Toon posts:

RTX 4090 en voeding gaarne jullie advies

Pagina: 1
Acties:

• LawShadow
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-01 02:02
Hallo allemaal,

Ik ben toch over gegaan op een MSI RTX 4090 Trio X (vond hem op een duitse site voor een goede prijs dan heeft die RTX 4080 echt geen nut) en een i7-13700K.
Enige wat nog nodig is is een goede moederbord en DDR5 en een PSU.

De MSI RTX 4090 en cpu heeft een "zekerheidsplan" koste me 34 eur eerste 4 weken als er ook maar iiets is kan ik hem terugbrengen OF geld terug of een ander model krijgen er word 100% geen vragen gesteld na 4 weken gaat het over op 6 maanden in die 6 maanden mocht er iets gebeuren kan ik een refund of een ander model krijgen na onderzoek. De zekerheids plan is ingegaan op 17 - 12- 2022 ik wil liever in die eerste 4 weken een mogelijk probleem vinden dan in die 6 maanden.

Seasonic beloofde dat hun ATX3.0 in mid December zou komen niet dus het is nu Jan - Feb 2023!!

Stel ik heb mn de rest van mn hardware. En ik wil gaan testen met mijn huidige PSU een EVGA 850watt G2 gold (7 jaar oud nu) word gezien als 1 van de beste psu's. Testen word gedaan met de GPU op 70% power plan en de i7-13700K op power limit van 90watt (PL1-90 watt - Pl2 - 90 watt) dus max dat ie cpu kan trekken = 90 watt.

De RTX 4090 kwam met 3 x 8 in plaats van 4 x 8pin since het geen OC model is.

Kan ik mijn 850 watt psu gebruiken om te testen?? Ook met de power limits? Ik heb verhalen gehoord dat mensen met een RTX 3090 een 850 of 750 watt psu gebruikte en toen PLOF!! mede omdat de HOGE spikes de PSU trickerde...Ik wil dat liever niet of maak ik me te veel zorgen? Ik zit nu met een "paper weight" hier en wil graag weten of alles werkt naar behoren natuurlijk koop ik een Seasonic Vertex PX 1200watt als ie leverbaar is. Tot die tijd testen met een 850 watt psu of zeggen jullie LIEVER niet doen?

Ze hebben TOCH echt een reden gehad om een ATX3.0 voeding uit te brengen voor de RTX 4000 series.
Ik d8 mischien een NIET atx3.0 voeding halen zoals een Seasonic Prime 1200 watt plat maar dan zit ik weer met die ene vraag het is niet 100% compatible met ATX3.0 en PCIE-5...het kan problemen opleveren na een tijdje...

Alvast dank

[Voor 24% gewijzigd door LawShadow op 29-12-2022 23:28]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb een soortgelijke combinatie van een 4090 met een 13700K op een Corsair SF750 (platinum) voeding. Als stresstest de CPU onder volle belasting gezet met prime95 (~175 Watt) samen met de 4090 op volle load met Furmark (450 Watt). Dat gaat allemaal prima en ik heb nog geen enkele keer uitval meegemaakt. Bij mijn vorige 600 Watt voeding kon ik hem wel zover krijgen, al kostte dat evengoed wel wat moeite.

Als je een goede voeding hebt en hij valt een keer uit is de beveiliging erin geschoten. Dan is het echt niet zo dat er iets beschadigd is, alleen dat de voeding over de grens schiet en zichzelf uitzet juist om schade te voorkomen.

Samengevat: als je een kwaliteitsvoeding hebt valt het allemaal wel mee. Het zijn meer de oudere designs/lagere kwaliteit voedingen die er slecht mee omgaan. Om voldoende marge te hebben wordt daarom een hoger wattage voeding door fabrikanten geadviseerd, zodat er zelfs met mindere voedingen voldoende capaciteit is.

[Voor 19% gewijzigd door spone op 29-12-2022 23:30]

• LawShadow
spone schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:25:
Ik heb een soortgelijke combinatie van een 4090 met een 13700K op een Corsair SF750 (platinum) voeding. Als stresstest de CPU onder volle belasting gezet met prime95 (~175 Watt) samen met de 4090 op volle load met Furmark (450 Watt). Dat gaat allemaal prima en ik heb nog geen enkele keer uitval meegemaakt. Bij mijn vorige 600 Watt voeding kon ik hem wel zover krijgen, al kostte dat evengoed wel wat moeite.

Als je een goede voeding hebt en hij valt een keer uit is de beveiliging erin geschoten. Dan is het echt niet zo dat er iets beschadigd is, alleen dat de voeding over de grens schiet en zichzelf uitzet juist om schade te voorkomen.
Dank je voor de snelle reactie,

Hoe oud is jou PSU als ik vragen mag? Ik heb gelezen dat na jaren een 850 watt psu wat van zn vermogen verliest...

Nogmaals ga echt niet op volle toeren draaien 4090 op 70% power limit dan gaat de watt flink omlaag zo een 280watt in plaats van 450 watt voor de 4090. CPU ook op een power limit van 90 watt max. Dus grofweg cpu = 90 watt, GPU = 290 watt + de rest van de systeem ik denk zo een 450 watt total system power draw...Ik wil alleen testen of alles werkt meer niet echte benches doe ik wel op een goede ATX3.0 1200 watt voeding.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn voeding zal iets van een jaar oud zijn, dus zeker niet splinternieuw.

Maar als ik je goed begrijp is dus je vraag of een 850W gold voeding genoeg is voor een 450W belasting? Dat lijkt me wel. En zelfs als het niet zou kunnen, dan valt de voeding uit en is er verder niks aan de hand.

Voor een load van 450W is een 1200W voeding behoorlijk onnodig en overkill. Hooguit dat je iets beter op de efficiëntiecurve zit, maar de stelling dat een voeding significant aan vermogen per jaar verliest door veroudering is met een kwaliteitsvoeding niet echt meer aan de orde tegenwoordig.

• LawShadow
Thanks for the reply,

Ik vraag het voor de zekerheid mijn EVGA 850 watt psu is 7 jaar oud heb er regelmatig me gegamed maar niet hard hardcore. En alles op stock dus geen enkele OC op cpu of GPU.

Hoe heet die bescherming op een PSU die hoge power spikes tegen gaat zoals je dat hebt gezegd?

Dan ga ik kijken op de spec sheat van mn huidige voeding.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28
Niet te bang zijn, daar heb je juist een kwaliteitsvoeding voor. De meesten die een 4090 draaien hebben geen atx 3.0 voeding en ook niet nodig, zorgen gewoon dat de adapter goed ingeplugd is en gevoed door losse kabels dus geen doorlus.

Overgeclockt kan de kaart naar de 600watt piek gaan dus dat misschien ff niet doen met je huidige voeding.

Je kan de kaart bij twijfel ook ietsje minder power geven, kost maar een paar procent prestaties en dan is hij zelfs zuiniger dan een 3090.

Ik heb een ruim 10 jaar oude tx850 watt Corsair die het prima doet met een stock 13600kf en rx 6900xt.

Mijn andere systeem draait met een rm750x van een jaar oud (ook Corsair dus) nu een 5800x3d met rx 7900 xtx merc.

Die kaart trekt 400 watt en na wat tunen net iets boven de 450watt gehad. Gemeten bij volle belasting 650watt uit stopcontact bij wat benches, niks aan de hand.

[Voor 34% gewijzigd door meljor op 30-12-2022 06:33]

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:55
Voor hoeveel heb je de kaart gekocht en waar? (Als ik het mag vragen)

• gibsonneke
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-02 15:45
Ik heb hier ook een RTX4090 icm een Corsair HX750 V2. Ik was er in het begin nogal sceptisch over maar na wat ervaringen van anderen gelezen te hebben toch maar besloten om de voeding te laten voor wat het is. Powerlimit heb ik voorlopig standaard gelaten. Ik plan ook niet om de kaart te overclocken. Gemeten maximale verbruik voor het hele systeem vanaf het stopcontact is 620 watt. Daarnaast zou een eventuele spike ervoor kunnen zorgen dat mijn systeem uitvalt zoals hierboven aangegeven. Als dit gebeurd dan kan ik alsnog de voeding vervangen.

Ik zou mijzelf dus geen zorgen maken als je een 850 watt voeding hebt. Belangrijk is wel dat het een kwalitatieve voeding is en dat verloopstukken om de GPU van stroom te voorzien gaat vermijden.

Corsair heeft trouwens deze: https://tweakers.net/pric...su-power-cable-zwart.html waarvan ik tevreden ben.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee