Toon posts:

Airflow vraag over mij nieuwe pc build

Pagina: 1
Acties:

• Mandarijn91
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:49
Hallo,

Ik heb gisteren een pc gebouwd, nu is dat nog vrij nieuw voor mij. Alles werkt gelukkig, maar ik twijfel over de airflow.. Want in welke richting monteer je nu je fans?
Ik heb een kast van: msi mpg quietude 100s , daarin zit maar 1 fan (achterin). Daarbij heb ik een CPU waterkoeler: be quiet pure loop 2 fx 360 mm (met 3 fans). aan de voorkant gemonteerd, ik vind het voor met gamen vrij heet worden. Zijn die fans nu juist gemonteerd? Of moet ik ze omdraaien? Zie afbeelding voor de verduidelijking van mijn vraag:

De fans heb ik zo gemonteerd, moet ik ze omdraaien of zouden ze letterlijk op de front gemonteerd worden?

Standaard fan achter, deze zat al gemonteerd in de kast.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Nee,de fans zitten niet in de goede richting,je hebt geen goede airflow op deze manier.

Nu heb je de fans zo dat zowel voor als achter warme lucht uit de case blazen..
Maar geen enkele fan die koele lucht de case in blaast.
Je krijgt geen airflow op deze manier.

Indien mogelijk plaats de AIO bovenin(outtake) en plaats voorin fans die koele lucht de case in blazen(intake) en de fan die achterin zit, moet dan als outtake.

Bij deze case kan een 360mm radiator bovenin,dat is de beste plek,.

[Voor 90% gewijzigd door freaky35 op 29-12-2022 21:40]

• Mandarijn91
Ik dacht bij het bouwen niet helemaal lekker uit te komen met de koeler bovenin, het is nogal een dik pakket waar de fans op zitten.
Is het ook een optie om simpelweg de fans om te draaien?

• freaky35
  • Nu online
Dan word er warme lucht van de radiator de case in geblazen.
Niet het meest ideal voor de gpu,die alleen maar warme lucht de case in blaast

Of je moet de fan achterin omdraaien (als intake)en fans bovenin plaatsen(als intake) die koele lucht de case in blazen en dus de fans voorin zo laten als ze nu zitten.
Wel dan de stoffilter gebruiken voor bovenop de case

Waarom kan de radiator niet bovenin?
Komt die dan ergens tegenaan?
Het zal krap worden,maar je weet zeker dat die niet past?
Beste optie is echt de AIO bovenin vandaar :)

Er is trouwens best wat te vinden:

YouTube: How To Tell Which Way Your Fan Is Blowing

En als zie dan msi's eigen 360mm gewoon past,moet dat met deze ook lukken

[Voor 70% gewijzigd door freaky35 op 29-12-2022 22:14]

• Mandarijn91
Ik snap beter wat je nu bedoeld. Dan is dat inderdaad mijn enige optie, om de waterkoeler van voor naar boven te verplaatsen.. Echter vrees ik dat bovenkant moederbord dan in de weg zit (sowieso die cpu power kabel (op foto linksboven) en het blokje met logo MAG.. maar dat past misschien ook wel net precies.. Dat zal ik denk ik moeten uitproberen.
Op de foto had ik je andere optie geprobeerd met fan omdraaien en extra aan bovenkant kast, maar dat lijkt nog weinig uit te maken.

Ik heb eventueel in andere pc build nog een zelfde soort koeling maar dan met 2 fans ipv 3, als het echt niet past, misschien die proberen?

Raad je dan aan om uiteindelijk 1 of 2 nieuwe fans aan de voorkant te monteren?

In ieder geval dank voor het meedenken!

• freaky35
  • Nu online
Ik zou het inderdaad zeker proberen of het past bovenin.
Als het goed is komt de koeler net wat verder naar voren zodat die niet het moederbord raakt.
Maar dat is uitproberen of dat genoeg is.

Past het niet,dan kan je de andere koeler nog proberen natuurlijk.
Indien die genoeg is voor die cpu natuurljk.

Wat zit er nu trouwens in dit systeem qua componenten,cpu,gpu ect?

• Mandarijn91
Ga ik vanmiddag dan proberen!

Mijn build bestaat uit:
Intel Core i7 13700K - Processor 3.4 GHz (5.4 GHz)
be quiet! 850W - Voeding
MSI MAG Z790 TOMAHAWK
be quiet! Pure Loop 2 FX
Kingston FURY Beast RGB Black (32 GB, DDR5)
MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G

Dingen die ook wel flink warmte produceren..

• freaky35
  • Nu online
Mandarijn91 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:50:
Ga ik vanmiddag dan proberen!

Mijn build bestaat uit:
Intel Core i7 13700K - Processor 3.4 GHz (5.4 GHz)
be quiet! 850W - Voeding
MSI MAG Z790 TOMAHAWK
be quiet! Pure Loop 2 FX
Kingston FURY Beast RGB Black (32 GB, DDR5)
MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G

Dingen die ook wel flink warmte produceren..
Ja die kunnen aardig wat warmte produceren, kan je wel erg beperken door undervolts te gebuiken.

• Mandarijn91
Het past inderdaad, waterkoeler hangt nu boven!

Nu heb ik de fan achter weer omgedraaid (zoals oorspronkelijk het geval was) en een extra fan aan de voorkant. Hangt alles nu goed? Heb ik de fans op de juiste richting gemonteerd?

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een mooie om te kijken: YouTube: This Will KILL Your CPU & AIO Cooler! How To Install Cooler

Want je kan best je AIO voorin je kast hangen, maar dan wel zo dat de pomp onderaan zit. Want er zitten bubbeltjes lucht in de loop, dat wordt rondgepompt en zorgt voor geluid en is (schijnbaar) schadelijk.

Bubbeltjes lucht stijgen gewoon op naar boven in de radiator waar ze lekker blijven zitten, je loop zelf is vervolgens puur vloeistof.

Wat je over het algemeen wil zien is:

Overdruk in je kast is prettiger dan onderdruk, dus je zuigt meer lucht naar binnen dan wat je actief naar buiten blaast. Op deze manier heb je dus ook geen kiertjes die stof zitten op te zuigen, en op deze manier zorg je er dus ook voor dat stof wordt weggeblazen.

Radiatorfans kunnen prima koude lucht naar binnen zuigen (voorin de kast naar binnen), dit levert "warme" lucht op in de kast, maar je zorgt wel dat koude lucht de radiator koelt. Als je naar buiten zou blazen heb je een omgekeerd probleem: de warmte in de kast (van je GPU, CPU, voeding, moederbord, etc.) gaat nu door je radiator heen.

Wat ik zou doen:

Radiator aan de voorkant: zuig koude lucht naar binnen, door je radiator heen, en over je moederbord heen, en gebruik een exhaust-fan (achterkant kast) om deze lucht weer naar buiten te brengen, daarmee maak je een goede rechte stroming van lucht.

Radiator aan de bovenkant: blaas de lucht vanuit je kast naar buiten (naar boven) toe en zorg voor voldoende toevoer van koude lucht van de voorkant van je computer. Dus alles is intake, behalve de radiator die naar buiten gaat. Ik zou hier geen exhaust-fan (achterkant) gebruiken en deze opening gewoon neutraal zijn werk laten doen (met overdruk wordt hier ook lucht uit geblazen.)

In beide gevallen zou je, waar mogelijk, ook fans onderin je kast kunnen plaatsen die koude lucht naar binnen zuigen. Ik ga er vanuit dat je kast in deze ingangen overal stoffilters heeft zitten.

Of je de fans op je radiator aan de binnenkant of buitenkant hebt zitten: lees de handleiding ;)

Wat het meest belangrijke is in iedere situatie is dat je:
  • De AIO pomp op de juiste plek hebt zitten (kabels aan de onderkant van de radiator, waar mogelijk);
  • Je cable management niet in de weg zit van airflow;
  • Je componenten genoeg gekoeld worden.
En: meten is weten. Probeer gewoon dingen en meet met een benchmark (stresstest) hoe warm alles wordt. Speel met de fan curves. Gewoon een paar uurtjes de tijd voor nemen, dat scheelt makkelijk enkele graden Celsius.

• freaky35
  • Nu online
Mandarijn91 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:49:
Het past inderdaad, waterkoeler hangt nu boven!

Nu heb ik de fan achter weer omgedraaid (zoals oorspronkelijk het geval was) en een extra fan aan de voorkant. Hangt alles nu goed? Heb ik de fans op de juiste richting gemonteerd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:) :) ,nu nog een paar extra case fans voorin voor de koele lucht en je zit naar mij idee prima. :)

En wat hierboven gezegd is speel wat met de fan snelheid ect,dat kan een hoop schelen ook.

Zeker omdat je meer outtake fans hebt als intake,zou ik de outtake fans minder hard laten draaien als de intake fans.

Maar dat is dus uitproberen wat het beste werkt

[Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 30-12-2022 15:33]

• Mandarijn91
Super! Ik heb net nog fans besteld voor de voorkant :) Allen dank voor het meedenken _/-\o_

• Mandarijn91
Toch nog even een vraag over de airflow: ik heb inmiddels 2 nieuwe fans van 140mm aan de voorkant gemonteerd zitten (intake), ik wilde er nog een 3de aan de voorkant monteren, maar dat past niet vanwege de grote cpu koeler (nu aan de bovenkant) ook te zien op mijn vorige foto.

Ik heb dus nu 4 fans die de warme lucht naar buiten blazen (elk is 120mm) en de 2 grote fans aan de voorkant (140mm) die koele lucht naar binnen blazen. Is dit acceptabel genoeg? Of zou ik die achterkant fan weg moeten halen? Vanwege overdruk?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:49
Wat zijn je temperaturen? Als die goed zijn, dan is het goed. Zo simpel is het :)

The devil is in the details.

• Mandarijn91
Ik speel nu Cyberpunk 2077 en Uncharted op ultra settings, cpu zit dan rond 48~53 graden en gpu rond 58~64.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:49
Dat zijn hele goede temperaturen. Niks meer aan doen, zou ik zeggen.

The devil is in the details.

• Mandarijn91
Thnx!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12
Blue-eagle schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:08:
Een mooie om te kijken: YouTube: This Will KILL Your CPU & AIO Cooler! How To Install Cooler

Want je kan best je AIO voorin je kast hangen, maar dan wel zo dat de pomp onderaan zit. Want er zitten bubbeltjes lucht in de loop, dat wordt rondgepompt en zorgt voor geluid en is (schijnbaar) schadelijk.

Bubbeltjes lucht stijgen gewoon op naar boven in de radiator waar ze lekker blijven zitten, je loop zelf is vervolgens puur vloeistof.
Klopt niet helemaal (maar in dit specifiek geval wel), dit vind ik zelf een erg duidelijke video: YouTube: STOP DOING THIS!!!!!!!

Zolang je pomp lager zit dan het hoogste punt van je radiator is het niet schadelijk voor de pomp. Je hoort misschien wat lucht bovenin je radiator maar dat wordt niet rondgepompt (want de pomp is niet krachtig genoeg).

Nu is het wel zo dat Be quiet! een eigen systeem gebruikt waarin de pomp niet in het CPU block zit maar in de slang zelf. Front mounted zoals je had zal er na verloop van tijd verdamping optreden (door de slangen) en er in dit geval dus wel lucht bij de pomp kunnen komen.

Front mounted met de pomp beneden is het beste in dit geval denk ik (door het afwijkende pompontwerp), bovendien kun je dan ook makkelijker gebruik maken van de navulopening die aan de andere zijde van de radiator zit. Maar geen idee of je dat haalt met je GPU, lengte van de slangen. En zoals het nu is geïnstalleerd kan sowieso geen kwaad.

• Mandarijn91
Dagion schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 01:56:
[...]

Klopt niet helemaal (maar in dit specifiek geval wel), dit vind ik zelf een erg duidelijke video: YouTube: STOP DOING THIS!!!!!!!

Zolang je pomp lager zit dan het hoogste punt van je radiator is het niet schadelijk voor de pomp. Je hoort misschien wat lucht bovenin je radiator maar dat wordt niet rondgepompt (want de pomp is niet krachtig genoeg).

Nu is het wel zo dat Be quiet! een eigen systeem gebruikt waarin de pomp niet in het CPU block zit maar in de slang zelf. Front mounted zoals je had zal er na verloop van tijd verdamping optreden (door de slangen) en er in dit geval dus wel lucht bij de pomp kunnen komen.

Front mounted met de pomp beneden is het beste in dit geval denk ik (door het afwijkende pompontwerp), bovendien kun je dan ook makkelijker gebruik maken van de navulopening die aan de andere zijde van de radiator zit. Maar geen idee of je dat haalt met je GPU, lengte van de slangen. En zoals het nu is geïnstalleerd kan sowieso geen kwaad.
Dank en interessant filmpje :)

• freaky35
  • Nu online
Mandarijn91 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:33:
Ik speel nu Cyberpunk 2077 en Uncharted op ultra settings, cpu zit dan rond 48~53 graden en gpu rond 58~64.
Top helemaal goed,wat al gezegd is niks meer aan doen :)

[Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 06-01-2023 14:03]

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:02
Dagion schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 01:56:
[...]

Een flauw alternatief van een amateur, op een goede video gemaakt door een professional. Waarom zou je dat überhaupt aanraden?

Jayztwocents is een arrogante vent, die denkt dat hij alles beter weet, terwijl hij ontzettende onzin uitkraamt.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12
WEBGAMING schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:35:
[...]

Een flauw alternatief van een amateur, op een goede video gemaakt door een professional. Waarom zou je dat überhaupt aanraden?

Jayztwocents is een arrogante vent, die denkt dat hij alles beter weet, terwijl hij ontzettende onzin uitkraamt. (ik heb een beetje een hekel aan hem als het nog niet duidelijk was) :+
Omdat de amateurs onder ons wel eens af willen haken bij de (erg professionele) content van Gamers Nexus ;)
(Mij maakt het allemaal geen reet uit tot Noctua waterkoelers gaat maken :+)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee