedankt weer zover en ik zal de Speedcomfort proberen. Iemand hier ook al ervaring mee?
Speedcomfort werkt redelijk goed. Verhoogt in principe het vermogen van je radiator.

Maar het doel daarvan is dat je de aanvoertemperatuur lager kan zetten. Bijvoorbeeld 55 graden. Dan stook je een stuk zuiniger.

Een nieuwe CV is sowieso een goed plan. Want over een jaar mag je namelijk geen nieuwe gasgestookte ketel meer installeren. Als hij dan stuk gaan moet je naar een (hybride)warmtepomp.

TheS4ndm4n#1919

• belmonde
Groninger schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:19:

Welk type radiatoren heb je ?
Wij hebben nu sinds 1 1/2 week speedcomfort ventilatoren in de woonkamer. Is een radiator type 22 van 2.80 meter breed en 40 cm hoog.
Hoe het bevalt.. Mij niet zo goed. Vanwege de breedte van 2.80 meter hebben we er 4 onder gezet. Maar het is een behoorlijk aanwezig geluid/gezoem. Kijk die dingen maken zelf los in de hand minimaal geluid.. Maar zodra je ze onder de radiator stopt heb je gewoon veel meer geluid. Dus die decibellen die ze opgeven is bedrog.
Daarnaast,.. Omdat het nu redelijk koud weer is en wij een matige isolatie hebben met gewoontjes geisoleerde wanden en ouder gewoon dubbel glas.. Staat de modulerende kachel grotendeeld de hele dag op lage pitje te draaien.. En is de radiator de hele dag warme en hebben ze eigenlijk 100 % constant gedraaid.
Daarbij is het comfort voor mij minder geworden want we hebben teveel trek over de vloer.. en dat voelt koud(er) aan. Ook de weg'geblazen' lucht voelt voor iets koude omdat de vensterbank net boven de radiator hangt en de lucht dus wat naar voren komt naar me toe..
Of het zijn werk doet... Betere convectie.. ja.. dat zal. Sneller opgewarmd.. Niet zo van belang want aanvang verwarming is volgens dagprogramma. Lagere retour.. Misschien ? Minder gasverbruik.. In eigen praktijk niet te zeggen.
Ik geloof wel in het werkings-principe.. Maar omdat ik nu de warme gloed/straling van de kachel mis en er meer 'koude' trek en de hele tijd gezoem van 4 dichtbij heb.. Niet ideaal.
Ik moet zeggen dat de 4 stuks voor de inhoud te veel is.. We zouden een 9 volt adapter kunnen aanvragen.. Minder toeren en misschien minder geluid.
Of heatfan (duurder) proberen die moduleert en in 5 verschillende standen van verloop te zetten is.. ??

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:36
@Groninger een lyric t 6 en nefit is echt een vervelende en of slechte combinatie.
waarschijnlijk stook je nog aan/uit. dat kost wel een hoop gas op deze manier.
of heb je een opentherm ems converter tussen zitten. dan is het wel nog okke.
deze zorgt dat open therm wat je thermostaat verstuurt. (andere aansluiting)
wordt omgezet in ems singaal waardoor je cv ketel gaat moduleren.
de moduele moet je aansluten op het oranje blokje onder de cv ketel.

keuze 2 is een moduline 1010 eraan hangen of een modueline 100 van marktplaats
wel graag op de oranje aansluiting. deze is voor het nefit protecol/moduelrendt.
en zet je ketel eens op 65 graden cv maximaal. het moet kunnen lijkt mij.
(of je hebt een zeer slecht geisoleert huis enkel glas etc/ lijkt mij vrij stug)

en verteel eens wat je stook gedrag is ?
sommige systemen kunnen beter de hele nacht en het weekendt doorstoken.

edit: dit lijkt vooral op een niet goed ingeregeldt systeem.
echter inregelen betekent ook de grotere radiaotren voldoende water geven.
en de kleintjes wat minder. maar dat spreekt allemaal wel voorzig.

de pomp mag bij deze ketel op standje 2. of die is kapot. kan ook het probleem zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=K0x5goz74TI na is dit wel heel overdreven.
maar lang verhaal kort te maken je kan die schroeh er dus uithalen checken of ie draait.
(expansie vat kan ook een hoop elende geven. als die stuk is wordt een soort wartme opslag)

[Voor 48% gewijzigd door miciel op 25-01-2023 14:29]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 15:10
@belmonde Speel eens met de plaatsing van de temperatuurvoeler, als je die lager en/of verder van de aanvoer plaatst zullen de ventilatoren minder snel beginnen draaien.
Ik zou zelfs denken dat jij die liefst op de afvoer van je radiator wil, als de ketel dan zachtjes pruttelt om alles warm te houden draaien de fans niet. En bij het opwarmen als de ketel volle bak gaat wel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• belmonde
naftebakje schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:23:
@belmonde Speel eens met de plaatsing van de temperatuurvoeler, als je die lager en/of verder van de aanvoer plaatst zullen de ventilatoren minder snel beginnen draaien.
Ik zou zelfs denken dat jij die liefst op de afvoer van je radiator wil, als de ketel dan zachtjes pruttelt om alles warm te houden draaien de fans niet. En bij het opwarmen als de ketel volle bak gaat wel.
Ja, eergisteren heb de temperatuurvoeler iets,.. lager en iets weg van de kant (aanvoer) gezet. Maar daar was het ook de hele dag boven de 25 graden.. De speedcomfort gaat aan bij 33 graden en uit bij 25 graden.
Ik denk dat de onderkant wel eens onder de 25 graden komt. Dus ik kan de ventilatoren wel vaker uit krijgen denk ik..
Maar zal toch grotendeels de hele dag in bedrijf zijn en dan zal de trek en het geluid niet minder worden/zijn..
We hebben ook de optie om 1 ventilator van de 4 er tussen uit te halen.. Juist waar ik er voor zit.. zal de trek over de vloer over mijn voeten en rug minder maken.
Gelukkig hebben we altijd wel tv of radio aan.. Want 1 ventilator minder zal kwa geluid niet het verschil maken.
Nu in de ochtend liep de aanvoer op 59 graden en de retour op 47 graden.. Is precies 20 % lagere retour dan aanvoer.. zoals ik vaak als richtlijn lees. Ik denk dat een relatief lage 40 cm radiator niet mee helpt ? 40 cm hoog en 280 cm lengte.. Vensterbank zoals zovelen er boven.
En de luch van deze ruimte kan ook zijlings zo de andere kamer in..
Daar staat een radiator van gelijke formaat zonder ventilatoren maar die wordt met thermostaat-knop geregeld.. op iets lagere temperatuur.. om die ruimte te verwarmen...
Ik weet niet hoe dit allemaal zijn effect heeft op elkaar.. De radiator met ventilatoren in de woonkamer zal ook die ruimte verwarmen en dan die radiator iets knijpen met de thermostaat..
Eigenlijk hadden we die ruimte met een gordijn willen afschermen om energie te sparen.. Maar we hebben dat niet gedaan !! ondanks dure gas !

• JanVan
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04:17
Ik heb 3 speedcomfort's, en hoor ze niet. In het begin moest ik zelfs voelen of ze wel draaiden.
O ja, anderen horen ze ook niet.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
JanVan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:58:
Ik heb 3 speedcomfort's, en hoor ze niet. In het begin moest ik zelfs voelen of ze wel draaiden.
Blijft vreemd, ik heb er ook 3 gehad en werd er helemaal gek van. Retour gestuurd, nieuwe gekregen en ook die maakten irritant zoemend geluid. Daarna maar de hoop op stille opgegeven.

• belmonde
JanVan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:58:
welk type radiator ? Een type 22 zit vol met die kronkels.. Dus dat geeft weerstand. Je hoort die dingen ook niet als je ze in de hand hebt..
Daar komt bij dat onze henrad radiators in het midden en aan de zijkant aangesloten kunnen worden. Dus aan de onderkant loopt ook een buis van het midden naar de zijkant.. waar die ventilatoren ook nog tegen en langs moeten blazen.
Maar ook aan de andere helft waar die buis niet zit.. zoeemn ze als drukke bijen..

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:33

Guldan

Thee-Nerd

stin00 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:58:
[...]

Blijft vreemd, ik heb er ook 3 gehad en werd er helemaal gek van. Retour gestuurd, nieuwe gekregen en ook die maakten irritant zoemend geluid. Daarna maar de hoop op stille opgegeven.
De mijne zijn ook stil voorzover ik kan bepalen. Ik zat nog te denken, kan het zijn dat ze tegen de lamellen resoneren bij jou? Dus niet de zijkanten maar bovenop?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee