Toon posts:

Installatieautomaten PV Systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-02 00:00
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de installatieautomaten voor mijn PV Systeem.

De situatie is zoals hieronder geschetst. De uitdaging zit hem in de schuur. Ik wil hier namelijk 24/7 230v hebben (dus niet alleen wanneer de PV levert), maar ik heb maar 1 kabel naar de hoofdschakelaar.
De situatie moet echter wel veilig aangelegd worden (100 euro extra voor een automaat is geen probleem in dit geval).
Er komen hierdoor meerdere automaten achter elkaar waardoor er in amperage opgeschaald moet worden richting de hoofdschakelaar. Ik begrijp dat dit ook in karakteristiek kan, maar aangezien er voor de PV installatie al een B karakteristiek nodig is ben ik hier een beetje de draad kwijt :?

De groene automaten in de schets zijn dus de uitdaging. Ik heb ze gemakshalve genummerd om tips en antwoorden makkelijker te maken :)
Automaat nummer 3 zou normaal gesproken overbodig zijn, maar ik wil de rest van de installatie graag beveiligen aangezien deze (pv) groep van onder de grond (en kruipruimte) komt).
Alvast bedankt !!!!

[Voor 6% gewijzigd door keroner op 29-12-2022 23:18]

Beste antwoord (via keroner op 01-01-2023 19:44)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoofdschakelaars (3) hebben geen Amp: B16 of aardlek, dat is gewoon een manuele aan/uit.
(4) is een installatie automaat. (dus enkel zekering zonder aardlekbeveiliging)

Hier kun je zelf je eigen pv-verdeler maken:
https://www.elektramat.nl/groepenkasten/pv-verdeler/
Kies "stel zelf je pv verdeler samen" en uitgebreide modus.
Voorbeeld is met emat (waar ik geen fan van ben ivm chinese spullen, liever eaton abb of hager)
1x Hoofdschakelaar
1x 300 mA/B16 PV
1x 30 mA/B16 de rest van de schuur

Kijk ook even of er wartels bij moeten voor de kabel invoer.

of eaton voorbeeld

[Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2022 14:16]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Niet online
1 en 2 parallel aan elkaar, aardlekautomaat B16, 30mA (ik bedoel, niet achter elkaar)

Voor pv mag dat ook 300 mA zijn, maar hoeft vaak niet.
Voor het mooie zou je bij 1 en 2 nog een hoofdschakelaar bij kunnen zetten (ofwel heet zo een kastje een pv verdeler)

3 installatieautomaat C16
4 in orde.

Niet te moeilijk doen met selectiviteit.

[Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2022 05:48]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58
AUijtdehaag schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 05:44:

Niet te moeilijk doen met selectiviteit.
Inderdaad. Selectiviteit bij automaten is veel lastiger dan bij smelt, afdoende selectiviteit met automaten in een huisinstallatie is zo goed als onmogelijk als je meer dan je telefoon wil laden achter de onderverdeler. Dit komt door veel overlap in afschakel karakteristiek.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• keroner
Heldere info. Thanks heren.

Onderstaand zou dan de situatie moeten worden als ik mij niet vergis (heb de dak situatie gemakshalve even weggelaten). Het enige wat ik nog niet helder heb is de aardlek (wel of niet) voor automaat 3 en 4.
Kunnen jullie dit misschien nog beantwoorden (en of de rest klopt natuurlijk :) )

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoofdschakelaars (3) hebben geen Amp: B16 of aardlek, dat is gewoon een manuele aan/uit.
(4) is een installatie automaat. (dus enkel zekering zonder aardlekbeveiliging)

Hier kun je zelf je eigen pv-verdeler maken:
https://www.elektramat.nl/groepenkasten/pv-verdeler/
Kies "stel zelf je pv verdeler samen" en uitgebreide modus.
Voorbeeld is met emat (waar ik geen fan van ben ivm chinese spullen, liever eaton abb of hager)
1x Hoofdschakelaar
1x 300 mA/B16 PV
1x 30 mA/B16 de rest van de schuur

Kijk ook even of er wartels bij moeten voor de kabel invoer.

of eaton voorbeeld

[Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2022 14:16]

• keroner
@AUijtdehaag
Thanks again!!!

Maar hoofdschakelaars beginnen toch bij 40a of ben ik nou gek (sluit ik nooit uit ;) )
Aardlek is idd niet aan de orde, was ik even kwijt...

Edit:
Ik denk dat ik hem begrijp. Hoofdschakelaar fungeert als een soort werkschakelaar voor heel de schuur. Deze zal nooit afschakelen (immers 40a).
De B karakteristieke automaten in de schuur zullen afschakelen voordat de C karakteristiek in de meterkast afschakelt (juiste selectiviteit).
Mocht de grondkabel tussen schuur en meterkast sluiting maken schakelt de C karakteristiek in de meterkast af waardoor de rest van de installatie afgeschermd is.
Correct, denk ik, toch..... 😊

[Voor 76% gewijzigd door keroner op 31-12-2022 14:36]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoofdschakelaar is geen beveiliging, enkel een (lokale) aan/uit schakelaar waar maximaal 40A doorheen mag.

Selectiviteit is 1,6x zekeringwaarde. Heeft dus niks met karakteristiek te maken.
Karakteristiek B of C is de snelheid waarmee hij afschakeld.
B zal dus sneller afschakelen dan C (wat dan ook gewenst is schuur tov meterkast)

*kuch

Als je door de tuin gaat, neem dan een ymvk-AS
Die heeft een aardscherm en een dunne aarde draad (die fungeert als aarde)
Je hebt dan aan 2x 2,5 (of 4) mm2 + aarde draad genoeg.
Aarde draad met stukje geel/groen isolatietape omwikkelen of met geel/groene krimpkous en uiteraard aansluiten aan 2 zijden (MK en schuur)

En gebruik eventueel wago verbindingsklem als je soepel en niet soepel moet verbinden
https://www.elektramat.nl...4mm-per-50-stuks-221-413/

[Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2022 15:01]

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:08

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Selectiviteit is een raar ding eigenlijk. Maar zolang je zorgt dat je eindgroepen selectief zijn met je hoofdzekering zit je eigenlijk wel goed. Dus als alle eindgroepen B16 of lager zijn dan is er niets aan de hand.

In dit geval zou ik voor 4 een B16/300mA pakken (of een C). En dan voor 1 een B16/30mA aardlekautomaat.

Omdat je nu best veel PV invoer hebt moet je in de meterkast op de BG ook nog extra beveiliging hebben als je aardlekschakelaars naar je verbruikers (niet afgebeeld dus) een maximale stroom hebben van 40A. Dat is heel gangbaar. Maar door de PV heb je maximaal 57A (= 40A (net) + 17A (PV)) beschikbaar. Dan tussen de eindgroepen (dus alles behalve PV en schuur) een C40 zetten om te beveiligen. Of daar 63A aardlekschakelaars (met bijbehorende bekabeling) plaatsen.

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:16
Ja een automaat in je meterkast voor je gehele schuur zonder aardlek zodat je ook je schuur spannings vrij kunt maken vanuit huis (MK)
En daarna alle groepjes in de schuur voor zien van Aardlek automaten, zodat de groepen mekaar niet kunnen uitschakelen.
Ik zou die kabel tussen MK en schuur toch een 4mm2 kabel voornemen en wellicht gelijk een driefase dus ene 4*4mm2 + aarde.
En ik zou het kastje in de schuur niet te klein maken, zodat je later nog wat kunt uit breiden, als je later toch nog een EV of zelf over gaat naar 3 fases dan ligt de kabel er al en je hebt ruimte in je sub verdeler.
Draden dus niet te kort afknippen maar afgepled in een lus leggen achter de automaten langs (1/2 meter)

[Voor 20% gewijzigd door psdata op 31-12-2022 15:02]

• keroner
Er ligt helaas al (15 jaar) een kabel door de tuin. Opgraven en vervangen is helaas geen optie (60x60 tegels....).

Er ligt nu inderdaad YMvK-as 2x2,5.
Hier moet ik het dus mee doen.

Hieronder een foto van de rest van de installatie (meterkast).

Emat komt er niet in nee. Alleen Hager, ABB of Eaton.
Naast deze kast komt een tweede kast voor uitbreiding. Ook voor de opbouw die op dit moment afgebouwd wordt.

[Voor 7% gewijzigd door keroner op 31-12-2022 15:14]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee