Toon posts:

Full electric aansluiten als warmtepompboiler.

Pagina: 1
Acties:

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
Hallo,

Momenteel zoek ik een warmtepompboiler, maar stuitte ik op het feit dat de subsidie op een full electric
een stuk hoger is.

Zou ik bijv. de LG IWT met 5 of 7kw buitenunit ook alleen voor sanitair water kunnen aansluiten?
E.v.t. kan ik over een paar jaar alsnog de warmtepomp aansluiten op het verwarmingssysteem.
(op dit moment is vloerverwarming nog niet handig/reel)

Ik weet dat het iets meer kost, maar ik heb wel een pomp welke ik later alsnog kan aansluiten op het verwarmingscircuit.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:10

timovd

Voorsprong door techniek

Een warmtepomp werkt ook zonder vloerverwarming. Waarom zou je nu aan een WPB willen?
Weet je het gasverbruik of heb je een warmteverliesberekening?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• gearardihno
timovd schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:05:
Een warmtepomp werkt ook zonder vloerverwarming. Waarom zou je nu aan een WPB willen?
Weet je het gasverbruik of heb je een warmteverliesberekening?
Er hangt al een airco voor verwarmen beneden. En dit is op dit moment prima, mijn huidige radiatoren hebben een te kleine capaciteit voor de warmtepomp.

Ik wil hiermee geen kosten voor sanitair water
(heb overschot aan pv)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:05
Lijkt mij geen probleem.
Thermostaat op 10 graden en eventueel kun je een loop maken tussen cv-in en cv-uit op de binnenunit met een t-stuk en een vulkraan mocht de unit in storing vallen zonder cv-water. Zorg wel voor een expansievat in je loop als deze niet in de WP zelf zit. Bij de LG IWT zit hij geïntegreerd dacht ik.

[Voor 22% gewijzigd door Jim423 op 29-12-2022 21:33]

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Als het om subsidie gaat, kan je beter een gewone WPB nemen en later een lucht/warmtepomp, dan krijg je twee keer subsidie.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:52
Ja het kan, nee het levert je geen centen op. Voorbeeldje:

probeer ergens een panasonic monoblock te kopen (7 of 9 kW ofzo) --> 4000 investering
vraag de ISDE aan --> 3000 subsidie

koop de rest van de meuk zoals een boilervat, driewegklep en wat leidingwerk --> 1500 - 2000 euro

tadaa --> evenveel kosten aan materiaal als een warmtepompboiler, VEUL meer werk qua aansluiten en dus alleen geinig als je het zelf gaat doen. Het levert dus geen extra geld op. Je kunt het eventueel wel doen ter voorbereiding op het later aansluiten van de rest van je huis, maar de vraag is hoeveel later je dat wilt gaan doen (als het binnen paar jaar is dan prima, >5 jaar beter wachten en dan een nieuwere WP kopen)

[Voor 20% gewijzigd door Fr33z op 29-12-2022 22:15]

• gearardihno
Fr33z schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:13:
Ja het kan, nee het levert je geen centen op. Voorbeeldje:

probeer ergens een panasonic monoblock te kopen (7 of 9 kW ofzo) --> 4000 investering
vraag de ISDE aan --> 3000 subsidie

koop de rest van de meuk zoals een boilervat, driewegklep en wat leidingwerk --> 1500 - 2000 euro

tadaa --> evenveel kosten aan materiaal als een warmtepompboiler, VEUL meer werk qua aansluiten en dus alleen geinig als je het zelf gaat doen. Het levert dus geen extra geld op. Je kunt het eventueel wel doen ter voorbereiding op het later aansluiten van de rest van je huis, maar de vraag is hoeveel later je dat wilt gaan doen (als het binnen paar jaar is dan prima, >5 jaar beter wachten en dan een nieuwere WP kopen)
Bedankt voor de reactie, is het echter niet zo dat een monoblock een stuk efficiënter verwarmd?
Ook ben ik volgens mij een stuk minder kleppen/kraantjes nodig als ik hem niet aansluit op een verwarmingssysteem.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:52
nee efficientie maakt weinig verschil. Wil je dit zelf aansluiten of laten doen? want als je het laat doen dan zou ik het volgende doen:

OF je koopt een all-in-one split unit (bijv. die LG die je noemde met een buitenunit erbij) en je gebruikt die nu alleen voor warm tapwater. Dat kan wel maar dan heb je wel een apparaat van 6000 euro staan dat voorlopig alleen je tapwater maakt. Daar ga je dus nooit geld aan verdienen

OF je koopt een warmtepompboiler en laat die neerzetten voor het maken van tapwater. Het ruimtverwarming-deel doe je later met een monoblock zie je tegen die tijd wel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee